Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värdet av off-site backup, hösten 2011

Tråden skapades och har fått 318 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

Jag har Yosemite på hushållets MBA. Not impressed. "Överexponerat" GUI och onödigt svårmanövrerat med alla ikoner i sidofältet i samma färg. Dessutom har jag lite smågrejor som kräver Rosetta. Men förr eller senare blir man väl tvungen att uppgradera. Än så länge har det räckt med att jag fått lämna ett åldrande Safari 5.1 till förmån för Chrome.

Djävulen: Google skippar Chrome för 10.6, 10.7 och 10.8: http://chrome.blogspot.se/2015/11/updates-to-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-14 20:26

Som jag har beskrivet i en annan tråd så kraschade den mekaniska disken i min iMac late 2012 för ett par veckor sedan. En lång historia kort så fick jag den servad på Kullander som också stoppade i en Samsung EVO 850 1TB istället för en mekanisk disk.

När jag väl fick tillbaka datorn och installerade OS X igen så blev det aktuellt att läsa tillbaka all min data som jag hade backat med Crashplan. Jag installerade Crashplan-klienten och för att återigen göra en lång historia kort så hittade den inte mitt backup-set i deras moln. En svettig stund senare så lyckades jag få rätt på det men jag hade också en lokal backup, också gjord med Crashplan, och den gick inte att nå. Helt kört. Jag fick helt enkelt påbörja en återläsning av 700 GB data från molnet.

Då upptäckte jag något som gör Crashplan till en direkt dealbreaker. När man väl har haft en hårddisk-krasch eller på annat sätt förlorat all data som man nu måste läsa tillbaka så vill man ju att det ska gå så snabbt som möjligt. Jag tror att de flesta svensson-kunder hos t ex Crashplan och Backblaze sällan tänker så mycket på själva leveransen om olyckan väl är framme utan de skickar upp sin data i molnet och tänker "skönt, nu har jag den backad". Samma var det väl för mig. Deadbreakern hos Crashplan är att de levererar inte högre hastigheter än mellan en och fyra Mbit/s vid en restore. Fattar ni? 1-4 Mbps! Bedrövligt dåligt. De säger också samma sak om man tar kontakt med dem via mail, det är inget fel utan det ska vara så enligt dem. Tänk då tanken att man ska läsa ner 700 GB data...det tar ca tre veckor, dygnet runt, i absolut bästa fall.

De erbjuder också en möjlighet att läsa tillbaka data via web-restore men där har de begränsat mängden data till 500 MB per zip-fil (den datan man väljer ut för restore zippas hos dem och du för en nerladdningslänk). Märkligt nog så maxar jag ut min DSL-förbindelse på 40 Mbit/s när jag kör web-restore men via deras klient så ger de mig endast 1-4 Mbit/s. Då ska man ju också tänka på att man manuellt måste sitta och välja ut filer i om och om och om igen då man max får ladda ner 500MB per fil. Det är en sjuhelsikes massa tid man får lägga ner på att ordna med detta innan man har fått ner sina 700 GB.

Till sist, tack vare all tid jag la på web-restore, så har jag lyckats få ner all data. Nu tittar jag efter en annan, mycket bättre, backup-tjänst. Jag tänkte då spontant på Backblaze, som de flesta brukar säga är den andra stora leverantören.
Jag skapade ett konto där och de skryter ju om att de har en native klient till skillnad från t ex Crashplan som har sin skriven i Java. Klient o klient, säger jag. Det är en pref.pane, inget annat. Jag testade att ladda upp ca 5 GB data för att sedan se hur restore av detta fungerade. Korta svaret - uselt. Först o främst har de tre restore-alternativ som är antingen web-restore, via USB-sticka eller en hårddisk som man får hemskickat. Givetvis kostar de två senare varianterna extra, inget konstigt med det. Då var det web-restore som gällde och när man väl hade valt ut mappen eller mapparna som man skulle återläsa och gick vidare så skulle de först preparera filen innan man får möjligheten att ladda ner den. De säger också att om datan man ska återläsa är större än 1 GB så bör man använda deras "Backblaze Downloader", en fristående liten OS X-klient som tar emot återläsningen man har triggat när den väl är preparerad.

Då jag (kl 16.43) hade triggat återläsningen så fick jag infon att jag skulle få ett mail så snart den var preparerad så jag väntade några minuter, en kvart, en halvtimme...inget mail. Nu, 3,5 timme senare, har jag fortfarande inte fått något mail. Prepareringen av min restöre-fil har faktiskt inte gått längre än 38% enligt siten. Jag hade lite korrespondens med deras support och detta var tydligen fullt normalt. Märk väl, detta är restore av 5 GB data...hur blir det då med 700 GB data? Jisses.

