Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor (och Tele2) öppnar 1800MHz för 4G

Tråden skapades och har fått 814 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av tony:

Jag tror att Telenor har något på gång vad gäller 4G 1800 MHz (och därmed troligen även Tele2). Kolla in deras täckningskarta.

Täckningskarta

Tidigare har de bara haft två olika hastigheter för 4G, 80 Mbit/s som borde motsvara 2600 MHz och 32 Mbit/s som borde motsvara 900 MHz. Nu har de lagt till 60 Mbit/s som jag tror motsvarar 1800 MHz. Om de har förberett sina täckningskartor för detta borde det komma inom kort. Vad tror ni?

Jag tror ingenting. Jag vet. Jag vet att ingen av operatörerna i dagsläget har några planer på att dra igång LTE på 1800-bandet.

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror ingenting. Jag vet. Jag vet att ingen av operatörerna i dagsläget har några planer på att dra igång LTE på 1800-bandet.

Det VET du i och med att du sitter i ledningsgrupperna för Telia, Tele2 och Telenor då eller?

Ursprungligen av grenhall:

Det VET du i och med att du sitter i ledningsgrupperna för Telia, Tele2 och Telenor då eller?

Hur otroligt det än låter så är det inte operatörerna som driftar sina egna nät.

Ursprungligen av BlackSmp:

Givetvis men så här långt finns det inga källor som pekar på att 1800 LTE kommer att komma snabbt i Sverige utan alla källor pekar åt ett annat håll.

Det är klart att vi kan hålla på som inför ett Appleevent och skriva om vad vi vill och hoppas på utan att bry oss om att analysera de signaler som finns för tillfället men vad ger det?

De signaler som finns pekar på att det kommer att dröja så enkelt tycker jag att det är.

Den enskilt största källan är att Tele2 själva gått ut med ett pressmeddelande om säger att dom ska drifta 4G på 1800MHz. Eftersom dom får möjlighet att göra det från och med 1:a januari 2013 så har väl folk tolkat det som att dom redan börjat testa. Det är väl inte helt konstigt kan jag tycka.

Ursprungligen av PeeMaN:

Hur otroligt det än låter så är det inte operatörerna som driftar sina egna nät.

Nej det kan jag mycket väl tänka mig. Men du vet inte ett skvatt om deras planer och vad dom håller på med för projekt förrän du driftar näten. Även om du har fått något arbetsschema/utrullningsschema på vad som ska göras när så kan operatörerna fortfarande göra jobb i telenätet utan att du får reda på det. Jag gissar nämligen på att det inte bara är du och det företaget du jobbar för som driftar nät i Sverige åt dom olika operatörerna. Eller har jag fel?

Ursprungligen av grenhall:

Den enskilt största källan är att Tele2 själva gått ut med ett pressmeddelande om säger att dom ska drifta 4G på 1800MHz. Eftersom dom får möjlighet att göra det från och med 1:a januari 2013 så har väl folk tolkat det som att dom redan börjat testa. Det är väl inte helt konstigt kan jag tycka.

Bra, kan du länka till en källa för det? Jag har försökt att leta men hittar ingenting själv. Det betyder inte att det inte finns, bara att jag inte hittar när jag söker på Bing (där hittar jag bara något om LTE 1800 i Ryssland)

Ursprungligen av grenhall:

Den enskilt största källan är att Tele2 själva gått ut med ett pressmeddelande om säger att dom ska drifta 4G på 1800MHz. Eftersom dom får möjlighet att göra det från och med 1:a januari 2013 så har väl folk tolkat det som att dom redan börjat testa. Det är väl inte helt konstigt kan jag tycka.

Nej det kan jag mycket väl tänka mig. Men du vet inte ett skvatt om deras planer och vad dom håller på med för projekt förrän du driftar näten. Även om du har fått något arbetsschema/utrullningsschema på vad som ska göras när så kan operatörerna fortfarande göra jobb i telenätet utan att du får reda på det. Jag gissar nämligen på att det inte bara är du och det företaget du jobbar för som driftar nät i Sverige åt dom olika operatörerna. Eller har jag fel?

