Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iLounge: Apple arbetar på att ta fram en kamera

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

MacRumors skriver långt om iLounge påstående om att Apple jobbar på att ta fram en kamera som ska förändra marknaden för kompaktkameror.

Det har varit så mycket rykten på sistone att jag är tveksam till att lyfta fram detta som en nyhet. Visst känns det ohyggligt osannolikt? Jag vet att det i Jobs biografi stod att han ville revolutionera tre områden varav just fotografering var ett (läroböcker och television de två andra). Men att lansera en kompaktkamera i en tid när iPhone och andra mobilkameror håller på att göra hela den marknaden till en nisch? I en tid när vi vill ha färre prylar att springa omkring med, inte fler?

Ja, det känns ju rent spontant osannolikt. Man tänker sig isf mer någon form av tillbehör till iPhone. Samtidigt sitter Lytro på en spännande teknik. Time will tell...

Man kan ocksa fraga sig: om nu Apple är sa intresserade av fotografering, varför är da i princip ALLA kameror fran 3:e part pa AppStore bättre än Apples egna? Det kan man inte säga om Apples andra appar.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2012-06-01 11:31

Det är väll trots allt en jäkla skillnad på en iPhone och en kompaktkamera om man nu inte väljer de allra simplaste modellerna. Det finns ju överhuvudtaget ingen kontroll på något i en iPhone förutom fokuspunkt då. Bländare,slutartid och ISO existerar inte. Zooma går bara digitalt så det går bort också. Nu tycker jag inte att kameran i iPhone är dålig med tanke på vad som tidigare nämnts om alla roliga appar som finns att tanka ner. Jag tycker dock inte att den ersätter tex Canon S95 som jag testat. Inte på långa vägar. Hoppas verkligen att det kommer något revolutionerande a la iPhone som sopar banan med nuvarande utbud.

Edit: Någonting liknande den här hade varit något.
Rotor: A Concept Camera That Uses a Stack of Mode Dials

Ursprungligen av onnyt:

Det är väll trots allt en jäkla skillnad på en iPhone och en kompaktkamera om man nu inte väljer de allra simplaste modellerna.

Absolut. Men trenden i hur de används är väldigt tydlig. Folk utför basfotandet med mobilen i allt högre utsträckning.

Det är fler faktorer än bildkvalitén som spelar roll för användaren. T.ex. hur lätt det är att dela en bild. Det är nästintill oändligt mycket lättare att mejla eller ladda upp en bild tagen med en mobil än med en kompaktkamera. Så i och med att mobilkamerorna är tillräckligt bra (i gemene mans ögon) och hanteringen mycket enklare har omställningen redan skett skulle jag våga påstå utan att ha några siffror på det.

Kompaktkamerornas storhetstid är redan över. De kommer inte att försvinna, men det blir en mindre marknad för varje år, relativt sett. Trots att stora framsteg görs hela tiden vad gäller bildkvalité, ljuskänslighet, videoinspelning och liknande.

(En tänkbar intressant utveckling vore att koppla samman kompaktkameror med smartphones i högre grad. Så ögonblicket efter man tagit en bild kan man plocka upp sin telefon och där finns bilden redo att delas vidare.)

Apple - och Jobs - har flera gånger förklarat att nästan alla bilder tas med telefonen numera. Vad dom antyder - och vad vi alla vet - är att telefonerna är allmogens kamera. Att man skulle ta fram och börja kränga en speciell kamera samtidigt som man ser att den typen av kamera kanske mer eller mindre kommer att förintas - är ju absurt. Detta är verkligen ren nys - dumheter - har man inget att skriva om så...tja, när fantasin tar slut så klämmer man ur sig vad som helst. Jag säger härmed att Apple planerar att ge sig in på Blu-ray-spelarbranchen. Alla kan säga vad som helst :-D.

Däremot så är det ju inte osannolikt att dom - som dom gjorde med processorer (A5 etc) börjar utveckla egna kamerachip och mikrooptiklösningar - detta till sina iPhones etc så klart som ju redan är den kompaktkamera dom redan säljer en masse.

