Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS 6 ute nu!

Tråden skapades och har fått 364 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 09:37
Ursprungligen av pmarriott:

Kartorna har jag inte märkt någon försämring på, utom att det är grått i satellitvyn lite här och där.

Då måste du vara blind för så här ser det ut där jag bor

Ursprungligen av lappen71:

Då måste du vara blind för så här ser det ut där jag bor

[ATTACH="CONFIG"]35053[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35054[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35055[/ATTACH]

Och hur ser kartorna ut?

Ursprungligen av lappen71:

Då måste du vara blind för så här ser det ut där jag bor

[ATTACH="CONFIG"]35053[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35054[/ATTACH][ATTACH="CONFIG"]35055[/ATTACH]

Men jag bor inte där du bor. Jag har inte gått igenom hela Sverige. I Eslöv är det bara färg/svartvitt som skiljer, det var kass upplösning redan innan. Och i kartvyn är det hur bra som helst.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 09:50
Ursprungligen av pmarriott:

Men jag bor inte där du bor. Jag har inte gått igenom hela Sverige. I Eslöv är det bara färg/svartvitt som skiljer, det var kass upplösning redan innan. Och i kartvyn är det hur bra som helst.

Nej jag vet att du inte bor där jag bor och det var inte det som var frågan heller.
Bara för att kartorna är bra där du bor ville jag visa att att det inte är bra där jag bor så enkelt är det.
En annan sak som är dålig är att nu går det inte att söka lokaltrafiken i kartorna som det gick tidigare men man får väl hoppas att det blir en förändring på det.

Annars har jag inga större klagomål på iOS6 utan likvärdig uppfattning som andra att den är rapp.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2012-09-20 12:52
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har kört iOS 6 sedan beta 1 och inte märkt av någon SMS-bugg. Har fått några dussin sms från olika företag och myndigheter och läst desamma utan problem. Var det inte dessutom så att det gäller tidigare (på iOS 5) mottagna sms som inte kan visas efter uppdatering till iOS 6?
Kartorna har jag inte märkt någon försämring på, utom att det är grått i satellitvyn lite här och där.

Skönt att höra, angående sms:n! Drar mig för att uppdatera just på grund av det här, men då borde det inte vara någon fara.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-09-20 15:17
Ursprungligen av pmarriott:

Kartorna har jag inte märkt någon försämring på, utom att det är grått i satellitvyn lite här och där.

Vi har ju Bofors här i Karlskoga, och satellitvyn är helt förkastlig. Går jag utanför sta'n några kilometer, ser det rätt bra ut. Men jag kan inte zooma in lika mycket som i Google Maps. Men bilden är skarp där.

Ursprungligen av kenjon:

Vi har ju Bofors här i Karlskoga, och satellitvyn är helt förkastlig. Går jag utanför sta'n några kilometer, ser det rätt bra ut. Men jag kan inte zooma in lika mycket som i Google Maps. Men bilden är skarp där.

Militära hemligheter? Kanske därför det är så suddigt i Karlskoga

Ursprungligen av kenjon:

Vi har ju Bofors här i Karlskoga, och satellitvyn är helt förkastlig. Går jag utanför sta'n några kilometer, ser det rätt bra ut. Men jag kan inte zooma in lika mycket som i Google Maps. Men bilden är skarp där.

Jag pratar om kartvyn. Inte satellitvyn. Kartvyn tycker jag överlag är minst lika bra i iOS 6 som i Google innan. Google (och även Navigon & TomTom) envisades med att jag skulle ta bilen upp på en cykelbana och forcera en bom för att komma ut på stora vägen hemma i Eslöv. De nya kartorna är bättre i det hänseendet. Säkert finns det andra platser där de är tokiga.

  • Medlem
  • 2012-09-20 16:29

Pratar du fortfarande då om Navigon med Q3-uppdateringen?

Ursprungligen av pmarriott:

Jag pratar om kartvyn. Inte satellitvyn. Kartvyn tycker jag överlag är minst lika bra i iOS 6 som i Google innan. Google (och ävenNavigon & TomTom) envisades med att jag skulle ta bilen upp på en cykelbana och forcera en bom för att komma ut på stora vägen hemma i Eslöv. De nya kartorna är bättre i det hänseendet. Säkert finns det andra platser där de är tokiga.

