Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur skriver du egentligen, henniska?

Tråden skapades och har fått 83 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Aftonbladet har tydligen börjat använda "hen" igen. Jag såg en artikel idag som fick mig att fundera lite på hur effektiv den här "revolutionen" är egentligen. Man byter ut det här enskilda ordet och tycker att man slagit ett slag för kampen, eller? Är det så de tänker så bör de ta en titt till på vad de skrivit.

Bild 1 är originalet.

Bild 2 är den jag rättat.

Artikeln finns här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article16735880.ab.

Hen är engelska och betyder höna.

Fast, rollen heter väl lagman oavsett kön? På samma sätt som förman och ombudsman, och för den delen uttrycket "3 man kort".

Något i samma "anda"

Politikerna i Gislaved har fått hjärnsläpp...

Brandman ska i könsneutralitetens anda bli "handläggare inom samhällsskydd och beredskap"

Har de ingen bättre att hålla på med ??

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?pro...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-07 16:46

Eller hum, för den maskulina varianten.

  • Medlem
  • ?
  • 2013-05-07 17:19
Ursprungligen av Anders T:

Aftonbladet har tydligen börjat använda "hen" igen. Jag såg en artikel idag som fick mig att fundera lite på hur effektiv den här "revolutionen" är egentligen. Man byter ut det här enskilda ordet och tycker att man slagit ett slag för kampen, eller? Är det så de tänker så bör de ta en titt till på vad de skrivit.

Bild 1 är originalet.
http://oi40.tinypic.com/11ikcir.jpg

Bild 2 är den jag rättat.
http://oi41.tinypic.com/1znv9ms.jpg

Artikeln finns här: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/oisincantwell/article16735880.ab.

?Märklig företelse att ersätta han med ett engelskt ord rakt av ?.

Ursprungligen av Anders T:

...tycker att man slagit ett slag för kampen, eller? Är det så de tänker så bör de ta en titt till på vad de skrivit...

Nej, det handlar nog inte alls om någon kamp.

Tidigare använde man ofta konstruktionen "han/hon" - antingen för att man inte visste om det var en man eller en kvinna, eller för att det inte hade någon betydelse för berättelsen om det var en man eller en kvinna, eller för att man inte ville att det skulle framgå om det var en man eller en kvinna.

Nu använder man det praktiska "hen" i stället, och slipper skriva "han/hon".

Så enkelt tror jag att det är - i det här fallet.

Finns ingen anledning att bli upprörd eller irriterad, och vilja tvinga fram en massa andra byten av ord som inte behöver bytas ut.

Som jag förstått det så har förespråkarna hävdat att införandet av hen skulle vara en del i att bryta traditionella könsroller och motverka könsdiskrimineringen. Det är i bakgrund av detta som jag tycker stycket ovan blir så skrattretande. Självmål i mina ögon.

Det går att säga och beskriva vad som hänt med de ord vi redan har utan bekymmer. Det är väl så vi gjort hittills?

Om jag inte vet vilken sort det var så skriver t ex "personen, rånaren, typen, skurken, svinet, ligisten, försvann runt hörnet". Men det är klart att det blir enklare om man ersätter en mängd olika ord i varierande längd med ett kort ord på tre bokstäver. Då räcker det om man lär sig det ordet för att kunna skriva och prata tydligt och bra.

Jag tror att du drar för stora slutsater utifrån ett enskilt fall.

I det här fallet tror jag att det är så enkelt som jag beskrev tidigare.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nu använder man det praktiska "hen" i stället, och slipper skriva "han/hon".

Jo, det har ju saluförts på det sättet.

Men även som renodlad bekvämlighetskonstruktion har det sina klara begränsningar; om han/hon är svårt att skriva, gäller det då inte i ännu högre grad honom/henne? Och hur hade du tänkt bilda de ersättningarna utifrån "hen"? "Hene?" "Henom?"

Hen, henom, hens, henoms. Varsågod.

Men vad är dealen? Jag brukade behöva säga "hanellerhon", vilket nu bara blir "hen". Ligger bra i mun, enkelt att använda. De kids som jag hållit workshops med använder det utan att tänka, pga praktiskt. Lagman, ombudsman och sjuksyster är ord som av någon anledning är könsbestämda, men när personen inte är det känns det onödigt att raljera om huruvida ordet är smygpropaganda för att störta könsmaktsordningen. Det får vi jobba på vid sidan av.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2013-05-07 21:12

För en del av oss har hen alltid betytt bryne. Min morfar sa hena när han skärpte sin lie.

