Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Air vs iPad mini retina

Tråden skapades och har fått 328 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-30 13:49
Ursprungligen av dhanjel:

Formatet är ju detsamma, bara "skalnivån" som skiljer.

Visst är det så, det är bara att föra minin lite närmare ansiktet så blir det samma storlek. Men det är inte alltid ergonomiskt vettigt undre längre perioder. Ibland vill man kunna lägga paddan i knät eller på ett bord utan att behöva luta sig fram för att se bättre.

Ursprungligen av dhanjel:

Formatet är ju detsamma, bara "skalnivån" som skiljer.

Jo, jag vet. Jag funderade på hur jag skulle formulera mig eller om jag skulle lägga in en brasklapp.

Det som jag ville komma åt är ungeför följande: Folk köper 60" TV apparater framför 40" trots att de har olika "skalnivå" och att 40" är billigare. Att se högupplöst film på Ipad Air är troligen trevligare och mer avslappnat än på en rMini även om det inte är en 60-tummare

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2013-10-30 15:59

För min del blir det att försöka lägga vantarna på en iPad Air 32 gb, silver på fredag

Samma här... Fast på tisdag.

Just nu en liten "fördel" för iPad mini med Retina.... Flera skydd att välja på. ;O)

128 vs 64 någon? Har lagt tvivlen pt sidan efter att ha läst Anandtech recension: http://www.anandtech.com/show/7460/apple-ipad...

De kommenterar dock inget om interna skillnader mellan Air å Mini.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2013-10-31 08:14

Vart ska ni beställa Ipad Air ifrån?
Om man beställer från Apples hemsida, vilken tid kan man göra det?
Jag menar 00.01 Svensk Tid kommer inte fungera antar jag då den går efter amerikansk tid eller tänker jag fel?

Jag ska köpa iPad Air på Apple Store i Malmö.

Ursprungligen av D_Odell:

128 vs 64 någon? Har lagt tvivlen pt sidan efter att ha läst Anandtech recension: http://www.anandtech.com/show/7460/apple-ipad...

De kommenterar dock inget om interna skillnader mellan Air å Mini.

Det är faktiskt lite svårt att kommentera interna skillnader mellan Air och rMini eftersom de inte har tillgång till en rMini. Och även om de hade det så är det garanterat under NDA (non disclosure agrement) och tystnadslöfte.

Ursprungligen av Insane:

Vart ska ni beställa Ipad Air ifrån?
Om man beställer från Apples hemsida, vilken tid kan man göra det?
Jag menar 00.01 Svensk Tid kommer inte fungera antar jag då den går efter amerikansk tid eller tänker jag fel?

Försäljningen av iphone öppnade 01:00 sharp, men man vet aldrig i förhand riktigt...

Hmm.. Man kanske ska köpa ett par Air imorgon ändå istället för en iPad Air och en iPad mini retina.
Uppenbarligen så är den betydligt mindre än nuvarande iPad.

Någon som hittat en jämförelsebild uppifrån på Air vs. mini?
Har letat men inte hittat någon bra.

Ursprungligen av keptang:

Hmm.. Man kanske ska köpa ett par Air imorgon ändå istället för en iPad Air och en iPad mini retina.
Uppenbarligen så är den betydligt mindre än nuvarande iPad.

Någon som hittat en jämförelsebild uppifrån på Air vs. mini?
Har letat men inte hittat någon bra.

Finns hur många som helst en enkel googling bort

http://www.imore.com/sites/imore.com/files/st...

http://images.gizmag.com/hero/ipad-air-vs-ipa...

Ursprungligen av kaffeperkulator:

Tack! Hittade inte dessa när jag letade igår kväll.

Ursprungligen av keptang:

Tack! Hittade inte dessa när jag letade igår kväll.

iPad air vs mini fungerade hur bra som helst

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-31 13:45

Enligt benchmark-testerna så verkar Ipad Air A7 CPU vara klockad i 1.4 ghz medan Iphone 5s kör 1.3 ghz. Det man kan anta (beroende på storlek, värme etc) är att även Ipad Mini Retina kör A7 i 1.3 ghz. Detta är inte alls bekräftat än, men en tänkbar skillnad som sagt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-10-31 13:48

Tillägg att jag kommer dra till Täby Apple Store i morgon vid 08 för att klämma och känna. Eventuellt blir det köp alt avvakta till att jämföra med nya Mini Retina (kör ipad mini idag, kört ipad 1, 2 och 3 innan).

Någon som ska ge sig på att köa, verkar inte alls finnas så mkt snack om detta samt att ryktena säger att tillgången ska vara god?

Ursprungligen av phoricu:

Tillägg att jag kommer dra till Täby Apple Store i morgon vid 08 för att klämma och känna. Eventuellt blir det köp alt avvakta till att jämföra med nya Mini Retina (kör ipad mini idag, kört ipad 1, 2 och 3 innan).

Någon som ska ge sig på att köa, verkar inte alls finnas så mkt snack om detta samt att ryktena säger att tillgången ska vara god?

Lägg gärna ut resultatet i morgon.
Omkring kl 7 kommer jag att sätta mig i bilen på väg till Stockholm och vill veta om det är värt att svänga förbi Täbi när vi passerar

Öppna butiken då, kör man GMT-tid möjligen? ca. 20min isåfall.

