Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur fasen får man alla att hålla tyst....

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på en sak. När Apple (och andra storföretag) gör stora lanseringar som te x Iphone, så är det imponerande lite information som läcker ut innan. Jag tycker det är imponerande. För produkterna är ju ofta i produktion, plus att man förberett allt material osv - det är hur många kanaler (människor) som helst som måste veta vad som är på gång. Men det är väldigt sällan det kommer ut relevant information.

Jag tycker det är rätt häftigt, folk i mängder av länder inblandade. Macfolk som är som iglar för att ta reda på vad som är på gång. Hur fasen får de tyst på alla. Riktigt läskiga tysthetslöften är det jag kan tänka mig. Men iallafall. Det är imponerande att kunna kontrollera informationen så som de gör.

Idéer? Så jag vet om jag skulle starta ett liknande bolag

Tortyr? Pengar? Tror mest på det första;-)

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 18:53

Sanningen är att nuförtiden så läcker Apple betydligt mer än förr men det är klart att de som jobbar på Apple vet att de troligen får sparken om de läcker någon hemlighet och avslöjas.

Två skäl till att de lyckas hemlighålla mycket är nog att deras hemligheter delas av rätt få anställda fram till kort innan lansering och att Appleanställda vet att hemlighetsmakeriet har en stor del i Apples framgångar.

  • Medlem
  • 2012-06-23 19:01
Ursprungligen av Gordy:

... hemlighetsmakeriet har en stor del i Apples framgångar.

Varför?

Ursprungligen av Zepto:

Varför?

För att ha ett försprång på konkurrenter.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 19:11
Ursprungligen av Zepto:

Varför?

Det mysticistiska ger ju en attraktion i sig kanske kom det undermedvetet ifrån Jobs arabiska bakgrund och rent kommersiellt så år det extremt fördelaktigt att få mycket publicitet för en ny produkt under en kort tidsperiod.

  • Medlem
  • 2012-06-23 22:01
Ursprungligen av Gordy:

Det mysticistiska ger ju en attraktion i sig kanske kom det undermedvetet ifrån Jobs arabiska bakgrund och rent kommersiellt så år det extremt fördelaktigt att få mycket publicitet för en ny produkt under en kort tidsperiod.

Mjo, känns dock tveksamt att det skulle ha någon avgörande effekt i den verkliga världen för Apples framgång. Tror att produkterna i sig var flera magnituder viktigare faktor än att folk höll tyst. Att saker som iPhone 4 läckte (lämnades på en bar) gjorde ju inte att produkten blev en mindre framgång än om de hade lyckats hålla den topphemlig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 22:20
Ursprungligen av Zepto:

Mjo, känns dock tveksamt att det skulle ha någon avgörande effekt i den verkliga världen för Apples framgång. Tror att produkterna i sig var flera magnituder viktigare faktor än att folk höll tyst. Att saker som iPhone 4 läckte (lämnades på en bar) gjorde ju inte att produkten blev en mindre framgång än om de hade lyckats hålla den topphemlig.

Tack vare den "missen" så fick de ju extremt mycket publicitet på kort tid, det hade inte haft samma nyhetsvärde utan Apples mysticism så helt klart bidrar hemlighetsmakeriet till Apples framgångar.

  • Medlem
  • 2012-06-23 22:26
Ursprungligen av Gordy:

Tack vare den "missen" så fick de ju extremt mycket publicitet på kort tid, det hade inte haft samma nyhetsvärde utan Apples mysticism så helt klart bidrar hemlighetsmakeriet till Apples framgångar.

Jag har väldigt svårt att se kopplingen till att det är en stor del i Apples framgångar, men okej. Jag kan inte tänka mig att ens en promille av alla som köpte en berördes av den extrema publiciteten. I den riktiga världen alltså, utanför denna.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 22:46
Ursprungligen av Zepto:

Jag har väldigt svårt att se kopplingen till att det är en stor del i Apples framgångar, men okej. Jag kan inte tänka mig att ens en promille av alla som köpte en berördes av den extrema publiciteten. I den riktiga världen alltså, utanför denna.

Klart vanliga konsumenter berördes kommer du inte ihåg hur stora rubriker det blev även i tabloiderna och morgonpressen? Sen är det klart att sådan publicitet ger bättre effekt hop med bra produkter.

Att få "vanligt folk" att hålla käften är inte svårt. Skulle gissa att Apple i USA har riktigt hårda "silent agreements" och en rigorös säkerthetsapparat för att ta sig in och ut i R&D-avdelningarna. I kines-fabrikerna vill INGEN riskera att bli av med jobbet. Jag menar de jobbar ju arslet av sig för skitkass lön, och är ändå SJUKT nöjda med att jobba för exempelvis foxconn, det vill man inte äventyra. Och de företag som är i Kina vill inte riskera sina miljard-avtal med Apple, varför det lär vara bisarr säkerhet även där.