Och för mig har det dialektalt betytt en riktning. Sedan bytte jag iofs dialekt, och språket förändras som bekant.

Ursprungligen av Manglobe:

Hen, henom, hens, henoms. Varsågod.

Henom?

Jo, den tar vi. Men jag misstänker att den blir svår att sälja in till nyspråksavantgardet hos FI. Alldeles för patriarkalisk stam, serru.

Ursprungligen av pmarriott:

Hen är engelska och betyder höna.

... som är dessutom av kvinnligt kön. En herrhöna har ett annat ord. Hur könsneutralt är det? Trams i hönsgården är vad det hela är. Att folk bara orkar bry sig....

Ursprungligen av GustafMA:

Men även som renodlad bekvämlighetskonstruktion har det sina klara begränsningar; om han/hon är svårt att skriva, gäller det då inte i ännu högre grad honom/henne? Och hur hade du tänkt bilda de ersättningarna utifrån "hen"? "Hene?" "Henom?"

Alltså, det mest logiska är såklart att inte tillämpa utdöda ackusativkonstruktioner på ett nyord. Kasussystemet som gav oss "honom" har vi inte längre kvar, och även om vissa ordböjningar blir kvar som någon sorts levande fossil brukar vi ju inte använda dem som mall för nya ord. Vore t.ex. jättekonstigt om "googla" skulle böjas med avljud eller användas i presens konjunktiv.

Så, för att besvara din fråga: I modern svenska har ackusativ och dativ rationaliserats bort genom att man ställer prepositionen (till, för, åt, o.s.v.) framför huvudordet i grundform, så "hen" böjs helt enkelt till "hen" (på samma sätt som man dialektalt säger "till han" häruppe).

Angående "hen = höna" så antar jag att de som på riktigt tycker det är ett argument, även undviker orden "slut", "fart", med flera. Det, eller så gör de sig dummare än de redan är.

Ursprungligen av Samuel K:

Angående "hen = höna" så antar jag att de som på riktigt tycker det är ett argument, även undviker orden "slut", "fart", med flera. Det, eller så gör de sig dummare än de redan är.

Jag älskar när man kallar mig dum. Slut, fart mm är en helt annan sak, eftersom man inte skapat dessa ord i svenskan för att någon idiotisk välmening konstruera något könsneutralt. Om man ska skapa ett ord för något, så kan man för det första välja att skapa ett ord som behövs. "Hen" behövs inte. Han/hon var för sig eller i kombination räcker alldeles utmärkt. Vill man tvunget uttrycka sig på ett könsneutralt sätt så kan man använda ett ord som redan finns, nämligen "personen". För det andra, om man vill skapa ett ord så kan man välja ett ord som inte beskriver en äggläggande pippifågel på ett av världens största språk.
Jag är ledsen, men jag kan inte låta bli att tänka på höns när jag ser ordet "hen". Och jag förstår verkligen inte vad det är för fel att beskriva en man som en man och en kvinna som en kvinna.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 14:50
Ursprungligen av pmarriott:

Jag älskar när man kallar mig dum. Slut, fart mm är en helt annan sak, eftersom man inte skapat dessa ord i svenskan för att någon idiotisk välmening konstruera något könsneutralt. Om man ska skapa ett ord för något, så kan man för det första välja att skapa ett ord som behövs. "Hen" behövs inte. Han/hon var för sig eller i kombination räcker alldeles utmärkt. Vill man tvunget uttrycka sig på ett könsneutralt sätt så kan man använda ett ord som redan finns, nämligen "personen". För det andra, om man vill skapa ett ord så kan man välja ett ord som inte beskriver en äggläggande pippifågel på ett av världens största språk.
Jag är ledsen, men jag kan inte låta bli att tänka på höns när jag ser ordet "hen". Och jag förstår verkligen inte vad det är för fel att beskriva en man som en man och en kvinna som en kvinna.

Du vet, allting ska vara så bajsnödigt PK nu förtiden.

