Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få bort att Filemaker automatiskt hoppar till nästa fält.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett problem som väl egentligen är en feature men oönskad i detta fall.
När man fyllt i ett fällt genom en nedrullningsbar lista så hoppar Filemaker automatiskt till nästa fält och är det en nedrullningsbarlista där med så blir listan aktiv direkt , lite irriterande att den hoppar vidare till nästa fält utan att man vill det.
Bör gå att stänga av ?

Vilken version av OS X?
Vilken version av Filemaker?

Just det...
Filemaker 12.0.v3 OS X 10.6.5 men jag tror att det är generellt beteende för Filemaker...har lika "problem" på Windows 7 och Filemaker 12. Jag har för mig att jag någon gång gjort något slags riktnings mönster för att tabba igenom ett formulär , undrar om det kan användas i detta fall...kan minnas fel också.

Bara en nyfiken fråga, utanför trådens ämne:
Varför har du stannat på 10.6.5? Varför har du inte lagt in de uppdateringar som finns, t.ex. upp till 10.6.8?

Och för att återgå till trådens ämne:
Jag har inte tillgång till Filemaker här, men kan kolla hemma ikväll. Det borde gå att lösa detta.

Man kan t ex ange ordningsföljd för objekt eller ställa in manusutlösare för att påverka gå till nästa objekt.

Om du ändrar fältet till en "Popup menu" i stället för "Dropdown list" så hoppar den inte vidare till nästa fält. Då måste man klicka på popup-menyn för att välja värde. Man kan ställa in att den ska hoppa till nästa fält med t.ex Tab.

Jag har testat med FileMaker 11, men det bör vara likadant i 12:an.

Ja, ordningsföljd var det jag var ute efter...men tar jag bort alla så måste man ändå klicka utanför fältet för återgå till det "normala" varför inte bara låta mig klicka på värdet och sedan automatiskt stänga inmatningsläget...

Pröva manusutlösare på fältet och Verkställ post i manuset så kan du nog få till önskat beteende.

Bra !

Fungerar.

1
Bevaka tråden