Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Batteriet tar slut när MacBooken är i vila, vill ej starta någonsin igen.

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-12-30 06:52

Hejsan, jag har en MacBook från sent 2008 som precis har fått en kraschad hårddisk, en hårddisk som är ganska ny efter att den förra gav upp på samma vis.

Jag brukar inte stänga av datorn under natten, jag brukar bara stänga locket och ställa den i mitt ställ på skrivbordet utan laddaren i. Jag brukade ha laddaren i under natten men slutade med det när jag vaknade till att laddaren hade lagt av på grund av att sladden har varit i ett av tusen lägen som gör att den tar skada.

Numera händer det att jag vaknar till en helt urladdad dator, när jag öppnar så ser jag gårdagens fönster bakom grått, jag antar att meningen är att hårdagens arbete ska laddas in från hårddisken. Här blir det oftast kolsvart på skärmen, det får inte att få igång något och mitt enda val är att stänga av datorn genom att hålla i POWER-knappen. Nu är det en stor chans att datorn aldrig mer vill starta igen.

Denna gången kunde jag få igång min bootcamp-partition och rädda filer, raderade Macintosh HD och reparerade disken. Nu verkar det som att OSX vill installeras efter 12 timmars oro och elände.

Hur undviker jag detta i framtiden? Bör jag stänga av datorn helt varje natt?

Det kan vara så att batteriet gjort sitt och du behöver ett nytt.
Säger inte OS X något om att batteriet bör ersättas?

Min MBP från ungefär samma tid råkade ut för något liknande. Den gick till sig till sist men jag vet fortfarande inte rikigt vad det var som fixade det. Jag hade i alla fall laddaren inkopplad utan batteri under ett par dygn. Datorn helt död. Satte tillbaka batteriet och laddade något dygn och sedan så gick den igång.

Ursprungligen av DLP:

...raderade Macintosh HD och reparerade disken. Nu verkar det som att OSX vill installeras...

Det är väl självklart att du måste installera OS X, om du har raderat disken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-07 20:54
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är väl självklart att du måste installera OS X, om du har raderat disken.

Det kanske hade varit en idé att läsa in hela inlägget och inte citera en minimal del och anta att jag är helt dum i huvudet?

Med just detta menade jag att det efter många om och men gick att installera om OS X utan att byta ut hårddisken som jag gjorde för någon månad sedan.

Jag tror inte att det var det som TS funderade över utan snarare hur han inte hamnar i samma läge igen

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag tror inte att det var det som TS funderade över utan snarare hur han inte hamnar i samma läge igen

Jag är fullt medveten om att det inte var huvudfrågan i hans inlägg.

Men eftersom han är osäker eller tveksam på den punkten (han skriver ju "det verkar som..."), så ville jag kommentera och klargöra just den punkten. Är det något fel i det?

Nej, det är inget fel i det. Men på samma sätt så verkade det inte helt klart att du var fullt medveten om att det var huvudfrågan så jag ville kommentera och klargöra den punkten. Är det något fel i det?

Ursprungligen av BlackSmp:

...så verkade det inte helt klart att du var fullt medveten om att det var huvudfrågan så jag ville kommentera och klargöra den punkten. Är det något fel i det?

Japp, det är något fel i det. Jag förstår inte alls varför du ansåg att det var nödvändigt att kommentera att det inte var huvudfrågan.

Det är så vanligt att det finns "sidofrågor" i en tråd, och man ska inte behöva få sådana kommentarer som din varje gång man svarar på en sådan sidofråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-01 23:44

Det kan ju också vara så att det helt enkelt från TS var ett konstaterande om att det verkar som att installationen faktiskt startar, till skillnad från att den inte vill komma igång alls.

Finns kanske någon diagnosprogram man kan köra för att testa batteri och hårddisk för fel?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2013-01-07 22:05
Ursprungligen av DLP:

…Jag brukade ha laddaren i under natten men slutade med det när jag vaknade till att laddaren hade lagt av på grund av att sladden har varit i ett av tusen lägen som gör att den tar skada.

Numera händer det att jag vaknar till en helt urladdad dator…

Lämna laddsladden i alternativt stäng av datorn, annars lär du få ett batteri som inte mår bra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-10 03:07

Nu är vi där igen, Mac OS X startar inte och jag kan skriva här tack vare Bootcamp. När jag öppnar skivverktyg från Recovery HD-partitionen säger den att Macintosh HD har en ogiltig nodstruktur. Precis som nyligen så kan den inte reparera disken utan råder mig att göra backup på det som kan räddas och radera partitionen och installera om OS X.

Det skulle jag väl kunna göra men jag vill helst undvika att behöva göra detta varannan vecka. Tror ni att min disk mår bättre om jag raderar bootcamp-partitionen också innan jag installerar om OS X?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2013-01-10 13:43

Du är säker på att hårddisken är OK? Det kan ju vara så att den är på väg att paja ihop...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2013-01-10 16:33
Ursprungligen av kenjon:

Du är säker på att hårddisken är OK? Det kan ju vara så att den är på väg att paja ihop...

Nej, jag är ganska säker på att den inte är OK. Den stora frågan är om jag kommer kunna lösa det själv. Det är synd att en så ny hårddisk jävlas med mig, jag vet inte riktigt om jag har någon garanti på hårddisken hos LAN-MASTER, kommer inte ha råd att byta ut den.

1
Bevaka tråden