Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB-diskar matar ut sig själva

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 18:13

Jag har bland annat en iMac 27" som jag har kopplat två externa diskar till. En WD 2 TB med FireWire 800 och en annan WD 2 TB som är ansluten med USB (3 tror jag). Den är monterad i ett Icy Box-chassi (från Dustin), med egen strömmatning. Allt som oftast matar den sistnämnda ut sig själv med den sedvanliga varningen om att man ska mata ut den innan man stänger av.
Ibland har jag en Seagate 1 TB "pocketdrive" (utan extern ström) med USB ansluten också, samma saker händer med den ibland.
Det händer även med en kortläsare (Transcend) som jag har ansluten för att kunna läsa CF-kort från kamerorna.
Strömsparningen är inställd så att diskarna inte ska vila sig, har provat med båda tillgängliga alternativ.
Kablar och allt sånt är OK, jag har gugglat utan att hitta någon vettig lösning.
Fenomenet har uppstått den senaste månaden.
Jag har gjort en recovery av systemet och installerat om.
Operativet är den senaste versionen av Mavericks.
iMacen är den första 27" som inte hade optisk drive. 16 GB RAM.
FireWiredisken funkar som den ska.
(Jag är på annat ställe nu och kan inte se vad det står under äpplet, men denna info borde räcka).

När du risade om datorn, förde du in din backup med gamla användare?

Testa om du har samma problem med en ny användare.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 18:20
Ursprungligen av barbapappa_86:

När du risade om datorn, förde du in din backup med gamla användare?

Testa om du har samma problem med en ny användare.

Jag har kollat det också.
Har mixtrat med detta på halvtid den senaste tiden och testat allt jag kan komma på själv.

Annan dator?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 18:45
Ursprungligen av barbapappa_86:

Annan dator?

Har provat på min MBP 13" med samma version av OS X och samma mängd RAM. Tycks funka.
Det är nåt kuckel med iMacen, har funkat fint fram tills nyligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 18:52

Det som är störande är att om jag jobbar i ett inDesign-dokument som har länkade bilder från den fåniga USB-disken och om den matar ut sig under tiden som jag jobbar med dokumentet så låser sig hela skiten. inDesign måste tvångsavslutas och jag måste rycka sladden till diskhelvetet, stoppa i sladdfan igen, öppna ID igen för att kunna fortsätta.
Så kan man inte ha det.
USB verkar inte vara nåt att lita på. Jag har tidigare bara kört FireWire och aldrig haft såna problem.
Men det SKA ju funka med USB också. Har jag hört.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 22:12

Det har jag också hört. Men kör alltid FW när jag kan.
Du skrev att kablarna är OK, har du testat andra kablar? Är det original power supply till IcyBoxen? Vanligaste skälet brukar vara att strömmen inte räcker till, eller felaktiga USBkablar...
Testat annan USBport?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-10-01 22:32
Ursprungligen av kenjon:

Det har jag också hört. Men kör alltid FW när jag kan.
Du skrev att kablarna är OK, har du testat andra kablar? Är det original power supply till IcyBoxen? Vanligaste skälet brukar vara att strömmen inte räcker till, eller felaktiga USBkablar...
Testat annan USBport?

Testat med andra kablar, kablarna är nya. Och alla kablar kan väl knappast plötsligt ha blivit dåliga, jag menar till kortläsaren och pocketdrajven också, samtidigt? Power supplajen är den som följde med till Icy Boxen.

1
Bevaka tråden