Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99s motorsport-tråd (utan resultat!)

Tråden skapades och har fått 728 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2012-06-02 23:04

Vi verkar vara ett par här på 99 som gillar motorsport i alla dess former. Och vad passar då bättre än en dedikerad tråd för just detta njutningsmedel? Här diskuteras allt som luktar bensin och avgaser! Speedway, F1, STCC, TTA, DTM, ja ni fattar.

Jag lägger tyvärr lite väl mycket tid framför TVn fina sommardagar för att se på TV. Och i morgon är det inget undantag. 13:15 drar DTM igång. Hoppas Ekström lyckas från sin tredje startposition!

Senast redigerat 2019-06-17 07:07

Ska bli kul att se!

Jag missade dagens TTA, får kolla på det imorgon.

Bra helg att sitta inne, 5 grader och regn ute.

Ursprungligen av Dalle:

Vi verkar vara ett par här på 99 som gillar motorsport i alla dess former.

Nja, vi är väl tre...

Jag har ett problem med för mycket diskussioner av detta slag däremot...

Nästan all motorsport jag ser är i efterhand då jag uteslutande tittar på motorsport med engelska kommentatorer (F1=BBC (eller Sky när BBC inte visar, MotoGP=British Eurosport, IOM TT=Channel 4, WSBK och British SuperBike=British Eurosport). Tittar/lyssnar just nu på MotoGP kvalet Catalunya med Toby Moody & Julian Ryder, under dagen har jag (i efterhand) tittat på IOM TT kvalet.

Jag hatar att veta resultat innan jag själv får chansen att se sändningen. Om jag ser en live sändning en vecka senare är helt ok, bara JAG inte vet hur det gick, men en sådan här tråd där de flesta tittar på sändningarna live och/eller skriver om resultaten så kan/vill jag inte riskera något...

F1 måste jag titta på innan jag åker till jobbet på måndagen då vi har engelsk radio på och nyheterna alltid säger vem som vann, annars är det lugnt då ingen runtom följer motorsport, bara jag tänker mej för innan jag går in på autosport.com

  • Medlem
  • 2012-06-02 23:42
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Nästan all motorsport jag ser är i efterhand då jag uteslutande tittar på motorsport med engelska kommentatorer

Finns det någon speciell poäng med detta? Vill du inte pynta för Viasat Motor, tycker du inte om kommentatorerna eller var är det skon klämmer? Bara nyfiken.

Själv såg jag i stort sett bara själva starten på TTA i dag, sen var jag tvungen att rusa ut i regnet, hade gärna suttit kvar i soffan istället.

Katten, vi får lägga in en kalender där du markerar att du sett loppen.

Om vi tar F1 från Monaco nu sist så visade BBC och Sky följande:

Under veckan innan helgen:
Monaco 1982 (40 min)
Monaco 1983 (40 min)
Monaco 2007 - Race Only (2h15m)

GP2 practice, qualifying, race 1 & 2, samt GP3 qualy, race 1 & 2

Monaco Practice 1 Sky (2h5m)
Monaco Practice 1 BBC (1h40m)

BBC och Sky har inte samma sändning förutom live feeds,
helt olika intervjuer i depån samt snack av/med Eddie Jordan,
David Coulthard och Jake Humphrie på BBC och Martin Brundle,
Anthony Davidson m.fl.på Sky Sports)

Monaco Practice 2 Sky (2h5m)
Monaco Practice 2 BBC (1h40m)

Monaco Practice 3 Sky (1h25m)
Monaco Practice 3 BBC (1h10m)

Monaco Qualifying Sky (2h45m)
Monaco Qualifying BBC (2h5m)
Monaco Onboard Qualifying BBC Interactive (1h35m)

Monaco Race BBC (3h25m)
Monaco Race Sky (4h45m)

Monaco Interactive Forum BBC (1h12m) (diskussioner och intervjuer efter tävlingen)

Alla dessa sändningar ger otroliga valmöjligheter samt fantastiska fördjupade diskussioner och tekniska inslag. Man tittar ju inte på både BBC och Sky utan väljer det som passar bäst med de kommentatorer man gillar osv.

Vad kan man se på svensk TV?...

You have included a total of 2 videos in your message. The maximum number that you may include is 1. Please correct the problem and then continue again.

Janne Blomqvist och Eje Elgh eat you hearts out!!!

