Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 7 fult som stryk.

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-11-28 12:43
Ursprungligen av zinned:

Lustigt att du använder ordet "inkonsekvent", vad exakt anser du är inkonsekvent i iOS 7?

Personligen är jag av rakt motsatt åsikt. iOS 6 var inkonsekvent om något i jämförelse med iOS 7.

Förutom det @reboot81 pekar på i sin blld (inlägg #13) så tänkte jag främst på
* Gradiens som går från mörkt till ljust på vissa ikoner och från ljust till mörkt på andra
* Skuggor bakom en del ikoner medan andra är utan och därmed platta
* Bilden på ikonen som ibland är 3d och ibland platt

Om Android är mer eller mindre inkonsekvent? Det är akonsekvent - som Mac var förr - gör vad du vill inom visst antal pixlar. ”Snyggast ikon vinner” gäller fortfarande i den sfären. En del av er här borde väl minnas hur man ”pyntade” macdatorer med nya ikoner för program, mappar och dokument till olika högtider. Så vill uppenbarligen inte Apple att det ska vara längre - utan allt ska följa en viss linje och så långt allt väl - om de bara följde linjen och var konsekventa!

Senast redigerat 2013-11-28 13:59
  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-28 14:22
Ursprungligen av Katinka:

Förutom det @reboot81 pekar på i sin blld (inlägg #13) så tänkte jag främst på
* Gradiens som går från mörkt till ljust på vissa ikoner och från ljust till mörkt på andra
* Skuggor bakom en del inkoner medan ändra är utan och därmed platta
* Bilden på ikonen som ibland är 3d och ibland platt

Om Android är mer eller mindre inkonsekvent? Det är akonsekvent - som Mac var förr - gör vad du vill inom visst antal pixlar. ”Snyggast ikon vinner” gäller fortfarande i den sfären. En del av er här borde väl minnas hur man ”pyntade” macdatorer med nya ikoner för program, mappar och dokument till olika högtider. Så vill uppenbarligen inte Apple att det ska vara längre - utan allt ska följa en viss linje och så långt allt väl - om de bara följde linjen och var konsekventa!

Mycket av det du säger håller jag helt med om, dock har jag personligen inte tittat så nära som du. Jag upplever dock iOS 7 som ett bättre GUI än iOS 6, generellt sett.

Btw, här ser du @cubeis …det går utmärkt att ställa frågor och ändå få bra och kvalificerade svar, detta gynnar absolut forumet samt uppmuntrar fler medlemmar att delta i trådarna

Senast redigerat 2013-11-28 16:43
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 15:45

Jag ska isolera taket på min friggebod på måndag.

Jasså, ingen som bryr sig? Känner igen den känslan.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-28 16:02

Det passar nog bättre på FaceBook

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 16:03
Ursprungligen av kenjon:

Det passar nog bättre på FaceBook

Oroa dig inte, dom kommer inte heller undan

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-28 16:14
Ursprungligen av zinned:

Mycket av det du säger håller jag helt med om, dock har jag personligen inte tittat så nära som du. Jag upplever dock iOS 7 som ett bättre GUI än iOS 6, generellt sett.

Btw, här ser du @cubeis…det går utmärkt att ställa frågor och ändå få bra och kvalificerade svar, detta gynnar absolut forumet samt uppmuntrar fler medlemmar att delta i trådarna

Ödmjukhet vinner i längden i alla forum och trådar "zinned", tycker faktiskt att du har blivit lite ödmjukare senaste tiden Är jag "inkonsekvent" när jag säger detta ?

pssss. du säger att du inte tittat nära på IO7 hur ska man tolka det

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-28 16:36

Jag har vant mig vid 7'an. Kanske lite i minimalistigaste laget men ändå ok.
Apple skulle kanske konsulterat Susan Kare när dom gjorde designen. (Det kanske dom gjorde?)
/E

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-28 16:39
Ursprungligen av cubeis:

Ödmjukhet vinner i längden i alla forum och trådar "zinned", tycker faktiskt att du har blivit lite ödmjukare senaste tiden Är jag "inkonsekvent" när jag säger detta ?

Jag har alltid varit ödmjuk

Däremot har du en förmåga att misstolka och läsa in annat i inlägg som många av oss skriver, det är något du bör tänka på och reflektera över.

