Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Värde iPad 1st gen när 2nd gen lanseras?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går som så många andra i tankar kring ett iPad köp eller inte. Hur mycket tror ni värdet kommer vara på dagens iPad när nästa version släpps?

Personligen tror jag att en (välvårdad) iPad 3g 32 gb kommer att ha ett andrahandsvärde om ca 3 500 kr när nästa version kommit. Den relativt stora värdeminskningen (den då nästan -50% procent anser jag vara stor då det dels handlar om en Appleprodukt, som normalt betingar ett förhållandevis högt andrahandsvärde, dels kanske är så pass nyköpt som ca 6 mån) tror jag kommer bero på att 1) grundmodellen av nästa iPad bör ha 32 gb och kanske till och med 3G 2) det finns många iPads i omlopp och en stor andel av dessa är köpta av sådana som kommer vilja uppgradera till nästa version nä den kommer.

Vad tror ni?

Avslutningsvis kan jag säga att jag älskar iPaden (haft en hemma i några dagar), men jag ser helt enkelt att jag måste uppgradera till nästa version snarast då denna första generation har för dålig prestanda för att jag ska finna upplevelsen riktigt behaglig. Exempelvis sidor som prisjakt.se är helt värdelösa att använda. Och att denna uppgradering kommer att kosta står ju utom tvivel, frågan är bara hur mycket och om det är värt det

Det är bara att köpa, kommer alltid något bättre. Din gissning på second hand priset är nog ganska rimligt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 00:09

Jag tror nog att andrahandsvärdet kommer fortsätta vara ganska högt. Det finns helt korrekt många iPads i omlopp men då den säljs på bred front i Sverige nu så är det inte en begränsad, nischat intresserad skara som köper den utan det är nästan vem som helst. Känner ni igen det? Just det...iPhone. Andrahandsvärdet på iPhone är fortfarande högt, även om det finns massvis i omlopp. Vad det gäller just iPad så tror jag att det kommer finnas många potentiella köpare i andra hand då många vill ha den men inte vill lägga så mycket pengar som nypriset kräver. Då köper de gärna en begagnad i fint skick för 4500 kr istället för 6700 kr. Något rabatterat pris på Gen1 i butikerna när Gen2 har lanserats lär vi inte få se, då de inte har några marginaler.

Så, nej...jag tror att efter release av Gen2 kan värdet på en begagnad Gen1 ligga på ca 30% under nypris...dvs ca 4700 kr.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-12-07 00:39

Man kan tänka sig att många kommer köpa den nu till jul och sedan snart inse att de inte har stort behov den som de trodde. Detta kan påverka vad den får för begagnat värde, även om det inte kommer en ny modell omedelbart. Med iPhone är det lite en annan sak. Det är en smartphone rätt och slätt och har ett mera förutsägbart användningsområde.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-12-07 12:21

Samtidigt är det ju ett helt nytt segment av produkter som iPad nu har skapat, ett som inte direkt har funnits tidigare. Jag tror nog vi kommer se en liknande effekt av synen på produkterna, lite som smartphones.

1
Bevaka tråden