Summa summarum, dessa tjänster vet hur de ska sälja men det är klent med leveransen när de verkligen behövs, dvs när man verkligen behöver återläsa och med det verkligen använda tjänsten man abonnerar på. Självklart förstår jag att det inte kan vara guld o gröna skogar då man är en simpel privatkund, dock trodde jag inte att det skulle vara så uselt.

Någon som har tips på bättre leverantörer? Kanske några svenska?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 00:22
Ursprungligen av zinned:

…När jag väl fick tillbaka datorn och installerade OS X igen så blev det aktuellt att läsa tillbaka all min data som jag hade backat med Crashplan. Jag installerade Crashplan-klienten och för att återigen göra en lång historia kort så hittade den inte mitt backup-set i deras moln. En svettig stund senare så lyckades jag få rätt på det men jag hade också en lokal backup, också gjord med Crashplan, och den gick inte att nå. Helt kört.…

1-4Mbps är inte mycket att hänga i granen, men det är en del av konceptet: som sista utväg. Ska man ha bättre tillgänglighet så är det S3 eller Amazon Glacier.
Lite nyfiken, varför fungerade inte återställning från lokal CP-backupdisk?
Kör CP mot molnet, och CCC lokalt. Olika lösningar just för att inte lägga alla äggen i samma korg. Dessutom ger inte CP möjligheten att återställa på disknivå utan endast på filnivå. Med en lokal CCC backup kan jag tom starta datorn.

Man skulle ju kunna tro att Backblaze "kände" av att du testade deras tjänst, och således snabba på din återställning.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 09:05
Ursprungligen av reboot81:

1-4Mbps är inte mycket att hänga i granen, men det är en del av konceptet: som sista utväg. Ska man ha bättre tillgänglighet så är det S3 eller Amazon Glacier.

Jo, dessa tjänster är nog bättre på detta men skulle kosta ofantligt mycket pengar om man skulle ha mina 700 GB där. Jag vill minnas att det skulle röra sig om ca 600 kr...PER MÅNAD (!).

Ursprungligen av reboot81:

Lite nyfiken, varför fungerade inte återställning från lokal CP-backupdisk?

Det fungerar så att när man har installerat Crashplan-klienten igen efter ominstallation så får man ju logga in det första man gör. När man gör det så känner den av att du har backat tidigare men inte med denna datorn (eller med denna OS-installationen) och då vill den att du gör en "adopt" som då för över alla inställningar etc etc från gamla setupen till denna. Dock ska du INTE göra en adopt innan du har dina filer tillgängliga lokalt för annars blir din tidigare backade data otillgänglig, dvs mina 700 GB data.

När jag då inte har gjort en adopt så finns heller inte, av okänd anledning, mitt lokala backup-set på min NAS tillgängligt. Jag ska fråga vidare mot deras support varför det är så. Hela poängen med att backa lokalt, eller oavsett vart man backar, är ju att man ska kunna läsa tillbaka när datan förloras på klienten. Kan man inte det så finns ju heller ingen poäng i att göra den backupen.

Ursprungligen av reboot81:

Kör CP mot molnet, och CCC lokalt. Olika lösningar just för att inte lägga alla äggen i samma korg. Dessutom ger inte CP möjligheten att återställa på disknivå utan endast på filnivå. Med en lokal CCC backup kan jag tom starta datorn.

Ja, jag har också tänkt köra CCC lokalt. Funderar på att skrota den lokala CP-backupen mot min NAS och köra CCC istället, kan man exkludera filer/mappar i CCC? Det kan bli lite snålt med utrymme på min NAS så jag behöver iaf kunna exkludera .photoslibrary som ligger på 200 GB. Den ligger ju ändå i molnet redan, hos Apple.

Ursprungligen av zinned:

...kan man exkludera filer/mappar i CCC?...

Ja.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 09:17
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja.

Även om man skapar en bootbar CCC-klon?

Ursprungligen av zinned:

Även om man skapar en bootbar CCC-klon?

Det har jag aldrig funderat på.

- Jag har system och program på en partition, och där tar jag en fullständig, bootbar CCC-backup.
- Sen har jag data på en annan partition, och i den CCC-backupen väljer jag bort vissa mappar.

Men spontant så tycker jag väl att det borde gå att välja bort saker även i den bootbara systembackupen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-15 10:53
Ursprungligen av zinned:

Jo, dock är det ju inget hinder...fungerar lika bra för det.

Förutsatt att man inte har vett nog att sky Java som pesten. Maken till säkerhetshål har nog knappt skådats (skulle vara Flash då).

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 11:28
Ursprungligen av tooobe:

Förutsatt att man inte har vett nog att sky Java som pesten. Maken till säkerhetshål har nog knappt skådats (skulle vara Flash då).

