Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ge synpunkter på min blivande websida

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, jag skulle vara tacksam för lite synpunkter, gärna konstruktiva :-), på min blivande hemsida. Den är inte färdig, men det är i det stadiet att andras synpunkter skulle betyda mycket för mig:

Här är den:

http://www.publishingkonsult.se/drupal/

Snyggt! Det elementet där du visar arbetsflöden, datadrivna kataloger etc verkar förstoras/förminska beroende på vilken sak den visar. Kanske bättre om samtliga har en fixed höjd och bredd?

Håller med ovanstående, snyggt, men det bör vara en fixed höjd på "banner"/den modulen.

Håller med ovanstående.
Under "Kunder" har du listat en mängd företag du/ni jobbat med. Jag tycker att om man ska lista referenser så ska man också ta med något litet om exakt vad man gjort till dem.
Vi jobbar med Volvo, men det är stor skillnad i dignitet på att leverera en ask skruv till deras underhållsavdelning mot att ha levererat en komplex anläggning för deras karosstillverkning.

Bra poäng @pmarriott. Och när det gäller vissa företag så får man inte skriva ut namnet ens.
IKEA t.ex. vägrar ha med sitt namn om det inte handlar om att sälja/marknadsföra deras produkter enligt min erfarenhet.

Under "Om - Tioårsjubileum":
- Det är inte tioårsjubileum om starten var 2013-2014.

- Och starten kan ju bara ha skett under ett år. Även om det kanske var en smygstart det ena året, och riktig start nästa år, så tycker jag ändå att det är bättre att bara skriva ut ett årtal. Annars ser det ut som man inte riktigt kommer ihåg när det startade.

Under "Om - Om Richard Rönnbäck"
- Felstavning på seminarier.

Tack, bra synpunkter alla, jag kommer att beta av de flesta av de synpunkter ni givit vartefter. Hur uppfattar ni det generella uttrycket?

Sitter med en iofs stor men trakig androidlur (utan aao):
1. De sju rullande produktkatevorirna ar irriterand pa liten skarm da man inte ser/vet att den skall andra sig. Nu verkar det som att sidan andrar sig hela tiden utan att man vet varfor.
2, Kan inte kartan synas direkt pa kontaktsidan? Sidan ar ju inte direkt full.
3. Tjanster. Varfor inte skriva ut mer specifikt att dt handlar om script till indesign etc? I synnerhet viktigt for den som googlar efter detta. Som lekman har man nog ingen aning om vad datakopplingar, csm och xml har att gora med mina indesign eller excelproblem.

Annars haller jag med foregaene talare om att det nog blir fardigt nar det blir bra!

Ursprungligen av johan_tanying:

Sitter med en iofs stor men trakig androidlur (utan aao):
1. De sju rullande produktkatevorirna ar irriterand pa liten skarm da man inte ser/vet att den skall andra sig. Nu verkar det som att sidan andrar sig hela tiden utan att man vet varfor.
2, Kan inte kartan synas direkt pa kontaktsidan? Sidan ar ju inte direkt full.
3. Tjanster. Varfor inte skriva ut mer specifikt att dt handlar om script till indesign etc? I synnerhet viktigt for den som googlar efter detta. Som lekman har man nog ingen aning om vad datakopplingar, csm och xml har att gora med mina indesign eller excelproblem.

Annars haller jag med foregaene talare om att det nog blir fardigt nar det blir bra!

Ja rullningen är ett problem på liten skärm, men jag *tror* att målgruppen primärt kommer att besöka sajten (om de nu gör det :-). ) via dator, snarare än mobil, men det får analysverktyg visa med tiden

eftersom jag till 99% jobbar på distans, eller hos kund, så kartan är mer för att undvika den olustkänsla som man som kund kan få av företag som nästan gör det omöjligt att veta var de finns. Så, därför tycker jag det blir en rimlig kompromiss, att kartan finns, men är hopfälld.

