Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Script/program för att räkna data i mail

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-04-02 05:30

Jag får varje dag ett mail från susnet.nu med uppgift om hur många träffar totalt jag haft på min hemsida. I statistiken får jag däremot endast unika besökare. Jag skulle vilja räkna raderna i mailen och jämföra med de unika träffarna eftersom jag tror mig veta att det skiljer väldigt mycket.
Varje mail innehåller data från nio olika sidor, separerade med rubrik. Jag vill räkna varje för sig.

Det kanske finns något program som gör detta?

Den enklaste lösningen är förmodligen att byta till något statistikverktyg som redan gör det du vill, t ex Google Analytics.

Det låter annars som ett ganska enkelt problem för scripting, precis som du antar

  • Medlem
  • Thailand
  • 2013-04-02 12:34

Richard: kan du tipsa mig om hur ett sådant script skulle kunna se ut eller var jag kan lära mig hur man skriver ett?

Det är ett svar som antingen måste vara mycket kort, eller mycket långt, och jag väljer det korta: Lär dig valfritt scriptspråk (bash/python/php/perl/applescript/) och låt sedan scriptet loopa igenom raderna och analysera dem utifrån de villkor du ställer upp, och sammanställ resultatet på önskat sätt.

Har man inte tidigare sysslat med scripting så kostar det nog mer än det smakar, och i så fall håller jag med irrelogical.

1
Bevaka tråden