Ursprungligen av cubeis:

pssss. du säger att du inte tittat nära på IO7 hur ska man tolka det

Nej, det sa jag inte Nu är vi där igen, att du har lite svårt att tillgodogöra dig det som skrivs i inläggen. Jag skrev "dock har jag personligen inte tittat så nära som du" till Katinka. Det är inte samma sak som att inte ha tittat nära Du ska alltså helt enkelt tolka det som jag uttrycker det, att jag inte har tittat lika nära på iOS 7 som Katinka har gjort (ingående studerat ikoners skuggor, gradienter etc).

  • Medlem
  • International user
  • 2013-11-28 16:45

Jag har vant mig med iOS7. Nu tycker jag att tidigare iOS ser ut att vara från Juraperioden. Eller kanske rent av pre-Big-Bang.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-11-29 18:50

Tror ni man måste vänta till IOS 8 innan nästa utseendeförändring, dvs. när nya utseendet revideras nästa gång?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-11-29 23:02

Minst...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-30 01:52
Ursprungligen av zinned:

Lustigt att du använder ordet "inkonsekvent", vad exakt anser du är inkonsekvent i iOS 7?

Personligen är jag av rakt motsatt åsikt. iOS 6 var inkonsekvent om något i jämförelse med iOS 7.

Strongt då att uttala sig överhuvudtaget som du gjorde mot Katinkas åsikt om IO7 som inkonsekvent när du inte ens har "tittat nära" på IO7 "zinned", kanske man då skulle hålla en lägre profil om ämnet i dina bortförklarande generaliserade skor

Hur ska du nu förklara detta ? Du är snart bortom alla förklaringar nu

Ursprungligen av cubeis:

Strongt då att uttala sig överhuvudtaget som du gjorde mot Katinkas åsikt om IO7 som inkonsekvent när du inte ens har "tittat nära" på IO7 "zinned", kanske man då skulle hålla en lägre profil om ämnet i dina bortförklarande generaliserade skor

Hur ska du nu förklara detta ? Du är snart bortom alla förklaringar nu

Men allvarligt? Vad är det han ska förklara? Det är snarare dina osammanhängande, helt förvirrade inlägg som kräver förklaring. Du hade ju fått bra svar på tal, varför börjar du om igen? Rent trollande? Visa nu lite självinsikt och erkänn att du svamlat, skrivit inlägg innan du tänkt igenom dem och rört till det, igen.

Ursprungligen av Katinka:

Förutom det @reboot81 pekar på i sin blld (inlägg #13) så tänkte jag främst på
* Gradiens som går från mörkt till ljust på vissa ikoner och från ljust till mörkt på andra
* Skuggor bakom en del ikoner medan andra är utan och därmed platta
* Bilden på ikonen som ibland är 3d och ibland platt

Om Android är mer eller mindre inkonsekvent? Det är akonsekvent - som Mac var förr - gör vad du vill inom visst antal pixlar. ”Snyggast ikon vinner” gäller fortfarande i den sfären. En del av er här borde väl minnas hur man ”pyntade” macdatorer med nya ikoner för program, mappar och dokument till olika högtider. Så vill uppenbarligen inte Apple att det ska vara längre - utan allt ska följa en viss linje och så långt allt väl - om de bara följde linjen och var konsekventa!

Tänker du enbart på Apples egna appar eller även andras? Jag blev bara nyfiken eftersom det inte alltid är helt tydligt i denna typ av diskussioner.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-30 20:48
Ursprungligen av cubeis:

Strongt då att uttala sig överhuvudtaget som du gjorde mot Katinkas åsikt om IO7 som inkonsekvent när du inte ens har "tittat nära" på IO7 "zinned", kanske man då skulle hålla en lägre profil om ämnet i dina bortförklarande generaliserade skor

Hur ska du nu förklara detta ? Du är snart bortom alla förklaringar nu

Nu är inte lönt att föra en diskussion med dig för du har någon form av problem med att tillgodogöra dig skriven text, av någon anledning förstår du inte riktigt det som vi skriver. Man kan ha sådana problem, det är ok, men då är det viktigt att du erkänner det för dig själv och inte skyller på andra. Alternativet är att du är ett troll som bara vill provocera.