När det gäller tjänster så vill jag uttrycka mig i generella termer, för jag jobbar i alla möjliga programspråk, verktyg, program etc, så tanken är att de olika tjänsterubrikerna ska länka till mer konkreta exempel på "Inspirations"-sidan, som jag tänkte göra nästa vecka

Kanske att de torrt beskrivna "tjänsterna" kan få lite citat/faktarutor/exempel i direkt anslutning på sidan? Några konkreta, illustrerade exempel på de verktyg du använder som livar upp det hela lite grand, kanske.

Andra sidor är ju också lite - i mitt tycke - onödigt torra. Om du nu bara har kundföretagens namn kanske den sidan kan utformas som ett "tagg-moln" där namnen får olika storlek och därmed också lite olika tyngd? Gärna länkat till relevant referenssida/galleri. (Det är väl just sådana saker du jobbar med?) Gissar att exvis Adobe skulle kunna bli grymt fet och stor medan kanske Ackurat Industriplast skrivs med _något_ mindre stil. Om inte annat tycker jag nog att det ser lite fånigt ut att slumpvis gruppera A-C, D-H osv.

Särskild tanke med Versaler på rubriker och texter som "Skräddarsydda Programtillägg" mm under Tjänster? Personligen är jag lite allergisk mot denna typ av svengelska (men du verkar ha koll på särskrivningen! ). Dessutom lite inkonsekvent. På en rad står "Arkivlösningar, Framtidssäkring av filarkiv, Metadata", och lite längre ner "Programvara för översättning, teckenkodning, skriftsystem, fonter, applikationsexpertis etc". I denna svarta bannern högst upp står det "rätt": Automatisering av produktion för tryck, webb och mobila enheter. Mycket behagligare att läsa än det Styltiga Versalkrivandet.

Om: Under "Om Richard Rönnbäck" har det kommit en punktlistepunkt framför första stycket. Och varför tog du bort bilden på dig själv? Tänkte just skriva att det är trevligt med en bild som gör den annars lite torra och rationella sidan mer personlig och - tycker jag nog - förtroendeingivande.

Hej Rickard,

Jag tyker sidan känns lite PC och inte helt up to date med dagens webdesigntrender. Ett par konkreta saker som jag skulle ändra pa (högst subjektivt naturligtvis):

  • Ta bort animationen pa kugghjulen i bannern; den flyter inte pa tillräckligt för att motivera den, tycker jag. Generellt göra om bilderna där till stora ikoner i form av transparenta .png sa att även den tunna svarta ramen och den vita bakgrunden försvinner. Se till att alla bilderna är lika höga sa att bannern inte ändrar höjd vid bildväxel. Skulle inte känna mig bunden till konkreta exempel i bilderna, utan hellre fräscha ikoner/symboler som är enhetliga.

  • Sidan tjänster skulle kunna vara 4 ggr sa lang i scrolled. Här kan man jobba mycket med typografi för att sära, bryta upp och göra mer lättläst. Generellt större text. Även ett bra tillfälle att leverera mer konkreta bildexempel pa produkter man gjort. Klassiskt är ju att saxa bild höger med bild vänster efterhand som man scrollar ner pa sidan. Det skapar lite luft mellan textavsnitten.

  • Sidan kunder kan man ta bort indexeringen och ersätta text med logotyper. Skillnaden mellan finstilta företagsnamn och en vägg med logotyper (alla lika stora) hade varit enorm. Det är ju en uppsjö med kända företag, och väldigt tunga loggor, i listan.

Lycka till med sidan!

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Hej Rickard,

Jag tyker sidan känns lite PC och inte helt up to date med dagens webdesigntrender. Ett par konkreta saker som jag skulle ändra pa (högst subjektivt naturligtvis):

  • Ta bort animationen pa kugghjulen i bannern; den flyter inte pa tillräckligt för att motivera den, tycker jag. Generellt göra om bilderna där till stora ikoner i form av transparenta .png sa att även den tunna svarta ramen och den vita bakgrunden försvinner. Se till att alla bilderna är lika höga sa att bannern inte ändrar höjd vid bildväxel. Skulle inte känna mig bunden till konkreta exempel i bilderna, utan hellre fräscha ikoner/symboler som är enhetliga.