En annan intressant faktor är ju att på Apple vet inte ena handen vad den andra gör hela gången. Tror det var på Grubers blogg eller om det var någon dokumentär om iPhone där de berättade att när de utvecklade iphonen fick mjukvaru-utvecklarna en trälåda och en skärm som stack ut eller hur det var, för att man inte skulle kunna se formfaktorn och sådär.

Sen är det ju även som Gordy säger. Ju färre som vet om något, desto bättre. De som sysslar med exempelvis OS X har nog ingen jävla aning om vad som sker på Ipad-sidan och vice versa.

" Jag menar de jobbar ju arslet av sig för skitkass lön, och är ändå SJUKT nöjda med att jobba för exempelvis foxconn,"

Men om man då tänkter att det kommer en tidning/konkurrent och erbjuder den anställde femårslöner (skitpengar för dem) för lite information. Klart fasen det måste vara lockande.

Jag tycker bara det är imponerande att kunna hålla koll på allt och det fungerar rätt bra.

Ursprungligen av Petter Lindskog:

" Jag menar de jobbar ju arslet av sig för skitkass lön, och är ändå SJUKT nöjda med att jobba för exempelvis foxconn,"

Men om man då tänkter att det kommer en tidning/konkurrent och erbjuder den anställde femårslöner (skitpengar för dem) för lite information. Klart fasen det måste vara lockande.

Jag tycker bara det är imponerande att kunna hålla koll på allt och det fungerar rätt bra.

Det är Kina vi pratar om. Bryter du mot ett tystnadsavtal där så kan du säkert bli arkebuserad samma eftermiddag.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 19:21
Ursprungligen av Petter Lindskog:

" Jag menar de jobbar ju arslet av sig för skitkass lön, och är ändå SJUKT nöjda med att jobba för exempelvis foxconn,"

Men om man då tänkter att det kommer en tidning/konkurrent och erbjuder den anställde femårslöner (skitpengar för dem) för lite information. Klart fasen det måste vara lockande.

Jag tycker bara det är imponerande att kunna hålla koll på allt och det fungerar rätt bra.

Det dyker ju upp lite info ibland från fabrikerna men då är det ju ofta bara någon bit som inte säger så mycket.Foxconn anställda har idag ganska bra lön och förmåner jämfört med andra jobb i dom områdena.

För mig är det ett mysterium att så lite läcker ut - och då menar jag riktiga läckor och inte logiska gissningar som slår in.
Apple är tätare än både Pentagon, CIA och Vita Huset :-D. Jag fattar det inte eftersom vid framtagning av t.ex. en iPhone - eller nu senast en MBP med retinaskärm - så är det hundratals inblandade som vet.

Ursprungligen av Zimmerman:

För mig är det ett mysterium att så lite läcker ut - och då menar jag riktiga läckor och inte logiska gissningar som slår in.
Apple är tätare än både Pentagon, CIA och Vita Huset :-D. Jag fattar det inte eftersom vid framtagning av t.ex. en iPhone - eller nu senast en MBP med retinaskärm - så är det hundratals inblandade som vet.

Man är ju givetvis rädd för att Steve Jobs spöke skall börja spöka i ens hem!

Den gamla halvsanningen om att det tre vet, vet världen, funkar uppenbarligen inte på Apple. Skulle kunna tänka mig att standardskrivningen i deras avtal är typ att en som säljer en hemlighet måste betala 10 ggr betalningen eller minst 10 miljoner $ i skadestånd.

Jo, alla har nog skrivit under tunga avtal som ruinerar dom om dom torskar med läckage - plus sparken så klart. Men sådant har aldrig hindrat läckage i alla andra fall och historiskt. Inte ens 20 år till livstid eller arkebusering (WikiLeaks-källor t.ex.) har hindrat läckage.

Ursprungligen av pmarriott:

Den gamla halvsanningen om att det tre vet, vet världen, funkar uppenbarligen inte på Apple. Skulle kunna tänka mig att standardskrivningen i deras avtal är typ att en som säljer en hemlighet måste betala 10 ggr betalningen eller minst 10 miljoner $ i skadestånd.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 22:49
Ursprungligen av pmarriott:

Den gamla halvsanningen om att det tre vet, vet världen, funkar uppenbarligen inte på Apple. Skulle kunna tänka mig att standardskrivningen i deras avtal är typ att en som säljer en hemlighet måste betala 10 ggr betalningen eller minst 10 miljoner $ i skadestånd.

Snarare så ger nog läckandet sparken och indragna förmåner och optioner etc. Plus en antydan om att youll never work in silicon valley again och i värsta fall åtal för företagsspioneri.

Ursprungligen av Gordy:

Snarare så ger nog läckandet sparken och indragna förmåner och optioner etc. Plus en antydan om att youll never work in silicon valley again och i värsta fall åtal för företagsspioneri.