1) Det heter iOS 7, inget annat.

2) Hitta inte på saker och sedan säg att jag har sagt det, det är under all kritik.

3) De inläggen du tänker svara på, läs dem en tre-fyra gånger fokuserat innan du skriver ett svar så att du har haft störst chans att förstå det som du läste.

4) Katinka gav ett mycket bra svar, information som var svaret på min fråga. Hon förstod frågan, du gjorde det inte.

5) Om du ska komma med personlig kritik så se till att ha torrt på fötterna, se till att du vet vad du talar om och inte svamla som du har gjort nu. Du har gnällt på ett scenario som inte har existerat, vilket är väldigt onödigt.

Har du frågor på ämnet eller på det jag har skrivit ovan, ta gärna det i PM till mig så slipper denna tråden besväras av dem.

Ursprungligen av Capeman:

Men allvarligt? Vad är det han ska förklara? Det är snarare dina osammanhängande, helt förvirrade inlägg som kräver förklaring. Du hade ju fått bra svar på tal, varför börjar du om igen? Rent trollande? Visa nu lite självinsikt och erkänn att du svamlat, skrivit inlägg innan du tänkt igenom dem och rört till det, igen.

Indeed.

Vad ska man göra? Helt förvirrat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-02 20:07
Ursprungligen av Capeman:

Men allvarligt? Vad är det han ska förklara? Det är snarare dina osammanhängande, helt förvirrade inlägg som kräver förklaring. Du hade ju fått bra svar på tal, varför börjar du om igen? Rent trollande? Visa nu lite självinsikt och erkänn att du svamlat, skrivit inlägg innan du tänkt igenom dem och rört till det, igen.

Jag reagerade på att zinned var så snabb att ifrågasätta katinkas inlägg om att hon tyckte IOS 7 var inkonsekvent fastän han själv inte alls "tittat närmare" på IOS 7 och inte hade en susning om IOS 7 som inkonsekvent eller inte , det är en vanlig företeelse här på forumet i många trådar att ifrågasätta allt utan en susning om ämnet ifråga, och här var det bevisat ifråga om en generaliserande uppfattning från din vän zinned . Vad i det vill du inte förstå Capeman ????

Vad har du överhuvudtaget med saken att göra Capeman ingen tvingar dig att skriva i tråden eller läsa tråden men du kände dig så illa tvungen att visa din bästa sida förmodar jag. Klarar inte zinned av sina bortförklaringar själv ?

Självinsikt är ordet att "titta närmare" på i zinneds fall men men för mycket begärt verkar det som jag ska titta närmare på min självinsikt och återkomma i ämnet. Tack för ordet.

Senast redigerat 2013-12-02 20:23
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-02 20:16
Ursprungligen av cubeis:

Jag reagerade på att zinned var så snabb att ifrågasätta katinkas inlägg om att hon tyckte IOS 7 var inkonsekvent fastän han själv inte alls "tittat närmare" på IOS 7 och inte hade en susning om IOS 7 som inkonsekvent eller inte , det är en vanlig företeelse här på forumet i många trådar att ifrågasätta allt utan en susning om ämnet ifråga, och här var det bevisat ifråga om en generaliserande uppfattning från din vän zinned . Vad i det vill du inte förstå Capeman ????

Vad har du överhuvudtaget med saken att göra Capeman ingen tvingar dig att skriva i tråden men du kände dig så illa tvungen att visa din bästa sida förmodar jag. Klarar inte zinned av sina bortförklaringar själv ?

Självinsikt är ordet att "titta närmare" på i zinneds fall men men för mycket begärt verkar det som jag ska titta närmare på min självinsikt och återkomma i ämnet. Tack för ordet.

Ska inte du ta och ge dig nu?
Det är bara du som tycker att alla andra har fel när det i själva verket du som är ute och cyklar.

Ursprungligen av cubeis:

Jag reagerade på att zinned var så snabb att ifrågasätta katinkas inlägg om att hon tyckte IOS 7 var inkonsekvent fastän han själv inte alls "tittat närmare" på IOS 7 och inte hade en susning om IOS 7 som inkonsekvent eller inte , det är en vanlig företeelse här på forumet i många trådar att ifrågasätta allt utan en susning om ämnet ifråga, och här var det bevisat ifråga om en generaliserande uppfattning från din vän zinned . Vad i det vill du inte förstå Capeman ????