Jag är övertygad om att samtliga operatörer utom Tre(som saknar licens för 1800-bandet) planerar samma sak. Men mellan planering och verkställande kan det vara ganska långt.

Naturligtvis vet ingen säkert utom operatörerna, men allt pekar på motsatsen för tillfället.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 15:49
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror ingenting. Jag vet. Jag vet att ingen av operatörerna i dagsläget har några planer på att dra igång LTE på 1800-bandet.

Varför skulle de då testa det?

Ursprungligen av Massabrassan:

Jag är övertygad om att samtliga operatörer utom Tre(som saknar licens för 1800-bandet) planerar samma sak. Men mellan planering och verkställande kan det vara ganska långt.

Naturligtvis vet ingen säkert utom operatörerna, men allt pekar på motsatsen för tillfället.

Vad har du som pekar på motsatsen?

Ursprungligen av zappee:

Vad har du som pekar på motsatsen?

Det finns många saker som pekar på att det dröjer innan LTE 1800 byggs ut

1. Kapciteten behövs inte. I tätorter finns redan 2600-bandet som har bättre kapacitet än 1800-bandet. 2600-bandet är långt ifrån maximalt utnyttjat och Tele2/Telenor har dessutom frekvensutrymme i 800-bandet som de inte ens använt än. 800-bandet ger mycket bättre täckning än 1800 och 2600 ger bättre kapacitet.

2. Investeringen är mycket osäker. Om 6 månader kommer nästa Iphone som sannolikt har vettigt frekvensstöd för hela Europa. Då sitter man där med ett 1800-band som inte behövs och kostnader som tickar på i många år framåt när man istället kunde lagt pengarna på att bygga 800/900 för bättre täckning och nå nya kunder.

3. Ingen operatör har uttryckligen sagt att de ska bygga LTE 1800 inom snar framtid(twitterinläggen innehåller så mycket felaktigheter att de inte kan tas seriöst). Om så hade varit fallet så hade man med all säkerhet förmedlat detta på ett tydligare sätt. Det innebär ju en fördel jämfört med konkurrenterna.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-26 22:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Testa vad eller vadå?
Är trött och bakiss så jag kanske verkar skitdum men jag förstår inte vad du menar eller hänvisar till.

PTS - Ansökan tillstånd 1800 MHz-bandet
https://www.tele2.se/kundservice/nyhetsarkiv_20403.aspx

Ursprungligen av Massabrassan:

Det finns många saker som pekar på att det dröjer innan LTE 1800 byggs ut

1. Kapciteten behövs inte. I tätorter finns redan 2600-bandet som har bättre kapacitet än 1800-bandet. 2600-bandet är långt ifrån maximalt utnyttjat och Tele2/Telenor har dessutom frekvensutrymme i 800-bandet som de inte ens använt än. 800-bandet ger mycket bättre täckning än 1800 och 2600 ger bättre kapacitet.

2. Investeringen är mycket osäker. Om 6 månader kommer nästa Iphone som sannolikt har vettigt frekvensstöd för hela Europa. Då sitter man där med ett 1800-band som inte behövs och kostnader som tickar på i många år framåt när man istället kunde lagt pengarna på att bygga 800/900 för bättre täckning och nå nya kunder.

3. Ingen operatör har uttryckligen sagt att de ska bygga LTE 1800 inom snar framtid(twitterinläggen innehåller så mycket felaktigheter att de inte kan tas seriöst). Om så hade varit fallet så hade man med all säkerhet förmedlat detta på ett tydligare sätt. Det innebär ju en fördel jämfört med konkurrenterna.

1. Jag har svårt att se hur du ska kunna avgöra om kapaciteten behövs eller ej.

2. Inte behövs? De flesta LTE-mobiler stödjer det och det kan ju avlasta.

3. https://www.tele2.se/kundservice/nyhetsarkiv_20403.aspx
Och varför skulle de ljuga på Twitter?