När det gäller point-and-shoot så kan vi dock inte förvämta oss några mirakel - vi har en hel del naturlagar emot oss där som kräver aktivt deltagande (inställningar) för att exponera en bild så bra som möjligt. Man måste tyvärr tänka för att fota bra - precis som man måste tänka om man ska spela in ljud och när det gäller video/film så måste man tyvärr tänka utav bara h-e. Tyvärr enligt mig.

En chip med revolutionerande DR skulle sitta bra, men jag vet inte om Apple skulle kunna göra så mycket mera där än vad eliten i Japan redan gör. Det skulle vara ett helt nytt sätt att fånga och omvandla fotoner till elektrisitet då...men då snackar vi nog Nobelpris-nivåer.

Även om man fixar DR så att inte var annan bild har utbrända vita ytor så är nästa flaskhals optiken; jag är allergisk mot dessa vidvinkelbilder (även om jag tar många med iPhone för att fånga något) och jag undrar om inte t.o.m. allmogen skulle uppskatta att komma närmare objektet...men där har vi naturlagarna igen (shit!) och optikens villkor - en optik som är några millimeter djup kan inte erbjuda speciellt mycket telezoom

Senaste eller näst senaste KeyNote snackade (Jobs eller någon av dom andra) om att dom "sammarbetat" för att ta fram en bättre kamera till iPhone - jag tror t.o.m. dom har beskrivit dess fördelar på sajten - den kan vara en indikation på att dom kanske öppnar eget lab (efter att ha köpt ett redan existerande företag = hjärnorna/patenten) som har EN uppgift: ta fram en mikrokamera som tar mycket bättre bilder - som ska sitta i en iOS-burk. Det skulle inte förvåna mig.

Den stora grejen är ju att alla har en mobil och den har man alltid med sig. Hade plånböcker haft kamera så skulle det bli allmogens nya och snart enda kamera. Eller nycklar.
På dagis Lucia-firande - när söta ungarna står och sjunger Staffan Stalledräng - eller sommaravslutningen på gården med blommor i håret - ser jag ca. 50 föräldrar - nästan alla fotar och t.o.m. filmar med mobilen. Jag och typ tre andra har annat som vi dokumenterar med (DSLR eller kompaktkamera - jag har en bra HD-videokamera så klart då jag är nörd och skjuter ihop en kort doku om hela händelsen ).
Så ser det ut idag. Att mobilerna tar vidriga bilder med objekten som myror verkar inte vara av någon större betydelse. Kan Apple och andra mobiltillverkare få till bättre helautomatiska kameror i mobilerna så gör dom mänskligheten en stor tjänst - ty mänskligheten har redan gått över till mobilfotot. För mig är redan upplösningen okej - jag vill ha bättre dynamiskt omfång och en tele-option - det behöver inte vara zoom...bara en option där en lins skuts fram till läge 2 som ger tele...åtminstone något som motsvarar typ 140-200 om vi snackar 35mm. Sådant här är intressant:

Cell-Phone Cameras That Zoom - Technology Review

Ursprungligen av Zimmerman:

...jag vill ha bättre dynamiskt omfång och en tele-option - det behöver inte vara zoom...bara en option där en lins skuts fram till läge 2 som ger tele...åtminstone något som motsvarar typ 140-200 om vi snackar 35mm.

Idén med tvåstegsobjektiv tyckte jag var intressant. Mycket därför att det känns som den går att genomföra.

Ursprungligen av Zimmerman:

Den stora grejen är ju att alla har en mobil och den har man alltid med sig.

Japp. Men jag hade mobil (med kamera) och en Ixus med mig nästan överallt förut. För min del kom brytpunkten vid iPhone 4 då kvalitén var så pass att bekvämligheten av att slippa släpa en separat kamera vann över Ixusens bättre bildkvalité. Så för min del handlade det inte bara om att jag alltid hade mobilen med mig, mobilkameran var tvungen att nå en viss nivå också.

Jag är ganska foto- och videointresserad. Över medel.

Jag är också lite så, att om det händer något speciellt så har jag gärna grejor med och ser om dokumentationen kan leda fram till något.

