Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhetskopiera bilder från Iphonen

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 13:53

Har massa bilder i iphonen. Har gjort en säkerhetskopiering av iphonen. Har även bildern sparats till datorn? Isf var hittar jag dom?

Ursprungligen av Karinnn:

Har massa bilder i iphonen. Har gjort en säkerhetskopiering av iphonen. Har även bildern sparats till datorn? Isf var hittar jag dom?

Så som jag förstått det så har bilderna sparats i din säkerhetskopia, så om du återställer telefonen får du tillbaka bilderna du tagit vid senaste kopian.
Om du vill föra över bilder från iPhonen använder du iPhoto eller bildinsamlingsprogrammet i OS X. I Windows vet jag inte hur man för över, du får googla det!

Det som sparas i en säkerhetskopia är:
iTunes säkerhetskopierar följande information

  • Kontakter* och Kontaktfavoriter (synkronisera regelbundet dina kontakter till en dator eller en molntjänst som icloud som säkerhetskopia).

  • Data från App Store-program, inklusive köp inuti program (med undantag för själva programmet, dess tmp- och cachemapp).

  • Programinställningar, inställningar och data, inklusive dokument.

  • Autofyll för webbsidor.

  • CalDAV- och prenumererade kalender-konton.

  • Kalenderkonton.

  • Kalenderhändelser.

  • Samtalshistorik.

  • Kamerarulle (tagna foton, skärmdumpar, sparade bilder och videor. Videor större än 2 GB säkerhetskopieras med iOS 4.0 och senare.)Obs!För enheter som saknar kamera heter Kamerarulle Sparade foton.

  • Game Center-konto.

  • Organisation av hemskärmen.

  • Köp inuti program.

  • Nyckelring (detta omfattar lösenord till e-postkonton, Wi-Fi, webbplatser och en del andra program. Om du krypterar säkerhetskopian med iOS 4 eller senare överförs nyckelringsinformationen till den nya enheten. Med en okrypterad säkerhetskopia kan du endast återställa nyckelringen till samma iOS-enhet. Om du återställer till en ny enhet måste du fylla i lösenorden igen.)

  • Lista över externa synkroniseringskällor (Mobile Me, Exchange ActiveSync).

  • Platstjänstinställningar för program och webbsidor som du låter använda din plats.

  • E-postkonton (meddelanden säkerhetskopieras inte)

  • Konfigurationer/profiler som hanteras. När en säkerhetskopia återställs i en annan enhet, registreras inte alla inställningar relaterade till konfigurationsprofilerna (konton, begränsningar eller annat som kan anges via konfigurationsprofilen). Observera att konton och inställningar som inte associerats med en konfigurationsprofil ändå kommer att återställas.

  • Kartor-bokmärken, nyligen gjorda sökningar samt den aktuella platsen som visas i Kartor.

  • Konfigureringar av Microsoft Exchange-konton.

  • Nätverksinställningar (sparade Wi-Fi-platser, VPN-inställningar, nätverksinställningar).

  • Träningspass och inställningar som har sparats med Nike + iPod.

  • Anteckningar.

  • Cache/databas för webbprogram offline.

  • Parkopplade Bluetooth-enheter (kan endast användas om de återställs till samma telefon som gjorde säkerhetskopieringen).

  • Safari-bokmärken, cookies, historik, offline-data och sidor som är öppna för tillfället.

  • Sparade föreslagna korrigeringar (dessa sparas automatiskt när du förkastar föreslagna korrigeringar).

  • Meddelanden (iMessage och operatörs-SMS och MMS-bilder och MMS-videoklipp).

  • Tillförlitliga värdar som har certifikat som inte kan verifieras.

  • Röstmemo.

  • Kännetecken för röstbrevlådan (detta är inte lösenordet för röstbrevlådan, men används till validering när du ansluter. Det återställs endast till en telefon med samma telefonnummer på SIM-kortet).

  • Bakgrunder.

  • Webbklipp.

  • YouTube-bokmärken och historik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 14:26

Har en mac. Fick ju inte ange inna säkerhetskopieringen gjorde vad som skulle kopieras. Men vill bara dubbelkolla så ATT dom faktiskt ligger på datorn. Ifall man skulle tappa telefonen...

