Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ibooks och Itunes U uppdateras för IOS 7

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple städar bort ännu några spår efter IOS 6, apparna Ibooks och Itunes U släpps i nya versioner utan träbokhyllor och dylikt.

Läs hela artikeln här

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple städar bort ännu några spår efter IOS 6, apparna Ibooks och Itunes U släpps i nya versioner utan träbokhyllor och dylikt.

Läs hela artikeln här

Intressant att ganska "många" användare i USA verkar bli upprörda över denna förändring och rackar ner på Ibooks i app store-recensioner och menar att GUI:et är förstört. Detta trots att jag inte ser någon större märkbar förändring när jag väl läser böckerna

https://twitter.com/markgurman/status/4012129...

Ursprungligen av BlackSmp:

Intressant att ganska "många" användare i USA verkar bli upprörda över denna förändring och rackar ner på Ibooks i app store-recensioner och menar att GUI:et är förstört. Detta trots att jag inte ser någon större märkbar förändring när jag väl läser böckerna

https://twitter.com/markgurman/status/4012129...

Hade i och för sig inget emot den gamla bokhyllan, den var bättre än tex lädret som fanns på vissa ställen, men det nya är inte fel det heller.

Ursprungligen av Ida Lindkvist:

Hade i och för sig inget emot den gamla bokhyllan, den var bättre än tex lädret som fanns på vissa ställen, men det nya är inte fel det heller.

Jag gillar det nya även om jag inte hade så mycket emot den gamla heller

Apples krig mot all god app-estetik fortsätter i iOS 7. Färgnyansen i nya ibooks är helt brutal! Helt brutal! Orkar knappt bli irriterad=)

Om 10 år hoppas jag att vi skakar på huvudet och ler lite förstrött när vi ser tillbaka på det här.

Hyfsat snyggt o enhetligt men jag tycker de går till överdrift med de vita bakgrunderna. Känns ju som man blir snöblind av att titta på dem o då är det endast skärmdumpar jag tittat på e-som jag ännu inte uppdaterat. Kan också tycka att en del symboler är lite väl förenklade, på gränsen till svåra att fatta vad de betyder

OBS! Det är inte meningen att man ska sitta i timmar och glo in i iBooks-appen. Man öppnar den, sen läser man en bok. Eventuellt med ett kort mellanspel i iBooks Store för att införskaffa en bok att läsa. Själva läs-vyn har ju inte ändrats mycket.

Senast redigerat 2013-11-15 14:48
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 14:21

Herregud att folk bara orkar!!!

  • Medlem
  • ?
  • 2013-11-15 14:22
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Apples krig mot all god app-estetik fortsätter i iOS 7. Färgnyansen i nya ibooks är helt brutal! Helt brutal! Orkar knappt bli irriterad=)

Om 10 år hoppas jag att vi skakar på huvudet och ler lite förstrött när vi ser tillbaka på det här.

?Det är så redan idag. Jony Ive:s iOS-tolkning av 70-talet. Orkar knappt bli irriterad, orkar knappt acceptera och orkar knappt kommentera...
Det var för 40år sedan det var 70-tal... förra gången.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Hyfsat snyggt o enhetligt men jag tycker de går till överdrift med de vita bakgrunderna. Känns ju som man blir snöblind av att titta på dem o då är det endast skärmdumpar jag tittat på e-som jag ännu inte uppdaterat. Kan också tycka att en del symboler är lite väl förenklade, på gränsen till svåra att fatta vad de betyder

Jag antar att du inte menar iBooks när du talat om svårtbegripliga symboler
Mitt minne är iofs väldigt kort men så vitt som jag minns så ser symbolerna ut som tidigare

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Apples krig mot all god app-estetik fortsätter i iOS 7. Färgnyansen i nya ibooks är helt brutal! Helt brutal! Orkar knappt bli irriterad=)

Om 10 år hoppas jag att vi skakar på huvudet och ler lite förstrött när vi ser tillbaka på det här.

