Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mountain Tweaks har släppts!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har levt med fula adressbiken och kalendern i flera dagar nu - tortyr och skamkänsla (ingen har dock sett det förutom jag) - nu har hjälten Fredrik Wiker släppt tweak för Mountain Lion (innehåller även den för Lion). Tweakewn fixar mycket annat också (t.ex. en snygg dock som jag i.o.f.s. alltid haft med en rad i Terminal).
Hämta och donera dollares till denna hjälte som gjort det enkelt för oss med god smak att rädda en del viktiga detaljer i Apples OSX.
Fredrik Wiker - Mountain Tweaks and Lion Tweaks

(3% av alla som har Lion lär köra Tweaks - jag tror att dom flesta av dessa besvärar sig därför att utseendet på vissa apps är vidrigt och sänker user experience dramatiskt - och jag räknar kallt med att dessa 3% representerar toppen på ett isberg av Mac-användare som kräks på plastlädret etc - detta borde vara en signal till Apple)

Tycker det är otroligt att det ska behövas tweaks för att kunna välja bort tex plastlädret eller än viktigare - lokal lagring av TM backup'er. Det är oroande att se hur Mac OS X närmar sig Windows olika systemvarianter där man får vara hackare eller köpa på sig Enterprise-versionen av Windows för att kunna göra enkla justeringar som utvecklarna inte tycker att man ska kunna göra som vanlig användare

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Tycker det är otroligt att det ska behövas tweaks för att kunna välja bort tex plastlädret eller än viktigare - lokal lagring av TM backup'er. Det är oroande att se hur Mac OS X närmar sig Windows olika systemvarianter där man får vara hackare eller köpa på sig Enterprise-versionen av Windows för att kunna göra enkla justeringar som utvecklarna inte tycker att man ska kunna göra som vanlig användare

Bra initiativ men ett dåligt utförande. Det man får istället för läderlappen är INTE likt OS X, ser ut som en kass kopia.

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Det är oroande att se hur Mac OS X närmar sig Windows olika systemvarianter där man får vara hackare eller köpa på sig Enterprise-versionen av Windows för att kunna göra enkla justeringar som utvecklarna inte tycker att man ska kunna göra som vanlig användare

Just lädret i iCal etc. är raka motsatsen till MS "purely digital", att inget GUI ska se ut som ett fysiskt objekt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-07-29 19:33

Jag skulle gärna se att utseendet på kalenderfixen fick sig ytterligare en fix. Om det är möjligt eller ej vet jag inte. Både färgen på texten och färgen på det gråa är inte perfekta.

Hur som helst är det en stor förbättring och mycket välkommet och gör så att inte ögonen blöder vid användning!

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-07-30 06:12

Skall ju inte behövas men jag tankade ner BusyCal för att få den "gamla" looken. Adressboken använder jag överhuvudtaget inte längre, CoBook funkar som det borde ha gjort från början i OS X.

Använder man 5 Macar, en iPod och en iPhone - så håller man sig till Apples apps för synk via iCloud :-D. Att använda andra apps är nog tyvärr bara en lösning för dom som har EN Mac och ingen iPad/iPhone.

Ursprungligen av onnyt:

Skall ju inte behövas men jag tankade ner BusyCal för att få den "gamla" looken. Adressboken använder jag överhuvudtaget inte längre, CoBook funkar som det borde ha gjort från början i OS X.

Ursprungligen av Zimmerman:

Använder man 5 Macar, en iPod och en iPhone - så håller man sig till Apples apps för synk via iCloud :-D. Att använda andra apps är nog tyvärr bara en lösning för dom som har EN Mac och ingen iPad/iPhone.

BusyCal synkar med iCloud.
CoBook synkar med iCloud.

Ska man då installera det på 5 Macar, en iPad och en iPhone? Nja, då är Tweaks att föredra :-D. Förresten...hur synka en iPhone/iPad med dessa apps som du kör med?

iCloud (och tidigare MobileMe) är också anledningen att jag kör Safari då nästan allt med Safari synkas till alla burkar. Just när det gäller basgrejor som webbläsare, kalender, adressbok etc - så håller jag min 100% till Apples apps. I övrigt så testar jag och kör anything.

Ursprungligen av keptang:

BusyCal synkar med iCloud.
CoBook synkar med iCloud.

Ursprungligen av Zimmerman:

Ska man då installera det på 5 Macar, en iPad och en iPhone? Nja, då är Tweaks att föredra :-D. Förresten...hur synka en iPhone/iPad med dessa apps som du kör med?

iCloud (och tidigare MobileMe) är också anledningen att jag kör Safari då nästan allt med Safari synkas till alla burkar. Just när det gäller basgrejor som webbläsare, kalender, adressbok etc - så håller jag min 100% till Apples apps. I övrigt så testar jag och kör anything.

Som jag skrev, båda synkar mot iCloud, precis som Apples egna.

Skulle aldrig köra något fult tweak när det finns program som är vida överlägsna Apples egna, varför använda något som är sämre.

Som sagt; har för många maskiner för att jiddra med sådant. Gör annat. Livet är kort.

Ursprungligen av keptang:

Som jag skrev, båda synkar mot iCloud, precis som Apples egna.

Skulle aldrig köra något fult tweak när det finns program som är vida överlägsna Apples egna, varför använda något som är sämre.

Men för oss andra kanske livet är för kort för att nöja oss med det Apple ger oss. Jag vet inte hur just BusyCal och CoBook fungerar med OS X, men så vitt jag vet är inte adressbokens datafil en statshemlighet utan ett tredjepartsprogram kan ges rätten åtminstone att använda samma databas och/eller iCal-formatet för kalendern. Jag tycker framför allt Adressbokesprogrammet suger. En enorm tidsslösare.

Att olika programs data kan fungera med varandra är oerhört viktigt för användarupplevelsen och att tulla på det i onödan vore förödande för OS X. Sen tycker jag inte att ett program ska kunna läsa användarens information utan att man uttryckligt tillåtit det.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 15:22
Ursprungligen av Micke Byström:

Men för oss andra kanske livet är för kort för att nöja oss med det Apple ger oss. Jag vet inte hur just BusyCal och CoBook fungerar med OS X, men så vitt jag vet är inte adressbokens datafil en statshemlighet utan ett tredjepartsprogram kan ges rätten åtminstone att använda samma databas och/eller iCal-formatet för kalendern. Jag tycker framför allt Adressbokesprogrammet suger. En enorm tidsslösare.

Att olika programs data kan fungera med varandra är oerhört viktigt för användarupplevelsen och att tulla på det i onödan vore förödande för OS X. Sen tycker jag inte att ett program ska kunna läsa användarens information utan att man uttryckligt tillåtit det.

Håller med om att använda användarinfo skall frågas om.

Vilka program menar du då.. dom få 3:e parts som jag har och som vill använda iCal/Adressboken kan det.

Adressboken funkar bra för mig, men skulle vilja ha en nivå till.. tex Företag/Företaget/personer där företag är grupplistan av olika grupper, företaget är listan med alla företag och personer är alla personer i valt företag.
En jäkla röra som det är nu utan den indelningen spec. jag som har sjukvård som en grupp, sen kan man inte ha på nått enkelt sätt presoner i dom olika avdelningarna/sjukhusen etc.

  • Avstängd
  • 2012-07-30 13:32

Jag använder bara tweaks när jag måste för något som Apple stängt av bara för att "dom vill" sas
Tex AirDrop som funkar utmärkt även på äldre Macar.

Helst kör jag numer med Terminal kommandon om sådant finns.

1
Bevaka tråden