Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Intels kontroll över Thunderbolt-standarden håller tillbehören borta

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Thunderbolt används i alla Mac-modeller sedan 2011, men än så länge finns det inte särskilt många tillbehör som använder anslutningstypen. En ny rapport pekar mot att det är Intels höga priser som är problemet.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-30 08:11

Är Thunderbolt dyrt eller gör Intel det så? Lite synd då det är en väldigt bra och flexibel standard.

Det vore även intressant att få en referens till vad det kostar jämfört med USB-3.

På tal om detta är det även synd Apple inte anammat Thunderbolt fullt ut. De skulle ex kunna integrera ett grafikkort i deras Thundrbolt Display vilket skullle, med viss overhead, förvndla en MacBook Air till en desktop-liknande maskin.

Jag hade gärna sett att Thunderbolt chipet integreras i framtida CPU för att maximera prestanda och energieffektivitet. På köpet får ju fler tillgång till Thunderbolt.

Senast redigerat 2013-05-30 16:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-30 10:31

I framtida vad?

Ursprungligen av Erik.dv:

I framtida vad?

Ehhhh… CPU skulle det ha stått…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-30 16:52

Ah! Ja, det är ju ett stort problem att endast ett fåtal moderkort och tillverkare av PC-maskiner bryr sig om tekniken.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2013-05-30 22:30
Ursprungligen av Erik.dv:

Ah! Ja, det är ju ett stort problem att endast ett fåtal moderkort och tillverkare av PC-maskiner bryr sig om tekniken.

Det var ju samma sak med FireWire, och till viss del SCSI längre tillbaka i tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-30 22:41
Ursprungligen av planB:

Det var ju samma sak med FireWire, och till viss del SCSI längre tillbaka i tiden.

En stor skillnad är att Intel står bakom tekniken. I och med "ultrabook" pushen kan tyckas Thunderbolt borde bli mer intressant. Skulle thunderbolt inte kosta märkbart mycket mer att få med - eller rent av vara en standard i ex. Haswell så skulle vi nog se en mindre explotion av enheter och lösningar.

Nu är det primärt en lösning Apple använder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-02 16:44
Citat:

"I'm really not sure where those numbers came from," Ziller said of the wholesale prices quoted for Thunderbolt parts. "There's recommended pricing on ark.intel.com, and you can see on there that the new controllers are all under $10. Our prices have never been [as high as in the report]."

Ovan enligt en talesman från Intel.

$10 för en kontroller låter i sammanhanget som försumbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2013-06-02 17:10

Många konsumenter köper Tablets istället för datorer gör att PC marknaden sjunker. Och då är marginalerna ännu viktigare än förut. Och USB3 kommer med som standard. Då är det en extra kostnad som dem kan spara $10 genom att inte integrera Thunderbolt. Att kablarna kostar $50 gör inte saken bättre.

Visst är thunderbolt mycket snabbare men jag tvekar att en vanlig konsument bryr sig. USB3 räcker för dem flesta. För pro marknaden är det däremot en stor skillnad. Men det är tyvärr en väldigt liten del av marknaden.

Jag tror inte thunderbolt kommer att försvinna men den kommer att bli likadan som firewire. Bättre i många avseenden men tillbehören kommer att bli dyrare och svårare att få tag på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-02 17:50

@Robo-X: Exakt, USB-3 kommer med som standard numer och Intel borde satsa på att göra detsamma med Thunderbolt. Då skulle potentialen för spridningen av standarden bli mycket större.

Men faktum är för det mesta är ofta USB-3 good enough. Sparar tillverkare någon 100-lapp på att köra det istället för TB gör man nog det. När det var en fråga om USB eller FireWire var den senare helt överlägsen i prestanda och ibland funktion. Så är det inte riktigt idag även om flexibiliteten i TB är mkt högre än USB.

Jag hade gärna sett att Apples ARM processor i framtiden får inbyggt stöd för Thunderbolt, t.ex. A7/A8. Då kunde t.ex. iPaden användas som extern skärm när den är dockad till datorn. Det enda jag är osäker på är om PCI bussen finns på ARM/iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-06-03 07:36
Ursprungligen av The Real Viking:

Jag hade gärna sett att Apples ARM processor i framtiden får inbyggt stöd för Thunderbolt, t.ex. A7/A8. Då kunde t.ex. iPaden användas som extern skärm när den är dockad till datorn. Det enda jag är osäker på är om PCI bussen finns på ARM/iPad.

Detta vore grymt. Dock tror jag "Svensson" föredrar halvdana lösningar som AirPlay.

Smidighet framför kvalité och prestanda.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-09-04 02:33

Men nu börjar de komma. En minneskortläsare i snygg aluminiumfinish. För 9000kr. Inte niohundra, inte bath: nio-tusen-svenska-kronor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-09-04 07:33
Ursprungligen av reboot81:

Men nu börjar de komma. En minneskortläsare i snygg aluminiumfinish. För 9000kr. Inte niohundra, inte bath: nio-tusen-svenska-kronor.

Bra tillbehör till helt vansinnigt pris.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-09-04 08:01
Ursprungligen av reboot81:

Men nu börjar de komma. En minneskortläsare i snygg aluminiumfinish. För 9000kr. Inte niohundra, inte bath: nio-tusen-svenska-kronor.

Dessutom är den tillfälligt slut så jag missade att köpa den

1
Bevaka tråden