Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fjärrstyr jag Mac Mini från min Macbook Pro?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Försökt söka, men inte hittat rätt.

Jag har köpt en lite äldre Mini som jag tänkt ha den som enkel hemmaserver.

Eftersom jag inte har skärm och tangenbord till den eftersom den ska stå i bokhyllan (men visst kan jag koppla in det för att konfiguera och så) . Jag undrar detta, finns det något program som gör att jag kan sköta min Mini från min MBP som sitter på samma nätverk. Vill kunna sköta den som att MBP kan vara som skärm för den.

Skulle vara jättetacksam för svar.

System preferences --> sharing --> Screen sharing.

Som illerG skriver, screen sharing.
Eller TeamViewer - Free Remote Control, Remote Access & Online Meetings fungerar smidigt också, då kan du komma åt den från var som helst.

Apple Remote Desktop.

Ursprungligen av Zimmerman:

Apple Remote Desktop.

Kanske bör nämna att den kostar 599kr.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 12:52

Slå på ScreenSharing i Macmini, och installera ScreenSharingMenulet i MBP

Vet inte om det är en feature i Total Finder eller om det är default, men jag behöver bara navigera till min Mac mini i Finder (under enheter), sedan har jag en knapp för att fjärrstyra.

Det är bara att klicka på datorn i Finder till vänster och välja Skärmdelning. Måste så klart vara aktiverat på minin också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 13:52

Lånar lite den här tråden. I och med 10.8 så kan jag inte längre just göra detta längre. Hittar inte Screen Sharing.app överhuvudtaget. Någon som vet?

Ursprungligen av 20hz:

Lånar lite den här tråden. I och med 10.8 så kan jag inte längre just göra detta längre. Hittar inte Screen Sharing.app överhuvudtaget. Någon som vet?

Jag har aldrig noterat att den finns som app, utan jag måste navigera till datorn som ska fjärrstyras i Finder och där välja att dela skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 14:33
Ursprungligen av pmarriott:

Jag har aldrig noterat att den finns som app, utan jag måste navigera till datorn som ska fjärrstyras i Finder och där välja att dela skärm.

Just dela skärm är en app som sätts igång. Denna funktions saknas numera i 10.8. Jag kan alltså inte dela skärm längre.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-26 14:43
Ursprungligen av 20hz:

Lånar lite den här tråden. I och med 10.8 så kan jag inte längre just göra detta längre. Hittar inte Screen Sharing.app överhuvudtaget. Någon som vet?

På datorn du skall ansluta till eller ansluta ifrån?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 14:38

Jag kör skärmdelning i 10.8. Men gör som pmarriott föreslår, eller använder ScreenSharingMenulet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-08-26 14:44

Tar tillbaka det jag skrev förut. Testade nu mot min andra Macbook Pro och det fungerade dvs den server som står på jobbet måste nog ha screen sharing avslagen. Återkommer!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-08-26 15:12

Däremot har jag problem med att fjärrstyra om jag har Fjärrhanteringstjänsten vald under Systeminställningar - Delning.
Väljer jag Skärmdelning funkar det alltid.

Tack för alla goda tips. Det slutade att jag köpte Remote Desktop - fungerar ypperligt!

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 09:42
Ursprungligen av Petter Lindskog:

Tack för alla goda tips. Det slutade att jag köpte Remote Desktop - fungerar ypperligt!

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden på Remote Desktop och bara köra screensharing via det som är inbyggt?

Ursprungligen av kainen:

Jag har inte riktigt förstått vad skillnaden på Remote Desktop och bara köra screensharing via det som är inbyggt?

Remote desktop är ju en mer professionell variant när du behöver fjärrstyra många maskiner samtidigt och köra fjärruppdateringar etc. Vanlig skärmdelning räcker ju oftast till för den vanlige användaren. Jag använder själv skärmdelning mot vår server där jag kör Windows virtualiserat alltid ändå. Då slipper jag dra igång Windows lokalt på min maskin. Funkar utmärkt för mina behov.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 11:48
Ursprungligen av pmarriott:

Remote desktop är ju en mer professionell variant när du behöver fjärrstyra många maskiner samtidigt och köra fjärruppdateringar etc. Vanlig skärmdelning räcker ju oftast till för den vanlige användaren. Jag använder själv skärmdelning mot vår server där jag kör Windows virtualiserat alltid ändå. Då slipper jag dra igång Windows lokalt på min maskin. Funkar utmärkt för mina behov.

Så skillnaden är då att man kan köra fjärruppdateringar... det måste ju finnas fler fördelar? Kan man föra över filer via den också? Annat?

Ursprungligen av kainen:

Så skillnaden är då att man kan köra fjärruppdateringar... det måste ju finnas fler fördelar? Kan man föra över filer via den också? Annat?

Föra över filer kan man även med Skärmdelning i och med Mountain Lion.

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 14:54
Ursprungligen av Capeman:

Föra över filer kan man även med Skärmdelning i och med Mountain Lion.

Antar att båda parterna måste ha 10.8 isf?

Har inte kört in 10.8 på Servern ännu då allting fungerar som jag vill med VPN osv... Har 10.7 Server installerat på den.

Ursprungligen av kainen:

Antar att båda parterna måste ha 10.8 isf?

Har inte kört in 10.8 på Servern ännu då allting fungerar som jag vill med VPN osv... Har 10.7 Server installerat på den.

Jag vet inte, du får prova. Har själv bara en Mac nuförtiden.

Skulle datorn inte synas i Finder rekommenderar jag cmd + K i Finder.app. Skriv sedan adressen i fältet (vnc://adress.local). Den långa vägen är Gå > "Anslut till server...".

  • Medlem
  • Täby
  • 2012-08-28 09:43
Ursprungligen av Scarecrow:

Skulle datorn inte synas i Finder rekommenderar jag cmd + K i Finder.app. Skriv sedan adressen i fältet (vnc://adress.local). Den långa vägen är Gå > "Anslut till server...".

eller vnc://xxx.xxx.xxx.xxx (ip-adress)

Fungerade utmärkt att kopiera mellan två datorer som båda har 10.8.1 med skärmdelning.

Hej!
Lånar/ väcker den till liv igen.

Har en iMac 24" (1920*1200) som börjar bli lite seg när jag kör Aperture. Så jag tänkte skaffa en Mac mini server och koppla den till Tvn( Full HD). Dock kommer jag inte "fri tillgång" till Tvn när det passar mig så, ibland/ större delen av tid kommer jag behöva köra remote desktop mot mac mini när jag vill köra Aperture. Hur kommer det funka med olika upplösningar samt hur mycket lagg blir det över nätverket? Kommer köra trådat via Airport Extreme, gigabit.

Vinner jag nått på att köpa Apple remote Desktop?

Tack på förhand.

1
Bevaka tråden