Jo, men det hindrar knappt Chen som jobbar i monteringslinjen för iPhone 5 där de börjat massproducera 3 månader före släpp att torska på ett erbjudande om 1 miljon $ för ett par bilder vilket motsvarar 14588287 årslöner, om inte han vet att han ligger djävulskt risigt till om han åker dit. Optioner? Förmåner? Här handlar det om folk som jobbar under hot om total ödeläggelse om de läcker.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:34
Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men det hindrar knappt Chen som jobbar i monteringslinjen för iPhone 5 där de börjat massproducera 3 månader före släpp att torska på ett erbjudande om 1 miljon $ för ett par bilder vilket motsvarar 14588287 årslöner, om inte han vet att han ligger djävulskt risigt till om han åker dit. Optioner? Förmåner? Här handlar det om folk som jobbar under hot om total ödeläggelse om de läcker.

Nu pratade jag främst om de som jobbar på Apples utvecklingsavdelningar. De har verkligen tidig insyn. De arbetre som sätter ihop produkterna ser dom inte långt innan release Apple massproducerar sällan månader innan de lanserat nya modeller.

Ursprungligen av pmarriott:

Jo, men det hindrar knappt Chen som jobbar i monteringslinjen för iPhone 5 där de börjat massproducera 3 månader före släpp att torska på ett erbjudande om 1 miljon $ för ett par bilder vilket motsvarar 14588287 årslöner, om inte han vet att han ligger djävulskt risigt till om han åker dit. Optioner? Förmåner? Här handlar det om folk som jobbar under hot om total ödeläggelse om de läcker.

Återigen... Kina... Arkebusering ute på gården...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-23 23:44
Ursprungligen av PeeMaN:

Återigen... Kina... Arkebusering ute på gården...

Tror knappast det förekommit de seanaste 20 åren äremot har man ju hört om fabriksarbetare som har slagit ihjäl direktörer för att de varit missnöjda med sina vilkor. Var dock inte på en Foxconn fabrik vad jag komer ihåg.

Ursprungligen av Gordy:

Tror knappast det förekommit de seanaste 20 åren äremot har man ju hört om fabriksarbetare som har slagit ihjäl direktörer för att de varit missnöjda med sina vilkor. Var dock inte på en Foxconn fabrik vad jag komer ihåg.

Kina är förvisso inte Nord Korea, men fortfarande ett väldigt stängt land. Att företagsledning arbetar ihjäl folk och har ihjäl arbetare som inte rättar sig i ledet är ju inte direkt något man skyltar globalt med. Det var ju en ren slump att det kom fram att folk tog livet av sig på Foxconn. Och hade inte Apple haft de som huvudleverantör hade du förmodligen aldrig hört talas om det heller.
Det händer jävligt mycket skit i världen varje dag, som du aldrig hör talas om, men det betyder ändå inte att det inte händer.

En sak är att Apples olika avdelningar sällan vet vad andra avdelningar gör. Detta är inte något jag hittar på utan allmänt kännt från alla de program, intervjuer etc. jag sett (och säker ni andra). Det har ofta snackats om interna hemligheter, och om man ska hålla hemligheter från andra avdelningar så är det nog extra lätt att hålla dem från den yttre världen.

Hur är det med andra firmor då? Microsofts ny pek-grej, eller de kanske inte har samma problem då folk inte bryr sej, inte jag iaf.

Ser man i det store hela hur Kina, än i dag, om inte mer, behandlar folk som inte följer ledet så tror på den mörkare inställningen. Det bor många rädda människor i Kina. Själv har jag ett intresse av Tibet och det ger inget större förtroende för Kinas styre eller sätt att styra (talar inte om folket).

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2012-06-24 00:21
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Ser man i det store hela hur Kina, än i dag, om inte mer, behandlar folk som inte följer ledet så tror på den mörkare inställningen. Det bor många rädda människor i Kina. Själv har jag ett intresse av Tibet och det ger inget större förtroende för Kinas styre eller sätt att styra (talar inte om folket).

Tibet är man ju lite kluven till, för Tibet var verkligen inget drömsamhälle för de flesta tibetaner och kineser som bodde där innan kineserna stövlade in heller. Många som är för Tibets oberoende verkar ha en väldigt okritisk inställning och romantiserad bild av Tibet och dess religiösa ledare som nästan alltid satt sig själva över det tibetanska folket.

Först och främst - jag är jävligt nöjd med mig själv att jag för en gång skull fått igång en tråd som engagerar (självgodhet är inte ont;))

Jag tror att trycket trots allt finns på fabriksarbetaren att skvallra för (dem) ohyggligt lite pengar. Men det är nog som ni säger - den ena armen vet inte vad den andra gör. Men ursäkta min okunskap. När de byter processorer/skärmar och dylikt som kommer från helt andra leverantörer så måste läckage risken vara betydligt större. Om någon beställer 10 miljoner skärmar (påhittat nummer) så är det en jäkla massa som faktiskt får veta vart de ska levereras. Dessutom ska support förberedas och allt. Helt enkelt- hatten av för Apple och andra som lyckas bättre än t o m regeringar att hålla tyst om nya saker!

Men det behöver väl inte nödvändigtvis vara så att ett gäng snubbar klampar genom dörren med Apple märken på jackorna och säger "Tjena, vi ska bygga en ny laptop med den här specifikationen, men säg det inte till någon!".

1
Bevaka tråden