Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som hämtat ut vår iPhone 6 / 6 Plus

Tråden skapades och har fått 322 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-10-01 06:37

Hämtade min 6+, Guld, 128 GB i går. Den är fantastisk. Får samma wow-känsla som med första iPhone och iPhone 4.
4S känns helt plötsligt som en prinskorv i jämförelse. Liten och alldeles för tjock.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 07:50
Ursprungligen av P1200VB:

Hämtade ut en grå iPhone 6 128 GB den 26e september. Uppgraderade från en iPhone 4 32 GB. Tog ett bra tag för Tele2 att få igång det nya simkortet, började inte fungera förrän den 30 september. Gillar den större skärmen. Sen så är det givetvis brutal prestandaskillnad. Kör med Apples svarta läderfodral och det ligger bra i handen. Tyvärr verkar det inte vara helt lätt att få tag i bra displayskydd, om någon har tips så vore det tacksamt.

Jag skulle aldrig rekommendera displayskydd till en iPhone, det kan förstöra ytbehandlingen, och minskar känslan på touchskärmen. Finns mycket skrivet här på 99mac.se om detta.

  • Medlem
  • Falun
  • 2014-10-01 08:00

Hämtade ut min 6:a igår. Härlig kvalitetskänsla och skärmen känns väldigt bra.

Det enda negativa jag noterat är alla bakåtknappar som är placerade uppe i vänstra hörnet. (Twitter, Facebook, bokmärken i Safari etc.) Det gör det klart svårare att hantera telefonen med en hand, i alla fall för mig. Hoppas att man inte är ensam om den känslan så kanske det är ett övergående problem vartefter apparna utvecklas.
Nästan så man saknar bakåtknappen som finns på androidlurar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-10-01 08:18
Ursprungligen av Optih:

Hämtade ut min 6:a igår. Härlig kvalitetskänsla och skärmen känns väldigt bra.

Det enda negativa jag noterat är alla bakåtknappar som är placerade uppe i vänstra hörnet. (Twitter, Facebook, bokmärken i Safari etc.) Det gör det klart svårare att hantera telefonen med en hand, i alla fall för mig. Hoppas att man inte är ensam om den känslan så kanske det är ett övergående problem vartefter apparna utvecklas.
Nästan så man saknar bakåtknappen som finns på androidlurar.

Att svepa bakåt från vänsterkanten på skärmen funkar väl i de flesta appar? Annars har du ju "Reachability"-funktionen med dubbeldutt (ej klick) på hemknappen för att flytta ner skärminnehållet temporärt.

Ursprungligen av P1200VB:

Hämtade ut en grå iPhone 6 128 GB den 26e september. Uppgraderade från en iPhone 4 32 GB. Tog ett bra tag för Tele2 att få igång det nya simkortet, började inte fungera förrän den 30 september. Gillar den större skärmen. Sen så är det givetvis brutal prestandaskillnad. Kör med Apples svarta läderfodral och det ligger bra i handen. Tyvärr verkar det inte vara helt lätt att få tag i bra displayskydd, om någon har tips så vore det tacksamt.

Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle aldrig rekommendera displayskydd till en iPhone, det kan förstöra ytbehandlingen, och minskar känslan på touchskärmen. Finns mycket skrivet här på 99mac.se om detta.

Jag kan heller inte riktigt förstå varför man ens vill ha ett displayskydd om man ändå förvarar telefonen i ett skal som täcker både fram- och baksida?

  • Medlem
  • Falun
  • 2014-10-01 08:48
Ursprungligen av Vassius:

Att svepa bakåt från vänsterkanten på skärmen funkar väl i de flesta appar? Annars har du ju "Reachability"-funktionen med dubbeldutt (ej klick) på hemknappen för att flytta ner skärminnehållet temporärt.

Tack! Man lär sig något nytt varje dag. Svepningen från vänsterkanten funkar ju fint. Nu ska gubben bara lära om.

Ursprungligen av Sperious:

Jag kan heller inte riktigt förstå varför man ens vill ha ett displayskydd om man ändå förvarar telefonen i ett skal som täcker både fram- och baksida?

Det gör iofs inte Apples läderfodral, men jag kan ändå inte förstå varför man vill ha displayskydd. Även vid ganska vårdslös hantering får man inga repor.

Ursprungligen av theplague:

Det gör iofs inte Apples läderfodral, men jag kan ändå inte förstå varför man vill ha displayskydd. Även vid ganska vårdslös hantering får man inga repor.

My bad! Fick för mig att det var heltäckande. Men, som du, så har jag också svårt att förstå poängen med skärmskydd.