Jag tänker inte försöka sätta någon ribba. Snacka ni så får jag hålla mej borta eller ta risken. Det är ju jag som väljer att se de sändningarna jag vill se, live alternativ finns, fast för mej finns det ingen jämförelse mellan de engelska (förslåt DC, britiska) kommentatorer, men också om man ser hur BBC, och för tillfället Channel 4 visar ingående reportage, intervjuer och annat. Var i Sverige kan man följa Isle of Man TT? British Superbike?

Har aldrig gillat de torra svenska kommentatorerna. Jag väljer t.o.m. att blunda och proppa öronen fulla med tuggummi så att jag och min son kan se på Sky Sports speedway GP sändning istället för TV10 sändningen där ett par svenskar sitter i Stockholm och pratar till bilder istället för folk som klättrar runt i depån.

Håller med, utländsk TV (framförallt brittisk) är grymma på motorsport!
Njuter varje gång jag är utomlands någon helg och det är F1, 1 dags uppsnack innan ungefär, fantastiskt bra.

Några exempel på vad man får via britisk TV

Du får kolla tablån hos Viasat Motor, men det är i stort samma, minus Interactive Forum.
Samt 5 extra kanaler under F1-race, Pitlane/Track positioning/On-board/Timing/Highlights.

Men det är rätt tråkiga kommentatorer och för lite snack innan/efter tycker jag.

Ursprungligen av keptang:

Men det är rätt tråkiga kommentatorer och för lite snack innan/efter tycker jag.

Det är precis detta som är 50% av hela upplevelsen, om inte mer. Jag har ofta träningar och kval på i lurarna medan jag gör annat och slår över och vevar tillbaka om något hänt, samt att jag tittar på alla build-ups med allt snack, inslag osv.

Att ha de rent tekniska kanalerna med on-board, timing etc är bra för rena F1 nördar, men om man är mer intresserad av den personliga aspekten av sporterna (det rör ju inte bara F1, och när jag prioriterar bort sporter pga av tidsbrist faller F1 bort långt före MotoGP, BSB och speedway) så är dessa inslag som BBC gör med DC, Humphrie och Jordan i en helt annan klass. Som att jämföra Motorjournalen med TopGear...

Jag har valt bort live sändningarna mot kvalitén men också att kunna göra annat under mina söndagseftermiddagar med familjen.

...men vill tillägga att mitt val över hur jag väljer att följa motorsport ska ju inte styra denna tråd!

I morgon tittar jag på MotoGP med Toby Moody och Julian Ryder, samt Neil Spalding men även IOM TT SideCar och SuperBike race 1 som kördes idag (igår).

Kollar ALLA sändningar av F1, GP2 & Porsche Supercup på SkyF1 & DTM på tyska ARD1.
Svensk racing & svenska undermåliga sändningar är något som jag inte följer med något större engagemang.

Ursprungligen av Scuderia-F1:

Kollar ALLA sändningar av F1, GP2 & Porsche Supercup på SkyF1 & DTM på tyska ARD1.

Då är vi fyra!!

Jag kör gärna med den här tråden, men om färska resultat diskuteras kan jag inte vara med...

  • Medlem
  • 2012-06-03 10:21
Ursprungligen av Fritz the Cat:

Då är vi fyra!!

Jag kör gärna med den här tråden, men om färska resultat diskuteras kan jag inte vara med...

Vi får väl behärska oss lite så vi inte avslöjar resultaten.

Ursprungligen av Dalle:

Vi får väl behärska oss lite så vi inte avslöjar resultaten.

Men jag vill inte stoppa andras diskussioner!

Jag har en känsla av att detta blir tråden på 99.se med minst antal deltagare...

Sedan kan man tillägga annan relaterad TV som denna nya serie

You Cannot Be Serious! - ITV1 Satire - British Comedy Guide

Britisk TV överlag ligger på en helt annan nivå, men för att hålla mej till ämnet så tar vi dessa program som ofta innehåller mycket motorsport iom folk som Damon Hill (massor komiska möjligheter), tråkmånsar som Nigel Mansell, pajaser som Eddie Jordan. Folk som fungerar bra på olika sätt i roliga TV program som "They think it's all over".

När jag ser liknande kopior på svensk TV mår jag bara illa..

Man kan hålla sig borta från färska resultat, diskutera motorsport i allmänhet, saker som händer i den världen osv..

