Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

7.1 finns nu att ladda ner

Tråden skapades och har fått 160 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2014-03-12 09:43

En fråga som gäller alla former av uppdateringar - växer alltid programvaran? Man plockar aldrig bort saker i större omfattning än det läggs till?

Ursprungligen av AndyK:

Hyfsat störigt att det krävs 1,8 GB ledigt utrymme på enheten för att det ska gå att installera uppdateringen. Själva uppdatering är ju bara 186 MB. Jag förstår att det behövs lite extra utrymme för att göra installationen, men 1,6 GB?
Jag får sitta och radera saker från min iPhone som jag egentligen inte vill radera, bara för att få plats med iOS 7.1.

Trots allt så flyttar man rätt mycket data kors och tvärs och ska vara säker på att man inte sabbar någonting så jag tror att man vill ha ganska mycket minne tillgängligt vid en uppdatering oavsett om det är IOS, OSX, Android eller Windows

Uppdateringspaketet är till att börja med komprimerat och du måste packa upp det och sedan sätta igång med uppdateringen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2014-03-12 10:12

Gör en säkerhetskopiering, Återställ luren med nya mjukvaran, läs tillbaka backupen.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 10:26
Ursprungligen av kenjon:

Gör en säkerhetskopiering, Återställ luren med nya mjukvaran, läs tillbaka backupen.

Jag säkerhetskopierar till iCloud, det får räcka. Håller inte på att klöddar med återställningar och annat trams bara för att få i en ny uppdatering. Ändå snart dags för ny lur.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 10:29
Ursprungligen av BlackSmp:

Trots allt så flyttar man rätt mycket data kors och tvärs och ska vara säker på att man inte sabbar någonting så jag tror att man vill ha ganska mycket minne tillgängligt vid en uppdatering oavsett om det är IOS, OSX, Android eller Windows

Uppdateringspaketet är till att börja med komprimerat och du måste packa upp det och sedan sätta igång med uppdateringen.

Ja, jag förstår att det behövs extra plats för uppdateringen, men över 9 ggr så mycket plats som vad själva nedladdningen är känns för mycket. Ibland undrar man om Apple har gått ifrån grundkonceptet med att "det ska bara funka"?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-12 10:38
Ursprungligen av AndyK:

Ja, jag förstår att det behövs extra plats för uppdateringen, men över 9 ggr så mycket plats som vad själva nedladdningen är känns för mycket. Ibland undrar man om Apple har gått ifrån grundkonceptet med att "det ska bara funka"?

Det funkar om du har tillräckligt utrymme på telefonen eller tror du Apple kan trolla?
Min uppdatering var på 284MB och samma krav på ledigt utrymme så det är bara 6ggr så mycket ledigt utrymme.
Det kanske inte behövs 1.6GB i ledigt utrymme men för att säkerställa att "It´s just working" så måste du ha så mycket ledigt utrymme.
Tänk hur det skulle låta om det inte fanns ett krav och folk försökte uppdatera och det blev något fel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tänkte mest på att lägga ut >300.000kr för att få en bil...

Annars så borde väl det inte vara något större problem än att ställa om språket till engelska i telefonen?

Nej självklart inte, men det var inte det som var saken

Ursprungligen av AndyK:

Ja, jag förstår att det behövs extra plats för uppdateringen, men över 9 ggr så mycket plats som vad själva nedladdningen är känns för mycket. Ibland undrar man om Apple har gått ifrån grundkonceptet med att "det ska bara funka"?

Som Kenjon skrev, det finns alternativa metoder för uppgradering om du inte kan använda dig av OTA. Just i detta fallet har jag svårt att se att detta är en avsteg från "det ska bara funka"

Jag vet inte vilken kompressionsfaktor de har på själva nerladdningen men det skulle inte förvåna mig om den uppackade uppgraderingen är 500 M och då ser det annorlunda ut när det gäller hur mycket extra uttrymme som de kräver.

Ursprungligen av MalcomX:

Nej självklart inte, men det var inte det som var saken

Tänkte du på bilen eller språket?

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 11:32
Ursprungligen av BlackSmp:

Som Kenjon skrev, det finns alternativa metoder för uppgradering om du inte kan använda dig av OTA. Just i detta fallet har jag svårt att se att detta är en avsteg från "det ska bara funka"

Jag vet inte vilken kompressionsfaktor de har på själva nerladdningen men det skulle inte förvåna mig om den uppackade uppgraderingen är 500 M och då ser det annorlunda ut när det gäller hur mycket extra uttrymme som de kräver.

Om jag gör en backup i datorn. Sparas då allt? ALLT?
Så att när jag startar telefonen efter uppdateringen och tankar tillbaka säkerhetskopian, är den då exakt som innan uppdateringen, minus själva uppdateringen?
Det finns t.ex. vissa SMS och iMessage som jag vill ha kvar, även en del bilder (som inte finns i Bildström). Även inställningar jag gjort i appar vill jag ha kvar. Jag vill inte att telefonen ska vara "nästan" som innan uppdateringen, jag vill att den ska vara exakt som innan.

