Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappat macbook i golvet - hårddisk

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2013-02-02 02:18

Idag föll min Macbook ner i golvet från sängen. Det gick att använda den i några minuter innan den frös och då försökte jag starta om den, men sen kom den inte längre än äpplet. Därefter laddade den bara, om och om igen. Jag har testat att stoppa in en av CD-skivorna som man fick med, för att komma in i skivverktygen. Den hittade först hårddisken men sen försvann den. Jag har inte lyckats öppna Macbooken då jag saknar skruvmejseln. Det jag undrar är om det är möjligt att kabeln/hårddisken kan ha lossnat?

Det är en Macbook Pro 2.53 2009 mid. Eftersom att den har några år på nacken undrar jag om det är någon idé att anmäla den till hemförsäkringen?

  • Medlem
  • 2013-02-02 08:01
Ursprungligen av tonyly:

Idag föll min Macbook ner i golvet från sängen. Det gick att använda den i några minuter innan den frös och då försökte jag starta om den, men sen kom den inte längre än äpplet. Därefter laddade den bara, om och om igen. Jag har testat att stoppa in en av CD-skivorna som man fick med, för att komma in i skivverktygen. Den hittade först hårddisken men sen försvann den. Jag har inte lyckats öppna Macbooken då jag saknar skruvmejseln. Det jag undrar är om det är möjligt att kabeln/hårddisken kan ha lossnat?

Det är en Macbook Pro 2.53 2009 mid. Eftersom att den har några år på nacken undrar jag om det är någon idé att anmäla den till hemförsäkringen?

Om den startar snällt via installationsskivan (dvd:n) och inte "fryser" så har din hårddisk nog gått sönder rent fysiskt. Du borde kunna byta den* och sedan ha en fungerande dator. En av dina installationsskivor innehåller ett hårdvarutest** och det kan du ju köra för att se om du får svar på vad som är sönder. Visst kan du kolla med försäkringsbolaget, men kostnaden för att byta hårddisken ligger nog under självrisken. Jag utgår från att du har backup på disken.

*Guide för byte av hårddisk: http://www.ifixit.com/Guide/MacBook+Pro+15-In...
**Mer om hårdvarutest: http://support.apple.com/kb/HT1509?viewlocale...

1
Bevaka tråden