• Medlem
  • Göteborg
  • 2014-01-20 09:15

Jag råkade se listan med sparade ”Primära nätverk” på min iMac, alltså via Systeminställningar > Nätverk > WiFi > Avancerat > Wifi. Om man har ikryssat att komma ihåg nätverk som datorn har anslutit till så kan den listan bli lång på en bärbar mac som reser runt. Men jag har en 11,5 kg tung iMac som aldrig varit ansluten till något annat än mitt hemnätverk. Lite förvånad kunde jag bläddra ner för en lång lista med spår av platser jag besökt tidigare där datorn definitivt inte varit med. Däremot har ju iphonen rest runt. Nu sköter alltså iCloud nyckelring så att tidigare nätverksplatser synkas mellan alla iOS7 och OSX 10.9 enheter!

Det är ganska kul att jag nu i min iMac till exempel har wifi-lösen till min lätt övernitiske Köpenhamnsbekant som hade satt ett lösenord på sexton! olika knepiga tecken till sitt hemma-wifi (det tog några försök innan jag lyckades knappa in rätt teckenkombination på telefonen en glad nyårsafton). Särskilt med tanke på att det gjordes på min förra iPhone när den hade ett historiskt iOS5 installerat. Det har hängt med genom telefonbyte och uppgraderingar. Värre är att listan med sparade öppna nätverk (utan lösenord) som jag varit ansluten till var mycket längre än jag trodde.

I iOS sparas alltid tidigare nätverk man anslutit till och det har inte funnits någon möjlighet att redigera listan så som man kan i OSX eller Windows (och i Android vad jag förstår?). Enda möjligheten har varit att välja ”Glöm det här nätverket” just medan man är ansluten till det, eller att helt nollställa nätverksinställniningar. Men då förlorar man ju viktiga uppgifter som till min Köpenhamnsvän…

Spelar det någon roll? Ja man kan tänka sig två skäl till att vilja sortera eller rensa i listan:

1) Man kan inte som i OSX ange vilken prioriteringsordning man vill ha mellan tillgängliga tidigare nätverk, till exempel om de överlappar varandra och det ena oftast är bättre än ett annat. Och om listan blivit mycket lång, kanske hundratals tidigare nätverk, så kan man teoretiskt tänka att det tar lite längre tid att återansluta till ett wifinätverk eftersom telefonen måste söka igenom en så lång lista, men i praktiken sker det väl på någon sekund med telefonen i fickan. Vad jag kunde se så verkade nätverksplatserna i listan ligga ungefär i den tidsordning som de hade sparats genom åren.

2) Det finns en grundläggande säkerhetsbrist om man någon gång använt ett öppet nätverk där telefonen enkelt kan luras att ansluta automatiskt till ett fejkat nätverk. Eftersom iOS kommer ihåg de tidigare öppna nätverk som använts och bara kontrollerar nätverkets namn innan det ansluter så kan vem som helst med en laptop i närheten skapa ett nätverk med ett vanligt SSID-namn som man kan anta många anslutit till tidigare, och all internettrafik går via dennes dator. Man sitter och surfar medan man väntar på sitt tåg och märker kanske inte att 3G-symbolen bytts ut mot Wifi-symbolen, och sedan är ens elektroniska liv kapat. Det är inget jag till vardags oroar mig för då risken att slumpmässigt drabbas är liten, men den finns. Men om någon var personligt intresserad av att attackera just mig behöver de inte ens gissa om det är via GöteborgsUniversitet eller Telia jag tidigare varit ansluten till ett öppet nätverk. iOS sänder själv ut förfrågningar efter de tidigare nätverken och i förfrågningarna finns nätverksnamnet med och dessa kan snappas upp, men då krävs annat än standardutrustning.

@Adrian B skrev om detta i en artikel förra året: Automatisk anslutning till nätverk en säkerhetsrisk

Förutom att välja att aldrig använda öppna nätverk eller alltid använda sig av VPN-tunnel skulle man ju kunna skydda sig tillräckligt om man bara kunna ställa in så att iOS inte kom ihåg nätverk automatiskt eller om man kunde redigera i listan i efterhand. Det kan man alltså fortfarande inte göra i iOS. Men om man använder iCloud nyckelring så synkas tidigare nätverksplatser till alla ens enheter och man kan då redigera listan via Nätverksinställningar i OSX på datorn.

Jag testade synkningen genom att ta bort mitt vanliga hemma-wifi från listan på datorn (tryck på minusknappen på bilden ovan). Datorn ansluten via ethernet, telefonen via 3G, wifi avstängt på båda. Väntade en stund för att iCloud skulle ha tid att synka. När jag satte på wifi på telefonen betedde den sig som om den aldrig varit hemma hos mig förut. Jag fick välja mitt nätverk, knappa in wifi-lösenordet och sedan vips på sekunden så dök mitt hemma-wifi åter upp i listan över sparade nätverk på datorn. It just works…

Senast redigerat 2014-01-20 12:17