Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Avsnitt #61: Försnack inför Apples event

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Redaktionen sänder från sin provisoriska studio i konferensrummet och sammanfattar sina tankar och förväntningar inför Apples evenemang på tisdag den 9 september.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2014-09-07 16:04

Det är crunch time för jätten från Cupertino. Nu har övriga presenterat vilken väg man väljer framöver på IFA. Samsung som hade de starkaste produkterna. Gear S och Edge satte ribban. För att bibehålla utvecklingen inom området hoppas jag innerligt att Apple inte bara presenterar en iphone 4.7

Jo, Samsung-klockan är verkligen the real thing. Samsung har ryckt upp sig då den t.o.m. är ursnygg. Jag vet inte hur den laddas, men om det är så att man bara lägger den på en platta/yta eller typ burk/grop/hållare (induktion) så är klockan klockren :-). Man ska alltså bara behöva ta av den från handleden och med EN hand lägga/trycka/droppa den för laddning. Måste man pilla in en micro-usb så är det ett misslyckande i min bok - då är det DealExtreme-kina-pryl-nivå. Någon som vet hur man laddar den? har inte hittat något än om det. Att den har egen 3G och samtal och tangentbord/skrivmöjligheter (det ÄR för litet) är en felsatsning - inget batteri pallar det (om man inte vill ladda den flera gånger per dag) och en telefon har man ju ändå. Apple kommer inte att felsatsa där utan satsa på vad det ska vara; en remote till en iPhone som kan visa info om vad som händer i iPhonen och lite lokala grejer (tid, puls, etc) som inte kräver batterier som idag inte finns.
Jag bor ju dock i Apple-biotopen så för mig är det Apple-klockan som gäller och är den på denna Samsung-klockas nivå så köper jag den bums (behöver ändå en ny armbandsklocka). Att den blir lika snygg eller snyggare är självklart - it's Apple. Frågan är om Apple har något extra i/på/med den...den där grejen som man inte tänkte på men som visar sig genial och ha stor utvecklingspotential. Men jag gissar att den i stort sätt har samma funktioner som Samsung-klockan - dom blir nog mycket lika. Denna gång var Samsung för en gång först och jag gratulerar dom - första gången jag estetiskt diggar en Samsung-pryl.
Luren är dock fruktansvärt ful...som alla Samsung-lurar. Och det där med bildskärmsslits/böj på sidan är...tja, det är bara pimplande i min bok. det har inget värde och jag gissar att det inte finns på någon lur om några år.

Ursprungligen av Demiurgen:

Någon som vet hur man laddar den?

Laddas i en laddningsstation av något slag.

Har kollat runt och det verkar inte vara en elegant lösning. Det krävs två händer och man klickar i själva klok-kroppen i en hållare (en "kopp") och nålar överför spänningen. Påminner om lösningen för en GPS-tracker jag hade en gång för år sedan. I detta fall måste man nog föra in laddarhållaren genom armbandet dessutom...och klicka fast. Momentet är inget för mig - no way. Inget jag vill hålla på med varje kväll - inte elegant alls.

Ursprungligen av keptang:

Laddas i en laddningsstation av något slag.

  • Medlem
  • 2014-09-07 20:22

Det är smarta klockors akilleshäl att batteriet skall räcka till så mycket. Moto 360 har en bättre lösning med en hållare som man med fördel kan ha på nattygsbordet så blir den alarmklocka. Gear S fördel som jag ser det är plats för sim. Böjd oled. Tizen. Vi får se om Apple visar något på tisdag

  • Medlem
  • 2014-09-07 20:27
Ursprungligen av Demiurgen:

Jo, Samsung-klockan är verkligen the real thing. Samsung har ryckt upp sig då den t.o.m. är ursnygg. Jag vet inte hur den laddas, men om det är så att man bara lägger den på en platta/yta eller typ burk/grop/hållare (induktion) så är klockan klockren :-). Man ska alltså bara behöva ta av den från handleden och med EN hand lägga/trycka/droppa den för laddning. Måste man pilla in en micro-usb så är det ett misslyckande i min bok - då är det DealExtreme-kina-pryl-nivå. Någon som vet hur man laddar den? har inte hittat något än om det. Att den har egen 3G och samtal och tangentbord/skrivmöjligheter (det ÄR för litet) är en felsatsning - inget batteri pallar det (om man inte vill ladda den flera gånger per dag) och en telefon har man ju ändå. Apple kommer inte att felsatsa där utan satsa på vad det ska vara; en remote till en iPhone som kan visa info om vad som händer i iPhonen och lite lokala grejer (tid, puls, etc) som inte kräver batterier som idag inte finns.
Jag bor ju dock i Apple-biotopen så för mig är det Apple-klockan som gäller och är den på denna Samsung-klockas nivå så köper jag den bums (behöver ändå en ny armbandsklocka). Att den blir lika snygg eller snyggare är självklart - it's Apple. Frågan är om Apple har något extra i/på/med den...den där grejen som man inte tänkte på men som visar sig genial och ha stor utvecklingspotential. Men jag gissar att den i stort sätt har samma funktioner som Samsung-klockan - dom blir nog mycket lika. Denna gång var Samsung för en gång först och jag gratulerar dom - första gången jag estetiskt diggar en Samsung-pryl.
Luren är dock fruktansvärt ful...som alla Samsung-lurar. Och det där med bildskärmsslits/böj på sidan är...tja, det är bara pimplande i min bok. det har inget värde och jag gissar att det inte finns på någon lur om några år.

