Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många problem med Mavericks

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jo, jag tar dem inte på orden. Men om hårdvaran är "felfri" (vilket vi får se...) och det här är något återkommande för vissa MBP från 2010, så är det lite lurigt. Problemet jag beskriver dök mest upp på min årsmodell när jag gjorde en sökning. Vore ju trevligt om det var någonting som Apple kunde ta ansvar för, men vi får se. Det bästa jag kan hoppas på är förmodligen en rabatterad reparation av vad än det är som krånglar. Önskar verkligen att jag kommer undan utan att behöva lägga ut ännu mera stålar.

Sagans lyckliga slut

Okej, nu har jag kommit till ett definitivt avslut på "MBP 2010 Mavericks Chronicles". Och det blev lyckligt! Läs nedan.

Det var efter repliken "inte helt kompatibel" som jag började plöja forumtrådar och jämföra kraschloggar och symptom.
Min dator (och många andra Macbook Pro 15'' & 17'' från mid-2010) har ett felaktigt Nvidia-grafikkort, och Apple gav t.o.m. användare förlängd garantitid (till tre år efter inomköpsdatum) för att de som upplevde problem skulle kunna få logikkortet åtgärdat. Men det hjälper ju inte de många användare som börjat lida av problemet just på grund av det senaste operativsystemet.
Mavericks triggar igång dessa problem big time (helt slumpmässiga och spontana omstarter är det överlägset vanligaste), och eftersom många med min modell väntade att uppgradera tills just Mavericks blev det betydligt fler som upplevde det här felet EFTER att all typ av garanti – förlängd eller ursprunglig – löpt ut.

Om man som jag, "självdiagnostiserar" det här felet, kan man ändå inte veta att det är så det ligger till förrän man varit till en Äppelbutik och gjort ett VST (Video Switching Test).
Däremot kan man göra sig själv mer säker genom att använda exempelvis programmet gxfCardStatus som körs i bakgrunden och låter en bestämma om man ska köra med dedikerad eller integrerad grafik. Om man bara kör på integrerad grafik (som kan få systemet att kännas segare vid större processer) och datorn då INTE kraschar på några dagar, då är det mer troligt att det är fel på Nvidia-kortet, och att datorn därmed inte kommer klara VST-testet i butik (och därmed fastslå det inbyggda felet).
Att tvinga datorn att köra på integrerad grafik är däremot inte en helt möjlig lösning i förlängningen, speciellt om man – som jag – skaffade detta kraftpaket för att bland annat kunna arbeta på en extern skärm; då tvångsväljer datorn nämligen Nvidia-kortet ändå. Vilket betyder att om du kopplar in extern skämt blir ditt system svajigt igen och riskerar att starta om sig.

Så vad göra? Antingen tycker man att en fyra år gammal dator ändå skall bytas ut, eller så tycker man att det är urlarvigt att en dator som i alla andra avseenden funkar utmärkt ska behöva skrotas på grund av ett känt produktionsfel.

Den som råkar ut för det här har egentligen bara att välja på...

  • Skaffa ny dator (vilket inte är billigt)

  • Få logikkortet utbytt för ca 5 000 SEK (se ovan)

  • Bita ihop, köra vidare på Mavericks men tvinga ner prestandan

  • Nedgradera till Snow Leopard om möjlighet finns

  • Bråka.

Således, skam den som ger sig. jag har en närmast fläckfri historik med Apple under de fyra år jag varit macanvändare, och inget annat än en certifierad verkstad har fått röra min baby. Den är väldigt väl omhändertagen, och innan jag letade mig fram till grafikkortsteorin hade jag testat alla mjukvarulösningar över telefon med Apple Care (som slutade i att min time machine sa gonatt och försvårade mina möjligheter att gå tillbaks till Snow Leopard). Jag hade alltså en hyfsad arsenal med argument när jag for till Täby för en bokad Genius-tid med moraliskt stöd av en vän (som passade på att byta ut sin iPhoneladdare).

Så, vi gjorde hårdvarutestet i butik. En stor röd fyrkant med texten FAILED dök upp på min skärm (vilket bekräftade felet).

Fick ett prisförslag, vilket verkligen inte funkade. Jag pushade på. Först sa de tvärnej, vilket var väntat. Men det fanns verkligen inga alternativ och jag var sjukt påläst vid det här laget.
Slutligen fick jag faktiskt rätt; och ja, de gjorde ett utantag, jag är medveten om detta. Visst finns det fler exempel på folk som pekat på det här och sedan fått rätt efter att garantitiden tagit slut – men delen som fått igenom byte utan att stå för en del av kostnaden själv är försvinnande få, och jag är inget annat än tacksam.
Det här är verkligen goodwill från Apple, och inget att ta för givet.

Summa summarum: jag är en fortsatt supernöjd Appleanvändare (kanske t.o.m. lite mer än tidigare, hah...), Mavericks är fint och ballt, och OM något skulle börja krångla igen nu så har jag i alla fall förlängd hårdvarugaranti med tre månader.

Bevaka tråden