Vad har du överhuvudtaget med saken att göra Capeman ingen tvingar dig att skriva i tråden eller läsa tråden men du kände dig så illa tvungen att visa din bästa sida förmodar jag. Klarar inte zinned av sina bortförklaringar själv ?

Självinsikt är ordet att "titta närmare" på i zinneds fall men men för mycket begärt verkar det som jag ska titta närmare på min självinsikt och återkomma i ämnet. Tack för ordet.

ingen tvingar mig att skriva, men ingen stoppar mig, och jag har inget problem att säga emot någon som så oprovocerat hoppar på andra. Vad jag har med saken att göra? Ursäkta? Det är ett öppet forum du skriver i, där alla får delta. Men enligt din logik så ställer jag motfrågan: Varför skrev du ditt första inlägg? Vad hade du överhuvudtaget med saken att göra, cubeis? Klarade inte Katinka av att svara på en enkel fråga själv? Jo, det visade det sig att hon faktiskt gjorde. På ett bra sätt, något du inte tycks klara av.

Vad hände med dig? En gång i tiden skrev du ju helt normala inlägg, men nu tycks du ha tappat greppet helt.

Mitt sista inlägg i frågan, nu bör tråden återgå till ämnet igen, innan keptang tvingas påminna oss. Och du cubeis? Försök att inte förstöra fler trådar nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-12-02 20:48
Ursprungligen av cubeis:

Jag reagerade på att zinned var så snabb att ifrågasätta katinkas inlägg om att hon tyckte IOS 7 var inkonsekvent fastän han själv inte alls "tittat närmare" på IOS 7 och inte hade en susning om IOS 7 som inkonsekvent eller inte , det är en vanlig företeelse här på forumet i många trådar att ifrågasätta allt utan en susning om ämnet ifråga, och här var det bevisat ifråga om en generaliserande uppfattning från din vän zinned . Vad i det vill du inte förstå Capeman ????

Vad har du överhuvudtaget med saken att göra Capeman ingen tvingar dig att skriva i tråden eller läsa tråden men du kände dig så illa tvungen att visa din bästa sida förmodar jag. Klarar inte zinned av sina bortförklaringar själv ?

Självinsikt är ordet att "titta närmare" på i zinneds fall men men för mycket begärt verkar det som jag ska titta närmare på min självinsikt och återkomma i ämnet. Tack för ordet.

1) Jag ställde en fråga gällande Katinkas åsikt, jag undrade varför hon tyckte som hon gjorde. Du förstår inte det.

2) Jag skrev, och jag citerar mitt egen inlägg (#32), " dock har jag personligen inte tittat så nära som du". Det är inte alls samma sak som att jag inte tittat närmare. Du förstår inte skillnaden.

3) Du säger "och inte hade en susning om IOS 7 som inkonsekvent eller inte". Det vet inte du någon om alls.

4) Det står väl i Capemans fulla rätt att ifrågasätta dina uttalanden när de bevisligen är ren rappakalja. Du svamlar, hittar på och ljuger så du tror dig själv. Du har inte kompetensen att tillgodogöra dig den informationen som skrivs.

5) Det räcker nu. Du borde göra dig själv, och oss, en tjänst och sluta skriva. Du kommer med lögner och påhopp gällande vad jag har skrivit och felaktiga insinuationer om vad jag anser. Skärp dig och lägg av med det, du förstör trådar och du förstör för 99mac.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-12-02 20:50
Ursprungligen av Capeman:

Mitt sista inlägg i frågan, nu bör tråden återgå till ämnet igen, innan keptang tvingas påminna oss. .

Återgå till ämnet igen det håller jag med om capeman kloka ord bästa du har sagt i den här tråden, gamla takter sitter i . Kom nu inte och säg att jag är för forumledningsvänlig nu bara, är du fortfarande sur över det lätt att få den känslan

Jag tycker fortfarande att IOS 7 är fult som stryk och ej genomarbetat eller genomtänkt fullt ut.. Får lite Apple Maps känsla över IOS 7. Förstår att Apple vill göra en radikal förändring jämfört med tidigare IOS 6 och visst det har man lyckats med men inget mer,
jag tror att Apple än en gång får krypa till korset och bita i det sura äpplet som dom fick göra med Apple Maps.

