Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte uppdatera appar köpta med annat Apple ID

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt e-postkonto i mitt Apple-ID och kan nu inte uppdatera de appar jag köpt med den gamla e-postadressen, eftersom min gamla appar verkar kopplade till min förra e-postadress. Hur gör jag för att fixa detta? Jag har ändrat till det nya användarnamnet och det nya lösenordet i mitt Apple-ID i min iPad under "inställningar".

/of

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-11-12 18:06

Säker på att du inte blandar ihop äpplen och päron nu? Har du skapat ett nytt Apple-ID? Exakt vilka förändringar har du gjort?

Ja, dina gamla appar är kopplade till ditt gamla konto. Är det bara gratisappar kan du ta bort dem från telefonen och sen "köpa" dem igen med ditt nya. Är det betalda appar är det tyvärr så att Apple inte erbjuder möjligheten att slå ihop/flytta Apple-IDn Och då återstår egentligen bara att logga in med ditt gamla när du vill uppdatera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-13 12:30

I och med uppdateringen till iOS6 går det att uppdatera appar på enheterna utan att skriva in lösenord, vilket underlättar då det finns köp från flera konton. Jag antar att du sitter med första generationens iPad, eller att du inte uppdaterat till iOS 6. Om det är så att du har en äldre enhet, kan du fortfarande använda apparna, men du måste skriva in lösenordet för kontot dit de är kopplade när du ska uppdatera dem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-11-13 19:33

Vänta lite nu. Om man ÄNDRAR sin Apple-id, utan att skapa ett nytt, blir det väl inte strul med appar man köpt? Har funderat på att ändra mitt, men inte orkat pga "det funkar ju".

  • Medlem
  • Borås
  • 2012-11-13 20:00

Jag har ändrat mitt Apple-ID och det var inga problem, vissa tjänster/enheter står på nya och andra på gamla och det fungerar. Alltså inte två olika konton.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-11-13 22:00

Det är möjligt att jag missförstod. Om det är så att endast e-postadressen och lösenordet ändrats, bör det inte vara problem. Se bara till att du ändrat inställningar för både iCloud och för iTunes/Appstore, då det är två olika menyer.

Ok. Nästa problem...
Jag har två apple-id, enligt Apple. Ett som jag använt i 100 år (nästan) som från början endast var kopplat till iTunes. När jag sedan blev erbjuden att köpa en me-adress och fixa med synkningar, molntjänster etc. så gjorde jag det. Nu skulle jag helt enkelt vilja slå ihop dessa konton, så att ALLT i det nya integrerade iCloud hamnar på samma ställe, med samma konton etc. etc.
Men si det verkar inte gå, eller?
I iTunes säger den att det är otillåtet och appleid.apple.com är lika buggig som vanligt (försökte återställa ett lösenord där för någon vecka sedan och det gick bara inte...).
Är det någon som vet om det överhuvud taget går, eller om jag bara ska lägga ner projektet och leva mitt dubbelliv?

Två konton går ännu så länge, mig veterligen, inte att migrera.

Vad det gäller återställning av lösenord så har jag tidigare använt iforgot.apple.com och det har fungerat hur bra som helst.

Det var iforgot.apple.com som krånglade. Ok, det var ju en ganska enkel frågeställningen med andra ord. Tack för svar.

