Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varannan pixelkolumn har slocknat - döda pixlar?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-04 23:22

Plötsligt täcktes skärmen av ett halvtransparent rött lager. Allt belv färgat med en röd/rosa ton. Startade om datorn och färgtonen vår borta men varannan kolumn med pixlar hade slocknat. Omstarthjälper inte.

Skärmdumpar ser riktiga ut när jag visar dem på annan enhet men på datorn (MacBook Pro) saknas alltså varannan kolumn.
Någon här som varit med om eller hört något om liknande?
Är det grafikkortet eller skärmen som strular?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-05 07:53

Låter mer som det är grafikkortet. Hur står datorn? Varmt? Vilken modell av Macbooken? Därför jag frågar är därför Apple har haft problem med vissa grafikmodeller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-05 09:20

Tack för svar.
Det varierar hur den står, men oftast på ett hårt underlag som ett bord eller annan möbel. Sen händer det såklart att man sitter med den i knät eller i sängen och då blir den ju väldigt varm.
Det är en MacBook Pro från januari 2008. Kan kolla efter mer specifika data. Vad är intressant?

Om den är från 2008 så är det stor risk att din dator är drabbad av det här kända problemet med grafikkortet:
MacBook Pro: Förvrängd bild eller ingen bild alls

Om din dator passar in på den beskrivningen, så hänvisar vi till en befintlig tråd i ämnet:
http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu.html

Bekräfta gärna exakt vilken datormodell du har.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-06 09:36

Här är skärmdumpar med information om datorn.
Glädjande nog fungerar allt som det ska igen, helt utan åtgärd. Lite läskigt är det ju för man vet aldrig om/när det dyker upp igen. Men om det är så att modellen kan dras med problem får jag väl lämna in den om det skulle komma tillbaka.

Eftersom vi nu har konstaterat att det är den modell som har kända grafikproblem, så hänvisar vi till befintlig tråd i ämnet. (se länk i tidigare inlägg)

Stänger här.

/Mod

1
Bevaka tråden