Att de FÅR använda 1800-bandet är en sak, när det väl genomförs är en annan.
Överskatta inte operatörernas förmåga att bre på sanningen för att kränga telefoner.
Läser du igenom pressmeddelandet igen så är det lika tydligt som följande:

"Jag har köpt en ny TV, jag har också planer på att köpa nya högtalare i framtiden..."

Ursprungligen av zappee:

1. Jag har svårt att se hur du ska kunna avgöra om kapaciteten behövs eller ej.

2. Inte behövs? De flesta LTE-mobiler stödjer det och det kan ju avlasta.

3. https://www.tele2.se/kundservice/nyhetsarkiv_20403.aspx
Och varför skulle de ljuga på Twitter?

1. Det finns enormt mycket utrymme på 2600-bandet och dessutom två ytterligare band som används för 4G(800 och 900), LTE är mycket effektivare än 3G och det har inte sålts särskilt mycket LTE-produkter än. Utöver detta märker man att prestandan förblir mycket bra trots att man är i områden där belastningen borde vara hög(Vilket inte är fallet med 3G. Det blir närmast oanvändbart vid rusningstid på pendeln t.ex.). Det tycker jag är ganska starka indikationer på att kapaciteten i dagsläget räcker med råge.

2. Självklart skulle 1800-bandet förbättra LTE-nätet. Men som företag måste man investera pengarna där de ger mest avkastning. Om operatörerna kan välja mellan att bygga LTE 1800 i några tätorter för att göra några Applefantaster glada eller att bygga ut 800/900 i områden som idag saknar LTE så är valet busenkelt.

3. Planerar gör man under lång tid som företag. Net4Mobility har köpt frekvensutrymme i 1800-bandet och planen är naturligtvis att använda detta till LTE i framtiden. Det tror jag ingen ifrågasätter. Det kommer däremot inte att ske förrän kapaciteten behövs.

Informationen på hemsidan är bara ett fult knep för att locka kunder. De ljuger visserligen inte, men jag ser det som mycket osannolikt att LTE 1800 kommer igång så länge Iphone 5 är aktuell.

Personen som skriver på twitter är sannolikt obildad/dåligt informerad för jag tror inte att man skulle ljuga medvetet.

Återigen ska poängteras att ingen utom operatörerna vet med full säkerhet. Men jag vågar nog hävda att jag kan mer inom området än de flesta här. Enligt erfarenheter från hur tidigare nätutbyggnader gått till så skulle det förvåna mig stort om inte LTE 1800 är minst 2 år bort.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-12-27 20:04
Ursprungligen av PeeMaN:

Att de FÅR använda 1800-bandet är en sak, när det väl genomförs är en annan.
Överskatta inte operatörernas förmåga att bre på sanningen för att kränga telefoner.
Läser du igenom pressmeddelandet igen så är det lika tydligt som följande:

"Jag har köpt en ny TV, jag har också planer på att köpa nya högtalare i framtiden..."

Jag syftade inte på att de får, utan på omläggningen som gjorts.
Jag tror inte de gör den för skojs skull...

Ursprungligen av Massabrassan:

1. Det finns enormt mycket utrymme på 2600-bandet och dessutom två ytterligare band som används för 4G(800 och 900), LTE är mycket effektivare än 3G och det har inte sålts särskilt mycket LTE-produkter än. Utöver detta märker man att prestandan förblir mycket bra trots att man är i områden där belastningen borde vara hög(Vilket inte är fallet med 3G. Det blir närmast oanvändbart vid rusningstid på pendeln t.ex.). Det tycker jag är ganska starka indikationer på att kapaciteten i dagsläget räcker med råge.

2. Självklart skulle 1800-bandet förbättra LTE-nätet. Men som företag måste man investera pengarna där de ger mest avkastning. Om operatörerna kan välja mellan att bygga LTE 1800 i några tätorter för att göra några Applefantaster glada eller att bygga ut 800/900 i områden som idag saknar LTE så är valet busenkelt.

3. Planerar gör man under lång tid som företag. Net4Mobility har köpt frekvensutrymme i 1800-bandet och planen är naturligtvis att använda detta till LTE i framtiden. Det tror jag ingen ifrågasätter. Det kommer däremot inte att ske förrän kapaciteten behövs.