Jag håller inte med. Om några år kommer det folded display på våra telefoner. Skulle gissa att Samsungs Note modell om 2 till 3 år får folded display. Edge är först och främst att visa vad man kan. Sedan får utveckling visa om det ger mervärde. Men att skärmen kommer att ändras från och med nu är givet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-08 09:17

Avsnittet ligger inte med i podcast-appen?

Ursprungligen av kladda:

Avsnittet ligger inte med i podcast-appen?

Jag hittar den i både Podcaster och Overcast så den borde finnas där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-08 09:52
Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Jag hittar den i både Podcaster och Overcast så den borde finnas där.

Ursprungligen av kladda:

Din lista verkar inte uppdaterad, jag döpte om 99mac Unplugged igår så det fick #60 framför sig. Men hur du uppdaterar är jag däremot inte säker på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-09-08 10:03

Ah okej. tack! jag får kika på det..

Btw, sett denna?
http://9to5mac.com/2014/09/07/is-this-the-fir...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-08 11:08

Om ni redan bestämt er för en 6:a kan ni passa på och beställa en bra skal redan nu
http://www.spigen.com/brands/apple/iphone/iph...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-08 13:57
Ursprungligen av dhanjel:

Om ni redan bestämt er för en 6:a kan ni passa på och beställa en bra skal redan nu
http://www.spigen.com/brands/apple/iphone/iph...

Skal? Vad ska man med skal till? Helt meningslöst och absolut otroligt fult

*så, nu har vi dragit igång den diskussionen igen*

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-08 14:00

Håller med, skönt utan skal. Men tills den dagen tillverkarna slutar tillverka telefoner som måste användas med silkesvantar så kommer jag ha det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-08 14:02
Ursprungligen av dhanjel:

Håller med, skönt utan skal. Men tills den dagen tillverkarna slutar tillverka telefoner som måste användas med silkesvantar så kommer jag ha det

Jag har haft alla iPhones som har släppts i sverige och ingen av dessa har jag använt med silkesvantar och inte heller har dessa skadats på något sätt.

Det är klart, är man klantig och/eller slarvig så kan ju vad som helst hända men det gäller ju alla produkter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-09-08 17:32

Jag tycker ljudet på den här podcasten är väldigt dåligt. För mycket bas och ofta överstyrt... får hoppas att det beror på den tillfälliga lokalen

  • Medlem
  • International user
  • 2014-09-08 23:04
Ursprungligen av PaO:

Det är crunch time för jätten från Cupertino. Nu har övriga presenterat vilken väg man väljer framöver på IFA. Samsung som hade de starkaste produkterna. Gear S och Edge satte ribban. För att bibehålla utvecklingen inom området hoppas jag innerligt att Apple inte bara presenterar en iphone 4.7

Wait what?
Vad har de satt för ribba?

Edge är ju bara läskigt ful, och penna? Kom igen...

  • Medlem
  • 2014-09-09 05:15
Ursprungligen av zappee:

Wait what?
Vad har de satt för ribba?

Edge är ju bara läskigt ful, och penna? Kom igen...

Marknaden vill se Apple visa en 4.7, 5.5 och en smart klocka helt färdiga för leverans. Jag tror vi får mycket mindre än så men hoppas jag har fel. Om man inte förstår att Samsung med Edge visar år vilket håll vi går och om 2 år har folded display på våra mobiler, även Apple har tagit patent på detta. Så vet man inte mycket om branschen. Edge må vara ful i vissa ögon men oerhört innovativ och det inte i en prototyp utan i en fullfjädrad Note 4. Och pennan är lysande min vän

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-09-09 06:54

En produkt med en stylus är ett misslyckande.

Vi har tio st (oftast) från födseln, finns ingen anledning att använda annat.

Ursprungligen av PaO:

Det är crunch time för jätten från Cupertino. Nu har övriga presenterat vilken väg man väljer framöver på IFA. Samsung som hade de starkaste produkterna. Gear S och Edge satte ribban. För att bibehålla utvecklingen inom området hoppas jag innerligt att Apple inte bara presenterar en iphone 4.7

Lugn, det kommer att komma så mycket mer än en 4.7 iphone. Det är helt uppenbart.

