Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har det inte blivit lite dött här på sistone?

Tråden skapades och har fått 72 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-07-10 00:43

Tycker att moderatorfolket här gör ett väldigt bra jobb!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-07-10 00:47

Jag har hängt här sedan 2010. Inte postat så väldigt mycket. Om man nu inte räknar med de senaste vekorna... En orsak till att jag inte på riktigt blivit mer aktiv är pekfingerattityden från en del moderatorer och en del andra medlemmar. När jag var helt ny var det ett flertal moderatorer och andra medlemmar som omedelbart gav sig på trådar jag startat eller ställde frågor i med kommentaren; Sök.

Om jag förstår inställningen nu så är man mer öppen för att alla inte söker först. Det tycker jag är bra. Det var också begåvar att förklara att den ny tiden inte innebär sök, FB och Twitter fostrar ett annat beteende. Till saken kan jag också föra att när jag sökte så var det ofta svårt att hitta det jag ville. När man inte är tillräckligt kunnig på saker kan man ibland missförstå att andra ord, begrepp eller förkortningar handlar om det man själv är intresserad av. Detta oavsett ny tid eller inte.

På senare tid har jag tyckt det fungerat bättre. Även om jag idag fick en reprimand för mina dåliga(?) rubriker. Tjaa, i andra forum jag befinner mig i har det aldrig hänt. Funderar faktiskt på varför. Vad gör detta forum så precist? Vad står denna korrigering för? Skriver jag sämre rubriker här eller är man extra känslig på detta forum? Om det är moderatorerna som är extra känsliga undrar jag varför? För egen del ska jag försöka förbättra mina rubriker. Även om det alltid är surt att få kritik som handlar om att man gjort fel.

Vad gäller rubriker tänker jag så här; Dåliga rubriker drabbar främst Trådskaparen. Det finns en nyttig självsanering i att inte peta för mycket i dem.

Sedan måste jag säga att moderatorn som skrev till mig gjorde rubrikerna fantastiskt mycket bättre! PM:et var också väldigt positivt och bra skrivet.

Så, ska jag sammanfatta det så tror jag en öppenhet för viss okunskap och förvirring stärker ett forum. Otrevligheter och dummeter sänker det. Tycker man ska vara stenhård mot kommentarer om SS-män etc. Stäng av en sådan person! Men öppen mot oss lite okunniga. Det är trots allt vi som kan bli de nya seniora användarna om ett tag.

Skulle det bli lite extra mycket känslor ett tag så är det bara att räkna med. Ändringar har skett, både i ägarstruktur och utformning. Det brukar få många att reagera. Man "känner" inte längre igen sig. Man reagerar då lite hårt på "en det ena och en det andra". Och då är det som på en arbetsplats. Man får själv ta beslutet om man vill vara med eller inte. De allra flesta vill till slut vara med. Det var inte så livsavgörande förändringar trots allt..

Ursprungligen av xms67:

Jag har hängt här sedan 2010. Inte postat så väldigt mycket. Om man nu inte räknar med de senaste vekorna... En orsak till att jag inte på riktigt blivit mer aktiv är pekfingerattityden från en del moderatorer och en del andra medlemmar. När jag var helt ny var det ett flertal moderatorer och andra medlemmar som omedelbart gav sig på trådar jag startat eller ställde frågor i med kommentaren; Sök.

Om jag förstår inställningen nu så är man mer öppen för att alla inte söker först. Det tycker jag är bra. Det var också begåvar att förklara att den ny tiden inte innebär sök, FB och Twitter fostrar ett annat beteende. Till saken kan jag också föra att när jag sökte så var det ofta svårt att hitta det jag ville. När man inte är tillräckligt kunnig på saker kan man ibland missförstå att andra ord, begrepp eller förkortningar handlar om det man själv är intresserad av. Detta oavsett ny tid eller inte.

Detta har jag full förståelse för. Att vi tidigare stängde trådar med en sök-hänvisning kunde framstå som lite hårt. Den största orsaken till detta var dock att vi ville försöka upprätthålla ett mer sökbart forum - dvs. att inte samma fråga ska vara utspridd överallt. Idag är vi, precis som du säger, snällare på det här området och det verkar ha fungerat bra. Det verkar mottas bättre.