Informationen på hemsidan är bara ett fult knep för att locka kunder. De ljuger visserligen inte, men jag ser det som mycket osannolikt att LTE 1800 kommer igång så länge Iphone 5 är aktuell.

Personen som skriver på twitter är sannolikt obildad/dåligt informerad för jag tror inte att man skulle ljuga medvetet.

Återigen ska poängteras att ingen utom operatörerna vet med full säkerhet. Men jag vågar nog hävda att jag kan mer inom området än de flesta här. Enligt erfarenheter från hur tidigare nätutbyggnader gått till så skulle det förvåna mig stort om inte LTE 1800 är minst 2 år bort.

Well well, att du kan mer om området betyder inte att du har en aning om hur operatörerna kommer agera.
Jag kan massor om bilar, men det betyder inte att jag vet när nästa Volvo-modell kommer...
Personligen litar jag mer på officiella representanter från operatörerna än randomfolk på ett forum.

Ursprungligen av zappee:

Jag syftade inte på att de får, utan på omläggningen som gjorts.
Jag tror inte de gör den för skojs skull...

Well well, att du kan mer om området betyder inte att du har en aning om hur operatörerna kommer agera.
Jag kan massor om bilar, men det betyder inte att jag vet när nästa Volvo-modell kommer...
Personligen litar jag mer på officiella representanter från operatörerna än randomfolk på ett forum.

Omläggningen har gjorts för att de nya licenshavarna i 1800-bandet ska få sammanhängande spektrum. Tidigare var licenshavarna fler, Telenor, Telia och Tele2 hade varsin bit. Tele2 hade dessutom sitt spektrum uppdelat i två delar eftersom man övertagit en licens från swefour. Om man inte hade gjort omläggningen att Net4Mobility och Telia haft kanske 4-5 småbitar i frekvensområdet, vilket är mycket svårare att hantera.

Den har alltså absolut ingenting med LTE 1800 att göra. Det är just dessa två saker som Tele2:s twitterrepresentant blandar ihop.

Intresse ger generellt kunskap. Du vet förmodligen ganska väl när nästa volvomodell kommer eftersom modelcyklerna brukar vara ganska jämnlånga.

Om inte annat så kan du nog med nästan 100% säkerhet avfärda rykten om Volvos modellprogram som uppenbart felaktiga. Om någon t.ex. sa till dig att V70 kommer att få en längsmonterad V12-motor och bakhjulsdrift till nästa årsmodell så skulle du direkt inse att det är helt orimligt. Man kan alltid använda argumentet att ingen utom Volvo vet med säkerhet, men detta förefaller uppenbart orimligt av flera skäl t.ex.

1. V70 som konstruktion börjar bli till åren och det är inte lönsamt med en så stor ombyggnad av framvagnen etc. som en längsmonterad motor skulle kräva.
2. En längsmonterad V12:a får sannolikt inte plats.
3. Bränslepriserna stiger hela tiden och en V12-motor skulle sannolikt inte vara särskilt efterfrågad av marknaden.

Detta är naturligtvis ett extremt exempel, men är man insatt i ett område så har man ofta också en god känsla för vad som är rimligt och inte.

Jag ser det som mycket osannolikt att LTE 1800 byggs ut inom de närmaste 2 åren. Jag kan naturligtvis ha fel, men för en som är insatt inom området förefallet något annat tämligen orimligt.

Ursprungligen av zappee:

Varför skulle de då testa det?

Testa vad eller vadå?
Är trött och bakiss så jag kanske verkar skitdum men jag förstår inte vad du menar eller hänvisar till.

Ursprungligen av zappee:

Varför skulle de då testa det?

Ursprungligen av PeeMaN:

Testa vad eller vadå?
Är trött och bakiss så jag kanske verkar skitdum men jag förstår inte vad du menar eller hänvisar till.

Finns väl inget underlag att operatörerna har börjat testa det?

