Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

1080p-material på Apple TV 3 - ständigt buffrande

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag i min Apple TV 3 försöker se på 1080p-material (Filmer från iTunes, trailers och podcasts) så har jag ständiga problem med att videon pausar för att buffra. Jag har 14 Mbit mot internet enl både Bredbandskollen och Speedtest. Jag har aldrig några problem med att spela 1080p-material ifrån Youtube eller Vimeo eller andra källor. Jag laddar utan problem ner filer runt 1,3 MB/s vilket motsvarar min uppkopplingshastighet väl.

Det är bara via iTunes/Apple-TV som jag inte lyckas se på något utan ständigt buffrande. Observera att både Youtube och Vimeo fungerar felfritt på Apple TVn. Det är bara Apples egna streams som inte fungerar.

Någon med samma problem?

Är din AppleTV ansluten via Wi-Fi eller ethernet?

Ethernet. Jag streamar utan problem 1080p-material till den via Airvideo ifrån min iPad, så internt på nätverket klarar den utan problem hög bitrate.

Den klarar som sagt även Youtube och Vimeo i HD (tror dock det är 720p) utan problem.

Det är just Apples filmer, trailers och podcasts, nu senast iPhone-eventet från igår, som dras med rejäla bufferproblem.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-13 11:29

spelar du upp den via itunes då? eller kör direkt från datorn?.

Spelar upp vad via iTunes? Förstår inte hur du menar. Mina problem uppstår när jag försöker streama film, trailers och podcasts direkt på min Apple TV. Den går inte via min dator utan direkt till Apples servrar via internet.

Otroligt nog verkar det fungera just nu. Jag googlade för tjugosjätte gången och hittade någon annan med samma problem. Han fick rådet att använda sin internetleverantörs DNS-servrar.

Jag har alltid kört Googles DNS men ändrade nu i routern för att få DNS dynamiskt ifrån Bredbandsbolaget.

Till min stora förvåning fungerar nu allt 1080p-material perfekt på Apple TV. Vet inte om det är en ren slump, men jag hae haft problemen i flera veckor, senast nu för bara några minuter sedan.

Ändrat DNS i router, startat om den och Apple TV. Allt fungerar. För bra för att vara sant.

Kan någon ge nån förklaring till hur annan DNS eventuellt skulle kunna ha löst detta? Nästan så konspirationstankar sätter igång i skallen... Apples streams fungerar dåligt med Googles DNS liksom..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-13 11:49
Ursprungligen av Sperious:

Ändrat DNS i router, startat om den och Apple TV. Allt fungerar. För bra för att vara sant.

Jag skulle tippa på att det fetstilta var det som gjorde skillnaden. Jag har svårt att tänka mig att valet av DNS-server skulle påverka. Varför kolla upp IP-adressen om och om igen under samma stream, liksom?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-09-13 11:52

Att Googles DNS'er är långsamma jämfört med BBB, alt att Google har problem med sina DNS'er för tillfället.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-09-13 12:07
Ursprungligen av zinned:

Att Googles DNS'er är långsamma jämfört med BBB, alt att Google har problem med sina DNS'er för tillfället.

Men det borde ju bara påverka i början av videoströmmen, när man kollar upp IP-adressen? När man väl vet den har man ingen anledning att prata med DNS-servern igen.

Eller har streamingfunktionen behov av att kolla upp IP-adressen flera gånger under samma ström? Det skulle i så fall kunna påverka. Men jag ser inte riktigt varför det skulle vara nödvändigt.

Jag har startat om både Apple TV, router och switch ett oräkneligt antal gånger under felsökningen, så det kan inte vara den enda lösningen.

Jag antog också att DNS bara behövde användas i början av varje stream, men det kanske inte är så. Jag har ingen aning.

Efter allt strul jag haft i veckor, alla omstarter och knep jag har försökt efter allt googlande och så fungerar det plötsligt när jag byter DNS-servrar. Känns fortfarande för bra för att vara sant.

Uppdaterar om problemen återkommer. Det vore intressant att veta om fler haft samma problem och om det eventuellt hjälper med att ändra DNS-inställningar.

Det skulle vara intressant om du testade att byta tillbaka till dom förra DNS inställningarna för att se om du får tillbaka samma problem igen.

Varför har jag inte tänkt på det? Prövar ikväll och återkommer!

1
Bevaka tråden