Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte logga in i Säkert läge (Safe mode)

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbdatorn strular så jag tänkte starta den i Säkert läge men det går inte. Det dyker upp en tidsmarkör under Apple-loggan men den stannar vid 25% sen kommer jag inte längre.

Igår lät jag datorn stå över natten och nu på morgonen stod den kvar i samma läge.

Det är lita bakvänt att datorn startar normalt men vägrar starta i säkert läge. Därför rätt svårt att googla fram något bra. Man får bara träffar på de med det omvända förhållandet.

Hur kan man lista ut vad den fastnar på?

Hittade en metod att logga in i säkert läge och samtidigt se vad som händer. Den kraschar tydligen i starten då den gör en kontroll av hårddisken. Men jag kan alltså köra fsck -f vid en normal start utan bekymmer. Skumt.

Nu har jag även startar i Resque-läget (kommando R). När jag kör Skivverktyg så hänger den sig även där efter ca 25%.

Vad finns det för verktyg man kan ta till för att fixa hårddisken?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-18 20:59

Det där hjälper mig nog inte. Datorn hänger sig både med fsck och Skivverktyg.

Testa med Techtool 6 nu och den meddelade att den hittade problem på hårddisken. Får prova mer efter helgen.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2013-01-18 21:44

När (om) du kommer in i OS X, hur ser SMART-statusen ut? (kolla i Systeminformation)

Jag såg inga problem med Smart-statusen.

Det fick bli omformatering och återställning via TimeMachine-backupen. Nu funkar säkert läge igen.

1
Bevaka tråden