Ursprungligen av keptang:

Man kan hålla sig borta från färska resultat, diskutera motorsport i allmänhet, saker som händer i den världen osv..

Jo, men om någonting händer på sista varvet där någon i ledning kraschar och man bara måste diskutera så kan man ju inte låta bli bara för att en valt att inte se live...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 16:35

Tror nog vi är fem stycken nu i alla fall.

Fast måste säga att jag är inte så duktig på att följa loppen... mina helger går mer ut på att vara på Kinnekulle, Gelleråsen, Sviesta osv osv och köra hoj istället.
Veckodagarna/kvällarna ägnas åt familjen så då hinner jag inte heller med att kolla ikapp... så det blir nån gång ibland när jag får tid.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-06-04 08:59
Ursprungligen av Trineo:

Tror nog vi är fem stycken nu i alla fall.

Sex! (Sex stycken alltså, snuskhumrar )

Jag har följt F1 med stort intresse i 12 år. Om jag inte har nåt annat för mig slinker det in lite GP2 och NASCAR också. Jag hade sån tur att jag träffade en bilintresserad tjej som fastnade för F1 direkt när jag introducerade henne för det. Självklart gifte jag mig med henne, och nu sitter vi och tittar på F1 tillsammans.

Med en (snart) ettåring hemma är det svårt att se allting live, så vi skaffade en inspelningsbar digitalbox. Så precis som Fritz the Cat ser jag loppen i efterhand ibland. Då är det skönt att samla all motorsport i en tråd här så man slipper oroa sig för spoilers.

Ursprungligen av Vassius:

Med en (snart) ettåring hemma är det svårt att se allting live, så vi skaffade en inspelningsbar digitalbox. Så precis som Fritz the Cat ser jag loppen i efterhand ibland. Då är det skönt att samla all motorsport i en tråd här så man slipper oroa sig för spoilers.

För mej är det viktigt att se live coverage även om det är i efterhand då man ser det som det hände, inte redigerat.

Jag hoppas vi kan diskutera motorsport utan att färska resultat läggs ut, men kommer på intet sätt att försöka stoppa någon från att göra det.

Jag tror motorsport (och dess fans) skiljer sej rejält från andra sporter (och dess fans) när det kommer till detta. Jag har träffat många som gör som jag, håller för ögon/öron för att sätta sej senare när man har tid, medan fotbolls fans gärna bänkar sej en söndagseftermiddag trots fint väder, men det beror nog också mycket på hur media täcker sporterna.

Har aldrig sett spoilers för MotoGP i svensk media, bara när jag själv klantat det och kollat på autosport.com för att läsa det senaste om F1 då det inte var någon tävling och så pang, där står det... Aargh!

Någon annan här som kollar på speedway ? Live, TV ?

Welcome Trineo!

Sitter just nu och tittar/lyssnar på MotoGP warm-up, men alla tävlingarna är nu redan körda, så skygglappar på och fingrar i öronen, men jag är van numera.

Det gör ju också att jag omöjligt kan följa Twitters under helgerna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 17:07

Själv har jag tagit ned och håller på och konverterar dagens MotoGP från UK så det kommer jag kolla ikväll när grabbarna lagt sig då frun är ute och jobbar.
Hade Viasat Motor förut men de kommentatorerna ger jag tyvärr inte mycket för även om de jobbat mycket med att utöka sändningar och dylikt.

Så jäkla grymt, man blir ju lite till sig.

Gäller tråden all motorsport eller bara bilar?

Ursprungligen av cubeuser_vol2:

Gäller tråden all motorsport eller bara bilar?

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tittar mestadels på motorsport i efterhand då jag hämtar hem all min motorsport från BBC, Sky och British Eurosport och håller därmed mej borta från alla resultat.

Jag har aldrig, och kommer inte, be andra INTE diskutera resultat ("spoilers"), men om ni vill diskutera resultat (framför allt speedway, MotoGP, BSB, WSBK, F1 etc) så kommer jag att hålla mej borta.

Jag har varit på Autosport International Motorshow i Birmingham NEC och där finns det en hel del häftiga grejer att se, men även massor av grejer att köpa; allt från memoribilia, gamla racingdelar/kläder, modellbilar/mc, förar/team relaterade merchandise, intervjuer att kolla/lyssna på, massor av bilar att se, folk att snacka med.

Finns vissa nackdelar med att bo i Sverige (och inte var "rik")...

Bevaka tråden