Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optisk zoom i en tunn platt mobil?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 08:37

Nystartade singaporebolaget DynaOptics tänker utanför boxen (eller bokstavligt talat innanför) när det gäller hur man bygger en optisk zoomlins. De hoppas ha testexemplar av sin platta zoomlins klara 2015 och kanske att den kan finnas i någon mobiltillverkares modell 2016. Något för iPhone 7?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 08:42

Skulle i alla fall innebära slutet för olloclip och liknande tillbehör

Ursprungligen av IngoX:

Nystartade singaporebolaget DynaOptics tänker utanför boxen (eller bokstavligt talat innanför) när det gäller hur man bygger en optisk zoomlins. De hoppas ha testexemplar av sin platta zoomlins klara 2015 och kanske att den kan finnas i någon mobiltillverkares modell 2016. Något för iPhone 7?

Intressant...

Betyder det där att bilden blir upp och ner?

(Det sista var bara ett skämt - även om bilden blir "upp och ner" så är det inget problem)

Ursprungligen av IngoX:

Skulle i alla fall innebära slutet för olloclip och liknande tillbehör

Jag kör olloclip och gillar dem men det vore skönt att slippa dem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 08:51
Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant...

Betyder det där att bilden blir upp och ner?

(Det sista var bara ett skämt - även om bilden blir "upp och ner" så är det inget problem)

Bilden blir alltid upp och ner i en mörk låda med ett litet hål i (camera obscura). Den där bilden de har på ett "normalt" objektiv stämmer inte med den faktiska brytningen av ljuset.

På bilden visar de en rak lins på båda sidor.
Förstår dock inte hur de med en rak lins kan ändra brännpunkten genom att flytta linsen i höjdled.
Jag är inge vidare på kameraoptik, men det vore kul om någon kunnig kunde förklara

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 11:26
Ursprungligen av mendezzz:

På bilden visar de en rak lins på båda sidor.
Förstår dock inte hur de med en rak lins kan ändra brännpunkten genom att flytta linsen i höjdled.
Jag är inge vidare på kameraoptik, men det vore kul om någon kunnig kunde förklara

Det är antagligen asfäriska linser med olika brytningsindex i linsens olika delar. När linserna förskjuts i sidled förändras objektivets brännvidd.

  • Medlem
  • 2014-10-06 11:36

Såg fräcka ut, men blir det inte lite bökigt att ta med sig? Är det optisk förstoring man vinner med extralinsen?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag kör olloclip och gillar dem men det vore skönt att slippa dem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-06 12:06

Ett helt annat angreppssätt till en form av optisk zoom verkar det israeliska företaget Corephotonics jobba på. Kolla in videon på hemsidan (från Engadget)

De utgår från en dual-kameralösning med två fasta objektiv med olika upplösning brännvidd och separata sensorer. Tekniken används framför allt för att allmänt förbättra bildkvalitet och motverka brus vid dåliga ljusförhållanden. Dessutom kan man få en zoomeffekt (åtminstone två fasta zoomlägen, men vad jag förstår kombineras det elektroniskt för en mer kontinuerlig zoom) samt att man genom parallaxeffekten mellan de två kamerorna erhåller 3D information som till exempel kan användas för att fokusera bilden i efterhand (liknande som i HTC M8)

Senast redigerat 2014-10-06 13:16
Ursprungligen av jhm:

Såg fräcka ut, men blir det inte lite bökigt att ta med sig? Är det optisk förstoring man vinner med extralinsen?

Det är just det att de är bökiga att ta med sig som är problemet.

Det som jag är ute efter är större bildvinkel. Wide för att få mer vid foto och fisheye för samma effekt vid video.

Detta är en svår nöt att knäcka - spegeltele i microformat kanske är något?
För min del är detta det viktigaste av allt; dagens mobilkameror är vidvinkel och för mig är det tele som är intressant när det gäller fotografering. Åtminstone till 90%. Då först kan smartphones på riktigt ersätta kameror för amatörbruk.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-06 14:12
Ursprungligen av Demiurgen:

Detta är en svår nöt att knäcka - spegeltele i microformat kanske är något?
För min del är detta det viktigaste av allt; dagens mobilkameror är vidvinkel och för mig är det tele som är intressant när det gäller fotografering. Åtminstone till 90%. Då först kan smartphones på riktigt ersätta kameror för amatörbruk.

Spegeltele har genom historien visat sig vara en usel lösning för långa brännvidder.
Den som vill plåta med långa brännvidder får nog åbäka sig med att släpa på en riktig kamera.

Jo, det är inte ultimat...men jag tittar på månens kratrar close up med mitt spegelteleskop, så nog duger principen det till en mobiltelefon Men jag antar att det inte går på micronivå, annars skulle det vara första lösningen man jobbade på istället för ovan länkade försök.

(många stora forskningsteleskop är också spegel-lösningar)

Ursprungligen av Konrad:

Spegeltele har genom historien visat sig vara en usel lösning för långa brännvidder.
Den som vill plåta med långa brännvidder får nog åbäka sig med att släpa på en riktig kamera.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-06 15:01
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, det är inte ultimat...men jag tittar på månens kratrar close up med mitt spegelteleskop, så nog duger principen det till en mobiltelefon Men jag antar att det inte går på micronivå, annars skulle det vara första lösningen man jobbade på istället för ovan länkade försök.

(många stora forskningsteleskop är också spegel-lösningar)

Jodå. Men när det gäller fotografi går det inte att trolla med naturlagarna. Ett 3,2 mm objektiv kan inte ha samma korta skärpedjup (bokeh som det så populärt heter numera), som en konventionell konstruktion. Dessutom har ingen hittills kunnat konstruera ett spegeltele med bländare, alla har fast ljusstyrka, oftast väldigt låg. (Och fast usel skärpa).

Jepp, det har du ju rätt i. Nu är ju inte kort skärpedjup vad som eftertraktas av allmänheten (långa/oändliga skärpedjup är rena guldet för allmänheten - Kodak Instamatic satte ribban - utan man vill helt enkelt komma närmare utan att trycka upp mobilen i ansiktet på folk. Jag själv diggar ju kort skärpedjup...men allmänheten fattar inte vad jag snackar om när jag försöker förklara...tvärtom; dom undrar varför bakgrunden är suddig...den borde ju också vara skarp...man vill ju se det också...etc...etc...
Men, men...det där med bländaren visste jag inte. Det är kört...kanske just därför man inte satsat på spegel-lösning i detta fall.

Ursprungligen av Konrad:

Jodå. Men när det gäller fotografi går det inte att trolla med naturlagarna. Ett 3,2 mm objektiv kan inte ha samma korta skärpedjup (bokeh som det så populärt heter numera), som en konventionell konstruktion. Dessutom har ingen hittills kunnat konstruera ett spegeltele med bländare, alla har fast ljusstyrka, oftast väldigt låg. (Och fast usel skärpa).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-06 16:10

Kameran i iPhone har redan en fast bländare på 2,2. Den går inte att ändra.

Aha...då är det inte det som hindrar från spegellösning i mikroformat. Ska googla runt och kolla in det här...

Ursprungligen av Vassius:

Kameran i iPhone har redan en fast bländare på 2,2. Den går inte att ändra.

1
Bevaka tråden