Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fräck Fraise/Smultron-ripoff i AppStore

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett par gratisprogram, officiellt tillfälligt gratis, dök upp i AppStore idag. Ett av dem heter tEditor. Den är väldigt tydligt en ripoff på Smulton-grenen "Fraise". Namnet Fraise finns till och med kvar, på minst tre ställen.

Nu kör jag inte Smultron/Fraise så mycket, men jag tycker att tEditor ser ut som en hemskt dålig klon, den verkar vara exakt samma som en tre år gammal Fraise, bortsett från att den inte fungerar. (Det är grova buggar överallt, det får man väl hoppas att inte Fraise har. Ja, jag kan direkt se en del som funkar i Fraise som är trasigt i tEditor.) Inga referenser till originalet mer än de som gjorts av rent slarv. Jag tycker det är otroligt fräckt att ta bort Fraises referens till Smultron (utmärkt referens till förlaga) och bara påstå att man gjort det själv.

Varför gör man sådant skräp? Tolererar Apple detta? Är det ens lagligt? Jag vet inte riktigt vad Smultrons licens kräver men om det är något annat än Public Domain så kan det vara direkt olagligt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-04-06 11:06

Anmäl till Apple.

Ursprungligen av kenjon:

Anmäl till Apple.

Finns det något enkelt sätt att göra det? De borde ju egentligen syna det där "företagets" alla produkter, det är troligen ripoffs hela vägen.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Finns det något enkelt sätt att göra det? De borde ju egentligen syna det där "företagets" alla produkter, det är troligen ripoffs hela vägen.

Här troligen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-04-06 15:24

Ser man appen på us-store har någon skrivit om att det är en ripoff samt vilka företagets övriga appar troligen är ripoff från.

Inte fattat tidigare att man bara ser kommentarer från den appstore man är inloggad i - eftersom jag oftast handlar i us-store missar jag uppenbarligen alla svenska kommentarer.

Ursprungligen av keptang:

Här troligen.

Nix. Finns inga sådana frågor där, inget sätt att rapportera kvalitetsproblem/oegentligheter. Jag försökte skicka som "övrigt" och det funkade inte.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Nix. Finns inga sådana frågor där, inget sätt att rapportera kvalitetsproblem/oegentligheter. Jag försökte skicka som "övrigt" och det funkade inte.

Really?

Ja, jag använde exakt den rutan, och fick ett intetsägande felmeddelande. Den bara åt upp mitt meddelande.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Ja, jag använde exakt den rutan, och fick ett intetsägande felmeddelande. Den bara åt upp mitt meddelande.

Aha, jag lyckades iaf på samma länk som du ser.

Thank you for contacting iTunes Store customer support team. My name is Judith, and it will be my pleasure to assist you today. I understand that you are reporting a copyright infringement on the "tEditor-Universal Text Editor" app.

If you find that there is an application on the App Store that is infringing your rights, please contact our legal team at <[email protected]> to work with them on this matter.

Please send them a link (or links) to the content as it appears in the App Store. You can send links by control-clicking (right-click on a PC) on the App Title in the iTunes Store and choosing, "Copy Link" from the pop-up menu. You can then paste the URL link to the disputed app directly into the body of the email. In addition to the links, please provide the following items:

- A representation, under penalty of perjury, that you are or that you represent the authorized rights holder of the rights infringed by the app
- A description of the rights infringed, and by which aspect of the app
- Your contact information

Your concerns will be forwarded to the developer so that they may respond appropriately.

Let us know if you have any further questions.

Ursprungligen av keptang:

...In addition to the links, please provide the following items:

- A representation, under penalty of perjury, that you are or that you represent the authorized rights holder of the rights infringed by the app
- A description of the rights infringed, and by which aspect of the app
- Your contact information

Som vanligt: De tänker inte göra ett skit innan den som äger det kopierade programmet klagar. Att vi bevittnar brottet och vill rapportera det bryr de sig inte om. YouTube är likadant, så länge man själv inte kan stämma någon så har man ingen talan.

Jag tycker det är obehagligt. Den här sortens aktiviteter sänker nivån på AppStore, och är ett fräckt utnyttjande av Open Source. (Eller rentav möjligheten att gå in i ett program och ändra strängar.) Och det är som vanligt jobbigt att nå fram till Apple och berätta om att något är fel. Det finns bra stöd för att klaga på att en AppStore-recension är tveksam, men inte på att produkten själv är lurendrejeri.

För att runda av frågan så meddelade jag Peter Borg, som i alla fall borde få klaga om plagiat av hans arbete. Så därifrån är det väl mellan honom och Apple.

1
Bevaka tråden