Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Touch ID bugg?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-10 07:21

Min iPhone 6+ är den första iPhone jag har med Touch ID. När TID kom så förstod (trodde) jag att man kunde ha så att det krävdes kod, istf TID, efter ett visst antal minuter. Tydligen är det borta nu eller har jag fel?

Det är efter omstart som det krävs och så har det nog alltid varit (enligt mitt guldfiskminne i alla fall)

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-10 07:32

Scenariot är att någon faktiskt kan slå ner mig (eller vid olycka), låsa upp telefonen och sedan hålla den vaken så länge att dom kan maila, komma åt bilder och andra dokument under tiden. Långsökt? Visst men jag är en misstänksam jävel i bland

  • Medlem
  • 2014-12-10 07:37

Rent teoretiskt kan det gå till så ja.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-10 08:03
Ursprungligen av MatsOlov:

Scenariot är att någon faktiskt kan slå ner mig (eller vid olycka), låsa upp telefonen och sedan hålla den vaken så länge att dom kan maila, komma åt bilder och andra dokument under tiden. Långsökt? Visst men jag är en misstänksam jävel i bland

Om din telefon innehåller så åtråvärda hemligheter att nån är beredd att ta till våld för att komma åt dem så rekommenderar jag att du avaktiverar Touch ID.

Annars är det nog lugnt. ?

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-12-10 08:42

Jag har TID avstängt när jag är utanför hemmet. Men det vore praktiskt med en sådan inställning, eller hur

Behöver ju inte vara "åtråvärda hemligheter" kan var personliga saker som man inte vill att utomstående skall få tag i, om jag tex kör av vägen, och något bus får för sig att utnyttja situationen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-12-10 08:51

Väldigt hypotetiskt, tycker jag.
Jag tror inte att buset slumpmässigt slår ner någon för att kunna kolla ifall det finns något "hemligt" i dennes telefon.
Om busen är bekant med dej och vet att du har "hemliga" saker på din iPhone, möjligen, men ändå väldigt långsökt, enligt mej.
Jag tror mer de är ute efter att stjäla hårdvaran i sådana fall.

Då skulle jag vara mer bekymrad om att bli nerslagen...

Med förlov sagt, ditt scenario påminner mest om de skräckhistorier som drogs när TID introducerades och så här långt har vi inte hört talas om en enda sådant

Men du behöver ju inte aktivera TID om du inte vill. Det är nog den enklaste lösningen

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-12-10 11:10
Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har TID avstängt när jag är utanför hemmet. Men det vore praktiskt med en sådan inställning, eller hur

Behöver ju inte vara "åtråvärda hemligheter" kan var personliga saker som man inte vill att utomstående skall få tag i, om jag tex kör av vägen, och något bus får för sig att utnyttja situationen.

Det mest sannolika scenariot i mitt liv där Touch ID skulle kunna utnyttjas är om jag däckar på soffan i ett sammanhang där alkoholpromillehalten är hög. Då skulle jag kunna utsättas för "något bus" (facerape mm). Så om jag försätter mig i ett sammanhang där jag inte litar på varken mig själv eller mina vänner, ja då bör jag nog slå av TID.

Om "något bus" (som i slumpmässig oärlig person) vill utnyttja situationen när de hittar mig utslagen, olyckshändelse eller ej, så snor de nog som sagt telefonen. Men det försvåras av att det fortfarande krävs lösen för att stänga av Hitta min iPhone eller för att radera telefonen. De kan inte passa på att göra telefonen säljbar bara för att de har tillgång till min tumme.

Senast redigerat 2014-12-10 11:41
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-12-10 11:55
Ursprungligen av IngoX:

Det mest sannolika scenariot i mitt liv där Touch ID skulle kunna utnyttjas är om jag däckar på soffan i ett sammanhang där alkoholpromillehalten är hög. Då skulle jag kunna utsättas för "något bus" (facerape mm). Så om jag försätter mig i ett sammanhang där jag inte litar på varken mig själv eller mina vänner, ja då bör jag nog slå av TID.

Om du inte litar på dina vänner kanske du borde skaffa nya...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2014-12-10 12:06

Apple har löst det hypotetiska problemet. För att avaktivera Touch ID och lösenkod då måste man knappa in lösenkoden. Dvs ja du kan bli nedslagen och gärningsmannen kan låsa upp din iPhone, men efter det så behöver hen antingen alltid ha med sig din tumme, eller slå in lösenkoden för att avaktivera alla säkerhetsgrejer.

Ursprungligen av MatsOlov:

Scenariot är att någon faktiskt kan slå ner mig (eller vid olycka), låsa upp telefonen och sedan hålla den vaken så länge att dom kan maila, komma åt bilder och andra dokument under tiden. Långsökt? Visst men jag är en misstänksam jävel i bland

Alternativt kan du ta vänster hands lillfinger. Då får dom hålla på länge för att lista ut det i alla fall. Tror att tumme och pekfinger är vanligast - och sedan H eller V hand beroende på hur man är "funtad"

Ursprungligen av MatsOlov:

Jag har TID avstängt när jag är utanför hemmet. Men det vore praktiskt med en sådan inställning, eller hur

Behöver ju inte vara "åtråvärda hemligheter" kan var personliga saker som man inte vill att utomstående skall få tag i, om jag tex kör av vägen, och något bus får för sig att utnyttja situationen.

Har du nakenbilder på älskarinnan eller haha

  • Medlem
  • Östra Göinge
  • 2015-07-20 11:10

Någon som har problem med att iPhonen inte känner igen fingeravtrycken?

"Försök igen" får jag ideligen.
Har nollställt, raderat alla och gjort om det. Då funkade det någon dag men sen inte, igen.
Har 4 fingrar programmerade.

Trodde först det hade med blöta fingrar att göra. Alternativt "fettig" knapp.
Men så verkar nu inte vara fallet.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2015-07-20 12:29

Japp, min frus fingrar fungerar inte alls på iPhone, vare sig på en 5S eller min 6:a.
Hon använder kod istället.

Ursprungligen av Tommy66:

Någon som har problem med att iPhonen inte känner igen fingeravtrycken?

"Försök igen" får jag ideligen.
Har nollställt, raderat alla och gjort om det. Då funkade det någon dag men sen inte, igen.
Har 4 fingrar programmerade.

Trodde först det hade med blöta fingrar att göra. Alternativt "fettig" knapp.
Men så verkar nu inte vara fallet.

Du har även provat att lägga in ett par från andra handen - ex V. Löste mitt problem - som jag hade i början.
Numera inget problem med vare sig H eller V.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2015-07-20 12:50

Läs in samma finger flera gånger, så iphones tror det är olika fingrar. Ger betydligt bättre resultat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2015-07-21 09:53
Ursprungligen av kenjon:

Läs in samma finger flera gånger, så iphones tror det är olika fingrar. Ger betydligt bättre resultat.

Har även jag gjort, funkar kanon!
Sen efter kanske 6 månader om det börjar funka dåligt lägger jag in fler "nya" fingrar

1
Bevaka tråden