Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blu Ray i G5a

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-21 20:32

Tryckte i en Blu Ray brännare i min gamla G5a idag .
Trodde aldrig det skulle funka.
Men hör och häpna det funka klockrent.
Så den får stå kvar ett tag till bränner Blu Ray 10x LG.
Så räkna inte ut era gamla G5or.
JME Data har brännare för 1200 rena klippet:cool:

BD

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-21 21:35

Blu-ray brännare har väl alltid funkat? Problemet har väl varit att skivorna inte fungerar på andra datorer eller set-tops

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-21 22:22

.

Går bra att titta på Blu Ray filmer också så länge man har en HDCP klar bildskär eller tv.
Men som dom flesta vet så har ju inte Apple några HDCP klara skärmar och dom kommer inte tillverka några i heller efter vad jag luskat fram på div forum.
Så ska du kolla på Blu Ray så kan du kasta ut din Apple skärm och köpa en som är
HDCP klar för en femte del av vad en Apple skärm kostar.

BD:cool:

Det går väl ändå inte att se på Blu-Rayfilmer från din Mac? Eller vilket program hade du tänkt använda för att spela upp filmerna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-21 22:42

.

VLC samma som jag använder på min mac mini.:cool:

BD

Direkt från skiva?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 03:23

.

Japp om du använder en HDCP klar skärm eller tv.
Jag brukar använda min platt tv.Den ena har haft HDCP sen 2005.
Och nu är det 2011 och Apple har det inte på sina skärmar skandal
Ska du kolla på en Apple skärm så får du rippa bort copy skyddet först.
Använd Mac Blurayripper Pro.

BD:cool:

Ursprungligen av bodahl:

Japp om du använder en HDCP klar skärm eller tv.
Jag brukar använda min platt tv.Den ena har haft HDCP sen 2005.
Och nu är det 2011 och Apple har det inte på sina skärmar skandal
Ska du kolla på en Apple skärm så får du rippa bort copy skyddet först.
Använd Mac Blurayripper Pro.

BD:cool:

Vänta här nu, inte kan du spela upp en Blu-Ray film i Mac OS X i VLC bara för att du kopplar den till en HDCP-skärm!? Möjligtvis om du bootar upp i Windows.

I så fall skulle det vara genom programmet Mac Blurayripper Pro men är det ett seriöst program som fungerar? Det är svårt att finna någon seriös info om programmet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 18:02

.

När jag kopplar min Mac Mini eller Mac Pro till min HDCP klara tv så kan jag titta på Blu Ray.
Däremot så är det helt omöjligt i både Windows och Snow Lepord med en Apple skärm
för den är inte HDCP klar.

B.D:cool:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 18:07

.

Ursprungligen av bodahl:

När jag kopplar min Mac Mini eller Mac Pro till min HDCP klara tv så kan jag titta på Blu Ray.
Däremot så är det helt omöjligt i både Windows och Snow Lepord med en Apple skärm
för den är inte HDCP klar.

B.D:cool:

Du kan kolla i Mac Mini där har jag lagt upp klipp när jag kör Blu Ray material.:cool:
Finns i kan man ha 8GB minne i Mac Mini:cool:

B.D

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-22 18:39

Och nu pratar du alltså om Blu-ray skivor med film köpta i butik?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 18:53

Blu Ray

Japp köpta och hyrfilmer.Vill du sen behålla filmerna så finns det uppsjö av Blu Ray rippers för Mac.
Du kolla i Mac Mini där har jag lagt upp klipp på Blu Ray filmen Franklyn.
Och då har jag kört med en Mac Mini 2x2.53GHz 8GB minne men det funka lika bra med min 2x2.26Ghz med 6Gb minne.Ville bara testa och se om det funka i den också.
Så nu sitter Blu Ray driven i 2x2.53Ghz och det funkar perfekt så länge du har en HDCP klar skärm eller TV.Gäller Windows också.
Och vad jag vet så är alla tv som säljs idag HDCP komplativa så Mac Minin är ju helt klart den ultimata Multimedia datorn enligt mitt tycke.

BD:cool:

Wow, det är svårt att tro att du kan köra spela upp Blu-Ray skivor direkt i din Mac (utrustad med Blu-Ray) i Mac OS X miljön. I så fall är det helt fantastiskt!

Skulle gärna se en video demostration!

Ursprungligen av The Real Viking:

Skulle gärna se en video demostration!

Det vill jag också se!:)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 23:19

.

Du kan kolla i Mac Mini där ligger en uppspelning av Franklyn 1080p.

BD

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-22 23:34

Filmer

Här har ni.

Booooossssseeeeeee:cool:

Ursprungligen av bodahl:

Här har ni.

Booooossssseeeeeee:cool:

Här har vi vad? Blu-Ray-rippar i 720p.... som skänker nada glädje till oss som bara vill stoppa i en film och köra

Att det finns rippers har mycket lite att göra med om det går att spela upp köpta/hyrda filmer direkt ifrån skivor för det går inte vad du än har för skärm och det är med andra "tekniska" termer att göra med än om skärmen har HDCP eller inte...

På något sätt måste skivan avkrypteras och detta stöder inte Mac OS X för Apple vägrar implementera nödvändiga rutiner i kärnan och det har inget med HDCP att göra som är ett kopieringskydd som hindrar dig från att koppla in en inspelningsenhet istället för en bildskärm.

Det vi har slagit fast är att om du ska spela upp en Blu-Ray i en Mac så måste du antingen rippa den och spela den ifrån hårddisken, alt. använda en motsvarighet till AnyDVD HD i windows och det är väl här i så fall som Mac Blurayripper Pro skulle komma in i bilden. Motbevisa mig gärna om du kan

Senast redigerat 2010-09-23 12:13

Fast det där är ju bara rippade skivor. Det vet vi alla att Macen klarar. Vi pratar om rena Blu-Rayskivor.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-23 01:25

Ska man spela upp skivor med copy skydd måste man ha en HDCP klar Skärm eller TV.
Om det nu är så viktigt för dig att se det så ska jag koppla upp det.
Så du blir nöjd.
Brukar använda min Mac Mini till att titta på hyrda Blu Ray filmer.
Och dom filmer du menar är ju ner laddade från Pirate Bay.
Och det är jag glad att jag inte behöver.
Utan jag kan kolla lagligt på mina skivor.Vem vet du kanske är från piratbyrån.

BD:cool:

Ursprungligen av bodahl:

Ska man spela upp skivor med copy skydd måste man ha en HDCP klar Skärm eller TV.
Om det nu är så viktigt för dig att se det så ska jag koppla upp det.
Så du blir nöjd.
Brukar använda min Mac Mini till att titta på hyrda Blu Ray filmer.
Och dom filmer du menar är ju ner laddade från Pirate Bay.
Och det är jag glad att jag inte behöver.
Utan jag kan kolla lagligt på mina skivor.Vem vet du kanske är från piratbyrån.

BD:cool:

Apples nya 27" skärm har stöd för HDCP. Det samma tror jag gäller 24", den utgående skärmen. Nyare bärbara datorer har också HDCP på inbyggda skärmar.

1
Bevaka tråden