Vad är det för fel på färgnyanserna? Jag tycker att de känns väldigt återhållsamma. I princip samma nyanser som här på 99

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag antar att du inte menar iBooks när du talat om svårtbegripliga symboler
Mitt minne är iofs väldigt kort men så vitt som jag minns så ser symbolerna ut som tidigare

Nä det var nåt i Safari jag reagerade på, bokmärkessymbolen i verktygsraden tror jag

Ursprungligen av Mymac4ever:

Nä det var nåt i Safari jag reagerade på, bokmärkessymbolen i verktygsraden tror jag

Ok, jag misstänkte något sådant ?

Ursprungligen av Mymac4ever:

Nä det var nåt i Safari jag reagerade på, bokmärkessymbolen i verktygsraden tror jag

Eller rättare sagt den här som inte säger mig ett pip...

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad är det för fel på färgnyanserna? Jag tycker att de känns väldigt återhållsamma. I princip samma nyanser som här på 99

Vad det är för fel? Tja...det är inte direkt min favoritfärg. Skulle aldrig föredra den färgen för något ändamål i något sammanhang.

Men man tycker olika helt enkelt.

Ursprungligen av pmarriott:

OBS! Det är inte meningen att man ska sitta i timmar och glo in i iBooks-appen. Man öppnar den, sen läser man en bok. Eventuellt med ett kort mellanspel i iBooks Store för att införskaffa en bok att läsa. Själva läs-vyn har ju inte ändrats mycket.

Ingen har hävdat det heller. Det är app-ikonen som jag tycker har hemsk färgnyans. Helheten med olika kontrasterande gälla färger tycker jag fortfarande är bedrövlig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 17:36
Ursprungligen av Mymac4ever:

Eller rättare sagt den här som inte säger mig ett pip...

Du har alltså aldrig sett den i iOS7 tidigare och provat vad den har för funktion?

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 17:38
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Ingen har hävdat det heller. Det är app-ikonen som jag tycker har hemsk färgnyans. Helheten med olika kontrasterande gälla färger tycker jag fortfarande är bedrövlig.

Vitt och orange!! Väldigt hemska färger absolut vidriga..haha.
Alltså humor på hög nivå på detta gnäll över färgval

Ursprungligen av lappen71:

Vitt och orange!! Väldigt hemska färger absolut vidriga..haha.
Alltså humor på hög nivå på detta gnäll över färgval

Jo...du förstår mig rätt - med eller utan humor...

Vit bakgrund överanvänds (generellt i iOS-7) och färgen på ikonen är hemsk.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 17:46
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Jo...du förstår mig rätt - med eller utan humor...

Vit bakgrund överanvänds (generellt i iOS-7) och färgen på ikonen är hemsk.

Att du bara orkar
Klaga på något som alla fall inte kan påverka....jo byt till annat OS där du själv kan välja dina egna färger.

Ursprungligen av lappen71:

Att du bara orkar
Klaga på något som alla fall inte kan påverka....jo byt till annat OS där du själv kan välja dina egna färger.

Nejdå! Jag gillar ändå själva systemet såklart.

Har precis beställt en ipad mini retina å allt!

Ursprungligen av lappen71:

Du har alltså aldrig sett den i iOS7 tidigare och provat vad den har för funktion?

har inte uppgraderat

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Vad det är för fel? Tja...det är inte direkt min favoritfärg. Skulle aldrig föredra den färgen för något ändamål i något sammanhang.

Men man tycker olika helt enkelt.

Men du menade alltså ikonen, inte färgsättningen inne i appen som går i blått och grått.

Ikonen stör mig inte så mycket men jag kan förstå att man kallar den för grällt färgsatt till skillnad från själva appen.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Eller rättare sagt den här som inte säger mig ett pip...

Nej, den är inte självklar, men å andra sidan så är sällan någon ikon direkt självklar innan man har lärt sig betydelsen.

Det dröjer inte länge innan den självklara "mailikonen" är obegriplig för ungdomarna som aldrig har sett ett kuvert

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-15 20:57
Ursprungligen av Mymac4ever:

Eller rättare sagt den här som inte säger mig ett pip...

