Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera samma program på flera användare men olika versioner.

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 20:41

Har inte tänkt på detta eftersom jag har bara en användare på min MacMini.
Men går det att installera samma program på två användare men i olika versioner?
Har en fungerande version nu men funderar på att uppdatera men vet inte om den kommer fungera och vill inte riskera att förstöra något.

Ursprungligen av lappen71:

Har inte tänkt på detta eftersom jag har bara en användare på min MacMini.
Men går det att installera samma program på två användare men i olika versioner?
Har en fungerande version nu men funderar på att uppdatera men vet inte om den kommer fungera och vill inte riskera att förstöra något.

Beror nog på programmet. Vissa program kan man ju ha i olika versioner, t ex TeamViewer. Har både 7:an och 8:an. Samma med Firefox.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 20:59

Programmet i fråga är XBMC och som det är nu med Eden fungerar ljudet för alla format.
Men jag testade Frodo men då slutade ett format att fungera och jag var tvungen att gå tillbaka till Eden men då sabbade jag mitt bibliotek.
Har fått några tips om inställningar men vågar inte uppgradera för jag vill inte ställa till det med mitt bibliotek igen.

Jag vet inte hur just XBMC fungerar, men vad jag har förstått så är det distribuerat som en app-bundle. I så fall ska det egentligen inte vara svårare än att ha dem sparade under olika namn eller i olika kataloger. Om varje användare vill ha en egen version så skulle de t. ex. kunna lägga dem i sin hemkatalog.

Det förutsätter dock att utvecklarna har gjort rätt, vilket många Mac-utvecklare tyvärr inte gör. De förutsätter ofta att du har allt på vissa sökvägar och andra saker om din miljö som inte alls nödvändigtvis stämmer.

App-data ligger under användarens "Library/Application Support" så det lär gå finfint.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 21:12
Ursprungligen av keptang:

App-data ligger under användarens "Library/Application Support" så det lär gå finfint.

Testade att skapa en till användare och installera en tidigare version av xbmc men fick frågan om att skriva över befintliga filer.
Så det gick inte alls tydligen

Men det är inte användarunik data då.

Kolla om det ligger något i "/Library/Application Support".
Gör en kopia på det (och användarens) så kan du testa, bara lägga tillbaks efteråt.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 21:50
Ursprungligen av keptang:

Men det är inte användarunik data då.

Kolla om det ligger något i "/Library/Application Support".
Gör en kopia på det (och användarens) så kan du testa, bara lägga tillbaks efteråt.

Ok efter ett test på MBP verkar det fungera att göra enligt ditt förslag.
Ska testa på MacMini:n i morgon.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 21:18

Det finns en mapp där men jag vågar fasen inte testa för det var ett jäkla jobb att bygga upp mitt bibliotek igen.

Men jag ska testa först på min MBP för att se om det går.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-30 21:28

Varje användare har ju en egen Programmapp, du borde väl kunna lägga programmet där (vilket jag tror Marcus K menade).

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-01-30 21:30
Ursprungligen av kenjon:

Varje användare har ju en egen Programmapp, du borde väl kunna lägga programmet där (vilket jag tror Marcus K menade).

Ja men det går inte eftersom jag får frågan ifall jag vill skriva över befintliga filer som är nyare än dom jag försöker installera.

1
Bevaka tråden