Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kassettbandspelare ansluter till Spotify

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gammaldags teknik har kommit på modet, och det här hemmabygget är en skön blandning av gammalt och nytt – en kassettbandspelare uppkopplad mot Spotify.

Läs hela artikeln här

Löjligt

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-24 00:16
Ursprungligen av MalcomX:

Löjligt

Därmed tror jag ej du ens varit med i kassettåldern.

Skön tidsmaskin istället för löjligt, helt klart!

Ursprungligen av Redaktionen:

Gammaldags teknik har kommit på modet, och det här hemmabygget är en skön blandning av gammalt och nytt – en kassettbandspelare uppkopplad mot Spotify.

Läs hela artikeln här

Häftigt! Gillar alltid kreativ skapelse vare sig det är totalt onödigt eller ej.

Alltid roligt när folk skapar lite vrickade saker utan riktig funktion

Ursprungligen av phreakii:

Därmed tror jag ej du ens varit med i kassettåldern.

Skön tidsmaskin istället för löjligt, helt klart!

Jo det har jag och lite till

Just därför är det bara löjligt att sammankoppla kasettbandet med det digitala. Finns varken något nostalgiskt eller roligt med det. Men har man inget att göra eller skriva om

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-24 06:45

Vet inte, är lite kluven till dessa mods. Å ena sidan är den som gjort det väldigt duktig och innovativ. På ett annat sätt känns det som bortkastad tid då den är rolig en stund men sedan, förmodligen, blir isärplockad igen och då är kassettspelaren förlorad.

BAFFS!

Rädda gamla kasettinspelningar

Ursprungligen av Redaktionen:

Gammaldags teknik har kommit på modet, och det här hemmabygget är en skön blandning av gammalt och nytt – en kassettbandspelare uppkopplad mot Spotify.

Läs hela artikeln här

Mekaniken i gamla kasettbandspelare är bra och kombinerar man den med ny teknik, kan man göra så här:
http://www.youtube.com/watch?v=8av-OHtYsaw

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Mekaniken i gamla kasettbandspelare är bra och kombinerar man den med ny teknik, kan man göra så här:
http://www.youtube.com/watch?v=8av-OHtYsaw

Jag fattar ingenting. Har de byggt in en mp3-spelare i en Walkman? Eller använder de walkmannen ("freestylen" för er som minns ) för att konvertera till mp3? Hur då? Och varför skall man i så fall kapa kablarna till motorn och avspelningshuvudet? Eller är den s.k. Ezcap inbyggd i en gammal walkman för att sedan kopplas in i kassettdäcket? Och då fastlött inne i lådan istf via rca-utångarna på baksidan. Så många frågor...

Sedan är ju inte mekaniken i gamla kassettbandspelare "bra" överlag bara för att. Möjligtvis att det gamla Denon-däcket var ok på sin tid, men är det det idag? Mitt gamla Technicsdäck håller exempelvis inte farten som förr, och de flesta billiga tvålkoppar (som illustreras först i videon) var mest en svaj- och brusfest även när de var nya. Såna däringa monobandspelare som offrades i artikeln lät ju med få undantag som ankskit redan som nya. Skall man kombinera epitetet "bra" med "walkman" finns i princip bara Sony WM-D6C kvar i listan.

Och för er ungdomar som fortfarande kliar er i huvudet:

Jag hade en Revox G36 rullbandspelare med rör. Jag tyckte den var bra ända tills jag köpte en Sony WM-DC6 billigt i Hongkong. Jag mätte upp en nästa rak frekvenskurva och bruset var knappt hörbart. Jag byggde en extern mikrofonförstärkare till min Sony och den blev ”tyst”. Denon-däcket köpte jag senare och mikrofon-inspelningarna gjorda med Sony WM-DC6 lät superbt. Mekaniken på Denon är fortfarande bra, men en osynlig spricka på det stora ”moderkortet” samt ringrostiga potentiometrar gjorde att den fick vila några år. Nu kom den åter till bruk.
Antar att många kliar sig i huvudet nu. Rullbandspelare? Rör? Mikrofonförstärkare? Potentiometer?

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag hade en Revox G36 rullbandspelare med rör. Jag tyckte den var bra ända tills jag köpte en Sony WM-DC6 billigt i Hongkong. Jag mätte upp en nästa rak frekvenskurva och bruset var knappt hörbart. Jag byggde en extern mikrofonförstärkare till min Sony och den blev ”tyst”. Denon-däcket köpte jag senare och mikrofon-inspelningarna gjorda med Sony WM-DC6 lät superbt. Mekaniken på Denon är fortfarande bra, men en osynlig spricka på det stora ”moderkortet” samt ringrostiga potentiometrar gjorde att den fick vila några år. Nu kom den åter till bruk.
Antar att många kliar sig i huvudet nu. Rullbandspelare? Rör? Mikrofonförstärkare? Potentiometer?

Nej då, inget ovanligt. Har själv ägt flera rörförstärkare genom åren, nu har jag bara en. Rullbandspelare använde vi flitigt i studiosvängen in på 2000-talet.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

[...] Antar att många kliar sig i huvudet nu. Rullbandspelare? Rör? Mikrofonförstärkare? Potentiometer?

Nej, när det gäller dessa grejer kliar jag mig inte i huvudet (och alla rullbandare under 36 cm/s är bara blahaha). Men den där j_a ezcap däremot... ???

Nu blir jag riktigt nostalgisk. Det var en tvåspårs 19/38 cm/s Revox G36 jag hade. Den gick som de flesta Schweiziska produkter (med sina 25 kg) som en klocka. På den tiden fick man med ett kopplingsschema:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/8089083/6...

38 cm/s skall det givetvis vara. Självklart också bara tvåspår på hela bandbredden. Hur skall man annars kunna klippa ordentligt?

1
Bevaka tråden