Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Mini eller Macbook air för att streama till TV?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej på er!

Jag hoppas ni kan ge mig ett svar på min fråga. Jag har alltid kört PC, men efter att ha gått över till iPhone 5, iPad 3 och AppleTV 3, så kände jag att det var dags för en Mac!

Mitt syfte är att lätt kunna streama filmer och bilder trådlöst till TVn.

Jag har beställt och fick idag hem en Mac mini i7 med 4Gb minne, dock har tanken slagit mig om det inte hade varit bättre med en bärbar istället, och då en Macbook air (har en relativt ny bärbar PC just nu).

Tanken med Mac minin var att ställa den vid TVn och sedan ha trådlöst tangentbord å sitta i soffan. Vid behov att skriva större mängder text, koppla in en extern skärm

MEN funderar samtidigt på att köpa större TV (har 42" TV nu, samt projektor) och tänkte då köpa en "smart TV" med inbyggd WIFI och det är här min egentliga fundering kommer in! Om jag köper en TV med wifi, behöver jag då en Mac mini för att koppla till TVn, eller blir det lite "kaka på kaka"? och därför bättre att istället köpa en Macbook air och streama direkt till TVn?

Likaså undrar jag om det finns någon vits med att behålla sin Apple TV? använder den till 97% för att streama Spootify till stereon från iPhone/iPad.

Skulle verkligen uppskatta ett svar på detta, då jag velar kring vad som är rätt å fel och fortfarande har möjlighet att lämna tillbaka den oöppnade datorn! Ringde till Apple, men kändes som de sade det jag ville att de skulle säga bara, istället för att komma med för och motargument.

Talar lite emot att köpa en Macbook air, idag då det väl kommer en ny generation i juni, men i övrigt ser jag mest fördelar!

Tack på förhand!!
Andreas

  • Medlem
  • 2013-01-15 00:18

Köp en Smart-TV och en NAS så behöver du ingen Mini eller Air. (Om dess uppgift ändå bara är att streama film och ljud)

Enligt mig är den bästa setup:en du kan ha är en Mac Mini kopplad till en TV eller projektor. På Minin kan du installera Plex (läs på forumet eller googla, finns mkt info). Gärna då även en NAS (samma här, sök) som tar hand om din lagring av media och möjligtvis backup.

Med ovan kan du givetvis sälja din ATV. Det är iaf min rekommendation. Fö. Kan du givetvis streama all din media till alla dina enheter. Du behöver inte en smart TV i detta fall då din Mac Mini är smart nog.

Jag kör på trådbunden Mac Mini med hdmi till förstärkare/tv/projektor. Slår allt. Skönt att ha den dedikerad för musik/tv/film och slippa använda Macbook Airen till det.

Hej och tack för era svar!
Blir för dyrt att köpa både mac mini och en air!
Ska besöka en applestore imorgon för å klämma å känna lite på en air, så kanske det blir lättare att bestämma sig!
Gillar tanken att ha minin kopplad både till TV och även kanske framförallt hemmabion. Sedan kanske en begagnad air för surf å mail typ...
Sedan är ju så klart Smart TV och NAS ett smidigt alternativ... alla dessa val!

NAS+Mac Mini = success!
Styrs med en iPad om det behövs.

Apples lilla smidiga fjärrkontroll fungerar ypperligt att styra media på Mac Minin med.

Jag kör med Mac mini kopplad till TV/hemmabio/stereo + Logitech DiNovo/Apple fjärr.
Airplay från iPhone/iPad när jag känner för det.

Synology DS1812+ som NAS för lagring av media som alla enheter kan streama från via Plex.

Den där NASen är på tok för dyr för mig och mina behov! Andra förslag på bra NASar? Märke, modeller?
Blir till att skaffa en Air och kanske en begagnad äldre mini att ha vid TVn. Stör mig lite på att det förmodligen kommer en ny air i juni... men så är det väl alltid!

Det finns ju mindre modeller i samma serie, DS411 eller vad den heter.
Finns några här som har en sån.

Nya Drobo 5D är fanimej det bästa som släppts på marknaden. Ett jättelyft för både Drobo och mig… Men, den är ju ännu dyrare.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2013-01-17 10:58

Mini (med 8 GB RAM) + en extern hårddisk på några TB - kopplad till en vanlig dumTV via HDMI. Plex, rattat via iOSdevice - för all lagrad media.

AppleTV kopplad till samma TV för att lätt kunna slänga upp streamat innehåll på TVn.

Boom!

Ursprungligen av Wiberg:

Mini (med 8 GB RAM) + en extern hårddisk på några TB - kopplad till en vanlig dumTV via HDMI. Plex, rattat via iOSdevice - för all lagrad media.

AppleTV kopplad till samma TV för att lätt kunna slänga upp streamat innehåll på TVn.

Boom!

Kan man göra utan AppleTV om man har en Mini

1
Bevaka tråden