Ursprungligen av xms67:

På senare tid har jag tyckt det fungerat bättre. Även om jag idag fick en reprimand för mina dåliga(?) rubriker. Tjaa, i andra forum jag befinner mig i har det aldrig hänt. Funderar faktiskt på varför. Vad gör detta forum så precist? Vad står denna korrigering för? Skriver jag sämre rubriker här eller är man extra känslig på detta forum? Om det är moderatorerna som är extra känsliga undrar jag varför? För egen del ska jag försöka förbättra mina rubriker. Även om det alltid är surt att få kritik som handlar om att man gjort fel.

Vad gäller rubriker tänker jag så här; Dåliga rubriker drabbar främst Trådskaparen. Det finns en nyttig självsanering i att inte peta för mycket i dem.

Vad som är bra och dåliga rubriker råder det ofta delade meningar om. Jag tycker inte att du ska ta våra eventuella korrigeringar som personlig kritik mot ditt eget val. I mitt fall så brukar jag korrigera rubriker som jag anser innehåller bl.a. syftningsfel eller felstavningar. Anledningen till att jag gör så är för att försöka underlätta för alla att förstå innehållet redan innan man läser tråden. Hur andra gör kan jag inte svara på eftersom vi egentligen inte har några generella riktlinjer för hur rubriker ska hanteras. Det är en personlig bedömning.

Hoppas det reder ut dina frågetecken.

Ursprungligen av xms67:

Så, ska jag sammanfatta det så tror jag en öppenhet för viss okunskap och förvirring stärker ett forum. Otrevligheter och dummeter sänker det. Tycker man ska vara stenhård mot kommentarer om SS-män etc. Stäng av en sådan person! Men öppen mot oss lite okunniga. Det är trots allt vi som kan bli de nya seniora användarna om ett tag.

Jag kan lova dig att vi absolut slår ned på jämförelser med SS-män och andra tokiga uttryck av allvarlig karaktär.

Lyckligtvis raderas och stängs det oerhört lite nu om man jämför med hur det var för ett halvår sedan. Eller ett år sedan. Eller ännu längre tillbaka. Stänga en tråd var det nog väldigt länge sedan någon av oss gjorde. De trådar som raderas är oftast ren reklam eller stora övertramp gällande piratkopiering och dylikt.

Det är klart det är ett nederlag att radera inlägg, men jag ser inte att det händer speciellt ofta. Jag är ändå den moderator som överlevt flest stora förändringar på sistone och jag tycker vi modererar otroligt sparsamt nu jämfört med förr. Vad är det som du tycker kunde bli bättre, Baron? Jag vill absolut veta.

Att man sedan kan ha synpunkter på reglerna som leder till moderering är en annan femma, men självklart också intressant att diskutera. Allt på ett konstruktivt sätt. Sen är vi bara människor, och gör fel ibland.

  • Medlem
  • 2012-07-10 11:20
Ursprungligen av Capeman:

Lyckligtvis raderas och stängs det oerhört lite nu om man jämför med hur det var för ett halvår sedan. Eller ett år sedan. Eller ännu längre tillbaka. Stänga en tråd var det nog väldigt länge sedan någon av oss gjorde. De trådar som raderas är oftast ren reklam eller stora övertramp gällande piratkopiering och dylikt.

Det är klart det är ett nederlag att radera inlägg, men jag ser inte att det händer speciellt ofta. Jag är ändå den moderator som överlevt flest stora förändringar på sistone och jag tycker vi modererar otroligt sparsamt nu jämfört med förr. Vad är det som du tycker kunde bli bättre, Baron? Jag vill absolut veta.

Att man sedan kan ha synpunkter på reglerna som leder till moderering är en annan femma, men självklart också intressant att diskutera. Allt på ett konstruktivt sätt. Sen är vi bara människor, och gör fel ibland.