Kommentarerna om var ribban ligger låter jag vara. Till och med Samsung väntar på att Apple ska lägga ribban men givetvis så hittar jag just nu inte den länken bland alla mina lästa tweets. Jag ska se om jag gör det:)

Edit:
Äsch, det var bara Dalrymple som var elak...

http://www.loopinsight.com/2014/09/05/apple-r...

Citat:

Executives at Europe’s big consumer electronics trade fair this week in Berlin readily admit to hoping that Apple can crack the missing code for everyone. Where the U.S. innovator leads, its rivals plan to follow by bringing their own improvements or by seeking out profitable niche markets that Apple ignores.

“This is what we wanted,” Sunny Lee, CEO of Samsung Electronics’ European business told Reuters when asked about Apple’s likely debut.

I bet that’s exactly what Samsung wanted. Not that they’ll copy everything that Apple does, no, not Samsung.

Senast redigerat 2014-09-09 08:12

När man tänker på att det alltid läckt bilder, filmer och t.o.m. exemplar senaste åren på iPhone (och iPad?) - så undrar man om det verkligen kommer någon iWatch. Där finns inte en enda läcka och det är ju skumt. Kan det isåfall beror på att den helt tas fram och tillverkas i USA - Kina är inte inblandat alls (läckor gör att FBI kommer hem till en bums och sätter handbojor på en och man blir ruinerad för hela livet när Apples jusrister är klara med en=inga läckor)? Eller är det så att det inte alls kommer någon iWatch?

Nu känner jag mig stabil: det blir ingen iWatch. Apple har inte löst alla problemen med en smartklocka (batteritid, storlek, användbarhet) och dom släpper inget föränn det är perfekt eller i det närmaste fulländat - Apple (till skillnad från konkurenterna som kan pytsa ut alla möjliga halvfärdiga produkter och se m det flyger eller inte) har bara en chans - bevakningen och förväntningarna är enorma. Det ställs helt unika "krav" på Apple och dom behandlar sig själva på samma sätt (så det är ju inte synd om dom ). Nej, ingen iWatch och ingen bjässe-iPhone (bara 4,7-tummaren) och aktien kommer att droppa (och sedan återhämta sig inom någon vecka - ni som spekulerar kan göra en hacka - sälj nu bums och köp sedan imorgon igen).

  • Medlem
  • Växjö
  • 2014-09-09 10:21

Den eviga frågan, ska man köpa mer aktier innan, eller ska man sälja av de man har.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-09-09 10:26

Den droppar väl i princip alltid efter ett event. Så i så fall är Demiurgens rekommendation den att följa.

Jag spelar inte själv på börsen, men är det inte så att Appleaktien alltid sjunker efter ett event? Oavsett vad som presenteras? För att förväntningsbubblan som byggts upp varje gång alltid varit omöjlig att fylla med verklighet?

Ursprungligen av dhanjel:

Den eviga frågan, ska man köpa mer aktier innan, eller ska man sälja av de man har.

  • Medlem
  • 2014-09-09 10:47
Ursprungligen av Demiurgen:

Jag spelar inte själv på börsen, men är det inte så att Appleaktien alltid sjunker efter ett event? Oavsett vad som presenteras? För att förväntningsbubblan som byggts upp varje gång alltid varit omöjlig att fylla med verklighet?

Så är det nog. Men då marknaden denna gång kräver att Apple levererar så är det annorlunda. Visar de enbart 4.7 med ios8 och inte ett knyst om 5.5 eller smart klocka anser jag att de har innovations problem. Sony släppte sin första klocka för över 2 år sedan.

  • Medlem
  • 2014-09-09 10:50
Ursprungligen av zinned:

En produkt med en stylus är ett misslyckande.

Vi har tio st (oftast) från födseln, finns ingen anledning att använda annat.

En produkt som kräver en stylus är ett misslyckande men en produkt som ger mervärde med både fingrar och S- pen är en lysande produkt. Ser att du inte ens intresserat dig för vad Note serien är kapabel till

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2014-09-09 11:42

Det är inte Samsung som visar vägen, eller något annat företag heller, utan Apple. Och dom har gjort det sedan iMac kom -98. Sexton år där övriga har sprunit benen av sig för att förska lista ut Apples nästa steg.
Om de andra hade velat visa vägen skulle dom inte ha, först häcklat Apple, och sedan kopieras deras produkter.
Så, fortfarande visar Apple vägen och medias och allmänhetens intresse runt detta event visar att det förmodligen kommer att vara så ett bra tag till.
Think diffrent

Hoppas att publiken buar när de ser att kameran sticker ut.

Bevaka tråden