  • Sidan tjänster skulle kunna vara 4 ggr sa lang i scrolled. Här kan man jobba mycket med typografi för att sära, bryta upp och göra mer lättläst. Generellt större text. Även ett bra tillfälle att leverera mer konkreta bildexempel pa produkter man gjort. Klassiskt är ju att saxa bild höger med bild vänster efterhand som man scrollar ner pa sidan. Det skapar lite luft mellan textavsnitten.

  • Sidan kunder kan man ta bort indexeringen och ersätta text med logotyper. Skillnaden mellan finstilta företagsnamn och en vägg med logotyper (alla lika stora) hade varit enorm. Det är ju en uppsjö med kända företag, och väldigt tunga loggor, i listan.

Lycka till med sidan!

Tack för synpunkter! En hel del av designbesluten har jag fattat som en del i den "responsiva" designen, mao att det ska skala bra till mobila enheter. Animeringen ska absolut göras mjukare, och om jag får det att bli bra inte en gif, utan javascriptanimation, men tills vidare blir det gif, men med fler frames.

Jag hoppas att min tanke med tjänstesidan i form av en generellt utformad lista blir tydligare när sidan "Inspiration" får sitt innehåll, i och med att det blir där som jag konkretiserar och ger exempel.

Jag har medvetet valt bort loggor på andra företag, eftersom det skulle ge för mycket tyngd åt den sektionen, och dessutom tycker jag alltid att det ser jäkligt grafiskt spretigt ut. När det gäller grupperingen av namnen är jag inte helt nöjd, så där händer kanske något, men vad vet jag inte än

Det finns lite planerade förändringar så jag får kanske besvära er med en ny titt i nästa vecka

Ursprungligen av johan_tanying:

Kanske att de torrt beskrivna "tjänsterna" kan få lite citat/faktarutor/exempel i direkt anslutning på sidan? Några konkreta, illustrerade exempel på de verktyg du använder som livar upp det hela lite grand, kanske.

Andra sidor är ju också lite - i mitt tycke - onödigt torra. Om du nu bara har kundföretagens namn kanske den sidan kan utformas som ett "tagg-moln" där namnen får olika storlek och därmed också lite olika tyngd? Gärna länkat till relevant referenssida/galleri. (Det är väl just sådana saker du jobbar med?) Gissar att exvis Adobe skulle kunna bli grymt fet och stor medan kanske Ackurat Industriplast skrivs med _något_ mindre stil. Om inte annat tycker jag nog att det ser lite fånigt ut att slumpvis gruppera A-C, D-H osv.

Särskild tanke med Versaler på rubriker och texter som "Skräddarsydda Programtillägg" mm under Tjänster? Personligen är jag lite allergisk mot denna typ av svengelska (men du verkar ha koll på särskrivningen! ). Dessutom lite inkonsekvent. På en rad står "Arkivlösningar, Framtidssäkring av filarkiv, Metadata", och lite längre ner "Programvara för översättning, teckenkodning, skriftsystem, fonter, applikationsexpertis etc". I denna svarta bannern högst upp står det "rätt": Automatisering av produktion för tryck, webb och mobila enheter. Mycket behagligare att läsa än det Styltiga Versalkrivandet.

Om: Under "Om Richard Rönnbäck" har det kommit en punktlistepunkt framför första stycket. Och varför tog du bort bilden på dig själv? Tänkte just skriva att det är trevligt med en bild som gör den annars lite torra och rationella sidan mer personlig och - tycker jag nog - förtroendeingivande.

