Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det smarta hemmet

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2016-01-05 08:17
Ursprungligen av reboot81:

En högst oteknisk vän till mig skall till att bygga ett hus. Hen är i dagsläget tveksam till smarta hem, men jag menar att det kommer ändras – jag tror priserna kommer att sjunka dramatiskt, samt att vi måste effektivisera vår energiförbrukning i framtiden.
Vad bör denne ta upp med byggherre/elektriker för att förbereda/underlätta för ett framtida smart hem?
Nätverksuttag i samtliga rum är det enda jag kommer på, något annat man gör göra?
Jag gissar att de som bygger huset har full koll, men OM de inte har det så vore det fint med lite input, som tex kan minska "dum" kabeldragning om ett par år.

Jag är novis vad gäller smartahem men ett teknik rum / utrymme / garderob där man kan sätta all elektronik är något jag själv saknar i mitt hus. Önskar tex hen inbyggda högtalare i taken i rummen?
Men en sak är säker att trots trådlöst så är man fortfarande i behov av diverse kabeldragning som du är inne på

  • Medlem
  • 2016-01-05 09:02
Ursprungligen av reboot81:

En högst oteknisk vän till mig skall till att bygga ett hus. Hen är i dagsläget tveksam till smarta hem, men jag menar att det kommer ändras – jag tror priserna kommer att sjunka dramatiskt, samt att vi måste effektivisera vår energiförbrukning i framtiden.
Vad bör denne ta upp med byggherre/elektriker för att förbereda/underlätta för ett framtida smart hem?
Nätverksuttag i samtliga rum är det enda jag kommer på, något annat man gör göra?
Jag gissar att de som bygger huset har full koll, men OM de inte har det så vore det fint med lite input, som tex kan minska "dum" kabeldragning om ett par år.

Sedan är det ju vilket protokoll man tänker köra på de smarta funktioner. Z wave verkar ju intressant då de har allt från infällnads strömbrytare till sensorer mm. Samtidigt bygger z wave ett mesh nätverk

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 00:55

Jag skulle vilja gå så långt att det sätts dubbla Ethernetuttag vid varje 230Vuttag. Dels vet man inte var nätverksprylarna ska sitta, så det behövs nästan vid varje vägg. Och dels behöver troligen nätverksprylarna ha ström via 230V.
Tipset om högtalare ovan är bra! Glöm inte badrummet och ev uterum.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 12:13
Ursprungligen av kenjon:

Jag skulle vilja gå så långt att det sätts dubbla Ethernetuttag vid varje 230Vuttag. Dels vet man inte var nätverksprylarna ska sitta, så det behövs nästan vid varje vägg. Och dels behöver troligen nätverksprylarna ha ström via 230V.
Tipset om högtalare ovan är bra! Glöm inte badrummet och ev uterum.

Hmm, men om man har dragit ett rör med en ethernetkabel, så är det väl relativt enkelt att dra fler kablar om så önskas? Däremot tror jag på att dra flera ethernetuttag i ett rum, vem vet hur man vill möblera en vacker dag? För köksdel och "tvhörnan" räknar jag med att en switchar får bo.
På tal om elluttag, själv sätter jag inte upp vägguttag med två uttag, jag kör med 4 från Biltema (man får vad man betalar för).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-07 13:39

Visst ska det vara rör. Och eftersom det finns ethernetkablar i twinformat (två som sitter ihop) är det lika bra att dra dessa direkt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-07 16:06

Kommer man över ett konkursparti uttag så kan det här vara något...

Fick nyligen nys om Eve Energy från ElGato:
https://www.elgato.com/en/eve/eve-energy

Känner ni till om det finns liknande, fast i utförandet "vägguttag", dvs stöd för HomeKit?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-01-19 00:18

Det finns små boxar som man monterar inuti dosan bakom uttaget. Känner dock inte till om de stöds av HomeKit.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-19 08:45
Ursprungligen av kenjon:

Det finns små boxar som man monterar inuti dosan bakom uttaget. Känner dock inte till om de stöds av HomeKit.

Sannolikt inte då jag inte har hört talas om dem

Ursprungligen av zinned:

Sannolikt inte då jag inte har hört talas om dem

Antar att du inte hört talas om dosor som stödjer homekit, det har nog inte jag heller sett ännu. Däremot har ju bl.a. Nexa haft såna dosor en längre tid och man får väl anta att stödet till homekit på såna produkter kommer inom kort

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-01-19 09:14
Ursprungligen av NicklasC:

Antar att du inte hört talas om dosor som stödjer homekit, det har nog inte jag heller sett ännu. Däremot har ju bl.a. Nexa haft såna dosor en längre tid och man får väl anta att stödet till homekit på såna produkter kommer inom kort

Det finns egentligen ingen anledning att misstänka att Nexa skulle implementera HomeKit-stöd i sina produkter. De har kunnat göra det under väldigt lång tid nu men har inte gjort det, detta trots att detta är vad de gör - automation. Inga rykten om att det ska komma heller, vad jag har sett.