  • Medlem
  • 2014-10-01 11:22

Ni som har hämtat ut era 6+: Är det någon som samtidigt köpte Apples läderfodral till nya dyrgripen? Omdömen om den? Styvar den upp telefonen så man kan ha den i (fram)-fickan utan oro? Jag antar att den har kanter och baksida av plast och att den därför borde stadga upp luren en aning?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 14:59

När jag köpt min iPhone 4 tog det ungefär en vecka innan jag fick den första repan och det kom snabbt fler. Räcker med minsta lilla stenmjöl i fickan så kommer de direkt. Skaffade ett displayskydd och det fungerade hur bra som helst. Syntes knappt och hade nästan samma känsla som skärmen i sig. Jag kommer defentitivt använda displayskydd på 6:an med. Börjar det säljas telefoner med safirglas eller liknande som har högre hårdhet än sten ska jag omvärdera mitt beslut.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 15:14

Det är nog rätt få som går omkring med stenmjöl i fickan. Men det kan ju bero på vilket jobb man har.

Ursprungligen av P1200VB:

När jag köpt min iPhone 4 tog det ungefär en vecka innan jag fick den första repan och det kom snabbt fler. Räcker med minsta lilla stenmjöl i fickan så kommer de direkt. Skaffade ett displayskydd och det fungerade hur bra som helst. Syntes knappt och hade nästan samma känsla som skärmen i sig. Jag kommer defentitivt använda displayskydd på 6:an med. Börjar det säljas telefoner med safirglas eller liknande som har högre hårdhet än sten ska jag omvärdera mitt beslut.

Ja, iPhone 4 var ju ett tag sedan. Glaset har förbättras avsevärt sedan dess.

Men redan då hade jag inte märkbara repor, låter som du haft en version med extra dålig kvalitet.

Sen ja, stenmjöl...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 15:17

Räcker att man går ut på gatan på vintern och att det kommer en vindpust så yr det stenmjöl som letar sig in överallt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-10-01 15:20

Eftersom sexan är lite rundad vid kanterna, så tror jag det blir svårt att få det bra. Jag hade lite smårepor i glaset på min femma, som jag gissar (dock ej säker) kom från kreditkorten, som låg och skavde mot skärmen. de var bara synliga när man vinklade telefonen och skärmen var svart. Kommer dock inte ha några betänkligheter med att skaffa en liknande lösning till min 6+

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 15:24

Faktum är att även displayer på nyare smartphones är mycket enkla att repa. Oftast blir det dock ganska små repor och det kanske inte är alla som tänker på dem men de syns tydligt i starkt solljus.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2014-10-01 15:29
Ursprungligen av P1200VB:

Faktum är att även displayer på nyare smartphones är mycket enkla att repa. Oftast blir det dock ganska små repor och det kanske inte är alla som tänker på dem men de syns tydligt i starkt solljus.

och?

Det är väl ingen prydnadssak? I så fall hade man förvarat den hemma i vitrinskåpet. naturligtvis beföver man ju inte misshandla den. Jag brukar kalla det för used - not abused.

Ursprungligen av Jeppe_E:

Eftersom sexan är lite rundad vid kanterna, så tror jag det blir svårt att få det bra. Jag hade lite smårepor i glaset på min femma, som jag gissar (dock ej säker) kom från kreditkorten, som låg och skavde mot skärmen. de var bara synliga när man vinklade telefonen och skärmen var svart. Kommer dock inte ha några betänkligheter med att skaffa en liknande lösning till min 6+

Jag har haft BookBook med kreditkort (4 st) mot skärmen sedan 4:an - 5 stycken BookBook - och aldrig fått minsta repa på skärmen. Vare sig av korten eller något annat. Har en liknande lösning nu på min iPhone 6. Så korten tror jag inte repar skärmen. I så fall borde jag märkt det för länge sedan. Har den numera alltid i framfickan på jeansen - eftersom det blivit för stort att ha i bröstfickan sedan 4:an kom (med fodralet).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 16:05
Ursprungligen av Jeppe_E:

och?

Det är väl ingen prydnadssak? I så fall hade man förvarat den hemma i vitrinskåpet. naturligtvis beföver man ju inte misshandla den. Jag brukar kalla det för used - not abused.

Det är knappast din sak att avgöra vilket skick som är acceptabelt för andra. Stör man sig på smårepor vilket jag gör så gör man säkrast i att använda sig av ett skydd. Sen så har jag full förståelse för att andra inte bryr sig då det är deras ensak.

Ursprungligen av P1200VB:

Faktum är att även displayer på nyare smartphones är mycket enkla att repa. Oftast blir det dock ganska små repor och det kanske inte är alla som tänker på dem men de syns tydligt i starkt solljus.