Ursprungligen av jhm:

Pratar du fortfarande då om Navigon med Q3-uppdateringen?

Nej, den senaste är ok. Den har varit ok sedan någon version.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 09:44

Så här och inte alls lika detaljerad som tidigare.
Och när jag testade att söka efter gator så hittades inte några.
Så jag tycker det har blivit en klar försämring.

Ursprungligen av bjorsi:

Nu petar man lite i detaljer men varför har inte bluetooth aktiveringen/avaktiveringen en switch som flight mode och VPN har? Känns dumt att man ska behöva gå två steg för att aktivera/avvaktivera bluetooth. Att internetdelning har ytterligare steg är förståligt då det finns en del inställningar där.

Antagligen därför att när du slår på Bluetooth så dyker det upp alternativ för de enheter som hittas.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-09-20 09:53

Just ja, hade glömt hur det ser ut när man ansluter bluetooth-enheter :p. Gött att man klagar på ett icke-problem.

Men inte använder man väl kartor där man bor? Det är väl just när man står i Säffle och inte vet var man ska? Nu är det ett par veckor tills jag ska ut och flänga igen, så förhoppningsvis är det kirrat tills dess (eller så finns googles kartmapp för nedladdning). Ser mycket fram emot många av de nya funktionerna, använder ändå många av 'native'-apparna flitigt.
Men YouTube-appen finns alltså ännu inte till iPad? Stämmer det? I sådant fall ska jag varna pappa innan han uppgraderar sin iPad. Han hatar Apple som det är, så operativsystemet får gärna ge honom så få anledningar som möjligt att klaga... :/

Ursprungligen av Manglobe:

Men inte använder man väl kartor där man bor? Det är väl just när man står i Säffle och inte vet var man ska? Nu är det ett par veckor tills jag ska ut och flänga igen, så förhoppningsvis är det kirrat tills dess (eller så finns googles kartmapp för nedladdning). Ser mycket fram emot många av de nya funktionerna, använder ändå många av 'native'-apparna flitigt.
Men YouTube-appen finns alltså ännu inte till iPad? Stämmer det? I sådant fall ska jag varna pappa innan han uppgraderar sin iPad. Han hatar Apple som det är, så operativsystemet får gärna ge honom så få anledningar som möjligt att klaga... :/

Det går alldeles utmärkt att gå in på YouTube via Safari, man kan rentav skapa en bokmärke dit på hemskärmen så har man en bra övergångslösning.

Ursprungligen av pmarriott:

Det går alldeles utmärkt att gå in på YouTube via Safari, man kan rentav skapa en bokmärke dit på hemskärmen så har man en bra övergångslösning.

Och även Google Maps om man vill det..

Ursprungligen av keptang:

Och även Google Maps om man vill det..

Ja, men då behöver vi ju inga appar, vi kan ju lägga till allt som bokmärken i Safari istället. DOH!

Ursprungligen av korthoga:

Ja, men då behöver vi ju inga appar, vi kan ju lägga till allt som bokmärken i Safari istället. DOH!

Förlåt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2012-09-20 11:27
Ursprungligen av Manglobe:

Men inte använder man väl kartor där man bor? Det är väl just när man står i Säffle och inte vet var man ska?/

Jag använder kartappen när jag går i skogen och letar svamp. Om satelitbilderna ser ut som Lappen71 visade så väntar jag nog med uppgraderingen...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 11:53
Ursprungligen av Manglobe:

Men inte använder man väl kartor där man bor? Det är väl just när man står i Säffle och inte vet var man ska? Nu är det ett par veckor tills jag ska ut och flänga igen, så förhoppningsvis är det kirrat tills dess (eller så finns googles kartmapp för nedladdning). Ser mycket fram emot många av de nya funktionerna, använder ändå många av 'native'-apparna flitigt.
Men YouTube-appen finns alltså ännu inte till iPad? Stämmer det? I sådant fall ska jag varna pappa innan han uppgraderar sin iPad. Han hatar Apple som det är, så operativsystemet får gärna ge honom så få anledningar som möjligt att klaga... :/

Ska du ha en bra kart/navigationsapp så rekommenderar jag att skaffa en riktig, inte använda Googles eller Apples.