Jag har aldrig haft problem med någon uppdatering tidigare (pga utrymme), men denna gången verkar det apa....

Ursprungligen av AndyK:

Om jag gör en backup i datorn. Sparas då allt? ALLT?

Ja.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 11:43
Ursprungligen av keptang:

Ja.

OK, låter bra.
Ska dock först försöka rensa ut så mycket som möjligt från luren, det behövs. Sen får vi se om det räcker till.
Annars får det nog bli via iTunes.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-12 11:47
Ursprungligen av AndyK:

Om jag gör en backup i datorn. Sparas då allt? ALLT?
Så att när jag startar telefonen efter uppdateringen och tankar tillbaka säkerhetskopian, är den då exakt som innan uppdateringen, minus själva uppdateringen?
Det finns t.ex. vissa SMS och iMessage som jag vill ha kvar, även en del bilder (som inte finns i Bildström). Även inställningar jag gjort i appar vill jag ha kvar. Jag vill inte att telefonen ska vara "nästan" som innan uppdateringen, jag vill att den ska vara exakt som innan.

Jag har aldrig haft problem med någon uppdatering tidigare (pga utrymme), men denna gången verkar det apa....

Ursprungligen av AndyK:

OK, låter bra.
Ska dock först försöka rensa ut så mycket som möjligt från luren, det behövs. Sen får vi se om det räcker till.
Annars får det nog bli via iTunes.

Motsägelsefullt

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 11:49
Ursprungligen av lappen71:

Motsägelsefullt

Jo, jag vet. Men det finns gammal skräp på luren som jag glömt rensa bort. Men det som är aktuellt vill jag inte att det försvinner.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-12 11:52
Ursprungligen av AndyK:

Om jag gör en backup i datorn. Sparas då allt? ALLT?

iTunes säkerhetskopierar inte kamerarullen, och Bildströmmen sparar inte filmer. Så se till att manuellt spara ner bilder och filmer som du vill spara.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 11:58
Ursprungligen av Vassius:

iTunes säkerhetskopierar inte kamerarullen, och Bildströmmen sparar inte filmer. Så se till att manuellt spara ner bilder och filmer som du vill spara.

Det var just något sådant här jag var rädd för...
Men i länken från @keptang står det: "Kamerarulle (foton, skärmbilder, sparade bilder och videor)
För enheter som saknar kamera heter Kamerarulle Sparade bilder"

Ursprungligen av Vassius:

iTunes säkerhetskopierar inte kamerarullen, och Bildströmmen sparar inte filmer. Så se till att manuellt spara ner bilder och filmer som du vill spara.

Kamerarullen sparas visst. Har återställt och fått tillbaka kamerarullen intakt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-12 12:01
Ursprungligen av Vassius:

iTunes säkerhetskopierar inte kamerarullen, och Bildströmmen sparar inte filmer. Så se till att manuellt spara ner bilder och filmer som du vill spara.

Stop här nu det gör den visst.
Jag jailbreakade en lur i helgen och då var man tvungen att att återställa luren enligt instruktionerna.
Först uppdaterade jag till iOS 7.0.6,säkerhetskopierade den,återställde den,la in säkerhestkopian,jailbreakade den.
Allt fanns kvar.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-12 12:01
Ursprungligen av AndyK:

Det var just något sådant här jag var rädd för...
Men i länken från @keptang står det: "Kamerarulle (foton, skärmbilder, sparade bilder och videor)
För enheter som saknar kamera heter Kamerarulle Sparade bilder"

Han har fel.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-12 12:03
Ursprungligen av pmarriott:

Kamerarullen sparas visst. Har återställt och fått tillbaka kamerarullen intakt.

Via iTunes? Jag vet att iCloud kan spara kamerarullen om man har tillräckligt med plats där, men iTunes?

Vi åkte dit på det här hemma när frugans 4s strulade och behövde återställas, visserligen för ett par år sedan. Bilderna synkades tillbaka från bildströmmen, men alla filmer på lillgrabben var borta.

Ni andra verkar rörande överens om att iTunes backupar kamerarullen. Är det nåt nytt i så fall? Varför försvann annars frugans filmer vid återställning och återförande av backup?

@Vassius, har du läst vad Apple skriver på sidan som jag länkade till i inlägg #73?
Här kommer den igen, https://support.apple.com/kb/HT4946?viewlocal...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2014-03-12 12:08
Ursprungligen av keptang:

@Vassius, har du läst vad Apple skriver på sidan som jag länkade till i inlägg #73?
Här kommer den igen, https://support.apple.com/kb/HT4946?viewlocal...

Intressant... undrar vad som gick fel för oss då.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2014-03-12 12:10
Ursprungligen av Vassius:

Via iTunes? Jag vet att iCloud kan spara kamerarullen om man har tillräckligt med plats där, men iTunes?

Vi åkte dit på det här hemma när frugans 4s strulade och behövde återställas, visserligen för ett par år sedan. Bilderna synkades tillbaka från bildströmmen, men alla filmer på lillgrabben var borta.

Ni andra verkar rörande överens om att iTunes backupar kamerarullen.Är det nåt nytt i så fall? Varför försvann annars frugans filmer vid återställning och återförande av backup?