Jag upplever att inlägg raderas som första åtgärd i stället för att ni går in och styr (modererar) tillbaka en tråd i rätt riktning. Ett stickspår kan vara konstruktivt på egna meriter och behöver inte parasitera om det tillåts blossa upp och självdö. Förr gick vi ju in och försökte få folk att hålla sig till ämnet utan att radera stickspåret först, och om det inte hjälpte kunde man ta hela den del som inte hörde dit. Nu faller bilan direkt, vilket kan upplevas bryskt, klåfingrigt eller maktfullkomligt.

Men allt var inte bättre förr. Nätets uslaste moderator är inte aktiv längre...

Ursprungligen av Baron:

Jag upplever att inlägg raderas som första åtgärd i stället för att ni går in och styr (modererar) tillbaka en tråd i rätt riktning. Ett stickspår kan vara konstruktivt på egna meriter och behöver inte parasitera om det tillåts blossa upp och självdö. Förr gick vi ju in och försökte få folk att hålla sig till ämnet utan att radera stickspåret först, och om det inte hjälpte kunde man ta hela den del som inte hörde dit. Nu faller bilan direkt, vilket kan upplevas bryskt, klåfingrigt eller maktfullkomligt.

Men allt var inte bättre förr. Nätets uslaste moderator är inte aktiv längre...

Så tycker jag inte heller det ska vara, det är bättre att lägga en kommentar än att radera som första åtgärd. Om det verkligen förekommer så ofta ska vi så klart ta det till diskussion. Jag kan inte komma på några exempel ur minnet, men jag ska leta runt och se var vi gjort det.

Ursprungligen av Baron:

Jag upplever att inlägg raderas som första åtgärd i stället för att ni går in och styr (modererar) tillbaka en tråd i rätt riktning. Ett stickspår kan vara konstruktivt på egna meriter och behöver inte parasitera om det tillåts blossa upp och självdö. Förr gick vi ju in och försökte få folk att hålla sig till ämnet utan att radera stickspåret först, och om det inte hjälpte kunde man ta hela den del som inte hörde dit. Nu faller bilan direkt, vilket kan upplevas bryskt, klåfingrigt eller maktfullkomligt.

Men allt var inte bättre förr. Nätets uslaste moderator är inte aktiv längre...

Detta är förvisso en synpunkt som jag både förstår och har respekt för. Och jag får medge att mitt första radering nog var lite väl förhastat. Dock får vi konstatera att gjort är gjort i fråga om http://www.99mac.se/99lounge/296342-dagens-ofynd.html. Det kan hanteras bättre i framtiden.

Jag kommer gärna ihåg denna feedback. Uppskattar konstruktiv feedback.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2012-07-10 00:55

Det verkar som att jag, som trådstartare, tände en fackla. En positiv sådan, får jag anta, då det här kommer upp en hel del synpunkter till ytan.

Själv har jag inte något att säga om ägarbytet – mer än att jag tycker det är synd att vissa ämnen slagits samman, vilket gör urvalet av ny info svårsökt. Trist, men jag kan vänja mig.

Modereringen före vs. efter... Hmm... Helt ärligt har jag nog bara blivit modererad då det behövts. Jag har inte själv märkt att modereringen förändrats nämnvärt efter ägarbytet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-10 09:28

Som sagt Gordy, dina ord väger lätt då du bevlisligen bara har varit medlem en månad. Fjäderlätt.

Ursprungligen av zinned:

...Gordy, dina ord väger lätt då du bevlisligen bara har varit medlem en månad...

Min gissning är att Gordy inte är så färsk här som det verkar. Jag tror att han är en gammal medlem som återkommit i ny skepnad.

Med forumets nya policy är man ju helt anonym när man registrerar sig som medlem, vilket säkert är uppskattat av gamla medlemmar som tidigare gjort sig omöjliga här...

Senast redigerat 2012-07-10 10:30
  • Medlem
  • 2012-07-10 11:13
Ursprungligen av zinned:

Som sagt Gordy, dina ord väger lätt då du bevlisligen bara har varit medlem en månad. Fjäderlätt.

Inläggen ska väl vägas efter vad de innehåller, inte efter hur länge en medlem har varit registrerad.

Ursprungligen av Baron:

Inläggen ska väl vägas efter vad de innehåller, inte efter hur länge en medlem har varit registrerad.