Ursprungligen av grenhall:

Nej det kan jag mycket väl tänka mig. Men du vet inte ett skvatt om deras planer och vad dom håller på med för projekt förrän du driftar näten. Även om du har fått något arbetsschema/utrullningsschema på vad som ska göras när så kan operatörerna fortfarande göra jobb i telenätet utan att du får reda på det. Jag gissar nämligen på att det inte bara är du och det företaget du jobbar för som driftar nät i Sverige åt dom olika operatörerna. Eller har jag fel?

Du har fel. Innan någon större utbyggnad av nät sjösätts skall det upphandlas och så vidare. Det är oftast inga större hemlighetsmakeri när det gäller näten och vad som planeras, eftersom ingen av operatörerna (möjligtvis Telia) gör investeringar själva nuförtiden. Alla operatörer ligger runt med varandra mer eller mindre.

Tele2 skrev på Twitter i slutet av november att man startar upp 1800Mhz-bandet den 15/16 december 2012. Detta gjordes också men kunderna får inte tillgång till frekvensen förrän man skrivit avtal med Apple, så tidigast efter nyår, enligt Tele2s Twitter.

Ursprungligen av Alizz84:

Tele2 skrev på Twitter i slutet av november att man startar upp 1800Mhz-bandet den 15/16 december 2012. Detta gjordes också men kunderna får inte tillgång till frekvensen förrän man skrivit avtal med Apple, så tidigast efter nyår, enligt Tele2s Twitter.

Finns det någon källa på detta utöver Tele2s twitter?
Och vad har Apple att göra med vilka frekvenser som Tele2 brukar för sin mobiltelefoni?

Ursprungligen av Alizz84:

Tele2 skrev på Twitter i slutet av november att man startar upp 1800Mhz-bandet den 15/16 december 2012. Detta gjordes också men kunderna får inte tillgång till frekvensen förrän man skrivit avtal med Apple, så tidigast efter nyår, enligt Tele2s Twitter.

Fast det stämmer inte. I så fall hade tele2 gjort sig skyldiga till licensbrott eftersom den nuvarande licensen är icke teknikneutral och endast tillåter GSM.

Det som har skett är en omläggning av frekvensspektrumen i 1800-bandet så att Net4Mobilty och Telia som disponerar utrymmet efter nyår skall få varsitt stort sammanhängande spektrum.

Personen som skriver på twitter åt Tele2 är inkompetent och/eller dåligt informerad. Någon annan slutsats kan man inte dra efter alla felaktigheter som denne kläckt ur sig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-12-25 09:59
Ursprungligen av tony:

Jag tror att Telenor har något på gång vad gäller 4G 1800 MHz (och därmed troligen även Tele2). Kolla in deras täckningskarta.

Täckningskarta

Tidigare har de bara haft två olika hastigheter för 4G, 80 Mbit/s som borde motsvara 2600 MHz och 32 Mbit/s som borde motsvara 900 MHz. Nu har de lagt till 60 Mbit/s som jag tror motsvarar 1800 MHz. Om de har förberett sina täckningskartor för detta borde det komma inom kort. Vad tror ni?

Intressant karta. Om den stämmer var det bra konsumentupplysning. Telias tycker jag inte alls är lika bra. När man nu gör en så bra karta kunde man skriva vilka frekvenser för 4G man använder. Det är ju numera hårdvaluta för användarna.

Ursprungligen av tony:

Jag tror att Telenor har något på gång vad gäller 4G 1800 MHz (och därmed troligen även Tele2). Kolla in deras täckningskarta.

Täckningskarta

Tidigare har de bara haft två olika hastigheter för 4G, 80 Mbit/s som borde motsvara 2600 MHz och 32 Mbit/s som borde motsvara 900 MHz. Nu har de lagt till 60 Mbit/s som jag tror motsvarar 1800 MHz. Om de har förberett sina täckningskartor för detta borde det komma inom kort. Vad tror ni?

Jag är rätt säker på att 60 Mbit/s innebär 900 MHz med ökad bandbredd d.v.s. områden där Telenor och Tele2 slagit ihop sina GSM-nät och på så sätt frigjort utrymme till LTE 900.