Huvudkamera är Canon 5D mkIII, sen har jag en Canon Legria HF G10 (bättre consumer camcorder) och 2 GoPro. Jag har lite olika stativ, kan vi väl säga; tänk att jag privat är en entusiast som är noga med bilden.

Som exempel kan vi ta en dag på Liseberg 2011. Dotter på 2.5 år dikterar takten på sitt första riktiga besök. Båda Canonkamerorna är med, men hur gör man?

Vill jag ha en bra film så krävs det att man är aktiv med videokameran. Eftersom allt är oregisserat, så måste man täcka mycket för att kunna berätta en bra historia sen (inte små klipp till musik, utan målet är en "riktig" film där folk pratar som har kontinuitet).

Men om jag filmar hela tiden, kommer jag att kunna knäppa de där få ögonblicken med min 5D, som sen skall in i boken som ges bort till familjerna till jul?

Detta jonglerande belastar. Skall jag ensam "täcka" något, så känns det som jag väljer antingen eller.

Jag kan ärligt säga att jag mer än en gång (två gånger tror jag tänkt tanken på att reducera allt mitt fotande och filmande till iPhonen. Jag brukar tänka det mest på skoj, eftersom kicken av lättnad kittlar.

Så otroligt kravlöst och så sjukt produktiv man skulle vara. Allt geotaggat och backuppat automatiskt. Mycket mindre tid vid datorn för management och redigering.

Väldigt mycket skulle hålla tillräckligt bra kvalitet för målpubliken.

Jag frågar mig ibland varför jag fotar och filmar. Vet inte riktigt svaret. Men en stor del för mig, är att dela med sig av upplevelser. Den biten klarar iPhonen bra. Den är otroligt mycket mer effektiv än mina andra kameror.

Nån mer än jag som har "fina" bilder på datorn som inte många har sett, samtidigt som man med sin iPhone lyckat sprida mer vardagliga bilder till hela sin Facebook-vänkrets? Vänners vänner.

Sen är det ju så: de bilder som jag nu lyckas ta med mina "riktiga" kameror (som om telefonkameran inte är riktig, liksom) har kvaliteter som aldrig skulle kunna nås med små sensorstorlekar och ett fast 29mm f2.8.

Viktiga ögonblick som dokumenterats där jag tog två steg tillbaka för att få exakt rätt storlek och utseende på oof highlights i bakgrunden...

Men ändå... att bara använda iOS...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-03 10:23

Bara använda iOS! Risken för att man "fipplar" för mycket med en systemkamera innan man får till bilden, är överhängande. Däremot när man har tid att komponera, t ex fota växter, studiofotografering, eller bröllopsbilder som en del gör här, är det förstås en helt annan sak. Men att ta "vardagsbilder", där man bara ska knäppa utan att komponera bilden, iOS!
För mej duger det alldeles utmärkt, om man inte ska dra upp bilderna till A4 eller mer.
Min sambo har iofs dragit upp iPhone4-bilder till 80x52 cm nu inför studenten. Och de blev förvånansvärt bra!

Ursprungligen av kenjon:

Bara använda iOS! Risken för att man "fipplar" för mycket med en systemkamera innan man får till bilden, är överhängande.

Jag vill inte låta förmäten, men fipplandet är inte ett problem för mig längre. Till slut sitter handgreppen.

För mitt arguments skull, låt oss anta att man kan maximera de olika kamerorna.

Och en liten sensor kan inte ersätta en systemkamera. Med olika brännvidder kan man styra kompressionen mellan olika bildelement och på full format har man i det närmaste total kontroll över bildens oskärpa.

Men trots allt detta...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-03 14:01

Jag tycker mobilen har några tydliga brister jämfört med kompaktkameran;
- Handhavandet. Det är krångligare att ta kort med iPhonen än med min kompaktkamera.
- optiken (ingen zoom)
- prestanda i dåligt ljus

Under bra förhållanden blir det bra bilder med en iPhone, men förhållandena den klarar av är begränsade jmf med en kompaktkamera (som i sin tur har motsv begränsningar jmf med systemkameran)

Men den stora vinsten är att den är med. Vilket är samma orsak till att jag använder en kompaktkamera istf en systemkamera.

1
Bevaka tråden