Självklart

Men samtidigt tar jag kritik hårdare från nån som känt mig i tjugo år än nån jag träffade i tisdags....

  • Medlem
  • 2012-07-13 23:23
Ursprungligen av Goflorp:

Självklart

Men samtidigt tar jag kritik hårdare från nån som känt mig i tjugo år än nån jag träffade i tisdags....

Jag ser inget samband mellan det och vad jag skrev. Om du har känt en idiot i 20 år är väl det inget att hålla högt om du jämför med en ny bekants briljanta kommentarer?
Jag värderar inte Gordys kommentarer (även om jag visst tycker att hen har väldigt lite substans i sina angrepp) utan tycker bara att det är inläggens innehåll som räknas, inte deras antal.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-15 01:12
Ursprungligen av Baron:

Jag ser inget samband mellan det och vad jag skrev. Om du har känt en idiot i 20 år är väl det inget att hålla högt om du jämför med en ny bekants briljanta kommentarer?
Jag värderar inte Gordys kommentarer (även om jag visst tycker att hen har väldigt lite substans i sina angrepp) utan tycker bara att det är inläggens innehåll som räknas, inte deras antal.

Men som vi har sagt tidigare så yttrade Gordy sig om något som han omöjligen har någon vetskap om just med tanke på hans korta tid som medlem här. Hur många gånger ska vi behöva påpeka det, Baron?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-10 11:37
Ursprungligen av Baron:

Inläggen ska väl vägas efter vad de innehåller, inte efter hur länge en medlem har varit registrerad.

Delvis sant baron men någorlunda innehåll och rent craptalk är två vitt skilda saker om man inte vill erövra lätta poäng hos den stora fjäderlätta massan i ett dolt syfte

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-10 12:15
Ursprungligen av Baron:

Inläggen ska väl vägas efter vad de innehåller, inte efter hur länge en medlem har varit registrerad.

Givetvis. I detta fallet innehåller de påståenden om moderatorernas ageranden där Gordy säger att "99mac länge har haft rätt många kassa ofta partiska moderatorer", och då har det betydelse hur länge han har varit medlem eftersom påståendet är skrivet detta sättet. Hänger du med nu?

Ursprungligen av zinned:

Givetvis. I detta fallet innehåller de påståenden om moderatorernas ageranden där Gordy säger att "99mac länge har haft rätt många kassa ofta partiska moderatorer", och då har det betydelse hur länge han har varit medlem eftersom påståendet är skrivet detta sättet. Hänger du med nu?

Beror på ens referensramar. En månad kan ju vara jättelänge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-10 12:33
Ursprungligen av pmarriott:

Beror på ens referensramar. En månad kan ju vara jättelänge.

...men inte ens i närheten av tillräckligt länge för att kunna göra sådana statements som Gordy gjorde

  • Medlem
  • 2012-07-10 10:23

Troll är troll även i nya kläder... apropå SS (som jag antar syftar på Single-Side, Själv såg jag alltid ner på dem som inte använde Double Side.Disketter, alltså )

Men som andra sagt innan: sommaren är här och därför mindre aktivitet.
Men för mig så går det i vågor - ibland har man tid att skriva, ibland läser man bara. Ibland flera gånger per dag, ibland nån gång i veckan.

Jag misstänker också att många av oss som började med Apple-produkter på 80- eller 90-talet tröttnat på att svara på nybörjarfrågor och att det därför blivit tystare än för några år sedan (När Apple helt plötsligt började bli mainstream). Det är roligare att tillhöra en liten klubb där alla känner alla än en stor klubb med massor av nya namn hela tiden.

Personligen försöker jag låta bli personangrepp - om man inte är en ekvilibrist i det svenska språket är det ointressant att läsa för alla andra än sig själv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-07-15 14:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Med forumets nya policy är man ju helt anonym när man registrerar sig som medlem, vilket säkert är uppskattat av gamla medlemmar som tidigare gjort sig omöjliga här...

Ursprungligen av lime:

Troll är troll även i nya kläder...

Vettigt.

