Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mus till iPad?

Tråden skapades och har fått 78 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Samuel K:

Just som jag trodde den här diskussionen inte kunde bli roligare skulle du toppa den, tack för ett välbehövligt skratt

Alltid ett nöje att göra folk glada...

Faktum är att alla har väldigt olika behov, beteendemönster och intresse av datorer. Jag har länge avskedat både iPhone och Twitter som något jag aldrig skulle kunna tänka ha något behov/intresse av, fast nu skulle jag aldrig klara av mitt "jobb" inom hockeyn utan den kombinationen.

Jag köpte iPaden för jag såg en massa olika möjligheter, fast det har visat sej inte riktigt vara min grej, men när jag funderar över att sälja den så går det inte, trots att jag ska köpa en MacBook Air 11". iPaden passar in i en nisch som inte fanns, eller ?!

Jo! Nischen har alltid funnits (laptop på bussen, försöka titta på någon video på iPhonen, läsa tidningen online i soffan) grejen var bara den att vi inte visste att det fanns ett produktsegment som skulle lösa alla dessa behov, men det gjorde Apple (som vanligt).

Att sitta och säga att iPaden är löjlig för att den inte har en mus (eller kan ha en) är lika idiotiskt som de WordPerfect användarna i M$-DOS som skrattade åt Apple Lisa/Mac datorerna som hade möss. "Vad ska man med en mus till, man har ju F-tangenter".

Ok, alla kanske inte behövde en mus, men jävligt roligt att försöka rita/måla med bara tangenter...

Faktum är att det har aldrig varit så bra som det är idag gällande urval av datorer. Inte bara storlekar på laptops eller typer av desktops, utan även helt andra typer av datorer som bygger på helt nya tankar, långt utanför lådan.

Jag vill kunna få en fungerande mus på min iPad så att jag kan köra ADB keyboard/mus när jag stoppat in den i en gammal Mac Classic case... Men det nöjet vara i 10 minuter.

Att seriöst säga att man vill ha en mus på en iPad måste nog vara en av de mest bakåtsträvande sakerna jag hört på väldigt länge!

  • Avstängd
  • 2010-12-19 21:03

Var inte Mac en gång tänkt att vara en mus-orienterad dator där tangentborded snarare var ett komplement till musen?
Efter dryga två år med Mac vet jag att jag är tvungen att använda mus + tangentbordet mycket oftare än med Windows, inget större fel med det, man lär om ganska snabbt men iaf.

Mus till iPad? Kanske inte i vanliga fall, men ihop med tangentbords-stället vore det väl en självklarhet imho och mycket mer praktiskt än att behöva upp och fibbla med fingrarna på skärmen och riskera välta det hela, och sen blir ju fingerställningen lite knepig om man inte har fingertopparna växande över naglarna, kanske bara för nagelbitare då

Ps stavnings-kontrollen ville att nagelbitare skulle stavas "nagelbitar e"

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-19 21:57

Jag kan ge uppbackning med att tanken på en mus inte är speciellt långt borta när man kör iPad med tangentbord, touch är inte ergonomiskt i upprätt läge. Har använt en sådan setup en del tillsammans med Writer från Information Architects för ökad fokus för skrivande.

  • Avstängd
  • 2010-12-19 22:05
Ursprungligen av peterja:

Jag kan ge uppbackning med att tanken på en mus inte är speciellt långt borta när man kör iPad med tangentbord, touch är inte ergonomiskt i upprätt läge. Har använt en sådan setup en del tillsammans med Writer från Information Architects för ökad fokus för skrivande.

Japp, Writer har ju dom där extra tangenterna man saknar annars när man skriver lite längre texter.

iPad med tangentbord, utan mus påminner om...

M$-DOS

  • Avstängd
  • 2010-12-20 09:59
Ursprungligen av LCR:

iPad med tangentbord, utan mus påminner om...

M$-DOS

Haha, ungefär så ja.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-12-20 13:40
Ursprungligen av ballo:

Jag har hört att Apples trådlösa bluetoothtangentbord fungerar med iPad. Nu undrar jag i fall deras trådlösa mus (eller annan mus) eller trackpad fungerar med iPad? Finns det någon som provat?

Heter du Ove? Har du köpt en data som inte är en data?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 18:45
Ursprungligen av Pilen:

Heter du Ove? Har du köpt en data som inte är en data?

Nej, jag heter som väl är inte Ove, och jag har inte köpt en data som inte är en data. Det lär dröja innan jag köper en dylik pryl. Jag är nöjd med min MBP. Jag skulle kunna tänka mig en MBA 11" men behöver ingen just nu. Anledninen till att jag startade den här tråden var helt enket för att utröna i fall iPad var mer än en sak för förströelse och tidsfördriv. Att den är helt är värdelös när det gäller kreativt skapande är uppenbart.