OT: Nu blandar du väl ihop Java och Java i webbläsaren väl? Eller tänker du på Javascript?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 11:39
Ursprungligen av tooobe:

Förutsatt att man inte har vett nog att sky Java som pesten. Maken till säkerhetshål har nog knappt skådats (skulle vara Flash då).

Dessutom kan jag ju nu, efter att ha fått uppleva hur den verkligen fungerar vi skarpt läge, revidera mitt uttalande från 2014. Jag tillhörde svensson-skaran som aldrig hade återläst data utan bara backade i tron att allt är safe och kommer kunna återläsas utan problem om det behövs. Det visade ju sig helt felaktigt, nu är man klokare.

Har återställt data från både CrashPlan-molnet och från lokal CrashPlan-server (NAS), båda har funkat utan problem.

Gick förmodligen inte jättesnabbt från molnet, var 2 år sen sist jag behövde göra det därifrån.
Men kan testa om en månad eller så när jag är i Sverige igen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 16:51
Ursprungligen av keptang:

Har återställt data från både CrashPlan-molnet och från lokal CrashPlan-server (NAS), båda har funkat utan problem.

Gick förmodligen inte jättesnabbt från molnet, var 2 år sen sist jag behövde göra det därifrån.
Men kan testa om en månad eller så när jag är i Sverige igen.

Du menar då att scenariot har varit sådant att du har återställt efter att ha installerat om OS X och även då installerat CP-klienten på din nya OS X-installation och därefter, innan du har kört "Adopt" kommit åt ditt backup-set på din NAS?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-15 21:56

Efter ca 8,5 timmar fick jag äntligen mailet från Backblaze om att min restore-fil var redo att laddas ner.

Jag loggade in på mitt konto via browsern och kontrollerade, jo den var klar. Jag startade började med att se hur det gick att ladda ner denna 5,44 GB stora zip-fil via browsern men det gick inget vidare, den ballade ur halvvägs med ett meddelande i stil med att det tog för lång tid. Jag startade då "Backblaze Downloader" och loggade in i appen med mitt konto och då såg det ut så här :

Knappt en sekund senare såg det ut så här:

Backblaze verkar ju också fungera ypperligt. Not.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2016-04-15 22:09

'unexpected special error', snygg formulering, och helt meningslös.. :/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-15 23:45
Ursprungligen av zinned:

…kan man exkludera filer/mappar i CCC? …

Jovars. Låt bara /Library, /System, /bin, /etc, /mach_kernel, /private, /sbin, /tmp, /usr, /var ingå. Vet man vad man gör kan man gå in även i dessa mappar och banta lite, tex ta bort cache, drivrutiner för skrivare, program, hela användarkonton och saker relaterade till program man själv lagt in. Klickade bort lite och fick in en funkande installation på ett USB2-minne, ca 24GB.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2016-04-16 17:07

Som så många andra(tror jag) har jag inte reflekterat över att det går så långsamt med en restore. Men varför är det så långsamt? Skulle det bli betydligt dyrare för dem om hastigheten ökade? I så fall skulle de ju kunna erbjuda en extratjänst där man får betala lite extra för snabb restore.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2016-04-16 19:23
Ursprungligen av xms67:

Som så många andra(tror jag) har jag inte reflekterat över att det går så långsamt med en restore. Men varför är det så långsamt? Skulle det bli betydligt dyrare för dem om hastigheten ökade? I så fall skulle de ju kunna erbjuda en extratjänst där man får betala lite extra för snabb restore.

Tänk att de har en miljon privatkunder. Av dessa kanske en promille gör någon restore samtidigt, vilket då är 1000 personer. Säg att dessa personer sitter på laddar ner sina restores med en hastighet av 10 Mbit/s. Det innebär att leverantören måste sitta med en lina som kan serva minst 10 Gbit/s utåt över internet. Det gör de naturligtvis men den är inte gratis.

Dock håller jag med dig, att kunna leverera mer än 2-3 Mbit/s vid restore kan jag tycka att de borde.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2016-04-27 21:15

Verkar som om större förändringar kommer med nästa version av Crashplan då 4.7 inte kommer vara bakåtkompatibelt. Dvs, om du uppdraderar till 4.7 så kommer du inte kunna göra backuper till datorer som inte kör 4.7.

Tre OS som inte kommer kunna köra 4.7 är

  • Windows Server 2003

  • Mac OS X 10.6 Snow Leopard

  • Linux kernel version 2.6.13 eller tidigare

Läs mer.

Ursprungligen av johan_tanying:

Djävulen: Google skippar Chrome för 10.6, 10.7 och 10.8: http://chrome.blogspot.se/2015/11/updates-to-...

Djävulen x2. Nu stoppar även Crashplan stöd för 10.6.8. Då får man väl bita i det sura äpplet och slutligen gå över till El Cap...

https://support.code42.com/Terms_And_Conditio...

Bevaka tråden