Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS5-uppdatering för ATV2?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 01:13

Det har inte alls pratats om iOS5 för ATV på senaste tiden. Under sommaren och hösten hörde man mycket om AirPlay Mirroring, att man skulle kunna spegla allt från sin iPad2 på TV:n. Detta ska ju funka med 4s också när den väl kommer.

Jag fick känslan av det här var en funktion som skulle komma i iOS5 för ATV, att det krävdes en uppdatering. Redan nu kan man dock på Apples hemsida läsa att det här ska funka. Vilket jag inte får att funka. Längst ner på den sidan står det om hur man kickar igång speglingen:
Apple - iPad 2 - Share what

Jag får upp symbolen och kan välja ATV men inget händer på TV:n. Apparna ändrar t o m format för att passa widescreenformatet på TV:n (vilket tyder på att funktionen faktiskt finns i iOS 4.3.5 för iPad). Videoappar med "egen" AirPlay-symbol som exempel funkar dock. Jag har version 4.3 (2557) i ATV:n och ingen uppdatering finns tillgänglig.

Kommer funktionen först i iOS5 för iPad/iPhone (trots det som står på Apples hemsida) eller är det så att även ATV:n kommer få sig en nödvändig uppdatering (idag typ)?

Någon som hört/läst/vet något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 07:53

AirPlay Mirroring fungerar endast med iOS 5, på iPad och iPhone. Som du ser i länken som du la upp så fungerar det bra om man kör över kabel men det är då ingen "Mirroring". Vad det gäller även en uppdatering för ATV2 så lär det nog komma idag, skulle jag tippa på.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 08:25
Ursprungligen av zinned:

AirPlay Mirroring fungerar endast med iOS 5, på iPad och iPhone. Som du ser i länken som du la upp så fungerar det bra om man kör över kabel men det är då ingen "Mirroring". Vad det gäller även en uppdatering för ATV2 så lär det nog komma idag, skulle jag tippa på.

Om du skrollar längst ner på den sidan så ser du det att det handlar om AirPlay Mirroring (eller se bild).

Det som är ganska uppseendeväckande är att Apple skyltar med en funktion som faktiskt inte verkar funka idag. De brukar ju vara noga med sånt. Var det tänkt att ATV:n skulle "smyguppdateras" tidigare? Men lite för mycket kom i vägen, t ex Steve Jobs död? Som jag skriver verkar funktionen redan finnas i iOS 4.3.5 för iPad men fallerar p g a att ATV inte fattar vad den ska emot.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2011-10-12 07:59

Är det någon på 99 som kört iOS5-betan på ATV och vet hur det funkat där? Ska man köra en uppdate på en gång eller vänta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 09:42

Mirroring ska mig veterligen inte alls fungera på 4.3.5 utan det är en iOS 5-feature.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 10:34
Ursprungligen av zinned:

Mirroring ska mig veterligen inte alls fungera på 4.3.5 utan det är en iOS 5-feature.

Ja, det är väl vad som sagts men det verkar funka fram till ATV:n plus att Apple faktiskt har lagt ut informationen. Det är dock skit samma, ikväll är dessa små problem historia förmodar jag

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 11:25

I rubriken finns ju det ju plats för en hel del funderingar utan att gå OT.

Vad tror ni om framtida ATV-uppdateringar? Vad kommer vi att se?

Om de "bara" kommer att erbjuda AirPlay Mirroring i nästa uppdatering känns det ju mer som version 4.4 än 5.0.

Vad kan 5.0 (och beyond) innehålla? Den går väl inte ut till utvecklare så det är väl ingen som vet något egentligen?

Jag spånar lite kring vad som går att göra men allt är inte så troligt att man vill göra:
- iCloud-integration - t ex Photo Stream, kalender etc
- Mer "content"? Vad det nu skulle vara som man vill se på TV-skärmen. E-böcker vill man väl inte läsa på teven?

- Bluetooh-stöd för tangentbord, pekplatta och mus skulle kunna utöka ATV:s användningsområden, t ex:
-- Safari skulle ju kunna vara möjligt
-- iMessage-support
-- Mail
-- FB och Twitter

- Appar för ATV? Tevetablåer, Play-appar, etc
- Inspelning (och pausmöjlighet) av TV-program skulle väl vara tekniskt möjligt genom att "strömma datan" till en ansluten Mac. Låter dock inte som något Apple är intresserade av.

En ATV3 (med A5-processorn och inbyggd mick i remoten) skulle väl rent prestandamässigt göra det möjligt för Siri.

Jag tror, man skapar sig ju en bild efterhand man skriver, att 5.0 (för ATV2) innehåller AirPlay Mirroring och viss iCloud-integration. Det känns som en applerealistisk uppdatering.

Vad tror ni? Vad hoppas ni på?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-10-12 11:29
Ursprungligen av rk:

- Appar för ATV? Tevetablåer, Play-appar, etc

Detta längtar jag verkligen efter. Airplay funkar helt OK men än så länge är det ju bara SVT som orkat implementera det. (Vilket jag dock är väldigt tacksam för)

  • Medlem
  • 2011-10-12 15:51

iCloud har man sagt ska komma i och med PhotoStream iOS5 även för AppleTV (Apple - iCloud - New photos on all your devices.)

Tror också att det kommer att komma någon form av appar även till ATV, men det lär dröja någon release till. Kul idé med mikrofon i fjärren och Siri, men det lär vi nog inte få se.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 16:10
Ursprungligen av sax:

iCloud har man sagt ska komma i och med PhotoStream iOS5 även för AppleTV (Apple - iCloud - New photos on all your devices.)

Tror också att det kommer att komma någon form av appar även till ATV, men det lär dröja någon release till. Kul idé med mikrofon i fjärren och Siri, men det lär vi nog inte få se.

Ja, du har rätt, kollade runt här nu. PhotoStream kommer till ATV och även musiken i iTunes (de låtar som man köpt eller köper från Music Store). Det lär väl betyda att amerikaner som kan teckna sig för iTunes Match kommer att kunna strömma all sin musik till ATV:n.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 18:56

En uppdatering är släppt! Laddar just nu! Har ingen aning vilket versionsnr det är dock.

  • Medlem
  • 2011-10-12 19:00

Fan. Min uppdatering misslyckades:(

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 19:04
Ursprungligen av Spata:

Fan. Min uppdatering misslyckades:(

Min tankar ner igen!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 19:38

Så det är 4.4. Min nedladdning har fastnat, börjat om och misslyckats ett antal gånger nu.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2011-10-12 20:13

Min funkade på första forsöket, gick rätt så snabbt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-10-12 20:13

iOS 4.4 (3140) blev det. Nyheterna är AirPlay Mirroring, bildström (från iCloud förmodar jag), Wall Street Journal Live och filmtrailers (det har väl funnits förut?).

Och som svar på min egen fråga i första inlägget: Nej, Airplay Mirroring funkar inte från en iPad2 med 4.3.5 även om grejerna finns där. Jag får testa med 5.0 senare. Första ska iPhonen bli klar och sen 10.7.2.

  • Medlem
  • 2011-10-13 08:59

Min uppdatering misslyckades en gång sedan gick det fint. Det som är intressant för mig är Bildström (ta bild med din iPhone (eller lägg till från iPhoto)) och bilden laddas upp i iCloud och ner i din Apple TV. Grundar sig på AppleID. Wall Street Journal live såg bra ut också.

Kändes också allmänt stabilare med Airplay-uppkopplingen men det kan ju bero på att telefonen kör iOS5 också

4.4.2 är ute nu.

1
Bevaka tråden