Dock finns set en sak som är positivt med iPad och netbooks är att de inte innehåller en massa onödigt som folk inte behöver. De flesta datorer har mer prestanda än vad folk i allmänhet behöver, inlusive undertecknad. Tyvärr så är många netbooks och surfplattor lika dyra som "riktiga" datorer, vilket jag tycker är synd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-12-20 18:59
Citat:

Anledninen till att jag startade den här tråden var helt enket för att utröna i fall iPad var mer än en sak för förströelse och tidsfördriv. Att den är helt är värdelös när det gäller kreativt skapande är uppenbart.

På samma sätt som varenda verktyg i mitt Bacho-verktygsset är rätt dåligt att spika med. Du dömer alltså ut den här prylen för att den inte går att skapa något vettigt på. Okej, det kanske jag köper (har ingen Ipad själv - det blir nog ingen av innevarande generation heller). Men den är ju likväl bara värdelös om förströelse och tidsfördriv är värdelöst - så är det ju ingalunda! När jag behöver spika letar jag fram hammaren, när jag skruvar tar jag upp Bacho-settet. Jag tror att du faktiskt har missuppfattat vad Ipaden är till för.

Och vad har detta med din önskan att använda mus på pekplatta att göra? Se den som en kul leksak. Muslös.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 19:40
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Och vad har detta med din önskan att använda mus på pekplatta att göra? Se den som en kul leksak. Muslös.

Huvet på spiken! Ipad är en muslös leksak, och som sådan accepterar jag den, och jag rackar inte ner på dom dom köper den. Min MBP används till 90 % som kul leksak, men i bland behöver jag den till annat än lek. Då är riktigt tangentbord, mus 250 gb hårddisk dubbla grafikkretsar och USB-potrar guld värt. Jag behöver liksom inte en pryl till, enbart för lek och förströelse. Visserligen är iPaden otroligt smidig att ta med sig. Dess mobilitet är överlägsen min 15" MBP, men den saknar ju de där sista 10 procenten som jag uppskattar. Att den går att manövrera med händerna är iofs ganska smidigt när man väl fått grepp på det hela. Men på det stora hela är det inget för mig. Som jag skrev innan kan jag tänka mig en MBA, men det får var så länge. Min MBP har inte tjänat ut än.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-20 20:17
Ursprungligen av ballo:

Huvet på spiken! Ipad är en muslös leksak, och som sådan accepterar jag den, och jag rackar inte ner på dom dom köper den. Min MBP används till 90 % som kul leksak, men i bland behöver jag den till annat än lek. Då är riktigt tangentbord, mus 250 gb hårddisk dubbla grafikkretsar och USB-potrar guld värt. Jag behöver liksom inte en pryl till, enbart för lek och förströelse. Visserligen är iPaden otroligt smidig att ta med sig. Dess mobilitet är överlägsen min 15" MBP, men den saknar ju de där sista 10 procenten som jag uppskattar. Att den går att manövrera med händerna är iofs ganska smidigt när man väl fått grepp på det hela. Men på det stora hela är det inget för mig. Som jag skrev innan kan jag tänka mig en MBA, men det får var så länge. Min MBP har inte tjänat ut än.

Okej grattis då.

Tråden handlar om man kan använda en mus till iPad och nu är den omvandlad till att du inte behöver en iPad.

Själv kör jag en Macbook Pro 17" + Cinema LED 27". Samt en Macbook AIR 11" som surfdator och släpa med mig dator när jag inte orkar ta med min 17". Har en iPhone 4 som jag ringer på samt en iPad som jag aldrig skulle vilja byta bort. Älskar läsa morgontidningen på den. Surfa vid soffan mellan reklamen utan att behöva plocka upp en hel dator. För mig är iPaden ett otroligt bra redskap både i hemmet och på arbetet.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-20 20:35
Ursprungligen av 20hz:

Okej grattis då.

Tråden handlar om man kan använda en mus till iPad och nu är den omvandlad till att du inte behöver en iPad.

Helt riktigt. Jag behöver ingen iPad. Jag har fått svar på min fråga, vilket var syftet med att skapa denna tråd.

Ursprungligen av 20hz:

För mig är iPaden ett otroligt bra redskap både i hemmet och på arbetet.

Roligt att du tycker om den. Jag kan dock leva utan en iPad.

Härmed förklarar jag diskussionen avslutad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-20 21:12
Ursprungligen av ballo:

Helt riktigt. Jag behöver ingen iPad. Jag har fått svar på min fråga, vilket var syftet med att skapa denna tråd.

Roligt att du tycker om den. Jag kan dock leva utan en iPad.

Härmed förklarar jag diskussionen avslutad.