Sedan kan väl nämnas att jag varit intresserad av och följt utvecklingen av mobilnäten i Sverige under de senaste 15 åren. Jag ser det som mycket osannolikt att man skulle bygga ut LTE 1800 förrän tidigast 2015. Detta grundar jag på observationer av hur tidigare utbyggnader gått till, samt på grundläggande kunskaper i entreprenörsskap.

Jag kan inte se hur man skulle kunna motivera att bygga LTE 1800 i dagsläget. Iphone är inte viktig, men inte så viktig att den motiverar ett eget nät. I synnerhet inte när nästa Iphone med vettigt frekvensstöd för Europa med all sannolikhet lurar runt hörnet.

Naturligtvis vet ingen säkert förutom ansvariga hos operatörerna, men allt pekar åt andra hållet.

Den mer intressant frågan kring den täckningskartan är varför är det enbart Gotland som täcks av 60 Mbit/s.

Om den stämmer...

Man behöver inte sitta i ledningsgrupperna för att känna till de planerna.

Telekomnyheterna

Fast det ser annorlunda ut i Norge

http://www.telekomnyheterna.se/pub2/viewArticle?articleId=21264

Jag är rätt övertygad om att den första operatör som bestämmer sig för LTE 1800 kommer att offentliggöra detta.

Det skulle iofs gå att hävda att denna källa från 2011 http://www.mobilabredband.se/telia-och-dess-4g-planer/ säger att Telia Sonera planerar för LTE 1800 2013 men det finns ingenting i denna slide som säger att det gäller Sverige utan bara "Telia Sonera networks", vilket innebär att om de lanserar det på en marknad så uppfyller de planerna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Man behöver inte sitta i ledningsgrupperna för att känna till de planerna.

Telekomnyheterna

Fast det ser annorlunda ut i Norge

Telekomnyheterna

Jag är rätt övertygad om att den första operatör som bestämmer sig för LTE 1800 kommer att offentliggöra detta.

Det skulle iofs gå att hävda att denna källa från 2011 Telia och dess 4G planer – LTE800,1800 och 2600 år 2013 | MobilaBredband.se säger att Telia Sonera planerar för LTE 1800 2013 men det finns ingenting i denna slide som säger att det gäller Sverige utan bara "Telia Sonera networks", vilket innebär att om de lanserar det på en marknad så uppfyller de planerna.

Jag tvivlar på att dom går ut med allt dom gör. Vissa saker ja men det finns garanterat projekt som är åsidosatta och budgeterade för inom helt andra grupper än där dom ingår. Precis som på alla andra stora bolag.

Bara för att det inte finns en utrullningsplan så kan det finnas en plan. Kan vara i full test, inget vi kan veta i dagsläget. Om nu inte någon av oss jobbar för operatörerna inom relevant avdelning.

En plan finns givetvis. Dock så vet jag inte vad operatörerna skulle testa om de inte har en utrullningsplab

Senast redigerat 2012-12-25 13:19
Ursprungligen av BlackSmp:

Dock så vet jag inte vad operatörerna skulle testa om de inte har en utryckningsplan

Tekniken?

LTE? Eller vilken teknik tänker du på?

Jag tror att vi nog tänker rätt annorlunda.

Det är klart att operatörerna provar nya releaser av nätet innan de rullar ut den men vad behöver de prova innan de tar ett beslut om att planera utrullning?

Jag tror inte att de byter leverantör av utrustning bara för att rulla ut LTE 1800 och då har de redan koll på utrustningen och tekniken

Senast redigerat 2012-12-25 14:20
Ursprungligen av BlackSmp:

LTE? Eller vilken teknik tänker du på?

Jag tror att vi nog tänker rätt annorlunda.

Det är klart att operatörerna provar nya releaser av nätet innan de rullar ut den men vad behöver de prova innan de tar ett beslut om att planera utrullning?

Jag tror inte att de byter leverantör av utrustning bara för att rulla ut LTE 1800

Ja, vi tänker olika. Du tänker pre-beslut, jag tänker post-beslut. Utrullningsplan för mig är hur det ska rullas ut, dvs vart det ska uppgraderas/ byggas ut. Så i min mening så finns det inte en utrullningsplan innan beslut tas.

Bevaka tråden