Haha, ja det skulle man kunna tro, men Ackurat är faktiskt en av de kunder som det kommer finnas en liten djupdykning i, för de har en av de mest kraftfulla kataloglösningarna jag gjort, med en del riktigt sofistikerade grejer. Adobe behöver jag inte länka till ( men de skulle gärna få länka till mig )

Jag har hållit på att testa lite olika grejer, så du var nog in då, nu är bilden tillbaka.

Versallägen etc. Får jag väl ta och gå igenom. Jag är ju själv något av en språkpolis, men just i vissa typer av rubriker tycker jag att man kan överväga amerikanskt bruk, med versalgemena substantiv.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Hej, jag skulle vara tacksam för lite synpunkter, gärna konstruktiva :-), på min blivande hemsida. Den är inte färdig, men det är i det stadiet att andras synpunkter skulle betyda mycket för mig:

Här är den:

http://www.publishingkonsult.se/drupal/

Ser grå-tråkig ut och det röda skär sig ganska ordentligt. Att innehållet/ramen hoppar efter hand som ny information visas ser väldigt, väldigt oproffsigt ut.

...och heter det verkligen "publishingkonsult", på swengelska?

Ursprungligen av Segas:

Ser grå-tråkig ut och det röda skär sig ganska ordentligt. Att innehållet/ramen hoppar efter hand som ny information visas ser väldigt, väldigt oproffsigt ut.

...och heter det verkligen "publishingkonsult", på swengelska?

Tack för synpunkterna. Illustrationerna för de olika slide'sen står på att göra-listan, bl.a att få dem lika stora, så det beteendet kommer därmed inte att finnas kvar.

Publishingkonsult har jag hetat och varit i tio år nu, så just det är inte aktuellt att ändra. Inte heller den röda färgen, men jag uppskattar ändå att höra att du upplever det så.

Utifrån det jag gör, hur tycker du att en sajt skulle se ut och vara?

Sidan Om:

  • Affärsidén skulle gärna kunna skrivas med lite större/fetare stil.

  • "PR manager" saknar bindestreck.

  • Borde det inte stå något om F-skattebevis osv?

  • Jag vet inte om det beror på mitt cache, men jag måste manuellt ladda om Om-sidan varje gång jag går dit för att få fram din bild samt ta bort punktlistepunkten i stycke ett. (Safari, OSX 10.6.8)

Sidan Tjänster:

  • Kanske något om blandade plattformar? Som nämnts ovan ser sidan lite "PC" ut (både utseende och innehållsmässigt), så att nämna (och därmed google-indexera) mac och OS X vore inte fel.

  • Förklara gärna lite under varje rubrik vad det betyder så att vi som exvis har problem med automatisering av katalogproduktion fattar att du jobbar med just det, då vi inte nödvändigtvis hört talas om, förstår eller har en aning vad XML, CMS, DAM och CRM betyder eller hur det är kopplat till vårt problem. Jo jag misstänker att det kommer mer om detta under "Inspiration", men de andra sidorna behöver ju inte vara asketiska till gränsen att vara kryptiska för det.

  • Kanske fetsil/annan kulör är bättre än versalskrivning?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tack för synpunkterna. Illustrationerna för de olika slide'sen står på att göra-listan, bl.a att få dem lika stora, så det beteendet kommer därmed inte att finnas kvar.

Publishingkonsult har jag hetat och varit i tio år nu, så just det är inte aktuellt att ändra. Inte heller den röda färgen, men jag uppskattar ändå att höra att du upplever det så.

Utifrån det jag gör, hur tycker du att en sajt skulle se ut och vara?

Det är mest det röda jag tycker skär sig mot det grå, men det är ju en subjektiv åsikt. Jag har provat koda hemsida men blir själv aldrig nöjd med designvalen, så jag har inte mycket att komma med.

Numera får man väl vänja sig vid den horribla swengelskan som finns i svenska språket, men heter det som du säger, så är det säkert så - jag bara undrade.

Lycka till med sidan!

I konsekvenens namn bör det väl stå antingen "tryck och webb" eller "print och web". Med tanke på svengelskan alltså.

1
Bevaka tråden