Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårddisk startar i kabinett men inte när den sitter i som intern

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena!

Har ett jävligt märkligt problem.

En MacBook Pro från slutet av 2011 där jag hade en SSD-disk isatt som av oklar anledning slutade fungera. Efter mycket dribblande fram och tillbaka åkte jag ner med den till en butik nere på stan i Stockholm. Efter att han pluggat in den i ett kabinett så hittade hans mac den, reparerades och verkade sedan funka.

Så jag köpte ett kabinett och pluggade in i datorn när jag kom hem, vilket fungerade utan problem. Formaterade om den, installerade osx 10.9 och allt flöt kanon.

Sen när jag satte i den som intern igen så funkade det i alla fall inte. Har nu provat att sätta den på båda hårddiskplatserna men utan resultat.

Vad kan detta bero på? Är det någon formatering jag gjort galet?

Till saken hör att jag köpte datorn begagnad för något år sedan drygt och hans Apple-konto ligger fortfarande reggat på Lion-mjukvaran så kan inte installera om någonting genom recovery-läget. När jag är inne där syns inte ens SSD-disken.

Så, har ni nåt? Ska sälja den här vidare och behöver lösa det snarast.

Tack på förhand!

Ursprungligen av ggranqvist:

...Är det någon formatering jag gjort galet?...

Omöjligt att svara på, eftersom vi inte vet hur du har formaterat.

Det ska vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended.

Ursprungligen av ggranqvist:

...hans Apple-konto ligger fortfarande reggat på Lion-mjukvaran så kan inte installera om någonting genom recovery-läget...

Det är väl lätt fixat om du själv köper OS X genom ditt Apple ID, och installerar om.

Och en fråga:
Funkar det om du sätter en annan hårddisk i den interna platsen? Det kanske är fel på datorn, inte på disken.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Omöjligt att svara på, eftersom vi inte vet hur du har formaterat.

Det ska vara partitionstabell GUID, och filsystem Mac OS Extended.

Det är väl lätt fixat om du själv köper OS X genom ditt Apple ID, och installerar om.

Och en fråga:
Funkar det om du sätter en annan hårddisk i den interna platsen? Det kanske är fel på datorn, inte på disken.

1. Kopplade in och kollade i nya macen och där står det format Mac OS Extended och "Schema..." GUID-partitionstabell.
Så jag antar att den biten är rätt då?

2. Hur köper jag det i så fall? Kan inte hitta det i App Store t ex?

3. Nej jag kopplade in extra hårrdisken på den platsen, samt SSD på den andra platsen men då fick jag upp ringen med ett streck igenom. Även det här tyckte jag var konstigt! Och vad skulle vara felet på datorn med tanke på att allting funkar i övrigt?

Tack för svar förresten!

Köpa Mavericks gratis...

Ursprungligen av Borttaget:

Köpa Mavericks gratis...

Ha, ja men recovery-läget plockar inte upp det utan försöker bara med lion och kräver då verifiering?...

Senast redigerat 2018-07-23 10:22
Ursprungligen av ggranqvist:

Ha, ja men recovery-läget plockar inte upp det utan försöker bara med lion och kräver då verifiering?...

Man måste ju inte starta i recovery. Man kan ju börja om "från scratch" också.

Ett förslag är att köpa och ladda ner Mavericks. Skapa ett bootningsbart usb-minne (Disk Maker X). Starta från usb-minnet. Formatera om den trilskande disken och installera ett nytt fräscht system.

Det finns andra metoder, men jag hade gjort så.

Ursprungligen av ggranqvist:

Ha, ja men recovery-läget plockar inte upp det utan försöker bara med lion och kräver då verifiering?...

Verifiera med vilket konto som helst som har ett OSX kopplat till sitt AppleID. Må så vara Lion, Mountain Lion eller Mavericks.

Ursprungligen av Borttaget:

Verifiera med vilket konto som helst som har ett OSX kopplat till sitt AppleID. Må så vara Lion, Mountain Lion eller Mavericks.

...och då får jag svaret "kontot inte kopplat till detta köp" eller nåt sånt.

Senast redigerat 2018-07-23 10:22
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-06 15:31

Han skrev "som har ett OSX kopplat till sitt AppleID". Har de AppleID du testat det?

Kan rapportera att problemet är löst och det var hårddiskkabeln i datorn som var trasig!

Tack för hjälpen hur som helst.

Liknande problem...

Ursprungligen av ggranqvist:

Kan rapportera att problemet är löst och det var hårddiskkabeln i datorn som var trasig!

Tack för hjälpen hur som helst.

Hej!

Har ett liknande problem och misstänker också att hårddiskkabeln har gett upp. Hur löste du problemet (var?) och vad kostade det?

Tack på förhand,

David

Ursprungligen av kongodavid:

Hej!

Har ett liknande problem och misstänker också att hårddiskkabeln har gett upp. Hur löste du problemet (var?) och vad kostade det?

Tack på förhand,

David

Jag lämnade in den på Digital Inn på sveavägen i Stockholm. Skulle enligt beräkningar ta 2-3 veckor men teknikern ringde upp efter 1 dag och sa att det var kabeln som var paj och sen var den klar samma eftermiddag om jag inte har helt fel.

Pröjsade 600 när jag lämnade in den som är undersökningsavgiften om du inte godkänner kostnadsförslaget. Sen fick jag hosta upp 1400 till när jag hämtade ut den, så totalt 2000 alltså. Men då var även min fläkt paj så du får räkna av ett par hundralappar. Generellt tror jag dom tog 1200/timmen för reparationer och sen plus kostnaden för delarna då.

Vill verkligen framhäva hur sjukt bra dom var att ha och göra med, sen kan man säkert göra jobbet själv men i det här fallet var det så jävla värt servicen.

Mvh
Gustaf

Tack

Ursprungligen av ggranqvist:

Jag lämnade in den på Digital Inn på sveavägen i Stockholm. Skulle enligt beräkningar ta 2-3 veckor men teknikern ringde upp efter 1 dag och sa att det var kabeln som var paj och sen var den klar samma eftermiddag om jag inte har helt fel.

Pröjsade 600 när jag lämnade in den som är undersökningsavgiften om du inte godkänner kostnadsförslaget. Sen fick jag hosta upp 1400 till när jag hämtade ut den, så totalt 2000 alltså. Men då var även min fläkt paj så du får räkna av ett par hundralappar. Generellt tror jag dom tog 1200/timmen för reparationer och sen plus kostnaden för delarna då.

Vill verkligen framhäva hur sjukt bra dom var att ha och göra med, sen kan man säkert göra jobbet själv men i det här fallet var det så jävla värt servicen.

Mvh
Gustaf

Ok, tack! Misstänkte att det var där det skulle hamna ungefär. Jag befinner mig i obygden just nu, så jag hoppas främst kunna hitta ett ställe som har kabeln...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-07-16 10:45

iFixIt

1
Bevaka tråden