Den är väl inte mindre logisk än den som har samma funktion i iOS 6? En pil som pekar ut ur en box, i båda versionerna.

Ursprungligen av Vassius:

Den är väl inte mindre logisk än den som har samma funktion i iOS 6? En pil som pekar ut ur en box, i båda versionerna.

Aha, det är den. Men varför ändra utformningen så radikalt? Förändring för förändringens skull känns väldigt icke-Apple(iaf tills någon visar mig ett annat exempel från tex iOS6)

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 22:24
Ursprungligen av Mymac4ever:

Aha, det är den. Men varför ändra utformningen så radikalt? Förändring för förändringens skull känns väldigt icke-Apple(iaf tills någon visar mig ett annat exempel från tex iOS6)

Radikalt?? Det är en fyrkant med en pil.Hur förvirrande kan det vara.
Testa Android så kan vi diskutera förvirrande.

Ursprungligen av lappen71:

Radikalt?? Det är en fyrkant med en pil.Hur förvirrande kan det vara.
Testa Android så kan vi diskutera förvirrande.

Vaf ska jag testa Android för? Jag vet att det är ointressant utan att ens prova det. Jag tycker det är en konstig ikon, du tycker inte det? Ok, fine. Jag tänker inte tjafsa om det

Ang pilen i den gamla ikonen så är den lik pilen på ett alias i OSX. Länge har man invants i att den pekar åt ett håll. Inte upp, inte ner, inte vänster utan höger med ett ursprung från mitten. Iofs kan man ifrågasätta logiken i detta men då måste man nog ta ett snack med Ive för att få en förklaring.

Jag använder dock inte iOS7 än, alla mina appar är uppdaterade men inte iOS. Varför? Ja det kan jag inte svara på med annat än att jag än så länge gillar delar av iOS6' utseende o inte är särskilt förtjust i bländande vitt o tunna linjer.

Men som sagt jag säger bara vad jag tycker. Är det fel?

Senast redigerat 2013-11-15 22:43
Ursprungligen av Vassius:

Den är väl inte mindre logisk än den som har samma funktion i iOS 6? En pil som pekar ut ur en box, i båda versionerna.

vad betyder ikonen i iOS 7? Vad säger en box med en pil som pekar uppåt?
Idiotisk ikon som med iOS nya Windows-look (fast sämre och otydligare) inte säger någonting imho.

Ursprungligen av Mymac4ever:

Aha, det är den. Men varför ändra utformningen så radikalt? Förändring för förändringens skull känns väldigt icke-Apple(iaf tills någon visar mig ett annat exempel från tex iOS6)

Ja, det kan man fråga sig. Dessutom dyker den upp på olika ställen i olika appar. Och eftersom den är så otydlig och svår att hitta på skärmen så får man till och med leta efter den ibland, idiotiskt.

Tidigare så var den väldigt tydlig.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-11-15 23:04
Ursprungligen av Mymac4ever:

Vaf ska jag testa Android för? Jag vet att det är ointressant utan att ens prova det. Jag tycker det är en konstig ikon, du tycker inte det? Ok, fine. Jag tänker inte tjafsa om det

Ang pilen i den gamla ikonen så är den lik pilen på ett alias i OSX. Länge har man invants i att den pekar åt ett håll. Inte upp, inte ner, inte vänster utan höger med ett ursprung från mitten. Iofs kan man ifrågasätta logiken i detta men då måste man nog ta ett snack med Ive för att få en förklaring.

Jag använder dock inte iOS7 än, alla mina appar är uppdaterade men inte iOS. Varför? Ja det kan jag inte svara på med annat än att jag än så länge gillar delar av iOS6' utseende o inte är särskilt förtjust i bländande vitt o tunna linjer.

Men som sagt jag säger bara vad jag tycker. Är det fel?

Du får säga precis vad du vill men att gnälla på ett OS som man inte använder ger jag inte mycket för.
Jag har många åsikter om tex Linux men vad betyder för en van Linux användare när jag aldrig seriöst använt det.
Förstår du hur jag tänker?

Bevaka tråden