Om du inte vill betala så finns Waze.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 11:59
Ursprungligen av zappee:

Ska du ha en bra kart/navigationsapp så rekommenderar jag att skaffa en riktig, inte använda Googles eller Apples.

Om du inte vill betala så finns Waze.

Fast Google Maps var och är gratis och ett tämligen kompetent program. När jag och min fru varit runt i Sverige på bilsemester har vi ganska ofa haft stor glädje av appen (både på min android-platta jag hade tidigare och på min ipad) då vi inte är yrkesförare som behöver en app med tal och exaktheter. Vi behöver en vettig karta med gps-position. Om nu Apple gjort en försämring av något som tidigare var bättre så kan det ju ine bara hänvisas till betalprogram och/eller hemsidor som alternativ. Så tycker jag. Jag gillar Google Maps och kommer absolut att avvakta en uppgradering till ios 6.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-20 17:13
Ursprungligen av PJW:

Fast Google Maps var och är gratis och ett tämligen kompetent program. När jag och min fru varit runt i Sverige på bilsemester har vi ganska ofa haft stor glädje av appen (både på min android-platta jag hade tidigare och på min ipad) då vi inte är yrkesförare som behöver en app med tal och exaktheter. Vi behöver en vettig karta med gps-position. Om nu Apple gjort en försämring av något som tidigare var bättre så kan det ju ine bara hänvisas till betalprogram och/eller hemsidor som alternativ. Så tycker jag. Jag gillar Google Maps och kommer absolut att avvakta en uppgradering till ios 6.

Fast det är skillnad på Google Maps i Android och i iOS.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-20 18:28
Ursprungligen av zappee:

Fast det är skillnad på Google Maps i Android och i iOS.

Eh, jo, jag vet. Jag har ju använt båda...Och haft glädje av båda. Visst är Google Maps bättre med Andoid. Frågan är nu den: är Apples senaste kart-app bättre än vad Google Maps för iOs är? Och jag tillhör dessutom skaran som gillar satellit-läget.

  • Medlem
  • Jämtland
  • 2012-09-20 10:04

Instämmer med kören att kartmaterialet i kart-appen är bedrövligt, appen i sig helt ok. Men det spelar ju egentligen ingen större roll när Google släppt sin app. Min 3GS känns nästan som en ny telefon med iOS6, mkt mer responsiv och hästlängder snabbare än iOS5. Jag är nöjd.

  • Medlem
  • 2012-09-20 10:30

Vad heter googleappen med bättre kartor?

Ursprungligen av kim_sv:

Instämmer med kören att kartmaterialet i kart-appen är bedrövligt, appen i sig helt ok. Men det spelar ju egentligen ingen större roll när Google släppt sin app. Min 3GS känns nästan som en ny telefon med iOS6, mkt mer responsiv och hästlängder snabbare än iOS5. Jag är nöjd.

Ursprungligen av jhm:

Vad heter googleappen med bättre kartor?

kim_sv skrev "när Google släppt sin app."

  • Medlem
  • 2012-09-20 10:34

Kim skrev även "släppt" vilket gör att det går att uppfatta meningen som att tack vare släppet, räddar google mitt karbehov. Men nåväl, då får man väl vänta på appen då.

Ursprungligen av keptang:

kim_sv skrev "när Google släppt sin app."

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2012-09-20 12:21
Ursprungligen av kim_sv:

Instämmer med kören att kartmaterialet i kart-appen är bedrövligt, appen i sig helt ok. Men det spelar ju egentligen ingen större roll när Google släppt sin app. Min 3GS känns nästan som en ny telefon med iOS6, mkt mer responsiv och hästlängder snabbare än iOS5. Jag är nöjd.

Så det är bättre med iOS6 än iOS 5.1.1 på 3GS?

Ska man våga uppgradera ändå...? Hrmmmm svårt.

Ursprungligen av Manglobe:

Ska man våga uppgradera ändå...? Hrmmmm svårt.

Nä... kör!

Bevaka tråden