Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En produktiv iPad

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste ett uruselt försök från Pontus Gunnarsson på M3 att motivera sin månadslön, där han i en krönikahttp://www.idg.se/2.1085/1.529728/sakra-kort-fran-apple---nu-ar-det-val-evolution-pa-gang?queryText=ipad först motvilligt hävdade att iPad var en sån pryl som bara kommer en gång per generation vilket jag håller med om. Men sedan är besviken när det, 3,5 år senare inte kommer en ny lika stor nyhet. Så om generationslängden för IT-journalister är 3,5 år borde medellivslängden bli runt tio. Och här skulle man kunna raljera om deras mentala mognadsålder, men jag avstår.
Istället noterar jag att han skriver att iPaden, när den kom, ansågs vara en pryl som var gjord för att enbart konsumera saker. Detta är utan tvekan sant. Inte minst Apple tror jag hade såna tankar om paddan, vilket i sin tur gjorde att mjuk- och hårdvarutillverkare inte gick igång som de skulle gjort från dag ett, eller ens dag två.
Jag har skrivit flera inlägg om detta här på 99, och även skapat någon tråd, där jag uttryckt mitt missnöje över att det inte går att få en iPad att göra jobbet som fältassistent till en journalist, men sedan ganska lång tid så går det numera. Jag har utvärderat en drös appar och försökt hitta ett vettigt arbetsflöde i fält, utrustad med kamera och iPad, och detta är vad jag kommit fram till:

Hårdvaran fick sig en rejäl skjuts framåt i produktiviteten när tangentborden på allvar slog igenom. Jag, liksom alla andra som det verkar, använder Logitechs Ultrathin. Utöver det är jag utrustad med en USB-adapter för bildöverföring till paddan, samt lämplig kamera. Eftersom jag aldrig ägt en cell-padda har jag även en batteridriven 4G-router. Innan dess körde jag över iPhone.

För själva skrivandet skulle jag rekommendera fyra appar:

Mail
Ibland är det enklaste bäst. Din text är autosparad och adresserad direkt till mottagaren. Nackdelen är bristen på formatering och att du låser Mail-korgen, om du inte väljer att spara mailet som utkast, vilket gör att du har flera steg att trycka innan du hittar det igen.

Evernote
Funkar som iOS egen "Anteckningar" i det här fallet, men har massor av fler mycket bra funktioner som gör den betydligt bättre. Men när det handlar om att skriva en text som sedan ska öppnas på en dator är detta en typ av program som är oslagbart. Skriv din anteckning, eller utkastet av din text, och så synkas den automatiskt med din dator, iPhone osv. Det är med andra ord idealiskt om du inte måste skicka din text direkt, utan tänker fortsätta skriva när du är tillbaka vid datorn.

Pages
Funkar riktigt bra på paddan, men innehåller givetvis en massa funktioner du inte behöver för ren textproduktion. Kopplingen mot iCloud är halvbra och bristen på möjlighet att koppla den mot andra molntjänster är direkt dåligt. Men om du tänker skriva din livs roman på en iPad fungerar Pages ypperligt, det är i kommunikation med andra som kanske inte sitter på samma mjuk- och hårdvara, som det blir kämpigt.

DocsToGo
Eftersom min övriga redaktion, inklusive layoutare, sitter på PC och MS Office är detta den lösning jag använder mest. Alla texter och textmallar ligger på DropBox som jag sedan laddar upp i paddan direkt från DocsToGo. DocsToGo har dessutom blivit betydligt stabilare, innan kunde det hända att text försvann när man gick ur appen för att kolla upp något på exempelvis nätet. Idag fungerar den betydligt bättre.

För bilder:

PS Touch (Photoshop för iPad)
Mycket kompetent program för bildredigering. Adobe vill givetvis att man använder deras Creative Cloud för att lagra bilder, men ger även alternativet Google Drive. Du kan också välja att "Dela" en bild till i princip alla vettiga program på paddan, vilket är jättebra, men då måste du konvertera råfilen till exempelvis jpg- eller psd-format.
Och eftersom paddan faktiskt är ganska värdelös som bildredigerare, trots retinaskärm, så vill jag helst skicka dem som råfiler. Om inte är PS Touch det bästa programmet för att färdigställa en bild i paddan eftersom du kan styra storleken på den importerade bilden (jo, man måste ju hålla på och importera bilder till olika program eftersom iOS saknar ett synligt filsystem).