Ursprungligen av zinned:

Det finns egentligen ingen anledning att misstänka att Nexa skulle implementera HomeKit-stöd i sina produkter. De har kunnat göra det under väldigt lång tid nu men har inte gjort det, detta trots att detta är vad de gör - automation. Inga rykten om att det ska komma heller, vad jag har sett.

Jag sa ju inte att just Nexa kommer stödja homekit men liknande produkter. Sen tror jag att ätt även Nexa ändå kan komma att stödja homekit eftersom risken att någon annan annars börjar sälja sånt och konkurrerar ut Nexa. Är säker på att de flesta vill ha ett enda system för att styra allt i hemmet även om Nexa klarar mycket idag. Apples kunder är dessutom ofta lite mer betalningsvilliga och det är ju en trevlig egenskap hos en kund.

Ursprungligen av reboot81:

En högst oteknisk vän till mig skall till att bygga ett hus. Hen är i dagsläget tveksam till smarta hem, men jag menar att det kommer ändras – jag tror priserna kommer att sjunka dramatiskt, samt att vi måste effektivisera vår energiförbrukning i framtiden.
Vad bör denne ta upp med byggherre/elektriker för att förbereda/underlätta för ett framtida smart hem?
Nätverksuttag i samtliga rum är det enda jag kommer på, något annat man gör göra?
Jag gissar att de som bygger huset har full koll, men OM de inte har det så vore det fint med lite input, som tex kan minska "dum" kabeldragning om ett par år.

Bygg inte in några kablar, utan dra allt i kabelkanaler som är gömda bakom/under lister, trösklar, dörrfoder etc.

Se även till att det i anslutning till dessa kanaler finns plats för att gömma in teknik; för då slipper en vid senare tillfälle försöka vålda in massa små smarta grejer direkt bakom nuvarande kontakter etc.

Att ha nätverksuttag överallt är för de flesta bara en onödig utgift; de flesta kommer ändå aldrig användas, och om du har smidiga kabelkaneler bakom lister etc så kan du lätt själv dra kablar dit det behövs när det behövs.

Och, framför allt… Byggherrar/elektriker ligger överlag på en negativ nivå när det gäller kunskap om smarta hem, utan räkna med att din vän antingen måste ha kunskapen själv eller köpa in den. Om din vän bor någorlunda nära mig (Uppsala-Sthlm) så kan jag (gratis) sätta mig ner och gå igenom saker med honom/henne.

EDIT: Om du även undviker så många bärande väggar som möjligt så kan du med hjälp av knepet med allt i kabelkanaler till och med själv riva och sätta upp innerväggar allt eftersom dina behov (eller inredningsstil) förändras.

Senast redigerat 2016-01-19 12:10
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-19 12:19
Ursprungligen av svanstrom:

Bygg inte in några kablar, utan dra allt i kabelkanaler som är gömda bakom/under lister, trösklar, dörrfoder etc.

Se även till att det i anslutning till dessa kanaler finns plats för att gömma in teknik; för då slipper en vid senare tillfälle försöka vålda in massa små smarta grejer direkt bakom nuvarande kontakter etc.

Att ha nätverksuttag överallt är för de flesta bara en onödig utgift; de flesta kommer ändå aldrig användas, och om du har smidiga kabelkaneler bakom lister etc så kan du lätt själv dra kablar dit det behövs när det behövs.

Och, framför allt… Byggherrar/elektriker ligger överlag på en negativ nivå när det gäller kunskap om smarta hem, utan räkna med att din vän antingen måste ha kunskapen själv eller köpa in den. Om din vän bor någorlunda nära mig (Uppsala-Sthlm) så kan jag (gratis) sätta mig ner och gå igenom saker med honom/henne.

Ja kabelkanaler är inte att förringa. Ska pusha för nätverksuttag på de platser där det efter brainstorming kan tänkas sitta anslutna produkter. Tack för erbjudandet, huset dock byggs i en annan del av landet. Skall se om vännen kan få med larmkillen i byggprocessen och inte anlita denne i efterhand när huset står klart.

Ursprungligen av reboot81:

Ja kabelkanaler är inte att förringa. Ska pusha för nätverksuttag på de platser där det efter brainstorming kan tänkas sitta anslutna produkter. Tack för erbjudandet, huset dock byggs i en annan del av landet. Skall se om vännen kan få med larmkillen i byggprocessen och inte anlita denne i efterhand när huset står klart.