  • Avstängd
  • 2012-07-15 15:16
Ursprungligen av lime:

Troll är troll även i nya kläder...

Troll kan även växa upp och surfa runt som vanliga människor

Modereringen är bra i min bok! Jag har hunnit hänga här ett tag nu och kom väl igång på allvar under iPhone-lanseringen. På den tiden var det så många trådar om samma ämne så man höll på att kräkas, om jag inte minns fel klev nog t.o.m jag och några andra in och röt ifrån i några trådar. Inte så öppna armar kanske...

Ett forum ska vara rätt "uppstyrt" i min bok, både när det gäller rubriker och diskussionens nivå. Det är otroligt irriterande när ett problem dykt upp eller jag bara önskat veta lite mer om något specifikt, och vet att jag bara en vecka tidigare läst en tråd om saken i fråga. Men vid en sökning så hittar jag inte tråden/trådarna för allt i världen eller klickar mig in på fel tråd pga dåliga rubriker. Väl inne så får man ibland skumma igenom hinkvis med (ursäkta uttrycket) skit innan man hittar den relevanta informationen.

Självklart ska inte den sociala delen dö ut, men ordning på torpet för f*n!

Iom att 99 är både diskussion och fråga-svara (för mig), vore det kanske en idé att kunna flagga inlägg med relevant information/rätt svar? Jag tänker mig att man går in i en tråd, läser problemet, och någonstans kring det inlägget finns en knapp som tar en direkt till det rätta svaret? De som vill kan skumma igenom hela tråden, de som vill kan hoppa till svaret.

Sen är ju frågan vem/vilka som avgör vilket som är det "rätta" inlägget...

Jag tror det finns en viss koppling till att saker och ting fungerar bättre och är mindre komplicerat samt att forumet når numera ett större spektra av användarprofiler. Men jag tycker själv att jag inte aktiverat mig tillnärmelsevis så mycket som förr, macen + mjukvaror var det innan. Nu hänger jag inte med på samma sätt längre

Vad säger du cubeis? skicka mig din senaste kontakt info är du snäll

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-07-10 19:03
Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Jag tror det finns en viss koppling till att saker och ting fungerar bättre och är mindre komplicerat samt att forumet når numera ett större spektra av användarprofiler. Men jag tycker själv att jag inte aktiverat mig tillnärmelsevis så mycket som förr, macen + mjukvaror var det innan. Nu hänger jag inte med på samma sätt längre

Vad säger du cubeis? skicka mig din senaste kontakt info är du snäll

"My lips are sealed" Mr cubeman

Jag slår dock en "pling" i veckan, för det fria ordet både här på forumet och i allmänhet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-11 00:11

Jag har inga problem att solla bland trådarna. När jag var som mest aktiv i totalt omodererade usenet-grupper för femton år sedan hörde det ju till rutinen att flera ggr om dagen välja bland hundratals inlägg.

Hej alla glada!

Jag har varit medlem på 99 sedan 2005, då jag köpte min första mac. Jag kan men handen på hjärtat säga att jag är inne och spånar igenom dagens inlägg varje dag och har gjort så i många år. Skriver det gör jag när jag känner att jag behöver hjälp eller kan bidra med något givande för diskussionen.
Tycker jag att det har skett en förändring? Ja det får jag nog säga. Dock så skulle jag inte säga att det har blivit sämre på något sätt. Vad det beträffar aktiviteten på forumet så har det helt klart blivit lugnare de senare åren, men det beror nog till stor del på att www har genomgått en stor förändring de senaste åren i och med Facebbok, Twitter och allt vad det heter. Sedan skall man nog ha i åtanke att vi blir äldre också! Man växer upp och väljer att lägga sin tid på andra saker (familj och dylikt), inte sagt att det gäller alla

Vad det beträffar nivån i konversationerna så kommer det alltid att finnas meningsskiljaktigheter och alla kan aldrig bli riktigt nöjda! Det gäller ju bara att bita sig i läppen och lära sig att uttrycka sig på ett konstruktivt sätt! Rötägg kommer ju alltid att finnas så att säga. Man får inte heller glömma av hur lätt det är att vara kaxig framför en datorskärm.