Ursprungligen av Karinnn:

Har en mac. Fick ju inte ange inna säkerhetskopieringen gjorde vad som skulle kopieras. Men vill bara dubbelkolla så ATT dom faktiskt ligger på datorn. Ifall man skulle tappa telefonen...

Vid en säkerhetskopiering sparas allt i listan i mitt förra inlägg, utan undantag.
Vid en synkronisering sparas det du har valt i iTunes.

Jag vet inte om du kan gå in i en säkerhetskopia och kolla vad som ligger där. Men om det nu är bilderna som är det viktiga, använd bildinsamling eller iPhoto för att föra över till datorn.

Mvh

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-16 14:43

Nån annan som vet, känns ju onödigt att ha 2500x 2 sparat på datorn. Har ju inte hur mkt plats som helst....

Ursprungligen av Karinnn:

Nån annan som vet, känns ju onödigt att ha 2500x 2 sparat på datorn. Har ju inte hur mkt plats som helst....

Tjugo sekunder med google gav detta: Recover iPhone, iPad or iPod photos from backups with Picturescue
Har aldrig använt något liknande då jag överför via bildinsamling och Lightroom.

Säkerhetskopiera bilder från Iphonen

(Nu höftar jag lite ur minnet)
För de med windows så högerklickar man på iPhone i utforskaren och väljer importera så ligger sig bilderna under "mina bilder-mappnamnet-du-angav"

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-05-17 10:07

Har en mac....

Ursprungligen av Karinnn:

Har en mac....

Om jag förstått dig rätt så vill du inte lägga i bilderna på datorn, utan bara försäkra dig om att bilderna ligger i säkerhetskopian så att du kan återställa till en annan telefon om du skulle tappa den?
Eftersom det tydligen inte räcker med att Apple själva skriver ut det i sin iPhonehandbok så rekommenderar jag att du använder programmet jag länkade här ovan.

Om det inte är detta du behöver hjälp med så får du nog utveckla din fråga lite...

Edit: Jag lägger in texten som är länkad från http://support.apple.com/kb/HT4946?viewlocale=sv_SE
Kamerarulle (tagna foton, skärmdumpar, sparade bilder och videor. Videor större än 2 GB säkerhetskopieras med iOS 4.0 och senare.)
Obs! För enheter som saknar kamera heter Kamerarulle Sparade foton.

Om du pluggar in en iPhone i en Mac och startar iPhoto så dyker luren upp där i vänsterspalten, precis som i iTunes. Du kan då välja att importera alla bilder och filmer i den. Då hamnar de i iPhoto.
Efter importen är klar blir du tillfrågad om du vill låta bilderna ligga kvar i telefonen elelr om de skall raderas.
OM du väljer radera dem så tänk då på att nu finns de på bara ett ställe igen...vilket gör att backup blir viktigt.

Bra grundregel i livet är att se till att viktiga data (dina bilder) finns på minst två ställen.

Vill man istället göra som på PC, att man hämtar in bilderna och lägger dem i en mapp finns det ett program som heter "Bildinsamling" i programmappen, startar man det med iPhonen ipluggad kan man även här importera bilder - men de importeras bara till en mapp i datorn.

Senast redigerat 2012-05-17 10:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-10-07 23:28

Väcker liv i gammal tråd.

Min setup:

* Fotar _ENDAST_ med iPhone. Då och då får jag bilder skickade till mig via Dropbox/Google Drive

* Lite då och då samlar jag in mina bilder och sorterar upp i iPhoto där jag har en preussisk ordning

* Jag kör även backup via min Time machine.

Spörsmålet:
FInns det något sätt i iPhone att backupa "Kamerarullen" automagiskt i molnet?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-10-08 00:46
Ursprungligen av henke12:

Väcker liv i gammal tråd.

Min setup:

* Fotar _ENDAST_ med iPhone. Då och då får jag bilder skickade till mig via Dropbox/Google Drive

* Lite då och då samlar jag in mina bilder och sorterar upp i iPhoto där jag har en preussisk ordning

* Jag kör även backup via min Time machine.

Spörsmålet:
FInns det något sätt i iPhone att backupa "Kamerarullen" automagiskt i molnet?

Backup till iCloud. 5GB gratis.
Google Photos är en superbra tjänst oxå, men de komprimerar (försämrar bilden något).

1
Bevaka tråden