00:47 Norge, Apple Store. Händer ingenting.... Inte öppnat ännu.

Ursprungligen av keptang:

Öppna butiken då, kör man GMT-tid möjligen? ca. 20min isåfall.

Stämmer... GMT-tid är det som gäller

Snart så...

Fortfarande inget här...

Ursprungligen av Vassius:

Visst är det så, det är bara att föra minin lite närmare ansiktet så blir det samma storlek. Men det är inte alltid ergonomiskt vettigt undre längre perioder. Ibland vill man kunna lägga paddan i knät eller på ett bord utan att behöva luta sig fram för att se bättre.

Riktigt så lätt som att föra skärmen närmare ansiktet är det inte. Texten " blir ju inte större för det". För alla översynta och som med ålderns rätt försöker få till det - blir det tvärtom. Skärmen skall precis som en tidning " hållas med raka armar" för att det skall gå att läsa. Pest eller kolera med andra ord. När dom sedan skaffar läsglaögon ( hyperopa /+) då fungerar det igen med i detta fall iPad mini i knät igen, en närsynt kan tänkas föra skärmen närmare ansiktet - och ser alldeles för bra (damm och tumavtryck) om hon tar av sig glasögonen - som hon i normala fall alltid har på sig. Kontentan av det hela blir : kör du med en mini - öka texten något och gör derån fetare. Sedan får du "nypa och dra" för att få det ännu lite tydligare.
Accepterar man det - då har man en trevli liten kamrat att lätt ta med sig på skogsvandringar.
För ALLA andra- köp en iPad eller iPad Air .
Rent ergonomiskt tror jag det kan kvitta. Med en mini får du spänna nackmusklerna och kisa för att se.
På en iPad Air får du bära/hålla tungt - och vrida på huvudet hela tiden. Båda är fantastiska maskiner .
Har haft 3 iPad och den nuvarande iPad mini. Blir det för petigt - kör jag upp det på TV - och får stor jag vill ha - upp till 55". I mitt fall blir det nog en mini till - även om jag tror att Air är läcker när man väl jobbar med den. Skall smälta min iPhone 5 S i guld som kom idag - några dagar först. Därefter tar jag beslutet om det ena eller andra. Eller också kan man sova på saken - som jag skall göra nuuuu. God natt

Verkar inte bli något nu. Köar på Apple Store imorgon bitti ändå, så...

Blir imorgon bitti alltså...

Ursprungligen av adress@mac:

Riktigt så lätt som att föra skärmen närmare ansiktet är det inte. Texten " blir ju inte större för det". För alla översynta och som med ålderns rätt försöker få till det - blir det tvärtom. Skärmen skall precis som en tidning " hållas med raka armar" för att det skall gå att läsa. Pest eller kolera med andra ord. När dom sedan skaffar läsglaögon ( hyperopa /+) då fungerar det igen med i detta fall iPad mini i knät igen, en närsynt kan tänkas föra skärmen närmare ansiktet - och ser alldeles för bra (damm och tumavtryck) om hon tar av sig glasögonen - som hon i normala fall alltid har på sig. Kontentan av det hela blir : kör du med en mini - öka texten något och gör derån fetare. Sedan får du "nypa och dra" för att få det ännu lite tydligare.
Accepterar man det - då har man en trevli liten kamrat att lätt ta med sig på skogsvandringar.
För ALLA andra- köp en iPad eller iPad Air .
Rent ergonomiskt tror jag det kan kvitta. Med en mini får du spänna nackmusklerna och kisa för att se.
På en iPad Air får du bära/hålla tungt - och vrida på huvudet hela tiden. Båda är fantastiska maskiner .
Har haft 3 iPad och den nuvarande iPad mini. Blir det för petigt - kör jag upp det på TV - och får stor jag vill ha - upp till 55". I mitt fall blir det nog en mini till - även om jag tror att Air är läcker när man väl jobbar med den. Skall smälta min iPhone 5 S i guld som kom idag - några dagar först. Därefter tar jag beslutet om det ena eller andra. Eller också kan man sova på saken - som jag skall göra nuuuu. God natt

Beror självklart på synen, att generalisera på det sättet blir bara fel.

Har kört med mini sen den släpptes, frugan har en vanlig iPad, jag har inga problem att använda någon av dessa.
Min fru tycker däremot att mini är alldeles för liten och svår att se text på.

Jag kör med dubbel tap med en finger så blir texten större. Dubbel tap igen och texten går tillbaka på min mini.

01:30 händer ingenting på norska Apple Store. Fortfarande inte tillgänglig.

Står bara beställ 1 November här, tydligen är det inte 1 november hos Apple. Ger upp.

03:00 nop! Ingen tillgänglighet varken i Norge eller Sverige. Nu är jag inte så desperat som jag låter. Jobbar i natt, och är bara nyfiken på när man kan börja beställa en iPad Air via Apple Store i dessa två länder.

Senast redigerat 2013-11-01 03:42

05:00 Nop! Se inlägget innan.

  • Medlem
  • Orust
  • 2013-11-01 05:49

Det var ju tur att man inte satt uppe inatt då.

Bevaka tråden