Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktig radbrytning i diverse program.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-29 14:14

Hej.

Jag vet inte riktigt var mitt problem ligger nånstans och jag vet knappt om det egentligen är ett problem. Men jag tycker det är fel.

Har uppmärksammat problemet som mest i Microsoft Word. Att när jag väljer att byta rad manuellt genom att trycka på Enter knappen så blir det alltid ett "1 och ett halvt" radavstånd (kan inte förklara det på annat sätt). Om jag skriver allt på en rad och låter Word själv byta rad så blir det "rätt" så att säga. Jag förstår att detta borde vara en inställning i word. Har dock upptäckt med jämna mellanrum att det även sker i andra program eller "skrivrutor". Kan dock inte nämna några just nu mer än det jag precis upptäckte. I våran bostadsrättsförening har vi precis skaffat en hemsida via www.hemsidan.com och när jag ska fylla i en informationsruta så kan jag inte byta rad manuellt utan att det blir fel radbrytning. Detta är ju alltså i Safari.

Förstår att det inte är lätt för er att veta vad problemet kan vara. Jag har själv svårt att förklara. Men tänkte om någon känner igen det, eller vet om det finns någon inställning i OS X som kan påverka detta.

Ska försöka få upp någon bild på just problemet på hemsidan (Safari).

System: MacBook Pro mitten 2010, Mavericks 10.9.2

Bild 1. Jag har inte gjort någon förändring.

Bild 2. Har försökt att lägga in en rad till och satte markören efter ordet ordförande och tryckte Enter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-29 15:19
Ursprungligen av Kajan:

Hej.

Jag vet inte riktigt var mitt problem ligger nånstans och jag vet knappt om det egentligen är ett problem. Men jag tycker det är fel.

Har uppmärksammat problemet som mest i Microsoft Word. Att när jag väljer att byta rad manuellt genom att trycka på Enter knappen så blir det alltid ett "1 och ett halvt" radavstånd (kan inte förklara det på annat sätt). Om jag skriver allt på en rad och låter Word själv byta rad så blir det "rätt" så att säga. Jag förstår att detta borde vara en inställning i word. Har dock upptäckt med jämna mellanrum att det även sker i andra program eller "skrivrutor". Kan dock inte nämna några just nu mer än det jag precis upptäckte. I våran bostadsrättsförening har vi precis skaffat en hemsida via www.hemsidan.com och när jag ska fylla i en informationsruta så kan jag inte byta rad manuellt utan att det blir fel radbrytning. Detta är ju alltså i Safari.

Förstår att det inte är lätt för er att veta vad problemet kan vara. Jag har själv svårt att förklara. Men tänkte om någon känner igen det, eller vet om det finns någon inställning i OS X som kan påverka detta.

Ska försöka få upp någon bild på just problemet på hemsidan (Safari).

System: MacBook Pro mitten 2010, Mavericks 10.9.2

Bild 1. Jag har inte gjort någon förändring.

Bild 2. Har försökt att lägga in en rad till och satte markören efter ordet ordförande och tryckte Enter.

Det är skillnaden mellan ny rad och nytt stycke som du upplever.

I Word har du antagligen en aktiv stil-inställning som anger att "nytt stycke-tecken" (retur, ¶ ) skall ge ett större avstånd till föregående rad. Du kan då manuellt mata in "ny rad-tecken" (shift+retur, ↲ ). Aktivera de osynliga tecknen i Words Alternativ > Visa > Icke utskrivbara tecken så blir det tydligare medan du skriver.

På hemsidan är det inte Safari i sig utan html-standarden som styr. Retur ger stycke-taggen <p>. Pröva om du även där kan använda shift+retur för att få radbrytningstaggen <br>

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-29 18:51

Tack så mycket för svar.

Jag förstår din förklaring. Testade runt litegrann och på hemsidan efter lite olika knapptryckingskombinationer så upptäckte jag att "shift+control+enter" gör det som du beskriver "shift+enter" borde göra.

Så indirekt så löste du mitt problem. Tack.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-05-29 19:10
Ursprungligen av Kajan:

indirekt så löste du mitt problem. Tack.

Nyfiken - Vad hade IngoX behövt göra för att lösa problemet direkt? I mina ögon gav han [direkt] en förklaring till hur det fungerar och vad som är skillnaden i ordbehandling vad gäller rad- och styckebrytning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-05-29 20:36

Min tolkning av ordet indirekt är som i detta fallet, att IngoX beskrev att den normalt brukar fungera att använda "shift+enter" men att det inte gjorde det. Men pga hans tips så kunde jag testa vidare och hittade då att "shift+ctrl+enter" fungerade.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-05-30 14:53
Ursprungligen av Kajan:

Jag vet inte riktigt var mitt problem ligger nånstans och jag vet knappt om det egentligen är ett problem.

Ursprungligen av Kajan:

Tack så mycket för svar.

Det är skönt med problem som inte är ett problem! Det finns tillräckligt med problem som är ett.

1
Bevaka tråden