Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UPAD - hur din iPad blir ett anteckningsblock

Tråden skapades och har fått 140 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När nu tråden väcktes till liv igen:)
Jag har provat en till som skulle kunna vara bäst hitills och det är Remarks - om det inte vore för att den är så långsam att den blir oanvändbar enligt mig

Senast redigerat 2012-06-08 10:07

Har man ingen penna, gör man en...

Make an iPad/iPhone/iPod Touch Stylus Pen - YouTube

Eller beställer 10 st bra pennor på DX.com för 7 spänn styck inkl. frakt :-D. Man kan beställa EN också om man vill.

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Har man ingen penna, gör man en...

Make an iPad/iPhone/iPod Touch Stylus Pen - YouTube

Senast redigerat 2012-06-09 11:06

UPAD har nu uppdaterats till version 2.01, med en massa nyheter både funktions- och utseendemässigt. MEN - se till att ha backup innan ni installerar uppdateringen! Det visar sig att version 2.01 raderar allt man har i appen. Blev lite lätt chockad när jag såg att alla mina skolanteckningar var borta. Det var dock inga problem att återställa backupen jag hade och allt är nu tillbaka. Utvecklaren rekommenderar dock inte folk att uppdatera just nu. De har skickat in version 2.02 till Apple och den väntar på att godkännas.

I övrigt - den nya gelpennan är riktigt snygg, tycker jag.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 22:19

Menar du att du återställde din ipad från backup eller hade du en särskild backup för upad? Samma sak hände nämligen min mamma.

Ursprungligen av -David-:

Menar du att du återställde din ipad från backup eller hade du en särskild backup för upad? Samma sak hände nämligen min mamma.

Jag hade en backup i UPAD, det finns en backupfunktion inbyggd. Jag gjorde alltså ingen återställning av själva iPaden.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-09-05 23:06

Ah lysande. Tack!

Och nu finns version 2.02 ute, vilken ska fixa problemet med försvunna dokument.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-09-25 01:16

Uppdaterade till senaste Upad idag (2.02), och blev imponerad av förbättringarna. Det jag uppskattade mest med uppdateringen är att allt i appen går snabbare (det segade lite förut), och att bläcket är mer 'naturtroget' när man skriver för hand.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2013-05-21 01:11

Någon som testat Upad på en mini. Grabben skall börja på universitetet nu och vill helst köra appen på en mini.

Ursprungligen av onnyt:

Någon som testat Upad på en mini. Grabben skall börja på universitetet nu och vill helst köra appen på en mini.

Bör funka alldeles utmärkt.

Ursprungligen av onnyt:

Någon som testat Upad på en mini. Grabben skall börja på universitetet nu och vill helst köra appen på en mini.

Ja det går finfint det.

Alla dessa olika anteckningsprogram verkar väldigt användbara, särskilt för en sån som jag som är van att skissa och anteckna med papper och penna jämt och ständigt.

Men hur funkar det när man vill nå dessa digitala anteckningar från någon annan plats eller burk? Om jag t.ex. vill se/läsa/ändra anteckningarna på min Mac-dator? Eller kan de nås via nåt web-interface när jag sitter på ett internet-café i Australien. Eller kan jag nå anteckningarna från min iPhone? Och så vidare...

Och var sparas anteckningarna? Lokalt i iPaden? Eller i iCloud? Eller Dropbox? Eller vad?

Ursprungligen av erro67:

Alla dessa olika anteckningsprogram verkar väldigt användbara, särskilt för en sån som jag som är van att skissa och anteckna med papper och penna jämt och ständigt.

Men hur funkar det när man vill nå dessa digitala anteckningar från någon annan plats eller burk? Om jag t.ex. vill se/läsa/ändra anteckningarna på min Mac-dator? Eller kan de nås via nåt web-interface när jag sitter på ett internet-café i Australien. Eller kan jag nå anteckningarna från min iPhone? Och så vidare...

Och var sparas anteckningarna? Lokalt i iPaden? Eller i iCloud? Eller Dropbox? Eller vad?

De flesta kan exportera anteckningar till Dropbox, till exempel. Penultimate som jag har synkar mot Evernote, men det är enkelriktad synkning. Du kan inte fila vidare på datorn och dra tillbaka uppdaterade anteckningar till din iPad. Kanske finns det andra alternativ?

Exportering/synkning åt ett håll är ju ett litet steg iallafall. Men det bästa vore förstås om det funkade åt båda håll.

Den ständiga jakten på en enhetlig lösning i dagens IT-samhälle med 73 olika burkar och operativsystem på olika platser i ens liv.....

UPAD klarar inte heller ovanstående förfrågan. Filerna sparas lokalt men kan skickas till datorn via iTunes eller Dropbox.

Microsoft OneNote är det anteckningsprogram jag använder i Windows-världen, och jag gillar det verkligen. Verkar finnas OneNote-appar för iPhone och iPad, men däremot ingenting för Mac-datorer?

Är det dags att köra en nya runda med tanke på Air?

Jag upplever dels att apparna har mognat ganska mycket och känns bättre på att fixa "wristprotection" samt att Air som sådan gör det mer attraktivt att försöka att använda den som en anteckningsbok igen.

Det finns också ett antal nya stylusar som verkar intressants såsom denna (har någon provat?)
http://www.campusstore.se/jot-script--evernot...

Nu är jag riktigt intresserad av att hitta ett bra arbetsflöde som gör att jag skulle ha nytta av detta i jobbet.

Jag har själv precis nu tagit steget in i Apple-världen ordentligt. Skaffat iPad, får en iPhone vilken dag som helst, och har en Macbook.

Har just skaffat Evernote också, och det verkar ju spontant väldigt användbart. Allt man gör synkas och är nåbart via appar i iOS/Android, program till OSX/Windows, eller via en websida från valfri webläsare.

Med Penultimate så kan man rita/skissa/skriva för hand/finger eller med penna. Och synka detta til Evernote. Men som jag fattar är det alltså inte integrerat med Evernote? Det verkar som att Penultimate är ett fristående program, och att det därmed blir en envägs-synk från Penultimate till Evernote? Men det kanske duger?

Nu hi-jackar jag kanske denna UPAD-tråd, nån får väl klaga isåfall.

Nej, för tusan hakar. Även om denna tråd har rubriken Upad så har vi diskuterat olika varianter om hur man använder Ipad som anteckningsbok för handskrivna anteckningar. Det är helt ok (säger jag som vare sig är trådskapare eller moderator?)

Personligen så är jag också intresserad av kopplingen Penultimate och Evernote samt den nya Jot stylusen. Själv kör jag med en vanlig Jotstylus men skulle gärna höra mer om någon har kört Jot Script till någon annan app än Penultimate.

Just nu så är Notes Plus den app som jag provar.

Jag har inte riktigt fattat hur Jot-pennan funkar. Kan den endast användas ihop med Penultimate? Eller kan den ersätta ditt finger rent generellt i alla appar? Både på iPad och iPhone? Funkar den enbart via Bluetooth? Eller funkar den som en vanlig "touch-penna" också?

Bevaka tråden