Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Airport Express ENBART för musik/airplay ?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2014-04-21 12:35

Hej!

Om vi utgår från en "nollad" AP Express, hur gör jag för att använda denna som en Airplay-enhet, för att spela upp musik trådlöst från min MBP? Jag är alltså, och skall så förbli, ansluten till en annan trådlös router där jag får mitt internet etc.

Går det att "bara" använda Airporten som "ljudlevererare", och vilka inställningar ska jag köra på då för att slippa dra mina hår...?

Tack på förhand!

Ja, du ställer in Expressen att ansluta till befintligt trådlöst nätverk. Expressen kommer sedan att dyka upp som en Airplay-enhet i din dator.

  • Medlem
  • 2014-04-21 16:26
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, du ställer in Expressen att ansluta till befintligt trådlöst nätverk. Expressen kommer sedan att dyka upp som en Airplay-enhet i din dator.

Tack, Jesper!

Har bara kört min AP som trådlös router och därifrån kört Airplay. Men nu har jag lärt mig något nytt. Förmodar att säkerhet osv sköts automatisk när AP ansluter till mitt nuvarande nätverk? Vet inte hur jag tänkte, men jag hade fått för mig att jag kunde köra en Airstream mellan datorn och Airporten, utan att denna behövde gå via mitt primära WIFI. Men det går alltså inte, antar jag nu.

Märker att det är en längre fördröjning från låtändring osv i iTunes jämförts med när jag enbart körde med AP'n i mitt förra boende. Borde ju vara helt rimligt eller, även om jag tycker att det dröjer lite...

Mvh!

  • Medlem
  • International user
  • 2014-04-22 10:14
Ursprungligen av Nifo:

Tack, Jesper!

Har bara kört min AP som trådlös router och därifrån kört Airplay. Men nu har jag lärt mig något nytt. Förmodar att säkerhet osv sköts automatisk när AP ansluter till mitt nuvarande nätverk? Vet inte hur jag tänkte, men jag hade fått för mig att jag kunde köra en Airstream mellan datorn och Airporten, utan att denna behövde gå via mitt primära WIFI. Men det går alltså inte, antar jag nu.

Märker att det är en längre fördröjning från låtändring osv i iTunes jämförts med när jag enbart körde med AP'n i mitt förra boende. Borde ju vara helt rimligt eller, även om jag tycker att det dröjer lite...

Mvh!

Säkerheten körs automatiskt, men det blir ju givetvis säkrare om du gör fler inställningar. Att ha airporten i ett separat WiFi nät är sällan praktiskt, för du vill väl ha åtkomst till internet samtidigt.

Edit: Ja det är rimligt att det är en fördröjning, men det beror ju på hur stor fördröjningen är. Har du flera ljudkällor samtidigt, så synkar itunes ljudet med expressen så att ljudet spelar upp samtidigt i bägge, och det skapar största fördröjninen av alla jag har upplevt. Att ha den ansuten till en annan router som enda ljudkälla brukar inte förorsaka någon "märkbar" fördröjning.

  • Medlem
  • 2014-06-22 18:08
Ursprungligen av juanito:

Säkerheten körs automatiskt, men det blir ju givetvis säkrare om du gör fler inställningar. Att ha airporten i ett separat WiFi nät är sällan praktiskt, för du vill väl ha åtkomst till internet samtidigt.

Edit: Ja det är rimligt att det är en fördröjning, men det beror ju på hur stor fördröjningen är. Har du flera ljudkällor samtidigt, så synkar itunes ljudet med expressen så att ljudet spelar upp samtidigt i bägge, och det skapar största fördröjninen av alla jag har upplevt. Att ha den ansuten till en annan router som enda ljudkälla brukar inte förorsaka någon "märkbar" fördröjning.

Ett stort tack för informationen, förvisso ett sent tack - men bättre det än inget. Nu funkar allt som det ska med den biten (istället bråkar min nya ASUS-router, men det är en helt annan historia, hehe)

Mvh
Nifo

En undran.

Är det möjligt att använda en AE eller ATV utan att de är kopplade till ett WiFi i bostaden? Typ om man har en MBP och AE och/eller ATV och de skapar ett egen lite WiFi mellan varandra enbart för musiköverföringen?

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-11 19:43
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En undran.

Är det möjligt att använda en AE eller ATV utan att de är kopplade till ett WiFi i bostaden? Typ om man har en MBP och AE och/eller ATV och de skapar ett egen lite WiFi mellan varandra enbart för musiköverföringen?

Inte vad jag känner till nej.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

En undran.

Är det möjligt att använda en AE eller ATV utan att de är kopplade till ett WiFi i bostaden? Typ om man har en MBP och AE och/eller ATV och de skapar ett egen lite WiFi mellan varandra enbart för musiköverföringen?

Menar du:
- att du ska ha en Airport Express som skapar ett wifi-nät
- att Apple TV och MBP ansluter till det wifi-nätet
- att du strömmar musik från MBP till ATV via det wifi-nätet?

Ja, det borde funka.

Om du menar något annat, så får du återkomma med en mer detaljerad beskrivning.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Menar du:
- att du ska ha en Airport Express som skapar ett wifi-nät
- att Apple TV och MBP ansluter till det wifi-nätet
- att du strömmar musik från MBP till ATV via det wifi-nätet?

Ja, det borde funka.

Om du menar något annat, så får du återkomma med en mer detaljerad beskrivning.

Nja, ungefär så men inte riktigt...

Jag undrar om man kan ha en MBP och en AE som skapar ett eget WIFI mellan sig så man kan spela upp musik från datorn på sin stereo fast man inte har nåt egentligt WiFi i lägenheten, och samma sak med en MBP och ATV för att kunna spela upp musik eller video på sin stereo/TV. Alltså, kan dessa grunkor skapa sitt eget lilla WiFi mellan sig just för detta, även om man inte har nåt annat vanligt WiFi i bostaden?

Jag har för mig att jag läste nåt om att det var på gång från Apples sida med den möjligheten tidigare, men vet inte om det blev nåt av med det.

Klar du kan ha. Du skapar ju ett trådlöst nätverk med Airporten. Sen att den inte har någon internetanslutning är egalt. Du får bara sätta den till att skapa ett nätverk. Sen kan du ansluta Apple TVn till det nätverket också.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-08-12 08:27
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Jag har för mig att jag läste nåt om att det var på gång från Apples sida med den möjligheten tidigare, men vet inte om det blev nåt av med det.

Du har väl läst att det finns planer på att låta en ATV få router-funktion. Men en AX kan det redan idag och dessutom utan tillgång till Internet. Du får du ett eget nätverk.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2014-08-12 09:18

Du kan också dela ut ett nätverk från MBP och ansluta din TV till den.

  • Medlem
  • International user
  • 2014-08-18 12:08
Ursprungligen av suddgummi:

Klar du kan ha. Du skapar ju ett trådlöst nätverk med Airporten. Sen att den inte har någon internetanslutning är egalt. Du får bara sätta den till att skapa ett nätverk. Sen kan du ansluta Apple TVn till det nätverket också.

Ja det går men jag antog att han ville ha internet även till sin bärbara å fungera trådlöst. Men just som du beskriver det så går det.

1
Bevaka tråden