Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filemaker Pro sortering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur gör jag som bäst att få personer som bor på samma adress men har olika namn att klumpas ihop innan eller efter sortering efter efternamn och förnamn.

Allt skall vara sorterad efter efternamnet och sedan förnamnet, undantaget är personer som bor på samma adress hamnar under den första, t.ex. sambo, barnen eller personer som har dubbelnamn…

Vill bara kolla om jag har uppfattat frågan rätt...

Andersson Anders, Storgatan 1
  Nilsson Nilla, Storgatan 1
Bengtsson Bengt, Sjövägen 1
Davidsson David, Badvägen 1
  Svensson Sven, Badvägen 1
Eriksson Erik, Lillgatan 1

Dvs huvudsaklig sortering på efternamn/förnamn, men däremellan skjuta in personer på samma adress, även om de har ett helt annat namn som inte stämmer in i namnsorteringen?

Och sen är det ju alltid bra att informera om operativsystemversion och Filemaker-version också. Tipsen och lösningarna kan ju ibland variera mellan versionerna.

Om alla ligger i samma tabell är det inte helt rak väg, men att skapa ett par självrelationer skulle iaf vara min utgångspunkt. Sen måste du också ta ställning till om de relaterade personerna på en viss adress också ska visas endast där, eller också under eget namn

Jesper, du tänkte helt rätt…

Jesper:
OS 10.9.1
FileMaker Pro v12.0v5

Senast redigerat 2013-12-17 18:10
1
Bevaka tråden