Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Åfytusanjävlar! Stoppa pressarna!

Tråden skapades och har fått 392 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2011-02-12 21:02

Else-Marie såg konstverk i snön*

Dold text:

---
Länk rättad (eftersom det är startinlägget). /Moderator
---
*Citat:

”För en vecka sedan fick Borås Tidning ett samtal från Else-Marie Appelkvist. Den smutsiga snön som slängts upp i en driva utanför hennes fönster var precis format som en kanin.

– Jag tyckte det var så fint, nästan som en skulptur, säger Else-Marie Appelkvist.

Tipset blev en bildnotis i Borås tidning och på bt.se. Men det dröjde inte länge förrän historien om kaninen spridits på fler ställen än så.

På bloggar, och facebooktwitter har den länkats, med kommentarer om fånig lokaljournalistik. Bloggen En ond plats kallar till exempel notisen ”episkt poänglös”. Men samtidigt gillas den. ”Äntligen en positiv nyhet”, skriver signaturen videocola. Marina Ghersetti, medieforskare på Göteborgs universitet, menar att det är just därför artiklar som snökaninen blir så lästa. De behövs för att lätta upp.

– Lättsamma nyheter som gärna är lite kuriosabetonade har många läsare. Antagligen beror det på att människor behöver ett avbrott i allvaret, säger hon.”

Senast redigerat 2020-12-16 15:46

Någon bör nog ringa psyket, finns säkert en plats över åt Else-Marie.

Kan bara hända i Borås eller?

Nu väntar vi på "Jesus avbildad i en rostat-bröd-skiva" (ser man ett ansikte är det ALLTID Jesus, Aldrig "min granne")
Ser man en figur med kvinnliga drag är det alltid Jungfru Maria (man säger aldrig att det är ju på pricken likt Eva Braun eller Amber Lynn)

Paradolia (eng uttryck) är kul.

En kille har skrivit en hel bok om "ansiktet på mars" som när man flög över det IGEN med lite bättre kameror 20 år senare ungefär.. så var det bara en stenhög...

Tycker att det var en kul iakttagelse av damen. Att hon skulle skicka in på psyket? Nä, knappast. Däremot de som beställde Pinocchio-statyn hit till Borås för några år sen...

Ursprungligen av apple4ever:

Tycker att det var en kul iakttagelse av damen. Att hon skulle skicka in på psyket? Nä, knappast. Däremot de som beställde Pinocchio-statyn hit till Borås för några år sen...

Helt övertygad om att den som beställde det jobbet redan var intagen och ringde från en insmugglad lur....

WTF Else-Marie!!! « Mon ami Mió

Citat:

PS: En gång kissade jag i snön och det såg ut som Jesus. Jag funderar på att göra det igen, ta kort och sända in bilden till Borås-tidningen. Det borde innebära löpsedeln om jag inte tar fel.

Det händer saker i Borås, helt klart.

Jag tycker att man kan glädjas åt att man ibland kan se något fint i all smuts. Det är inget som man behöver göra narr av.

  • Medlem
  • 2011-02-13 00:39

Det var inte Else-Marie jag tyckte var lustig, utan Borås Tidning.
Det är kul när "vanligt folk" kommer fram i medierna, men när man med ganska mycket vilja ser ett konstverk när man "tittade på snön ur en speciell vinkel" kanske redaktionen skulle fundera på om man verkligen behövde fylla just den här sidan med något just den dagen...

  • Medlem
  • 2011-02-13 03:19
Ursprungligen av Baron:

Det var inte Else-Marie jag tyckte var lustig, utan Borås Tidning.
Det är kul när "vanligt folk" kommer fram i medierna, men när man med ganska mycket vilja ser ett konstverk när man "tittade på snön ur en speciell vinkel" kanske redaktionen skulle fundera på om man verkligen behövde fylla just den här sidan med något just den dagen...

Exakt min tanke, är det någon som skall till psyket så är det BT-reportern. Nyhetstorka måntro?!

Trevligt med glada människor.

Men lokaltidningar är inte värda pappret de trycks på!! Norrtälje Tidning är så otroligt dålig att...

hm, vet inte...

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2011-02-13 07:58

Fast Baron, jag tror att lokaltidningar behöver mer reportage och artiklar på gräsrotsnivå för att överleva. Själv är jag kräkless på att bara bli matad med nyhetsbyrånyheter och snutrapporter i landsortspressen. Värst är det i deras websidor, tro dom att man bara läser en sida eller? Går jag in på vk.se tex så vill jag ha lokala nyheter inte det jag ser på BBC eller SVT.