Nä... Personligen är jag glad över 99´s existens! Jag är glad och tacksam över att det finns ett forum där jag kan få hjälp av veteraner med stort hjärta och en enorm kunskap! Jag är glad över att det finns moderatorer som lägger ned tid och svett på att se till att det finns ett bra krypin där jag kan få lära mig av andra med större kunskap än mig själv!

Jag kan i ärlighetens namn säga att om inte 99.se hade funnits så hade jag inte kunnat hälften så mycket om mac än vad jag kan idag!
Jag hoppas att vi tillsammans kan fortsätta att utveckla sidan tillsammans så att vi kan ge fler nya och gamla macanvändare en mer bekvämare vardag!

Så ett stort tack till alla moderatorer och medlemmar!
Keep up the good work!

Jag tycker nog att 99 har generellt haft en betydligt hårdare (snorkigare) och mindre välkommnande attityd än det andra forat. (har bara varit här ett 1 år)
Snorkiga "Sök" som enda svar när nån macnewbee bett om hjälp är inte optimalt direkt. Att svara " sök på "det + "det" så kan du få några tips är däremot vänligt.

Vi som har varit med ett tag i datorvärlden vet att det är lätt att glömma att andra inte är så kunniga eller vet vilka rätta ord dom "BORDE" ha sökt på.

justMy2P

Ursprungligen av Fartinaround:

Jag tycker nog att 99 har generellt haft en betydligt hårdare (snorkigare) och mindre välkommnande attityd än det andra forat. (har bara varit här ett 1 år)
Snorkiga "Sök" som enda svar när nån macnewbee bett om hjälp är inte optimalt direkt. Att svara " sök på "det + "det" så kan du få några tips är däremot vänligt.

Vi som har varit med ett tag i datorvärlden vet att det är lätt att glömma att andra inte är så kunniga eller vet vilka rätta ord dom "BORDE" ha sökt på.

justMy2P

Finns det sådana inlägg på forumet? Det ska inte få finnas, rapportera gärna isåfall så tar vi hand om det.

Ursprungligen av Fartinaround:

Jag tycker nog att 99 har generellt haft en betydligt hårdare (snorkigare) och mindre välkommnande attityd än det andra forat. (har bara varit här ett 1 år)
Snorkiga "Sök" som enda svar när nån macnewbee bett om hjälp är inte optimalt direkt. Att svara " sök på "det + "det" så kan du få några tips är däremot vänligt.

Vi som har varit med ett tag i datorvärlden vet att det är lätt att glömma att andra inte är så kunniga eller vet vilka rätta ord dom "BORDE" ha sökt på.

justMy2P

Det här har vart uppe ca 25ggr tidigare, om du hade sökt hade du hittat flera trådar:-)

Att låta nybörjare starta trådar vart de vill fungerar ju inte heller.
Moderatorerna HAR på senare år gränsande till Alltid gjort som du har velat.
- Att rekommendera länkar som tar upp ämnet.

Ett bra sätt att se hur det funkar när det INTE funkar är när det är event.
Genast skapas tre trådar kring eventet med "direktrapportering" i alla tre....
Funkar väl sisådär.

Samma sak med trådrubriker, jag blir vansinnig när jag letar efter ngt och
det står "Problem med nya iMac" - som visar sig vara sex år gammal....
Eller "Hjälp, funkar inte".

Det är väl bara kamma till sig, försöka fatta att myntet har två sidor, din och de andras.

Man ÄR på ett forum, det måste finnas regler, annars funkar det inte.

I verkligheten är det ju inga problem, det finns regelverk för om du är på
scoututflykt (Inte störa, inte använda täljkniven bland folk, inte hänga märken snett osv osv)

Varför kan inte folk lära sig att det finns regler på ett forum likaväl?
(Skriv rätt rubrik, ställ EN fråga i ett inlägg/tråd, Vilken dator/OS-version? var tydlig, inga personangrepp osv)

Och varför tror alla att det har rätt bära sig åt som apor och INTE skall bli tillsagda?

Allt beror på att jag inte varit här på två månader. Nu blir det fart som fan!

Bevaka tråden