Bumpar den här tråden, eller snor den, eller något.
Mina barn reser väldigt mycket. I början var det i bil, numera är det mest tåg som gäller. På den tiden det var bil så kollade de mycket på film i baksätet, först med ensån där dvd-apparat och när den gick sönder fick de ärva en gammal iPad och sedan en till. När det så var dags för tågåkande hade det hunnit bli ett par iPhones över som de kunde börja använda, så det gick att prata med dem i händelse av krångel. Jag skriver allt detta för att på något vis visa att det varit ganska naturligt för mina barn att pyssla med iOS-produkter allt sedan 5/7-årsåldern och framåt. De har haft enorm glädje och nytta av detta, vilket jag även antar att Apple tycker är bra med tanke på mängden appar för barn som finns.
Och nu till problemet. Hittills har jag köpt alla appar till dem, för att ha koll på vilka spel de spelar samt kostnaderna. Nu fick min som ett presentkort på iTunes-store i julklapp, men det gick ju inte så bra...
När jag började fundera på hur vi skulle göra med konton och annat så insåg jag att förr eller senare så måste vi klippa den digitala navelsträngen och han måste få ett eget konto. Eftersom han inte har något kreditkort så kändes det ju väldigt säkert att göra det nu och ge honom ett presentkort lite nu och då. Men si det går ju inte. Ni känner säkert till 13-årsgräsnsen...
Så hur tänker Apple i den här frågan? Tänker de att de ändå gått i konkurs när dagens 7-åringar, eller hur gamla de nu är när de får en iphone/ipad, blir 13 eller menar de att det ändå är så billigt med appar att det inte spelar någon roll? Eller är det så att de uppmanar oss att fuska när vi skriver in våra barns födelseår?!?
Surt är det i alla fall.

Håller med Fitinghoff. Vad tänker Apple med här? Inget alls antar jag.
Man kan inte ens skapa ett konto för någon under 13 år även om man inte väljer att registrera något kontokort.

Korkat.

Det var precis så jag och min bror resonerade också. Om Apple:
1. Tillät iTunes-konton för personer under 13 år där inget kontokort kunde registreras. Då skulle det, när barnet uppnått tillräcklig mognad, gå att tillåta dem att hantera gift cards. Det blir ju samma sak som ett kontantkort till mobiltelefonen.
2. Kunde tillåta mig (som förälder) att föra över rättigheterna till appar till ett annat konto (mitt barns) så skulle den digitala navelsträngen enkelt kunna klippas när det är dags. Jag "äger" idag massor av appar som jag själv aldrig använder, därför att det är mina barns.

Senast redigerat 2013-01-09 07:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2013-01-03 10:22

Kan bara hålla med, min son på 4år har egen iPhone4 och snart får min 2.5åring en också.... det är avlagda från mig och min fru och de spelar och kollar film. Tycker det är smidigt att de har sina egna istället för att låna våra hela tiden.
Misstänker att inom en två-års-period så har de även egna iPads... våra iPad2:or... när jag o frun uppgraderat.

Än så länge kör hela familjen på mitt konto, det är enklast så... men tids nog kommer de vilja ha ansvaret själv vilket jag även kommer uppmuntra just för att lära dem att saker och ting kostar pengar.

Ny bump.....

Jag har köpt min iPad2 begagnad, förra ägarens Apple-id är kopplat till Facebooks uppdateringar via AppStore. Detta innebär att jag inte kan uppdatera Facebook eftersom jag ju inte kan verifiera Apple-id:t. Frustrerande! Finns det något sätt jag få rätsida på detta, så att jag kan uppdatera via mitt Apple-id?

I inställningarna för iCloud och iTunes och AppStore är mitt Apple-id aktuellt och aktivt - om det nu har någon betydelse.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2013-10-17 09:15
Ursprungligen av DuracElla:

Ny bump.....

Jag har köpt min iPad2 begagnad, förra ägarens Apple-id är kopplat till Facebooks uppdateringar via AppStore. Detta innebär att jag inte kan uppdatera Facebook eftersom jag ju inte kan verifiera Apple-id:t. Frustrerande! Finns det något sätt jag få rätsida på detta, så att jag kan uppdatera via mitt Apple-id?

I inställningarna för iCloud och iTunes och AppStore är mitt Apple-id aktuellt och aktivt - om det nu har någon betydelse.

Avinstallera Facbook appen och ladda ner den med ditt Apple-ID

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2013-10-17 09:22

Hmm, jag skulle nog blåsa ipaden och börja om på ny kula för att inte råka ut för några svårfunna fel/problem/strul i framtiden som beror på den förre ägaren. Ditt AppleID gör ju ändå det enkelt, som du säger, att plocka tillbaka alla nedladdade gratis- och köpe-appar igen till din ipad.

Ursprungligen av frazze:

...skulle nog blåsa ipaden och börja om på ny kula...

Håller med.

1
Bevaka tråden