Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-12 06:15
Ursprungligen av BlackSmp:

Som inte slog ner. Falska nyheter sprids snabbt

Eftersom jag läser Twitter "framifrån och bakåt" så läste jag först om alla som skriver om att detta inte stämmer

Men Apple Store online är nere likväl...

Ursprungligen av BlackSmp:

Som inte slog ner. Falska nyheter sprids snabbt

Eftersom jag läser Twitter "framifrån och bakåt" så läste jag först om alla som skriver om att detta inte stämmer

Vi får väl se. Apple store är nere nu.

Ursprungligen av Vassius:

Men Apple Store online är nere likväl...

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Vi får väl se. Apple store är nere nu.

Ska vi slå vad?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-12 07:25
Ursprungligen av BlackSmp:

Ska vi slå vad?

Om vad? Att Apple Store är nere?

Kan du länka till de dementier du såg? När jag söker på Twitter verkar alla rätt överens om att den släpps idag.

Edit: Nu såg jag. Jaja. Får väl åka till jobbet istället för till Täby trots allt

Ursprungligen av Vassius:

Om vad? Att Apple Store är nere?

Kan du länka till de dementier du såg? När jag söker på Twitter verkar alla rätt överens om att den släpps idag.

Edit: Nu såg jag. Jaja. Får väl åka till jobbet istället för till Täby trots allt

Man ska väl aldrig vara helt säker men några källor till min åsikt

https://twitter.com/BenBajarin/status/4001342...
https://twitter.com/BenBajarin/status/4000979...
https://twitter.com/gruber/status/40009669760...

Fast denna skulle kunna vara oroande:)
https://twitter.com/jdalrymple/status/4000945...

Och när det gäller att Apple Store är nere...
https://twitter.com/reneritchie/status/400166...

Senast redigerat 2013-11-12 08:58
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Okej. För allt arbete med traditionellt tangentbord är Macbook Air klart bättre tycker jag. Och utan tangentbord är ipad mini betydligt smidigare än den fullstora ipaden.

Jag har faktiskt försökt att lura i mig själv att ipad kan ersätta Macbook. Men för mig funkar det inte.

Lite samma här. För kortare perioder är en fullstor iPad ett bra substitut som man kan skriva i någorlunda acceptabel hastighet på, men inte i långa loppet. Däremot packar jag aldrig med en MacBook för tjänsteresorna, har allt som behövs i 600 gram iPad (+ att det är jäkligt osmidigt att handskas med laptops på mässgolv etc). Ser fram emot att kapa vikten till under halvkilot nu

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-12 09:07

Nu finns minin i onlinebutiken!

#nyhetstips

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-12 09:13

Jag tycker ändå att det är märkligt att den finns att beställa i svenska onlinebutiken, Sverige var inte med i den första vågen som "ryktet" gjorde gällande.

Kan den finnas inde fysiska butikerna också?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-11-12 09:17
Ursprungligen av zinned:

Kan den finnas inde fysiska butikerna också?

Det antar jag, men jag vet inte om det är värt att åka till Täby nu när jag väl har kommit till jobbet. Har lagt en order online med preliminär leverans om 2-3 veckor... hmm..

Måste ändå ta mig till Täby vartefter och lämna tillbaka min iPad Air som jag köpte på releasedagen.

Ursprungligen av Vassius:

Nu finns minin i onlinebutiken!

#nyhetstips

Och jag har svansen mellan benen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-12 10:19

Enligt en vilsen människa på Emporia så säljer de inte den, han visste inte ens om att den säljs online.

Ursprungligen av zinned:

Enligt en vilsen människa på Emporia så säljer de inte den, han visste inte ens om att den säljs online.

5-10 dagars leveranstid på www.apple.se så det tar nog ett tag tills det kommer in i lager.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-12 10:59

Jag la en beställning i onlinebutiken och fick leveransdatum 26 nov-3 dec. Man kan ju alltid avbeställa den.

En sak jag tyckte var lite märklig i butiken var att jag talade men en säljare gällande retur av vara köpt i onlinebutiken. Han lät meddela att man inte kunde lämna tillbaka en produkt i butiken i enlighet med "öppet köp" om den är köpt online. Det tycker jag är väldigt konstigt. Vidare så lät han meddela att man så klart har 14 dagars returrätt om man köper online men man får inte ha använt varan då. Det anser jag vara felaktigt. Vad jag tidigare har förstått av distansköpslagen så har man 14 dagars returrätt om man inte är nöjd med varan men man kan ju inte veta om man är nöjd med varan förrän man har packat upp den och testat den.

Vad säger ni som kan detta?

@zinned, den personen du pratade med får nog skaffa lite mer kunskap.
http://store.apple.com/se/browse/open/salespo...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-11-12 12:25
Ursprungligen av keptang:

@zinned, den personen du pratade med får nog skaffa lite mer kunskap.
http://store.apple.com/se/browse/open/salespo...