Lite som den gamla läsvärda DN-artikeln "Först kränkt vinner", som jag har för mig att den hette.

http://www.99mac.se/forum/t/298170-haller-vi-...
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/fors...
Orkar inte läsa artikeln en gång till - det är inte bra för blodtrycket...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 16:38
Ursprungligen av johan_tanying:

http://www.99mac.se/forum/t/298170-haller-vi-...
http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/fors...
Orkar inte läsa artikeln en gång till - det är inte bra för blodtrycket...

Så sant. Man blir bara...fly förbannad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-05-08 17:52

Intressant, detta påminner lite om det jag läste för ett tag sedan om argumentationen mot du-reformen på 60-talet. Då var det ett tilltalsord som skulle störta hela samhället i fördärvet

Är det nån som för någon form av kamp så är det snarast motståndarna till ordet hen . Förespråkarna menar bara att det är ett praktiskt ord som man kan använda när det passar, om man så vill.
Varför är det så viktigt att ingen nånsin använder ett ganska fiffigt ord som kan ersätta han eller hon när inget av de två alternativen passar?

Ursprungligen av Laseranders:

Varför är det så viktigt att ingen nånsin använder ett ganska fiffigt ord som kan ersätta han eller hon när inget av de två alternativen passar?

Viktigt och viktigt. På en skala över världsproblem är det inget att hetsa upp sig över. För den som är antingen språkintresserad eller allmänpolitiskt intresserad finns det dock anledning att ta sig en funderare. För det första är det ju alldeles uppenbart att ordet lanserats och försvarats som en del av ett politiskt projekt, inom ramen för en specifik politisk ideologi. Redan där finns det ju anledning till att dra öronen åt sig - sedan finns ju de språkliga problem som redan dryftats i tråden. Jag ogillar användningen av "hen" av ungefär samma anledning som jag ogillar användningen av "blatte" - i båda fallen är det politiskt introducerade ord avsedda att legitimera ett specifikt ideologiskt synsätt som motiveras med att de bara är användbara förkortningar.

Och i båda fallen mycket avslöjande om de föreställningar av politisk och ideologisk natur som ordens användare går och bär på.

Jag skulle nog säga att det aktiva motståndet är mer avslöjande om dess utövares ideologiska föreställningar.

Som bekännande feminist, åtminstone sedan början av 90-talet, så kan jag bekräfta att ganska många feminister aktivt försökt lansera det, så visst har rörelsen för "hen" ett ideologiskt ursprung, vilket dock inte innebär att alla som gillar ordet är feminister eller gillar det av samma skäl.

Själv skiter jag mer eller mindre hur det går för ordet, men däremot hoppas jag att dentvetydighet som det fn har försvinner. Då tänker jag alltså på att det förutom att användas som ett könsneutralt pronomen även används för att beteckna personer som inte identifierar vare sig som man eller kvinna.

Ska man ha ett ord som förenklar bör det ju faktiskt också göra det, och fördelarna överväga nackdelarna. Majoriteten av världens språk har inga sådana konstruktioner, men det är ju fullt möjligt att Sverige, som ideologiskt är ett av världens mest extramaterial länder, behöver ett ord som speglar det.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 21:44

Jag, för min del, tror och hoppas att ordet hen kommer att få den betydelse som det är tänkt. Inte den som många andra tänkt.

Alltså
- hen är synonymt med person/personen men grammatiskt lättare att böja
- hen inte är något statement för eller mot någon HBT-rörelse, om den nu finns
- hen inte är något statement för att en könsneutral vardag är att föredra

Orka.

Ursprungligen av irrelogical:

Fast, rollen heter väl lagman oavsett kön? På samma sätt som förman och ombudsman, och för den delen uttrycket "3 man kort".

man skriver väl ändå "tre man kort"?
tal skall skrivas med bokstäver om det är mindre än 13.

Man och maninna. Direkt från Genesis. Kan det bli bättre?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-05-08 22:44
Ursprungligen av mjewl:

man skriver väl ändå "tre man kort"?
tal skall skrivas med bokstäver om det är mindre än 13.

100% korrekt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2013-05-08 22:48
Ursprungligen av Snabeldrake:

Man och maninna. Direkt från Genesis. Kan det bli bättre?

Jag har ingen aning om vad Genesis i detta fall refererar till, men det var ett skönt ord.

Det påminner mig lite om lumpen (som jag faktiskt gjort). Där kunde vi heta grabbor eller folkskap. Inget nedvärderande förutom gradbeteckningarna. Könsneutralt och nästan korrekt.

Bevaka tråden