Jag kan uttala mig om nätverksuttag i huset. Bor i ett nybyggt hus och vi har ca 2 uttag var 10:e kvm. Vi har två AirPort Extreme och en time Capsule inkopplad samt tre digitalboxar till tv.

Vi har även en 24-portars switch som gör att alla uttag i hela huset är inkopplade.

Min poäng här är inte att skryta om alla mina nätverksuttag, även om de är supercoola, utan att det finns något som heter 802.11ac. Det är en WiFi-standard för nyare datorer/mobila enheter. Sedan jag köpte dessa så är det bara bristen på AC i enheterna som gör att de kör på trådat ethernet.

På mitt kontor har jag min rMBP 15" ansluten via WiFi och Thunderbolt-ethernet. Men kabeln behövs inte för jag har runt 1100mbps trådlös uppkoppling. Galet bra. Så planera in uttagen strategiskt är mitt förslag. Men för säljbarheten kanske det ska finnas minst 2 uttag i varje rum.

PS. Mitt AC-standard-raljerande var bara på skoj. Jag vet att du är insatt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-01-19 17:03
Ursprungligen av grenhall:

Jag kan uttala mig om nätverksuttag i huset. Bor i ett nybyggt hus och vi har ca 2 uttag var 10:e kvm. Vi har två AirPort Extreme och en time Capsule inkopplad samt tre digitalboxar till tv.

Vi har även en 24-portars switch som gör att alla uttag i hela huset är inkopplade.

Min poäng här är inte att skryta om alla mina nätverksuttag, även om de är supercoola, utan att det finns något som heter 802.11ac. Det är en WiFi-standard för nyare datorer/mobila enheter. Sedan jag köpte dessa så är det bara bristen på AC i enheterna som gör att de kör på trådat ethernet.

På mitt kontor har jag min rMBP 15" ansluten via WiFi och Thunderbolt-ethernet. Men kabeln behövs inte för jag har runt 1100mbps trådlös uppkoppling. Galet bra. Så planera in uttagen strategiskt är mitt förslag. Men för säljbarheten kanske det ska finnas minst 2 uttag i varje rum.

PS. Mitt AC-standard-raljerande var bara på skoj. Jag vet att du är insatt.

Precis, vanligt folk (som min vän) ska inte behöva bry sig om hur en ethernetsladd ser ut. Min tidigare undran vad gäller byggnation var mer riktat åt sådant som en dag kan ha nytta av att man dragit, eller åtminstone förberett för nätverk via sladd. Själv gissar jag att köket pga möjlig energiövervakning kommer vara uppkopplat i hög grad framöver. Men jag kanske är helt fel ute, och vitvaror kanske kör trådlöst utan undantag?

Ursprungligen av reboot81:

Precis, vanligt folk (som min vän) ska inte behöva bry sig om hur en ethernetsladd ser ut. Min tidigare undran vad gäller byggnation var mer riktat åt sådant som en dag kan ha nytta av att man dragit, eller åtminstone förberett för nätverk via sladd. Själv gissar jag att köket pga möjlig energiövervakning kommer vara uppkopplat i hög grad framöver. Men jag kanske är helt fel ute, och vitvaror kanske kör trådlöst utan undantag?

Jag förstår hur du tänker men jag tror helt ärligt att det är rätt ute med inbyggnadshögtalare osv. iom Sonos/Multiroom-lösningar. Men visst tycker man högtalare är sjukt fula och vill gömma undan alla så är inbyggnad the way to go.

Annars är jag tämligen övertygad om att de vitvaror som är uppkopplade är det via WiFi.

  • Medlem
  • 2016-04-07 11:20

Smarta hem säkerhets- och integritetsrisker

Hej!

Vi är två studenter som studerar på Malmö högskola och skriver vårt examensarbete inom IT med inriktning på säkerhets- och integritetsrisker med smarta hem. Med smarta hem menar vi hem med en eller flera smart enhet såsom larmsystem, övervakningskamera, kylskåp, ljus och eller ventilation. Alltså någon enhet som är uppkopplad mot Internet. Syftet med studien är att komma fram till säkerhets- och integritetsrisker som dessa enheter har från användarnas synvinkel.

Vi skulle göra intervjuer, men vem än vi kontakter så vill dem inte ställa upp.
Det är väldigt svårt och hitta användare och vi kollade här och såg att någon hade startat ett tråd med smarta hem. Vi känner oss låsta och kommer aldrig bli klara, snälla om någon har möjlighet att svara som har ett smart hem eller bara en smart enhet svara på vår enkät. Då är evigt tacksamma. Den tar 3-4 min att svara på. Vi lovar att dela den med alla som är intresserade här i forumet. Eller om ni vill kan ni skriva e-post adress i enkäten, så lovar vi att så snabbt enkäten är färdig skickar vi den till er.