Sedan om dom kan bygga vidare på den här platta strukturen eller behöver göra om allt från början igen i kommande system uppdateringar det vetå kattsingen.
Jag har installerat IOS 7 på min gamla iphone 4S och jag är långt ifrån imponerad och detta är inget som jag någonsin vill vänja mig vid. Skulle nästan vilja säga att IOS 7 skrämmer över användare till android sidan och windows sidan och då har det gått för långt.
För IOS har ju tidigare varit lite av Apples starka drag och knutit an trogna användare den tiden är förbi nu.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-12-02 20:53

Jag gillade det inte heller i början, men har vant mej. Men jag tycker fortfarande det är fult....
Inte tror jag dock att Apple får göra om det från början, eller att de har skrämt över användare till Android eller andra plattformar.

Jag börjar vänja mig vid det på iPhonens mindre skärm men jag är osäker på om jag, i dess nuvarande version, skulle gilla att ha det på min iPad. Jag saknar en del kontraster. Problemet är inte så mycket det att det ser platt ut utan att gränsen mellan ikon o bakgrund i princip är utsuddad.

Ser fram emot 7.1

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-12-03 00:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Tänker du enbart på Apples egna appar eller även andras? Jag blev bara nyfiken eftersom det inte alltid är helt tydligt i denna typ av diskussioner.

Min kritik var främst mot Apples eftersom de ju bestämt sig för ett nytt gränssnitt
(Andra gjorde inte saken bättre om man säger så )
Att jag var intresserad att titta närmare var eftersom det ju diskuterades en hel del vid lanseringen och jag ville försöka förstå varför jag tyckte att det var fult. Diskussioner som bara är "för att jag tycker det" finner inte jag särskilt intressanta. Om folk däremot kan argumentera/förklara varför de gillar eller ogillar något blir jag intresserad eftersom det berikar mig - gör att jag kan uppfatta det jag kanske inte uppfattat annars. Det innebär inte att jag ändrar åsikt med det vidgar min värld. Detta gäller allt från papperskvalitet till rökig whisky över hudkräm.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Jag börjar vänja mig vid det på iPhonens mindre skärm men jag är osäker på om jag, i dess nuvarande version, skulle gilla att ha det på min iPad. Jag saknar en del kontraster. Problemet är inte så mycket det att det ser platt ut utan att gränsen mellan ikon o bakgrund i princip är utsuddad.

Ser fram emot 7.1

Varför tror du att 7.1 skulle göra någon större skillnad?

(PS: Ett nyfiket varför, inte ett konfrontatorisk:))

Senast redigerat 2013-12-03 07:44
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför tror du att 7.1 skulle göra någon större skillnad?

(PS: Ett nyfiket varför, inte ett konfrontatorisk:))

http://m.cultofmac.com/cultofmac/#!/entry/all...

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-03 08:32

En länk till första sidan på cultofmac??
Sen är cultofmac likvärdig Aftonbladet i trovärdighet

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-03 09:18
Ursprungligen av lappen71:

En länk till första sidan på cultofmac??
Sen är cultofmac likvärdig Aftonbladet i trovärdighet

Länken var trasig och redirectade till förstasidan. Här är artikeln:
http://www.cultofmac.com/254839/all-the-chang...

Den utgår från det som faktiskt finns i 7.1-betan, så lite trovärdigt får man nog klassa det som.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-12-03 09:23
Ursprungligen av Vassius:

Länken var trasig och redirectade till förstasidan. Här är artikeln:
http://www.cultofmac.com/254839/all-the-chang...

Den utgår från det som faktiskt finns i 7.1-betan, så lite trovärdigt får man nog klassa det som.

Ingen radikal skillnad i utseende så jag förstår inte varför du ser fram emot denna?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-12-03 09:28
Ursprungligen av lappen71:

Ingen radikal skillnad i utseende så jag förstår inte varför du ser fram emot denna?

Det är inte jag som ser fram emot den, jag postade bara rätt länk.

Check.

Bevaka tråden