Jag vill också påstå det men vad jag kan se så står där inget i länken om att man har rätt att testa produkten innan man skickar tillbaka den. Samtidigt, skulle man inte få det så vet man ju inte mer om produkten än vad man gjorde innan man beställde den.

Ursprungligen av zinned:

Jag vill också påstå det men vad jag kan se så står där inget i länken om att man har rätt att testa produkten innan man skickar tillbaka den. Samtidigt, skulle man inte få det så vet man ju inte mer om produkten än vad man gjorde innan man beställde den.

man har en undersökningsrätt och så vitt som jag minns (men jag hittar inte länkarna nu) så har man rätt att prova produkten. Jag antar att det lätt blir en diskussion om vad det innebär. Det borde dock finnas bra länkar om detta på konsumentverkets sidor.

Ursprungligen av zinned:

Jag vill också påstå det men vad jag kan se så står där inget i länken om att man har rätt att testa produkten innan man skickar tillbaka den. Samtidigt, skulle man inte få det så vet man ju inte mer om produkten än vad man gjorde innan man beställde den.

Man har alltid rätt att packa upp en vara och prova den enligt distansköplagen. Det var exempelvis ett fall för inte så länge sedan då en person köpt en dator och lämnat tillbaka den. När han återlämnat datorn hade Windows aktiverats mm. Säljaren ville då dra av en avgift för att återställa datorn, men detta fick man backa på.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-11-12 13:01

topic topic grabbar

Ursprungligen av cubeis:

topic topic grabbar

Fick också leveransdatum 26/11 - 3/12. Försökte lägga till Logitechs tangentbordsskal, men det var för norska, så jag vågade inte chansa på en massa strul. Får köpa till det separat.

Ursprungligen av elfstr0m:

Anledningen att iPhone 5s inte har samma clock speed är nog värmeutveckling och energiåtgång så det är inte otänkbart att iPad Mini Retina kommer ligga närmare iPhone 5s än iPad Air med tanke på att det finns mindre plats för batteri.

Hate to say I told you so
Retina iPad Mini Has 1.3 GHz A7 Processor... - MacRumors

Ursprungligen av elfstr0m:

Sant och du borde ha fortsatt medföljande citat från länken eftersom det passar så bra med din förutsägelse ?

Citat:

It is unclear why the mini is clocked at 1.3Ghz instead of 1.4Ghz like the iPad Air, but in terms of real world usage, users are unlikely to notice the small speed differences. It is possible that Apple chose the lower clock speed in the iPad mini to improve overall battery life or to reduce heat within the smaller chassis.

Färgomgånget på ipad mini retina ska tydligen vara sämre än övriga retina-skärmar i Apples sortiment. Men det är nog inte så mycket att bry sig om!

Däremot "Yellow tints" vid kanten av skärmen? Även ipad mini retina ska lida av det här. Är det värt att reklamera för en sådan sak? Jag har beställt ipad mini 32GB/4g och vill helst inte byta ut den! Hur vanligt är dessa problem f.ö. i ipad?

Någon som vet om smart cover till mini generation 1 passar till retina mini?

Ursprungligen av Coffee08:

Någon som vet om smart cover till mini generation 1 passar till retina mini?

Apple säljer bara 1 typ nu som ska passa till båda. http://store.apple.com/se/product/MF062/ipad-...

Ursprungligen av pmarriott:

Apple säljer bara 1 typ nu som ska passa till båda. http://store.apple.com/se/product/MF062/ipad-...

Är det samma som den som funnits innan, dvs kan man ta ett gammalt smart cover till en ipad mini retina?

Ursprungligen av Coffee08:

Är det samma som den som funnits innan, dvs kan man ta ett gammalt smart cover till en ipad mini retina?

Vet ej, men sannolikheten är stor.

  • Medlem
  • 2013-11-14 23:37

Är i Florida och kunde jämföra mini/retina igår. Hade fått in demoex i applestore men inga till försäljning än.
Exteriört identiska förutom mikrofonhålets placering på baksidan/överkanten, så ja, tidigare covers bör fungera om inte magneterna på något sätt ändrats. Klart snabbare, dubbel hastighet sådär mellan tummen o pekfingret.
Retinaskärmen: skäms att säga men såg ingen som helst skillnad vid den snabba jämförelse det handlade om.

iPad mini retina är något tjockare än iPad mini.
7,5mm vs. 7,2mm.

Ursprungligen av keptang:

iPad mini retina är något tjockare än iPad mini.
7,5mm vs. 7,2mm.

De nya Smart Case ska tydligen passa både generationerna. Så jag antar att det funkar omvänt med antar jag.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

De nya Smart Case ska tydligen passa både generationerna. Så jag antar att det funkar omvänt med antar jag.

Ja precis.

Bevaka tråden