Tack

Linux är bra, det enda OSet jag kör hemma förutom osx på min macbook pro. Och ja, jag har en ipad, android mobil osv...

Dom som inte är insatta i alla system tycker jag inte borde slänga ur sig kommentarer om vilka plattformar som är bra/dåliga.

och nej, MUS ska man INTE ha på ipad!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 07:52
Ursprungligen av =JoNaZ=:

och nej, MUS ska man INTE ha på ipad!

Håller med, men måste samtidigt försvara trådskaparen (syftar nu på originalfrågan) - naturligtvis bör möjligheterna att göra annorlunda med prylar och tänka utanför lådan undersökas. Om ingen någonsin gjorde det skulle ju inget utvecklas, allt skulle vara som det var från början. Hur kul är det då? Därmed givetvis inte sagt att jag menar att man ska använda en sax för att åka till jobbet på, men lite lagom balanserad open-mindness skadar inte...

Ursprungligen av macce:

Håller med, men måste samtidigt försvara trådskaparen (syftar nu på originalfrågan) - naturligtvis bör möjligheterna att göra annorlunda med prylar och tänka utanför lådan undersökas. Om ingen någonsin gjorde det skulle ju inget utvecklas, allt skulle vara som det var från början. Hur kul är det då? Därmed givetvis inte sagt att jag menar att man ska använda en sax för att åka till jobbet på, men lite lagom balanserad open-mindness skadar inte...

Här (ipad) är det ju liksom redan tänkt utanför lådan, verkar dumt att tänka tillbaka in igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 08:29
Ursprungligen av kristinadanielsson:

Här (ipad) är det ju liksom redan tänkt utanför lådan, verkar dumt att tänka tillbaka in igen.

Haha, du har en poäng där. Jag väljer dock att se det som att iPaden är en ny låda att tänka utanför och förbättra.

Även om en traditionell mus kanske just för tillfället inte är det mest användbara på en iPad, kanske trackpaden på en ansluten Magic Mouse kunde fungera som styrplatta, så man kunde använda paddans skärm stående och visa saker för åskådare utan att ha fingrarna ivägen... eller nåt, vad vet jag? Tycker bara att det är trångsynt att rata idéer för att "det inte ska vara så".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-12-21 07:08

Vi borde ha en "gilla" knapp på 99mac

Väldigt många som har svårt att tänka utanför lådan här ... Jag använder min iPad som gud och Jobs tänkt, och den är givetvis jättebra på det. men ibland sitter jag hemma och pular, och då vore det ganska smidigt med en mus. Annars ska jag ha en laptop *också* då eller? När det enda jag behöver är en mus till min iPad. Det *utökar* ju bara iPadens repertoar. Man kan *fortfarande* använda den som en iPad när man inte har tangentbord och mus med sig för att man vill färdas lätt. AStt säga att det är korkat att vilja ha en mus till en iPad är som att säga att det är korkat att ha en 24"-skärm och ett externt tagentbord hemma till sin laptop. Duh ...

Ursprungligen av Hasdrubal:

Väldigt många som har svårt att tänka utanför lådan här ... Jag använder min iPad som gud och Jobs tänkt, och den är givetvis jättebra på det. men ibland sitter jag hemma och pular, och då vore det ganska smidigt med en mus. Annars ska jag ha en laptop *också* då eller? När det enda jag behöver är en mus till min iPad. Det *utökar* ju bara iPadens repertoar. Man kan *fortfarande* använda den som en iPad när man inte har tangentbord och mus med sig för att man vill färdas lätt. AStt säga att det är korkat att vilja ha en mus till en iPad är som att säga att det är korkat att ha en 24"-skärm och ett externt tagentbord hemma till sin laptop. Duh ...

Va, igen?

Ok, bara för att jag har en massa ledig tid att lägga på såna här evigt återkommande förbannelser: Då och då dyker det upp folk som vill ha bara en liten, liten finess som passar just ens egna syften, och som bara inte kan förstå varför Apple gör produkter som inte kan anpassas till deras specifika önskemål. Vad det gäller är egentligen egalt, det kan vara allt från att OS X ska fås att bete sig som någon obskyr Unix-fönsterhanterare från 80-talet, MacBook Air förses med en 68-pinnars parallellport eller att iMac ska mala kaffe och anrika uran, helst samtidigt - eller något annat esoteriskt som självklart också utökar produktens repertoar. Dock på bekostnad av att majoriteten skulle få en produkt som, utan fördel för dem, antingen blir dyrare, fetare, slöare eller på annat sätt sämre. Det är inte att tänka utanför lådan, det är att trycka ner saker i fel låda och stampa på dem tills de passar.

