Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Program har "försvunnit".

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allihop! Då mitt Open Office på skoldatorn (macBook) försvann för några veckor sen, hjälpte en kompis till mig att att börja använda Pages. Då var det inte ett köpt program, utan ett program som redan fanns på datorn. Detsamma var med Keynote som jag börjat använda, det fanns redan på datorn när man startade upp ett dokument som var sparat i keynote.

Nu till frågan: Igår städade jag ur min dator och slängde lite saker, och jag kan ha råkat få med Pages, vilket jag inte är säker på. Igår fungerade det nämligen och idag går det inte att hitta på datorn och går inte att öppna program på den heller. Eftersom varken Pages eller Open Office fungerar kan jag inte skriva på min dator, som är en skoldator.

Jag har ingen lust att köpa programmet, då det inte är värt det, och jag kommer lämna tillbaka datorn om 2 år.

Hur ska jag göra för att få tillbaka Pages? Eller finns det något annat bra program som man kan skriva i, och som är enkelt att lära sig?

Tacksam för svar!!
/Sara Gerdén

Senast redigerat 2013-02-16 13:46

Vadå "OpenOffice försvann"? Hur då?

Det är ju bara att ladda ner och installera det igen i så fall. Det är gratis.

Ja, en dag när jag skulle öppna OpenOffice kom det upp en ruta som frågade om man ville återställa fönster eller inte. Denna rutan går inte att trycka ner och man kan inte heller välja något i rutan. Så man får tvångsavsluta programmet varenda gång man råkar trycka upp det, då det kommer i vägen annars.

Det går inte att ladda ner programmet igen.

Ursprungligen av saragrynet:

Det går inte att ladda ner programmet igen.

Vadå "går inte"? Vad händer när du försöker?

Jag testade att ladda ner Openoffice igen, men det går ändå inte att öppna programmet. Det fungerar att ladda ner och installera, och symbolen börjar hoppa, men ingenting mer händer.

Du verkar ha väldigt dålig koll på vad du gör och har gjort:
- "slängde lite saker, och kan ha fått med Pages"
- "går inte att ladda ner" sa du, men det gick ju tydligen både att ladda ner och installera, men det vill inte starta. Det är stor skillnad på "går inte att ladda ner" och "går inte att starta".

Det verkar ju som om du har städat bort lite för mycket, och skadat operativsystemet på något sätt. Så innan jag lämnar tråden så ger jag ett par tips för att försöka lösa det:

1a) Prova att installera om senaste OSX-versionen.
Om du t.ex kör 10.7, så laddar du ner 10.7.5 Combo, och installerar den. OBS! Det ska vara "Combo"-versionen av uppdateringen. Om du kör 10.6, så är det 10.6.8 Combo som ska installeras, och om du kör 10.8 så är det 10.8.2 Combo.
1b) Installera alla tillgängliga uppdateringar som finns i Programuppdateraren.
1c) Radera allt som har med OpenOffice att göra, och installera om programmet.

2) Om det sedan fortfarande är problem med att installera och starta program, installera om hela datorn.

Ja, jag har riktigt dålig koll, jag vet. Jag fick datorn i somras och den är HELT annorlunda från de datorerna jag har haft innan. Jag är inte säker på att jag har fått med Pages, men jag antar att jag har fått det då jag inte kan starta det idag. och jag städade ju datorn igår.

Ja, jag formulerade mig fel. Jag menade såklart går inte att starta programmet. Nu början symbolen hoppa, och stängs direkt ner igen.

Jag ska testa att ladda ner och starta de nya versionerna, och se om det fungerar. Tack för hjälpen, och jag hoppas att det här kommer fungera!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-02-16 15:15

Släng (städa) ALDRIG något som du inte vet vad det är. Du kan väl knappast ha kastat Pages av misstag, det står ju Pages på ikonen...

  • Medlem
  • 2013-02-16 15:23

Använd LibreOffice* i stället för OpenOffice. Det är den korrekta fortsättningen på OpenOffice, som kraschade vid företagsöverlåtelse, et cetera (skit i det). När du väl fått ordning på hur du ska hantera datorn. Läs gärna de Hjälp-avsnitt som finns i toppmenyn till alla program, inklusive Finder ("skrivbordet"), faktiskt.

* http://www.libreoffice.org/download/?type=mac-x86&lang=sv&version=3.6.5

(Det finns en ny version 4 men den är inte riktigt lämplig för vanliga dödliga...)

1
Bevaka tråden