Så länge jag kan komma ihåg och jag har haft iPhone sen 3GS

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-12 12:20
Ursprungligen av Vassius:

Intressant... undrar vad som gick fel för oss då.

Kanske hade hon inte en aktuell full säkerhetskopia sparad, om återställningen var framtvingad av strul. Att bara synkronisera (kontakter, kalender, media etc) via iTunes sparar inte nya bilder och filmer. De importeras via iPhoto med kabel eller via photostream. (Därför är det bra att ha som vana att regelbundet titta på och sortera sina bilder i iPhoto om man till exempel stängt av att spara kamerarullen i iCloud pga utrymmesbrist)

Om man gör en planerad återställning börjar man med att göra en helt färsk säkerhetskopia i iTunes.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2014-03-12 13:00
Ursprungligen av json:

Och wifi-synk funkar ännu inte, efter (nästan) 1.5 år.... sätter jag i telefonen i laddaren händer ingenting, däremot går det att initiera manuellt.
Och ja, jag har gjort en "åter-registrering" som dialogrutan efter uppdateringen säger att man ska göra.

Jag brukar inte använda wifi-synk men testade och det fungerar felfritt hos mig. Gick in i iTunes Inställningar > Enheter och kryssade ur rutan "Förhindra att enheter synkroniserar automatiskt". Och under enhetens sammanfattning ser det ut så här:

Klicka på utför.

Sedan, direkt när jag sätter laddaren i iPhonen startar en automatisk synkronisering via wifi utan att jag rör iTunes (iPhone 5s, iOS 7.1, OSX 10.9.2, iTunes 11.1.5)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-12 13:11
Ursprungligen av IngoX:

Jag brukar inte använda wifi-synk men testade och det fungerar felfritt hos mig. Gick in i iTunes Inställningar > Enheter och kryssade ur rutan "Förhindra att enheter synkroniserar automatiskt". Och under enhetens sammanfattning ser det ut så här:
Klicka på utför.

Sedan, direkt när jag sätter laddaren i iPhonen startar en automatisk synkronisering via wifi utan att jag rör iTunes (iPhone 5s, iOS 7.1, OSX 10.9.2, iTunes 11.1.5)

Ren tur.

När andra gör samma sak händer absolut ingenting.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2014-03-12 14:34
Ursprungligen av IngoX:

Jag brukar inte använda wifi-synk men testade och det fungerar felfritt hos mig. Gick in i iTunes Inställningar > Enheter och kryssade ur rutan "Förhindra att enheter synkroniserar automatiskt". Och under enhetens sammanfattning ser det ut så här:
Klicka på utför.

Sedan, direkt när jag sätter laddaren i iPhonen startar en automatisk synkronisering via wifi utan att jag rör iTunes (iPhone 5s, iOS 7.1, OSX 10.9.2, iTunes 11.1.5)

Det är bara att gratulera. För mig kan det, om jag startar om "allt" (dator, itunes förstås och telefonen), funka en gång eller två, men nån dag senare slutar det funka igen.

Jag kan få det att starta automatiskt om jag:
- Sätter den i laddaren, konstaterar att det inte funkar, tar ur den, väntar 5-10 sekunder och sätter i den igen.
- Går in i telefonen på inställningar->allmänt->wifi-synk och har den "skärmen" uppe när jag kopplar in laddaren brukar det också starta.
- Och om jag sätter i laddaren och sen startar om iTunes brukar iTunes hitta telefonen och starta det hela.

Och sen som sagt så funkar det om jag startar det manuellt, antingen på telefonen eller i iTunes.

Vad gäller iPads så kan det vara lite annorlunda, dvs funka lite oftare, men det går absolut inte att lita på.

Wi-Fi synk har fungerat perfekt för mig sen någon uppdatering av iTunes förra året. Innan dess var det svajigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2014-03-12 15:44
Ursprungligen av json:

Det är bara att gratulera. För mig kan det, om jag startar om "allt" (dator, itunes förstås och telefonen), funka en gång eller två, men nån dag senare slutar det funka igen.

Jag kan få det att starta automatiskt om jag:
- Sätter den i laddaren, konstaterar att det inte funkar, tar ur den, väntar 5-10 sekunder och sätter i den igen.
- Går in i telefonen på inställningar->allmänt->wifi-synk och har den "skärmen" uppe när jag kopplar in laddaren brukar det också starta.
- Och om jag sätter i laddaren och sen startar om iTunes brukar iTunes hitta telefonen och starta det hela.

Och sen som sagt så funkar det om jag startar det manuellt, antingen på telefonen eller i iTunes.

Vad gäller iPads så kan det vara lite annorlunda, dvs funka lite oftare, men det går absolut inte att lita på.

Exakt så agerar det för mig samt väldigt många andra.

  • Medlem
  • Skånes sydkust
  • 2014-03-12 18:42

Kom på en ganska enkel lösning på mitt problem.
Jag raderade Facebook- och Twitterapparna, och vips så hade jag tillräckligt med ledigt utrymme.

Bevaka tråden