Apple fungerar helt enkelt inte så. De gör produkter som fungerar som de själva vill, och gör det bra. Det gäller särskilt iPad, som i princip går ut på att göra några saker extremt bra just på bekostnad av att en del annat faktiskt inte går att göra alls. I mina öron låter det som att du efterfrågar är en annan sorts produkt, som kan fås att göra i princip vad som helst, men du kom ju själv fram till vad det i så fall skulle vara. Kanske en idé att byta iPaden mot en Air, helt enkelt?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2011-07-26 09:22

Inte för att gräva i era strider, mrn tex android stödjer mus som också är anpassat för touch.
Och visst finns det kanske folk som har behov av externt tangentbord och ev mus ibland om man tex vil, skriva längre texter men inte behöver en datoe generellt. Varför ska man då köpa en air för 10000 när man i praktiken har den funktionaliteten redan...

Förstår dock inte varför man behöver en mus för att skriva längre texter. Tangentbord kan du ju redan ansluta till iOS.

Jag håller med till 100% att koppla en mus till en "platta" är att totalt missuppfatta idén, och att Android gjort detta möjligt visar bara på hur korkade de uppfattar sina potentiella köpare.

Men jag måste också tillägga att jag är en eternal customiser och älskar inget annat än att få saker att göra sånt de inte är designade för, ofta "bara för att", och mus till en iPad är ett bra exempel på detta, men skulle jag använda den?! Nej.

Såg en video med en iPad i en Mac Classic "holk" och tangentbord och mus. Right up my street, men totalt oanvändbart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-07-26 19:13

Jag tycker det här är bland de roligaste trådarna någonsin. Det är i nivå med den där (ironiska?) tråden på Apples supportforum när en användare inte förstår hur man ska stoppa in en cd-skiva i iPad 2.

https://discussions.apple.com/thread/3002880?start=0&tstart=0

Ursprungligen av ibish:

Jag tycker det här är bland de roligaste trådarna någonsin. Det är i nivå med den där (ironiska?) tråden på Apples supportforum när en användare inte förstår hur man ska stoppa in en cd-skiva i iPad 2.

https://discussions.apple.com/thread/3002880?start=0&tstart=0

Det här är stor humor i samma anda:

Not Always Right | Funny & Stupid Customer Quotes

  • Medlem
  • Malmö
  • 2011-08-03 17:40

Satan vad ni sågar killen, han ställde en vettig fråga och fick svar (faktiskt i det första svaret......). Sen att diskussionen går bananas om något helt annat är ju trist, syftar på bägge parter! Klart man kan ifrågasätta, även om det är "gud" som ifrågasätts. Får lite fundamentalist-vibbar!

Ipad är jättebra/dålig beroende på den ska användas till. Spika är den högst sannolikt dålig på, på att surfa är den desto bättre.

Håller helt med jackoh. Det är uppenbart att man inte får ha åsikter som avviker från de rättrognas, de som vet hur en iPad ska användas (av alla). Ska man själv ha åsikter om hur man vill använda sina grejer utan att bli totalsågad så ska man tydligen köpa en annan platta (vilket ju är lite synd, eftersom jag på det hela taget trivs fantastiskt bra med min iPad). Konformism är det som gäller. Aningen trist måste jag säga ...

Själv är jag ganska road över hur folk tolkar mothugg på åsikter de offentligt ventilerar som en direkt kränkning av ens egen person. Jag har inte sågat hasdrubal, jag har sågat hans inlägg. Det här är ett forum, för tusan gubbar!

Min fundamentalistiska åsikt är som följer: Det är fullt rimligt att modda sina saker för att få dem att göra något annat än tillverkaren tänkt. Däremot är det i bästa fall poänglöst att gång efter annan älta varför Apple väljer att utforma sina produkter för det användningssätt de själva vill ha. De har valt den vägen och lär inte byta uppfattning för att någon sitter på ett nätforum och kverulerar - däremot säger de ju själva att de kommer att ändra sig ifall deras grejer slutar sälja.

Jag har alltså inget emot att någon t.ex. jailbreakar sin iPad för att få en muspekare, men ibland undrar jag i mitt stilla sinne vilken sten man bott under senaste årtiondet om man väntar sig att en Apple-produkt direkt ur lådan ska tillgodose vartenda ett av ens egna specialbehov. Har man de förväntningarna ska man köpa något annat, helt enkelt.

Ursprungligen av ballo:

En sak som bekymmrar mig med dessa produkter är att Apple mer liknar ett nytt monopol då utvecklarna inte får sprida sina program fritt, utan är hänvisade till olika "Appstores" där Apple fritt kan censurera bort sådant som inte passar dom vilket redan sker. Att jag valde Mac en gång i tiden berodde på att jag ville bort från monopolet MS. Snart dags att migrera till en annan plattform.

Troligtvis det bästa jag läst på ett forum sen 2009.
Otroligt tänkvärt

Bevaka tråden