Bilder
Jupp, det är inte alls så dåligt som det kanske verkar. Du kan beskära bilden och göra vissa förbättringar, men framför allt är det här du kan komma åt dina bilder från alla väsentliga program och därmed skicka en råfil ifrån, om du vill. Bildbiblioteket synkas ju med iPhoto/Aperture/LightRoom, allt efter tycke och smak, vilket gör att du kan få över dina importerade råfiler (eller vad du nu använder) till datorn på ett enkelt sätt.

iPhoto
Mycket bra bildredigering, men tyvärr har jag inte hittat något sätt att styra storleken på bilder, vilket gör programmet tråkigt för en fotograf/journalist. Nu går inte det i PS Touch heller, men där kan jag välja .psd som uttdata. Däremot kan jag ju återigen importera råfilen direkt från Bilder, men den redigerade versionen från iPhoto är en hårt komprimerad jpg.

Finns även andra program, som Photogene, som fungerar ungefär likadant. Här kan du dock styra utdata lite bättre och jpg-filen blir nästan dubbelt så stor som från iPhoto.

CloudBrowser
Mycket bra program för att hantera filer från en padda. Här kan du få kontakt med olika typer av ftp-servrar, Google Drive, Sky Drive, Dropbox, men också gå in på exempelvis Sprend och ladda ner en fil. Lite lurigt innan man kommer på hur man ska skicka en fil, som görs genom att kopiera den, men när väl detta är löst fungerar det väldigt enkelt.

Så om vi nu ska prata ett vettigt arbetsflöde för en vanlig bildjournalist utan större tekniska färdigheter så är text numera väldigt pang på och inga konstigheter. Välj lämpligt program, utifrån redaktionella krav, lämplig molntjänst och skriv.
För bilder finns det idag ett enkelt arbetsflöde, som jag hittat, och det är att importera bilden från kameran, titta på den i Bilder för att sedan "exportera" den till CloudBrowser och där skicka den till mottagaren på lämpligt sätt. Alternativet är Bilder -> Mail.
Så fort en bild ska redigeras hänfaller de appar jag testat till att anpassa innehållet till sociala media, inte till tryck. Undantaget är PS Touch, där du kan spara bilden i ett ickeförstörande format och skicka den vidare. Ska vi sedan vara krassa så är det så att bilderna håller för vilken nyhets-site eller dagstidning som helst, från vilken av dessa appar som helst, där kvaliteten ändå inte är särskilt bra.

Fördelarna med att jobba med en iPad? Ja, dels batteritid, dels vikt och smidighet. Att åka ut på jobb med en iPad och en Canon G1X eller Nikon P7700 kan inte jämföras med att åka med Macbook Pro samt en Nikon D3. Jag vet, eftersom jag testat båda varianterna utförligt. För min del klarar jag mig ypperligt med den lättare packningen i 60-80% av fallen (varierar efter årstid).
Varför jag inte har en Macbook Air? Ja, det beror i första hand på att jag kanske 10-15 % av arbetstiden på en dator har behov av mer kräm än vad Airen klarar av på ett bra sätt (InDesign, Photoshop, Aperture, Parallells Desktop osv.) Annars är den givetvis idealisk för fältarbete tillsammans med en lätt kamera. Men min målsättning har varit att klara mig med en padda och en bra kompaktkamera, och det har jag gjort ett tag. Min andra målsättning har varit att hitta en vettig lösning för arbetsflödet för andra journalister, och dit tycker jag att jag har kommit nu.
Därmed kan man få en enkel, lätt, smidig och kvalitativt bra lösning för förhållandevis lite pengar. iPad, kamera och all kringutrustning för under 10000:-. Funkar överallt i en hel arbetsdag. Produktivt så det skriker om det.

Och om någon har orkat läsa så här långt tar jag gärna emot tips och kommentarer som kan leda fram till ännu bättre lösningar. Jag svarar givetvis på frågor i den mån jag kan också. Annars finns det nog de som är bättre skickade till det på detta forum.

Använder ofta ( privat)

iA writer
Perfectly Clear

Både iA Writer och Perfectly Clear verkar utgå från de begränsningar som iPaden självt besitter, där iA Writer tänker sig att du skriver på det virtuella tangentbordet och blir betydligt snabbare medan Perfectly Clear är designat för paddans kamera, där bilderna ofta blir just beslöjade. Eller har jag fel? Båda programmen verkar definitivt vara väl genomtänkta och genomarbetade.
Jag tror det finns många som använder sin iPads virtuella tangentbord till att skriva väsentliga mängder text på, samt även fotograferar med den inbyggda kameran för hemsidor, nyhetsbrev, sociala media etc. i ett professionellt syfte, så där skulle dessa appar göra ett bra jobb.

Du har så rätt så. Enkla program som passar fint med iPad. Tar också bilder med iPhone som går igenom samma Perfectly Clear.

Men, som sagt för privat bruk.

1
Bevaka tråden