Här är länken
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG...

Tack på förhand, era svar betyder väldigt mycket för oss och för vår framtid.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-07 11:29
Ursprungligen av NanaL:

Smarta hem säkerhets- och integritetsrisker

Hej!

Vi är två studenter som studerar på Malmö högskola och skriver vårt examensarbete inom IT med inriktning på säkerhets- och integritetsrisker med smarta hem. Med smarta hem menar vi hem med en eller flera smart enhet såsom larmsystem, övervakningskamera, kylskåp, ljus och eller ventilation. Alltså någon enhet som är uppkopplad mot Internet. Syftet med studien är att komma fram till säkerhets- och integritetsrisker som dessa enheter har från användarnas synvinkel.

Vi skulle göra intervjuer, men vem än vi kontakter så vill dem inte ställa upp.
Det är väldigt svårt och hitta användare och vi kollade här och såg att någon hade startat ett tråd med smarta hem. Vi känner oss låsta och kommer aldrig bli klara, snälla om någon har möjlighet att svara som har ett smart hem eller bara en smart enhet svara på vår enkät. Då är evigt tacksamma. Den tar 3-4 min att svara på. Vi lovar att dela den med alla som är intresserade här i forumet. Eller om ni vill kan ni skriva e-post adress i enkäten, så lovar vi att så snabbt enkäten är färdig skickar vi den till er.

Här är länken
https://docs.google.com/forms/d/1KB8F5DiK_STG...

Tack på förhand, era svar betyder väldigt mycket för oss och för vår framtid.

Ett tips, lägg ner med korspostningen.

  • Medlem
  • 2016-04-07 13:47
Ursprungligen av zinned:

Ett tips, lägg ner med korspostningen.

Ok tack så mycket för tipset vi ska följa det

Har någon tips på en smart strömbrytare, gärna med fysisk dimmer?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2016-05-07 13:42

Vilket system/protokoll ska du köra? Vad menar du med smart? Vad ska kunna styra den?
Börja med NEXA om du inte har andra grejor innan.

Ursprungligen av kenjon:

Vilket system/protokoll ska du köra? Vad menar du med smart? Vad ska kunna styra den?
Börja med NEXA om du inte har andra grejor innan.

Tänkte mig stöd för HomeKit. En app för att styra den hade varit fint.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-05-08 17:07
Ursprungligen av barbapappa_86:

Tänkte mig stöd för HomeKit. En app för att styra den hade varit fint.

Alla produkter med HomeKit-stöd kan styras från vilken HomeKit-app som helst.

Ursprungligen av zinned:

Alla produkter med HomeKit-stöd kan styras från vilken HomeKit-app som helst.

Bra. Då ska jag bara hitta brytaren också, om det nu ens finns.

Hållet på hela kvällen med att få HomeKit att fungera utanför mitt Wi-fi. Loggat in och ut, slagit på och av nyckelringar. Fepplat med Back to My Mac, nätverk, NAT, sladdar osv. Inte en jävla suck så fort jag fimpar wi-fi och kör 4G.

Ger snart upp och går och pinkar och lägger mig.
Vet inte om jag skall skylla på Apple, HomeKit, ios10, TVOS, Philips eller Bahnhof ....

Problemet löst genom att fulltsändigt nolla, uppdatera och starta upp ATV4:an. Lagt in alla appar igen.

provar stänga av WiFi och via 4G tända en lampa... voila....! It just works!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-09-18 12:17
Ursprungligen av Sixten:

Problemet löst genom att fulltsändigt nolla, uppdatera och starta upp ATV4:an. Lagt in alla appar igen.

provar stänga av WiFi och via 4G tända en lampa... voila....! It just works!

Stort grattis! Sådant kan vara ett riktigt gissel och svårt att få rätt på

Mitt har funkat perfekt, peppar peppar, men efter uppdatering till senaste tvOS så ballade det ur. Som tur var räckte det att logga ut från iCloud och in igen.

Ny pryl.

Feber.se har en artikel som fullkomligt älskar Hue Motion Sensor

http://feber.se/pryl/art/354590/vi_har_testat...

395:- men inte i affärerna än. Tror den löser mitt "brevbärarn har vart här"-problem....

Supernöjd med mitt Yale Doorman med Verisurekoppling. Busenkelt att installera och använda. Skönt att se när grabbarn kommer hem, lätt att administrera via appen.

Bevaka tråden