Ursprungligen av MatsOlov:

Fast Baron, jag tror att lokaltidningar behöver mer reportage och artiklar på gräsrotsnivå för att överleva. Själv är jag kräkless på att bara bli matad med nyhetsbyrånyheter och snutrapporter i landsortspressen. Värst är det i deras websidor, tro dom att man bara läser en sida eller? Går jag in på vk.se tex så vill jag ha lokala nyheter inte det jag ser på BBC eller SVT.

Jag håller med dig, men visst hade de kunnat tänka till lite mer kring om det borde publiceras.

  • Medlem
  • 2011-02-13 23:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Fast Baron, jag tror att lokaltidningar behöver mer reportage och artiklar på gräsrotsnivå för att överleva. Själv är jag kräkless på att bara bli matad med nyhetsbyrånyheter och snutrapporter i landsortspressen. Värst är det i deras websidor, tro dom att man bara läser en sida eller? Går jag in på vk.se tex så vill jag ha lokala nyheter inte det jag ser på BBC eller SVT.

Jag håller också med (som RR). Men nånstans måste väl även tidnibnar med väldigt lokal bevakning dra gränsen... Jag har några fina skärmdumpar i datorn jag ska posta här senare.

Här har ni en grym hemsida Dagens Lokaltidningsbesvikelse

  • Medlem
  • Skövde
  • 2011-02-13 16:35
Ursprungligen av jurassic579:

Här har ni en grym hemsida Dagens Lokaltidningsbesvikelse

Haha, tackar för länken. Den förgyllde min dag.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-13 09:58

Jag bor i Borås, det är staden där det händer

Jag får hålla med MatsOlov, visst är det bra när lokaltidningen skriver om saker som händer utanför dörren. Men det får gärna vara lite mer aktualitet än att snön håller på att smälta till roliga former och mönster (kan även nämnas att det någon dag senare var en liten artikel om någon som skärt upp en bit ost, som de tyckte liknande konstverket Skriet. För min del liknade det mer masken från Scream >_>).

  • Medlem
  • 2011-02-13 15:45

En släkting till mig kallade sin lokaltidning för "propellern". När jag frågade varför svarade han ironiskt: "Den har bara tre blad." Säger lite om hur mycket det händer i Nynäshamn.

haha kan inte sluta skratta åt alla länkar, spelar nog ingen större roll vart man bor någonstans! Same shit different place;)

  • Medlem
  • 2011-02-15 12:56

Här är en kioskvältare...

  • Medlem
  • 2011-02-15 12:57

Och här är en till.

Ursprungligen av Baron:

Och här är en till.
[ATTACH="CONFIG"]28514[/ATTACH]

Haha! ..och det har mannen inte gjort!;)

Ursprungligen av Baron:

Och här är en till.
[ATTACH="CONFIG"]28514[/ATTACH]

Bedrägeri med Microsoftlotteri"

Är inte det vad de kallar Windows ?!...

Den här är också fin. Den här försvann dock inte långt efter att den kom upp.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-02-15 23:54
Ursprungligen av Marcus K:

Den här är också fin. Den här försvann dock inte långt efter att den kom upp.

Den var bäst
Go Emma, go!

  • Medlem
  • 2011-02-17 12:27

Den var kul, men inte riktigt ett utslag av generös nyhetsvärdering.
Den här var värre. Det är svårt att dra in pappersupplagan...

Senast redigerat 2011-02-17 12:58
  • Medlem
  • Hillared
  • 2011-02-17 12:28
Ursprungligen av Baron:

Den var kul, men inte riktigt ett utslag av generös nyhetsvärdering.
Den här var värre. Det är svårt att dra in pappersupplagan...[ATTACH="CONFIG"]28543[/ATTACH]

Intressant, inte visste jag att AdBlock även fanns till papperstidningen

Kom just på o tänka på den här tråden

Höglandsnytt

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2011-12-05 14:31
Ursprungligen av Engalunda:

Kom just på o tänka på den här tråden

Höglandsnytt

Dessutom är det ju inte en röd Volvo utan en röd VW Passat av sent 90-talssnitt

  • Avstängd
  • 2011-12-13 11:17

Fick ett erbjudande från PayPal idag... 20% på BabyShop.se... hoppas verkligen inte att PayPal vet något som jag inte vet

  • Avstängd
  • 2011-12-13 11:25
Bevaka tråden