Ok, om det är repor man får leta efter i vissa särskilda ljusförhållande ser jag det som ett icke-problem.
Som jag nämnt, jag lever ganska vårdslöst med min iPhone, mycket märkor, bucklar, skrap et över hela luren. Inte en märkbar repa, inte ens i starkt solljus.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 16:08
Ursprungligen av P1200VB:

Det är knappast din sak att avgöra vilket skick som är acceptabelt för andra. Stör man sig på smårepor vilket jag gör så gör man säkrast i att använda sig av ett skydd. Sen så har jag full förståelse för att andra inte bryr sig då det är deras ensak.

Vad är det för skillnad på att använda skydd som ser ut som skit efter lite användande och som dessutom förstör känslan mot att inte använda skydd och få repor som enbart syns i en viss vinkel/motljus?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-10-01 16:18
Ursprungligen av P1200VB:

Det är knappast din sak att avgöra vilket skick som är acceptabelt för andra. Stör man sig på smårepor vilket jag gör så gör man säkrast i att använda sig av ett skydd. Sen så har jag full förståelse för att andra inte bryr sig då det är deras ensak.

Har du läst de andra trådarna om displayskydd? Att den oleofobiska ytbehandlingen kan skadas? Det tycker jag är ett skäl så gott som något för att inte använda displayskydd. Men du gör så klart som du vill

  • Medlem
  • 2014-10-01 16:21
Ursprungligen av lesterbanjo:

Jag blev också rätt nöjd med wifi:n ?

Wifi-prestandan är ju kraftigt mycket bättre än 5S. Se bifogad fil (kör senaste AirPort Extreme med fiber 1000/1000...):

Någon som vet om det går att stänga av horisontella läget utan att behöva låsa rotationen i kontrollpanelen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 17:20
Ursprungligen av lappen71:

Vad är det för skillnad på att använda skydd som ser ut som skit efter lite användande och som dessutom förstör känslan mot att inte använda skydd och få repor som enbart syns i en viss vinkel/motljus?

Skillnaden är att displayskyddet är enkelt att byta ut. Och använder man sig av ett bra sådant så ser det inte ut som skit eller förstör känslan.

Ursprungligen av theplague:

Ok, om det är repor man får leta efter i vissa särskilda ljusförhållande ser jag det som ett icke-problem.

Möjligt att du ser det som ett icke-problem, jag gör det inte. Bara vetskapen av att där finns repor gör att jag stör mig på det. Möjligt att det har med att att göra att mitt psyke är lite klent i just det avseendet men det är svårt att ändra på. Sen så köper jag inte ny telefon varje år utan kanske var fjärde och vill man att den ska hålla sig fräsch under den tiden och inte behöva vara så rädd om den är det fodral och displayskydd som gäller för min del. Det bästa vore naturligtvis att slippa men då får de ta fram ett glas som är hårdare än vanlig sten.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-01 17:21

Rotation kan väl styras via snabbpanelen, swipa upp från botten så hittar du den inställningen.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 17:26
Ursprungligen av P1200VB:

Skillnaden är att displayskyddet är enkelt att byta ut. Och använder man sig av ett bra sådant så ser det inte ut som skit eller förstör känslan.

Spelar ingen roll att det går att byta ut när inget skydd har den yta som glas har än hur dyra dom är.
Du får göra hur du vill men jag vill ha den maximala upplevelsen med min iPhone och det får jag inte med ett skärmskydd

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-01 17:33

Jag såg en 6:a med ett nytt skärmskydd igår, skyddet täckte inte ända ut i kanten av glaset utan slutade någon millimeter innanför kanten.
Det såg rätt bra ut, dock har jag ingen aning om fabrikatet på skyddet, troligen något Telia säljer dock, då luren köptes hos dem.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-10-01 17:36
Ursprungligen av mattiL:

Jag såg en 6:a med ett nytt skärmskydd igår, skyddet täckte inte ända ut i kanten av glaset utan slutade någon millimeter innanför kanten.
Det såg rätt bra ut, dock har jag ingen aning om fabrikatet på skyddet, troligen något Telia säljer dock, då luren köptes hos dem.

Då tappar man den sköna känslan när man sveper fram och tillbaka på skärmen för att gå fram/bakåt i appar.

Senast redigerat 2014-10-01 18:33
  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2014-10-01 17:42

Jo du har rätt @lappen71, själv kommer jag köra utan skärmskydd, det göt jag nu på 5S också.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-10-01 18:22
Ursprungligen av lappen71:

Spelar ingen roll att det går att byta ut när inget skydd har den yta som glas har än hur dyra dom är.
Du får göra hur du vill men jag vill ha den maximala upplevelsen med min iPhone och det får jag inte med ett skärmskydd

Finns displayskydd gjorda i härdat glas som har samma känsla som displayen i sig. Har dock inte sett något till iPhone 6 än.

Bevaka tråden